Gå til innhold

Spiser dere frokost med en gang dere står opp?

Anbefalte innlegg

Gjest mor til m..

Jeg er hjemme med minsten og må alltid ha en kopp kaffe, litt nettaviser og tid til å få opp gluggene før jeg kan få i meg mat.

Dekker dere frokostbord og tenner lys og spiser ordentlig frokost eller blir det mat til barna og litt sånn på halv tolv for dere selv?

Man lurer jo på hvordan andre gjør det.. ;)

Fortsetter under...

Til hverdags er jeg opp 6:30, får på meg selv fillene før jeg drar ungene ut av sengene sine og får dem til å kle på seg. Mens de kler seg dekker jeg frokostbordet og så spiser vi sammen i 7-tiden.

I helgene står ungene opp kl. 7, jeg ligger et par timer lenger (ungene er 7 og 9 år så det går helt fint), så står jeg opp, dekker frokostbord og vi spiser sammen.

Så ja - vi spiser med en gang.

Gjest Blikkboks

Her blir det litt sånn på halv tolv, dessverre.

Poden sitter å spiser forann tven og jeg stresser rundt for å gjøre meg ferdig, samtidig som jeg nytt av forjeuke, har en skive i den ene hånden.

Noen ganger, som i dag, har jeg god tid, men stort sett er planen å rase ut av døre ved 0730 tiden.

Ha en flott dag

Her har vi den luksus at begge voksne er hjemme om morgenen, vi står opp kl 7, en dekker på bordet, koker vann og lager matpakke mens den andre får poden opp av senga - ikke alltid så veldig enkelt ;-)

Så spiser vi felles frokost sånn rundt kvart på åtte, leser litt avis og sånt frem til ca ti over åtte. Da er det tannpuss, påkledning og avreise til skole og jobb.

Deilig med litt rolig start. Selv om det kan bli så som så med roen når guttungen (6 år) er alt for trøtt og må dras opp og kles på for å rekke å spise før vi raser av gårde ;-) Skulle gjerne hatt en vidunderkur som gjorde at han sovnet i rimelig tid om kvelden og stod opp av seg selv kl 7 he he

Gjest Blikkboks

Til hverdags er jeg opp 6:30, får på meg selv fillene før jeg drar ungene ut av sengene sine og får dem til å kle på seg. Mens de kler seg dekker jeg frokostbordet og så spiser vi sammen i 7-tiden.

I helgene står ungene opp kl. 7, jeg ligger et par timer lenger (ungene er 7 og 9 år så det går helt fint), så står jeg opp, dekker frokostbord og vi spiser sammen.

Så ja - vi spiser med en gang.

WOW.... Jeg er skikkelig imponert over at du får det til.

Jeg er selv oppvokst med frokost på kjøkkenbenken i hverdagen, og frokostbord kun i helgene, og hadde som mål at vi skulle ha felles frokost jeg og barn (blikkboksmann reiser så tidlige på jobb), men det skar seg allrede første uka ;-) Men det er jo aldri forsent å få gjort noe med det heller :o)

Annonse

Gjest nissekjerringa

Da jeg var hjemme i permisjon, hadde jeg alltid vekkeklokken på 0630. Satt over kaffen, hoppet i dusjen, hentet avisa, satt ved kjøkkenbordet å koste meg med morrakaffen og avisa i et stille og rolig hus.

0730 vekte jeg skolejenta (minsten sov lenge på morgenene), morgenstellet på badet, vi spiste frokost sammen. Minsten våknet somregel ved disse tidene, hun satt da i pysj å pludret først i vippestolen etterhvert i matstolen sin. Da drosja hadde hentet skolejenta startet vi med morgenstell og frokost.

Nå er begge skolejenter.

Jeg jobber 80%, så jeg har fri en dag i uken, da står jeg fortsatt tidlig opp, dusjer og koser meg med kaffe og avisa i et stille hus :). Så smører jeg nister, vekker jentene, mens de tar morgenstellet smører jeg frokosten til dem, så koser de seg foran TV-skjermen mens de spiser.

I helgene står jentene opp før oss, de ser på TV til vi har stått opp, og vi spiser frokosten sammen.

Vi dekker frokostbord og spiser sammen hver dag. På hverdagene blir det veldig enkelt, finner kun frem brød, melk og 3-4 pålegg, som settes frem i innpakningen.

Står opp selv ca. 6.30, dusjer kjapt og vekker barna. Tar ofte litt tid å få dem til å stå opp og kle på seg, men som oftest er de ved bordet litt over 7, etter mer eller mindre "masing". En av oss voksne stikker gjerne på jobb kort tid etter at alle har satt seg, mens den andre tar seg litt mer tid og etterhvert følger barna.

Koselig å sitte sammen en kort stund i hvertfall.

