Gjest Wita Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Og noe av dette går det faktisk an å lære også i skoleferien tror Nei, i skoleferien skal man lære eget land å kjenne:) Man reiser helst ikke utenlands på denne tiden av året. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290504-er-det-helt-greit-%C3%A5-ta-barn-ut-av-skolen/page/3/#findComment-2332432 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Kunne aldri falt meg inn å dra til samme stedet år ett år. Dessuten er fortsetningen at man skal forsøke lære noe. Få meg seg historie og lære noe om landet. Men langt fra alle har den innstillingen. Mange ser på det mest som en billig reise til sol og varme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290504-er-det-helt-greit-%C3%A5-ta-barn-ut-av-skolen/page/3/#findComment-2332439 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Noen skoler er overfylte og må avvise søkere selv om de bor i området. Det står om noen slike tilfeller i avisene hvert år i august. Det er for elever ved disse skolene det kan bli nødvendig å praktisere den regelen. På den annen side er det skoler der mange elever forsvinner til Asia eller Afrika i månedsvis. Da er man ofte glad om de i det hele tatt kommer tilbake igjen. Joda jeg ser poenget, men slik har det ikke vært på skolen til barna mine. Mange har riktignok reist en del og det har vi også, men vi passet på at vi ikke har gjort det hvert år. Dessuten har vi ikke gjort det de siste årene. Å ta de ut av skolen når de begynner på ungdomsskolen er langt verre fordi det er så mye de går glipp av. Dessuten er det ikke alltid like lett å fungere som liksomlærer heller pga. vanskelighetsgraden:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290504-er-det-helt-greit-%C3%A5-ta-barn-ut-av-skolen/page/3/#findComment-2332441 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Men langt fra alle har den innstillingen. Mange ser på det mest som en billig reise til sol og varme. En type reise jeg aldri ville fått med mannen min på. Han ville kjedet seg ihjel;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290504-er-det-helt-greit-%C3%A5-ta-barn-ut-av-skolen/page/3/#findComment-2332442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Kunne aldri falt meg inn å dra til samme stedet år ett år. Dessuten er fortsetningen at man skal forsøke lære noe. Få meg seg historie og lære noe om landet. Man kan ha mange ulike hensikter med en reise. Som singel syntes jeg det var viktig med noe nytt og spennende på reiser, og leste gjerne masse om stedet jeg reiste til. Har vært i flere verdensdeler på slike turer. Med små barn er gjerne det viktigste at vi har det hyggelig sammen, og reiser da gjerne et sted man vet barna trives. Typisk blir det da et sted man aldri ville funnet på å dra uten barn. Et slikt sted kunne vi godt finne på å reise til flere ganger - nettopp fordi formålet er "kvalitetstid" sammen, ikke å oppleve spennende (voksen-)ting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290504-er-det-helt-greit-%C3%A5-ta-barn-ut-av-skolen/page/3/#findComment-2332444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Jo det holder:) Tenk bare på hvor mye språk de lærer. Jeg sa at lengste perioden vi har vært borte var i en måned. Det er feil. Når jeg tenker meg om var vi den ene gangen borte i 2 måneder. Mannen min jobbet 2 måneder i Scottland. Eldstedatteren gikk den gangen i 2 klasse. Hun gikk denne perioden på skole i Scottland og fikk en pangstart i engelsk. Derfor har hun alltid likt det faget og prater engelsk flytende. I Venezuela (Det var der vi var i en måned) lærte hun litt spansk og det var det språket hun valgte da hun skullle velge på ungdomsskolen. Men språk er en ting ting. De lærer mye annet også på en helt annen måte enn i et klasserom. Men kjære vene wita, det er da slett ikke det samme som å ta ut ungen av skole for å dra på sydenferie. