Gå til innhold

Dusj og vask av hår

Anbefalte innlegg

Gjest er et ork

Jentungen min er ti år og ikke glad i å dusje, det er et ork. Hun trener to ganger i uka og har gym/svømming på skolen engang i uka, sa hun må jo dusje iallefall tre ganger i uka. Noen ganger utenom også om hun ikke har vasket håret iløpet av disse tre gangene og hun skal i bursdag eller noe.

No har hun ikke vasket håret på 9 dager, har skjedd før også, om jeg ikke ber henne om å gjøre det.

Hadde nesten vært spennende å se hvor lenge hun gikk før hun selv fant ut at no må det vaskes. Jeg kommenterete til henne for et par dager siden at nå så det skittent ut, men hun tar ikke initiativ til å vaske det om jeg ikke sier at hun må.

Med håndhygiene er hun veldig flink, det har hun vært siden hun var lita. Har alltid vasket uopfordret etter toalettbesøk og før mat. Hun skifter også uopfordret undertøy minst engang for dag, men både hender og truse er jo noe vi ha hatt rutine på helt fra hun var lita, så det er greit.

Men dusj og hårvask er værre. Vurderer nesten å la henne gå med skittent hår til hun selv finner ut at hun må vaske det, dusj derimot følger jeg opp, vil jo ikke ha ei illeluktende lita prinsesse.

Noen med lignende erfaring?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290681-dusj-og-vask-av-h%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det er mange unger som er sånn, inntil det plutselig snur og da er det visstnok nødvendig med både hårvask og sminke før man går på skolen. For niesen min ble det siste helt nødvendig nettopp i enten femte (eller sjette ?) klasse.

Inntil da var det moren hennes som bestemte over hårvasken!

Hun har vel ikke begynt å få fett hår enda? Jeg kunne uten problemer gå så lenge uten hårvask da jeg var på den alderen hvis jeg ikke ble mast på. Jeg hatet virkelig å vaske håret. Ikke regn med at det fortsetter i mange år. Når hun om fem år okkuperer badet i en time hver dag, kan det hende du lengter tilbake. :-)

Du får innføre laugardagen igjen sånn som i gamledager. Ikke nødvendigvis på lørdag, men ha en fast ukedag der dusj og hårvask skal skje enten om morgenen eller før leggetid.

Det er jo greit å få det rengjort og tatt lusesjekk på minst en gang i uka.

Min 8-årige gutt kommer heller ikke på at han skal vaske håret hvis ikke jeg minner ham på det, så da gjør jeg det.

Min stesønn blir 12 om en uke, og det har akkurat begynt å snu her. På fredag sa han "jeg tar meg en dusj, jeg" - og jeg holdt på å besvime (sa jo ikke det til ham, da.. ;) )

Siden gutter er litt treigere enn jenter, så kan du vel ha et håp om at det snur snart!

Inntil videre, lag "nazi-regler" som følges. Ting gjøres på faste dager. Snakk om morgenen om hva som skal skje den dagen, det være seg matteprøve, gym, trening, besøk hos mormor, vask av hår. Så får hun litt oversikt.

Min stesønn kunne ikke fatte poenget med å måtte dusje når "jeg gjorde det for en uke siden hos mamma". Som sagt, dette er i ferd med å snu akkurat i disse uker!

Annonse

Min stesønn blir 12 om en uke, og det har akkurat begynt å snu her. På fredag sa han "jeg tar meg en dusj, jeg" - og jeg holdt på å besvime (sa jo ikke det til ham, da.. ;) )

Siden gutter er litt treigere enn jenter, så kan du vel ha et håp om at det snur snart!

Inntil videre, lag "nazi-regler" som følges. Ting gjøres på faste dager. Snakk om morgenen om hva som skal skje den dagen, det være seg matteprøve, gym, trening, besøk hos mormor, vask av hår. Så får hun litt oversikt.

Min stesønn kunne ikke fatte poenget med å måtte dusje når "jeg gjorde det for en uke siden hos mamma". Som sagt, dette er i ferd med å snu akkurat i disse uker!

''Min stesønn kunne ikke fatte poenget med å måtte dusje når "jeg gjorde det for en uke siden hos mamma". ''

*hahahaha* Den fikk jeg servert en gang av poden også, da var det vel 6 dager siden de hadde dusjet hos faren. :-D

"Hadde nesten vært spennende å se hvor lenge hun gikk før hun selv fant ut at no må det vaskes."

Jeg syns ikke dette er en god ide. Om hun hadde vært 18, så kanskje.

Hun er fortsatt et barn, og hvis hun ikke enda har skjønt at hun må vaske håret innimellom så er det din oppgave som mor å fortelle henne det.

Gjest er et ork

"Hadde nesten vært spennende å se hvor lenge hun gikk før hun selv fant ut at no må det vaskes."

Jeg syns ikke dette er en god ide. Om hun hadde vært 18, så kanskje.

Hun er fortsatt et barn, og hvis hun ikke enda har skjønt at hun må vaske håret innimellom så er det din oppgave som mor å fortelle henne det.

Ja, du har helt rett at det er mitt ansvar. Noen ganger skriver man vel litt her på dol ting som man egentlig ikke mener i praksis:) Er vel mer at jeg er litt overrasket over mi lille prinsesse som er så ordentlig og fornuftig på andre måter kan være så lat med rent hår:)

Datteren min på 12 år har ikke vært av den typen som dusjer uten at jeg ber om det, så her har jeg måtte passet på. De siste månedene har hun bedret seg betraktelig da, heldigvis :). Du får geleide henne inn i dusjen når du mener det er behov for det. Det er kjedelig å minne så store barn på en så selvfølgelig ting, men enda kjedeligere om de ikke vasker seg og begynner å stinke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...