Gjest KiwiMini Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Hei! Lørdag kveld, etter en veldig aktiv dag, satt min sønn på 2 og et halvt år og lekte med ansiktsmaling i sofaen. Han satt i lyset mens jeg malte han som løve, og han malte på meg, etterpå fant han fram en bamse han ville male på, jeg snur meg for å dyppe penselen i maling, da jeg ser at han ramle av fanget mitt. Jeg får tak i han og snur han, kroppen hans er helt stiv, hendene er opp mot ansiktet og øynene er rullet bakover. Han er ikke å få kontakt med i 5 - 10 sekunder. Jeg er ikke sikker på om han fikk kramper, for jeg ristet litt i han i et forsøk på å "vekke" han. Han våknet og gråt masse, jeg gråt også og var livredd, men han hadde ikke vondt noe sted, men var sint og ville vaske av seg ansiktsmalingen, jeg måtte og vaske den av. Jeg var ganske stressa og heiv opp døra for å få inn luft, ga han vann, la han i sjokkstilling og ringte min mann, Vår sønn roet seg etter 5 minutter med gråt, fikk sitte på pappas fang, fikk en sjokolade, og var bleik og slapp, la seg ned i sofaen og ville sove der. Der lå han rolig mens jeg ringte bestemor og legevakt og vi tok han med dit, hvor han kviknet til og ble erklært frisk - men det kunne vært et slags epileptisk anfall. Han hadde ikke feber. Jeg leste litt om de forskjellig symptomene, og følte at beskrivelsen på feberkramper var mer likt det jeg hadde opplevd, kroppen stiv og øynene rullet bakover. Han satt jo ganske nærme et lys ( en halvmeter ) da vi lekte i sofaen, vi hadde akkurat vært ute, aktive, kanskje han hadde fått for lite å drikke i løpet av dagen, vi hadde en lang pause uten mat før middag, så vi var alle skikkelig sultne da vi spiste middag. ( vi spiste ca to timer før anfallet ) Hva tror du det kan være? Vi har planlagt en lang reise til India fra den 15 januar til den 20 juni 2008. Jeg ble veldig usikker på hva jeg skal gjøre med dette, siden jeg faktisk ikke helt vet hva det var som skjedde med min sønn og hvordan dette kan påvirke oss videre. Og om vi skal avbestille reisen? Håper på gode svar! Tusen takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290770-feberkramperepilepsi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 12. november 2007 Del Skrevet 12. november 2007 Det høres ut som det lignet feberkrampe, minus feber. Såvidt jeg har forstått, er feberkrampe ikke ulikt et epilepsianfall som utløses av feber hos små barn. Hvis barnet ikke vokser det av seg, kalles det betinget epilepsi (eller noe sånt). Epilepsianfall kan vel også utløses av sterkt (blinkende) lys. Hvis jeg var deg, ville jeg bestilt time hos fastlegen og bedt om utredning med tanke på epilepsi. Særlig med tanke på den lange reisen til India! Ikke noe særlig å "vente å se om det blir flere anfall" når dere skal være borte så lenge! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290770-feberkramperepilepsi/#findComment-2334793 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Anfallet kan har vært et epileptisk anfall, og jeg synes det må være riktig at han blir utredet med tanke på den diagnosen. Feberkrampe forutsetter feber, slik at det kan det ikke være. Hos småbarn ser man av og til det som kalles leilighetsanfall, som er anfall som ser ut som epilepsi, men hvor det bare dreier seg om dette ene anfallet. Anbefaler at du starter hos fastlegen og ber om henvisning til barnelege for en full vurdering. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290770-feberkramperepilepsi/#findComment-2335947 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.