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290504-er-det-helt-greit-%C3%A5-ta-barn-ut-av-skolen/page/3/#findComment-2332445 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 En enkeltdag kan gis av klasseforstander, det kan være nødvendig for å få reist til andre deler av landet for f.eks. å være med på familiedramaer av typen bryllup eller konfirmasjon. Det synes jeg ikke er så farlig - fravær en enkeltdag av én elev påvirker ikke verken eleven eller undervisningen noe særlig. Men jeg er motstander av at barn tas ut for ukelange perioder. Dette er det flere grunner til: - Jeg er en gammel, snerpete kjerring som synes at regelverk bør følges når det først eksisterer (reglene for denslags er egentlig ganske strenge, men man får jo som regel fri allikevel - vet ikke om det er fordi foreldrene lyver om at de MÅ ta ferie utenom sesongen eller fordi rektor er motstander av regelverket eller ikke tør praktisere det) - Jeg synes det er feil å signalisere til barna at vi skrur skolen av og på ettersom det passer for oss (hvis SFO stenger hele sommeren blir det sure miner, men vi vil gjerne ha en billig sydentur mens alt er åpent - sånt skurrer i mine ører) - Det får virkninger for flere enn de som er borte, spesielt i kanten av skoleferier - hvis mange tar en "ekstra" ferieuke før eller etter den egentlige høst- eller vinterferien, kan det bli så få tilstede at ting går litt på tomgang både uka før og uka etter ferien - de andre foreldene oppdager at det ikke skjer noe viktig og søker selv fri på samme måte året etter, og så har vi det gående - De barna som aldri får fri på den måten, registrerer at det er ganske vanlig, og lurer på hvorfor de selv aldri kan dra på ferie i skoletiden - de er ikke store før de synes skolefri er et gode For ordens skyld: Jeg snakker ikke om de som har en bestemor bosatt i Australia som de besøker en sjelden gang eller liknende enkelttilfeller. Jeg har også en viss forståelse for de som virkelig har dårlig råd og gjør noe sånt med hele familien én gang i løpet av skoletiden for å i det hele tatt ha mulighet for en utenlandsreise med hele familien. Det er de som rutinemessig har ferieturer når som helst i skoleåret, bare fordi det er billigere eller litt mer praktisk, som jeg reagerer på. En nabogutt var med besteforeldrene (som bor i nærheten og har rikelig med penger, og foreldrene hans var hjemme i sin vanlige hverdag) til syden i to uker bare kort tid etter at han hadde begynt i første klasse, altså akkurat da han hadde sluttet i barnehagen hvor man har full frihet, og begynt på skolen, som faktisk er obligatorisk. Sånt synes jeg gir helt feil signaler. Du kan bare melde meg inn i klubben din, først som sist. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290504-er-det-helt-greit-%C3%A5-ta-barn-ut-av-skolen/page/3/#findComment-2332446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady42 Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Men langt fra alle har den innstillingen. Mange ser på det mest som en billig reise til sol og varme. Jeg er nok også ei gammel snurpete kjerring... men jeg har aldri hatt det problemet for jeg har aldri hatt råd og anledning til å dra på ferie slik av hensyn til arbeid og barna. siden jeg aldri har vært i "syden"ville jeg reist alene uten barn første gangen å fått sett meg litt rundt og blitt kjent først... og da er mitt andre problem barnepike ..umulig bare for ei uke . Tror nok de fleste voksne tar ut barna og drar på utenlandsferie mest for sin egen del jeg da..