Her er det jeg som smører skiver til barna som de får spise når de har best tid. Vi har kun et bad som vi deler på og da rekker vi ikke å spise sammen. Det fungerer veldig bra her det :) Jeg selv tar ei skive i farta noen ganger, andre ganger dropper jeg frokost men har lunsj rundt kl ti.

Jeg skulle selvfølgelig ønske at vi kunne hatt tid til felles frokost,(det ser jo så idyllisk ut :) ) men vi ønsker jo også å sove lengst mulig, så da så.....

Vekkerklokken ringer 7. Jeg står opp og slår på lyset på jentene sine soverom for at de skal klare å våkne. Mens de jobber med oppvåkningen kler jeg på meg og finner frem klær til jentene. Alle 3 nede på kjøkkenet rett over halv åtte. Jentene dekker bordet mens jeg finner frem brød og drikke. Har som 20 minutter til frokosten og det er herlig med en rolig start. På denne tiden smører jeg også matpakke til storesøster, lillesøster får alle måltid i barnehagen.

Tannpuss og påkledning og ute av huset nøyaktig 5 over 8 for å nå skolen. Vi har altså ikke mye å gå på, men jentene er greie og flinke, så vi stresser sjelden... Bortsett fra i dag, bilen var dypfrossen og jeg brukte 10 minutter på å skrape!! = for sen på skolen for første gang.. ja ja..

6-åringen og 7-åringen står opp og lager seg frokost selv og matpakke. 4-åringen spiser frokost i barnehagen. Selv spiser jeg etter at jeg har kjørt barna i skole og barnehage.

I helgene, når det ikke er noe spesielt vi skal, sover jeg lenge og alle klarer seg selv med mat eller med hjelp av Kvitremannen. Når jeg kommer meg opp, lager jeg en kjempefrokost til hele familien, men de andre oppfatter det som lunsj...

Gjest Shira :o)

Her er det ikke felles frokost. Sambo er dratt før jeg og guttungen står opp. Jeg finner frokost til han, som han spiser mens jeg ordner sekk og niste.

Så går han på skolen, jeg drikker kaffe og surfer litt, så spiser jeg frokost.

I helgene står vi opp til forskjellige tider, så det er frokost til forskjellige tider.

Lunsj spiser vi ofte sammen i helgene, da dekkes bordet, tenner lys osv.

Jeg fungerer så dårlig om morgenen, at jeg må ha litt tid, en kaffekopp og ro, før jeg spiser.

Vi står opp en gang mellom 7 og 7.15, alle vasker og kler seg (jentene må fremdeles ha hjelp med det) - den som er først ferdig på badet, dekker bordet (ofte er det åtteåringen), og vi spiser frokost sammen alle fem mellom halv åtte og åtte. Matpakkene smøres av den som har best tid.

Så er det tannpuss, sjekking av sekkene, greing av hår og påkledning. De to eldste går til skolen 8.10-8.15. Deretter sjoger jeg gjennom huset, rydder av bordet, sjekker sekken til minstejenta - og ofte kjører pappaen og jeg sammen til barnehagen, og han setter meg av i byen. Noen dager går en av oss tidligere - da tar jeg bussen til byen.

Annonse

WOW.... Jeg er skikkelig imponert over at du får det til.

Jeg er selv oppvokst med frokost på kjøkkenbenken i hverdagen, og frokostbord kun i helgene, og hadde som mål at vi skulle ha felles frokost jeg og barn (blikkboksmann reiser så tidlige på jobb), men det skar seg allrede første uka ;-) Men det er jo aldri forsent å få gjort noe med det heller :o)

Ungene spiste frokost i barnehagen og skolen helt til vi oppdaget at poden som ikke liker melk, med stooort velbehag spiste cornflakes med masse sukker på til "frokost" på skolen. Da ble det umiddelbart innført hjemmefrokost! Og lærerne klager over hyperaktive unger!? De får ta en prat med frokostlagerne på sfo tror jeg...

Jeg dekker frokostbord og spiser frokost med en gang jeg står opp og mens jeg smører matpakke til ungene.

Mannen min står opp etter meg og spiser frokost ved bordet jeg dekket før han vekker barna. Han rydder også inn frokosten. Barna spiser sammen når de har blitt vekket og før de går på skolen.

Jeg er også hjemme, og begynner med vann/juice, trankapsler og kaffe. Deretter må jeg ha litt tid på meg før jeg spiser, en times tid som regel. Orker ikke å dytte innpå fast føde før jeg har våknet skikkelig.

Når jeg er litt flink, lager jeg smoothie eller tar meg en liten biola med en gang jeg står opp, men som regel venter jeg.

Svarte jo bare for meg selv, ikke resten av familien. Ungene står opp med meg. De er kjempesultne og får mat med en gang, som regel lager jeg havregrøt til dem. Så spiser de frokost mens jeg lager matpakke til skolebarnet og småprater med dem. Som regel en hyggelig stund.

Mannen i huset drar som oftest hjemmefra før vi andre står opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...