Gå til innhold

Lese Ringenes Herre for 8-åringen?

Anbefalte innlegg

Guttungen har spurt meg om jeg ikke kan lese Ringenes Herre for ham. (trolig inspirert av Kvitt eller Dobbelt). Vi har lest Hobbiten tidligere, og den slo godt an.

Hva tror dere? Yngste jeg har høst om som har lest den (amerikansk venn av meg) var vel rundt 9-10 år påstår han, og han leste den sjøl.

Vi har begynt såvidt, og han vil gjerne at jeg fortsetter, men det er endel vanskelig språk, så jeg er ikke sikker på om han henger med gjennom alle de mange hundre sidene, og den er jo litt skummel selvom det ender godt...

(han får IKKE se filmene, altså, bare så det er sagt)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290541-lese-ringenes-herre-for-8-%C3%A5ringen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min fikk den til 10-årsdagen, og leste den i løpet av noen uker. Siden har han lest den et par ganger til.

Jeg synes nok at det er en bok som egner seg for å bli lest av barnet selv. Ved høytlesing er det lett å "falle ut" hvis man kjeder seg, og kanskje ikke så lett å si fra? Leser de selv, vil de bare lese hvis de synes det er morsomt.

Vår sønn leste den når han var 9 år. Han fikk beskjed av sin far om å lese boken før han fikk se filmene, han leste den veldig kjapt ut og var kjempebegeistret.

Han er også et barn som elsker å lese og drar ikke på overnatting eller fotballcup uten favorittbøkene sine ;) Nå blir han snart 12.

Synes det må væfre helt OK å lese Ringenes Herre for en åtteåring, jeg.

Kos dere!

(Kanskje jeg skulle finne fram Hobitten og lese for vår åtteåring - ta en pause fra Harry Potter?)

det var sånn vi begynte på Hobbiten, jeg syntes Harry Potter fra nr 5 og opp ble litt for "voksen" for ungen...

kanskje et paradoks å lese Ringenes Herre da, men det er jo tydeligere at det er eventyr enn harry Potter er det.

Det må du jo gjerne gjøre, men jeg hadde ventet et par år, til han kan lese den selv. Kan ikke forstå at han skal ha mulighet til å "henge med", men det er mulig jeg tar feil. Selv kom jeg aldri lenger enn til side 120 eller noe, da orka jeg ikke mer......Synes det finns så utrolig mange bøker for barn som passer bedre. Hva med å ta en tur til biblioteket og la han finne noen mer passende i fantasy-hylla? Fantasy er mer enn RH og Potter ;)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...