(sier ikke at DU gjør det)men tror det finnes de som gjør det.uten å spørre barna om de vil ....bare for at de voksne skal få spise god mat ,sole seg osv må bare barna bli med.. Men lekser tror jeg nok det blir happ som hipp med på ferie.lett å si det men om det gjøres er en annen sak..hadde aldri fått oppmerksomheten til mine barn på leksene hvis vi var i syden...vansklig nok her hjemme.. men lykke til.dere får det sikkert fint:O))) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290504-er-det-helt-greit-%C3%A5-ta-barn-ut-av-skolen/page/3/#findComment-2332447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Man kan ha mange ulike hensikter med en reise. Som singel syntes jeg det var viktig med noe nytt og spennende på reiser, og leste gjerne masse om stedet jeg reiste til. Har vært i flere verdensdeler på slike turer. Med små barn er gjerne det viktigste at vi har det hyggelig sammen, og reiser da gjerne et sted man vet barna trives. Typisk blir det da et sted man aldri ville funnet på å dra uten barn. Et slikt sted kunne vi godt finne på å reise til flere ganger - nettopp fordi formålet er "kvalitetstid" sammen, ikke å oppleve spennende (voksen-)ting. " Et slikt sted kunne vi godt finne på å reise til flere ganger - nettopp fordi formålet er "kvalitetstid" sammen, ikke å oppleve spennende (voksen-)ting." Det går an å oppleve spennende voksenting og barneting på en gang, men selvfølgelig er det ikke alt man kan gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290504-er-det-helt-greit-%C3%A5-ta-barn-ut-av-skolen/page/3/#findComment-2332448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Jo det holder:) Tenk bare på hvor mye språk de lærer. Jeg sa at lengste perioden vi har vært borte var i en måned. Det er feil. Når jeg tenker meg om var vi den ene gangen borte i 2 måneder. Mannen min jobbet 2 måneder i Scottland. Eldstedatteren gikk den gangen i 2 klasse. Hun gikk denne perioden på skole i Scottland og fikk en pangstart i engelsk. Derfor har hun alltid likt det faget og prater engelsk flytende. I Venezuela (Det var der vi var i en måned) lærte hun litt spansk og det var det språket hun valgte da hun skullle velge på ungdomsskolen. Men språk er en ting ting. De lærer mye annet også på en helt annen måte enn i et klasserom. ''Forutsetningen er selvfølgelig at foreldrene fungerer som lærere i denne tiden'' Det var den forutsetningen jeg mener ikke alltid holder. Jeg kan selvsagt ikke bevise noe, men jeg tillater meg å tvile på at _alle_ foreldre som tar barna ut for å dra til syden i en billig periode, sørger for at de gjør lekser og holder følge med klassen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290504-er-det-helt-greit-%C3%A5-ta-barn-ut-av-skolen/page/3/#findComment-2332449 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Jeg er nok også ei gammel snurpete kjerring... men jeg har aldri hatt det problemet for jeg har aldri hatt råd og anledning til å dra på ferie slik av hensyn til arbeid og barna. siden jeg aldri har vært i "syden"ville jeg reist alene uten barn første gangen å fått sett meg litt rundt og blitt kjent først... og da er mitt andre problem barnepike ..umulig bare for ei uke . Tror nok de fleste voksne tar ut barna og drar på utenlandsferie mest for sin egen del jeg da..(sier ikke at DU gjør det)men tror det finnes de som gjør det.uten å spørre barna om de vil ....bare for at de voksne skal få spise god mat ,sole seg osv må bare barna bli med.. Men lekser tror jeg nok det blir happ som hipp med på ferie.lett å si det men om det gjøres er en annen sak..hadde aldri fått oppmerksomheten til mine barn på leksene hvis vi var i syden...vansklig nok her hjemme.. men lykke til.dere får det sikkert fint:O))) "Men lekser tror jeg nok det blir happ som hipp med på ferie.lett å si det men om det gjøres er en annen sak..hadde aldri fått oppmerksomheten til mine barn på leksene hvis vi var i syden...vansklig nok her hjemme." Jeg synes det har vært omvendt. Man er mer avslappet og har god tid. Hjemme blir det lett stressende. Jeg tør påstå at spesielt sønnen vår lærte mye mer matte i løpet av den måneden han var borte enn han ville gjort hjemme i et bråkete klasserom. Men man må ha disiplin og sette av bestemte tider på dagen. Vi satte av tid morgen og kveld. