Gå til innhold

femåringer som ikke har blikkontakt

Anbefalte innlegg

Gjest barnevakt

Jeg passer iblant en femårig gutt som jeg har merket ikke har blikkkontakt med meg. Jeg har heller ikke sett at han har blikkontakt med moren når hun påkaller oppmerksomheten hans.

Det er som om han ser på meg, men likevel rett igjennom meg.

Moren er alenemor og har slitt veldig med å kombinere jobb og barn.

Er manglende blikkontakt vanlig når barnet er fem år?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290577-fem%C3%A5ringer-som-ikke-har-blikkontakt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man nærmest aldri har den blikkontakten, er det et faresignal?

Om jeg nesten aldri hadde den kontakten, ville jeg blitt ganske i stuss og sannsynligvis tatt det opp med fagfolk. (Dette er på ingen måte mitt fagområde.)

Hvor godt man kan vurdere "nesten aldri" kommer i stor grad an på hvor mye tid man tilbringer med barnet. Noen barn er svært reserverte, uten at det behøver å bety noe mer enn det.

Slike ting må selvsagt også sees i sammenheng med hvordan barnet er og fungerer ellers.

Foreldre er som regel eksperter på sine barn og merker når det er noe. Samtidig kan foreldre bli skikkelig hjemmeblinde og overse det som er åpenbart for de fleste som møter barnet.

mvh

De fleste 5-åringer jeg kjenner har blikkontakt med dem de er trygge på.

Jenta mi på 5 år er derimot såpass sjenert overfor folk hun ikke er 100% trygg på, at hun ikke har blikkontakt med "Gud og hvermann" Tror det gikk langt bortimot 6 mndr før hun hadde noe særlig øyekontakt med f.eks personalet i den nye barnehagen i fjor.

Er ungen så trygg på deg at det hadde vært naturlig at han møtte deg med blikket? Har du obsertvert mor og barn såpass nøye at du er helt sikker på at han sånn med henne også, og at det ikke er tilfeldig fordi ungen er oppspilt og ukonsentrert?

Gjest også en mamma

De fleste 5-åringer jeg kjenner har blikkontakt med dem de er trygge på.

Jenta mi på 5 år er derimot såpass sjenert overfor folk hun ikke er 100% trygg på, at hun ikke har blikkontakt med "Gud og hvermann" Tror det gikk langt bortimot 6 mndr før hun hadde noe særlig øyekontakt med f.eks personalet i den nye barnehagen i fjor.

Er ungen så trygg på deg at det hadde vært naturlig at han møtte deg med blikket? Har du obsertvert mor og barn såpass nøye at du er helt sikker på at han sånn med henne også, og at det ikke er tilfeldig fordi ungen er oppspilt og ukonsentrert?

Jeg har også en femåring som er ganske så sjenert, og som kvier seg for blikkontakt med folk hun ikke kjenner veldig godt. Jeg anser ikke det som unormalt på noen måte. Jeg registrerer også at hun er mer motvillig til blikkontakt til enkelte mennesker, uten at jeg helt kan sette fingeren på hvorfor. Noen ganger er det de mest ivrige hun unngår.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...