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290504-er-det-helt-greit-%C3%A5-ta-barn-ut-av-skolen/page/3/#findComment-2332450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Nei, i skoleferien skal man lære eget land å kjenne:) Man reiser helst ikke utenlands på denne tiden av året. Det er skoleferie på mange ulike tider av året. For det store flertall burde det være tilstrekkelig. Den type utenlandsopphold du beskriver dere har vært på, er noe annet enn det jeg tenkte på i hovedinnlegget mitt - og noe annet enn de de fleste barn tas ut av skolen for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290504-er-det-helt-greit-%C3%A5-ta-barn-ut-av-skolen/page/3/#findComment-2332451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 ''Forutsetningen er selvfølgelig at foreldrene fungerer som lærere i denne tiden'' Det var den forutsetningen jeg mener ikke alltid holder. Jeg kan selvsagt ikke bevise noe, men jeg tillater meg å tvile på at _alle_ foreldre som tar barna ut for å dra til syden i en billig periode, sørger for at de gjør lekser og holder følge med klassen. Nei, da bør de heller ikke dra. Jeg er selvsagt enig med deg i det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290504-er-det-helt-greit-%C3%A5-ta-barn-ut-av-skolen/page/3/#findComment-2332452 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Men kjære vene wita, det er da slett ikke det samme som å ta ut ungen av skole for å dra på sydenferie. I hovedinnlegget står det ferie. Det står ingenting om sydenferie. Dessuten så kan sydenferie være så mangt. Det finnes ikke noe land som heter syden og det finnes ikke ingen regler som sier at man i syden må ligge ved bassenget å slikke sol og drikke øl. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290504-er-det-helt-greit-%C3%A5-ta-barn-ut-av-skolen/page/3/#findComment-2332454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 ''På den annen side er det skoler der mange elever forsvinner til Asia eller Afrika i månedsvis. Da er man ofte glad om de i det hele tatt kommer tilbake igjen.'' Det er heller ikke lov. Jeg kjenner veldig godt til en skole der dette er en generelt problem, og der kontakter de barnevernet og trygdeetaten etter en uke. Da blir barnetrygd og andre trygder inndratt - i tillegg til at de får en sak hos barnevernet for å ha hindret barnas skolegang. Det har faktisk funket ganske bra - ettersom manglede trygdeytelser generelt betyr manglende inntekt for endel av de det gjelder.... Blir de borte i mer enn seks måneder regnes de som fraflyttet - og norske rettigheter opphører. Men dette er spesielle tiltak her da, vet ikke om det er sånn i resten av landet. Dette har blitt strammet inn nå, etter at problemet hadde vokst seg ganske stort. Det har ikke vært _lovlig_ tidligere heller, men man har ikke hatt rutiner for å gjøre noe særlig med det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290504-er-det-helt-greit-%C3%A5-ta-barn-ut-av-skolen/page/3/#findComment-2332455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Så lenge det faktisk koster 10 - 20000 mer for en normal sydenferie i juli enn ellers i året, så er det faktisk ganske mange som ikke har råd til å reise i ferien, men som kan klare det med å knipe både her og der, utenfor sesong. Jeg er vel stort sett uenig i alt du skriver. Ikke synes jeg det er noe dårlig signal å ta ungene ut av skolen, ikke synes jeg det i praksis får noen store konsekvenser for de andre på skolen, siden "problemet" tross alt er ganske lite på de skolene jeg har/har hatt barn, og jeg synes det er HELT i orden at folk sparer 10000 kroner der de kan. For noen er det faktisk helt nødvendig å gjøre det på den måten. Vi reiser på ferie i juli, stort sett, men ikke planer om vi kjøper pakketurer på den tiden. Vi orger selv, fordi vi er glade i og vant med å reise, og skal tre uker til hellas neste år for 17000 kroner (4 stykker). Men ikke alle tør å gjøre det på den måten. Det er jo _mange_ som er uenige i det jeg skriver, det er derfor man ofte ser noen av de ulempene jeg antyder. Hvis alle hadde vært mer eller mindre enige, hadde barn vært tatt ut av skolen så sjelden at det ikke hadde gjort noen ting :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290504-er-det-helt-greit-%C3%A5-ta-barn-ut-av-skolen/page/3/#findComment-2332457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Jeg er nok også ei gammel snurpete kjerring... men jeg har aldri hatt det problemet for jeg har aldri hatt råd og anledning til å dra på ferie slik av hensyn til arbeid og barna. siden jeg aldri har vært i "syden"ville jeg reist alene uten barn første gangen å fått sett meg litt rundt og blitt kjent først... og da er mitt andre problem barnepike ..umulig bare for ei uke . Tror nok de fleste voksne tar ut barna og drar på utenlandsferie mest for sin egen del jeg da..(sier ikke at DU gjør det)men tror det finnes de som gjør det.uten å spørre barna om de vil ....bare for at de voksne skal få spise god mat ,sole seg osv må bare barna bli med.. Men lekser tror jeg nok det blir happ som hipp med på ferie.lett å si det men om det gjøres er en annen sak..hadde aldri fått oppmerksomheten til mine barn på leksene hvis vi var i syden...vansklig nok her hjemme.. men lykke til.dere får det sikkert fint:O))) ''Tror nok de fleste voksne tar ut barna og drar på utenlandsferie mest for sin egen del jeg da..(sier ikke at DU gjør det) .... men lykke til.dere får det sikkert fint:O)))'' Ehhh... takk for det, men jeg tror nok du mente å svare noen andre enn meg?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290504-er-det-helt-greit-%C3%A5-ta-barn-ut-av-skolen/page/3/#findComment-2332461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Det er jo _mange_ som er uenige i det jeg skriver, det er derfor man ofte ser noen av de ulempene jeg antyder. Hvis alle hadde vært mer eller mindre enige, hadde barn vært tatt ut av skolen så sjelden at det ikke hadde gjort noen ting :-) Jeg synes ikke de ulempene du beskriver er særlig synlige - der har vi helt forskjellig erfaring. Min erfaring er at det maks er 5 elever i året som tar ferie utenfor vanlige ferier, og jeg har aldri opplevd at de har gjort det på samme tid. Ergo er problemet med at ukene blir "utvannet" for de andre elevene irrelevant. Dessuten har de fleste klasser minst 15 elever, og om 5 stykker skylle vært borte samtidig, ville det nesten heller vært en fordel. Men har som sagt aldri opplevd at noe sånt har skjedd, unntatt i influensa - eller oppkast -tider. Arbeidslivet er fleskibelt, og jeg synes skolene også skulle tilstrebe fleksibilitet innenfor visse grenser. At noen elever tar fri fordi foreldrene ønsker det sånn, er en sånn type fleksibilitet. Jeg tror det er enklere å få til enn ordningen med helt fleksibel ferie, slik det er forsøkt i noen skoler. Da er sjansene mye større for at det blir lite folk i klassene over lengre tid. Det er lett for oss med økonomi og mulighet til å ta ferie når vi vil, å synes at alle andre bør holde seg på skolen når våre unger må være der. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290504-er-det-helt-greit-%C3%A5-ta-barn-ut-av-skolen/page/3/#findComment-2332468 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Og noe av dette går det faktisk an å lære også i skoleferien tror I skoleferien er det DYRT! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290504-er-det-helt-greit-%C3%A5-ta-barn-ut-av-skolen/page/3/#findComment-2332470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 9. november 2007 Del Skrevet 9. november 2007 Jeg mener det er situasjonsbetinget. For det første hvordan barnet vil takle fraværet sosialt og faglig. For det andre hvor viktig det man skal gjøre er, og hvor vanskelig det er å få til i en ferie. For det tredje hvor mye barnet har vært borte allerede, og evt forventes og være borte i tiden framover. For det fjerde hvor flinke foreldrene er til å holde tritt med det skolearbeidet som bør gjøres i fraværsperioden. Det beste er å unngå slikt fravær, men jeg synes ikke man skal bli for firkantet heller. mvh Helt enig med deg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290504-er-det-helt-greit-%C3%A5-ta-barn-ut-av-skolen/page/3/#findComment-2332472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.