Gå til innhold

Kjedelig i første klasse - laaangt


Anbefalte innlegg

Gjest mer utfordringer?

Guttungen begynte å lese i sommer, og kan generelt mye. Han begynt epå skolen i høst, de er tredve i klassen, med veldig stort sprik i modenhet. Noen er på 3-4 års stadiet, og noen godt over seksårsstadiet. De har hatt som mål at barna skal ses og få individuell undervisning i tillegg til samlet undervisning, men så er de så mange, og det er travelt, og lærerne har vært syke osv.

Hver dag vi spør hva de har gjort og lært på skolen svarer han at han ikke har lært noe nytt, og leksene lærer han ikke noe av, sier han selv. De leksene de har nå tar maks fem minutter, og han syns det er kjedelig. De har begynt å få "kan-lekser" også, men de gidder ikke(?) lærerne å rette engang, de blir bare liggende i postmappa i ukesvis uten kommentarer. Da er det jo ennå mindre grunn til å gjøre dem. de er frivillige, så i utgangspunktet har han ikke lyst til å gjøre dem, men læreren har sagt at hun forventer at han gjør dem siden han er så "flink", og når jeg da har fått ham til å gjøre dem, så blir de ikke engang rettet og belønnet med et lite smilefjes.

Jeg er litt engstelig for at han skal begynne å kjede seg allerede, og at skolegleden dermed forsvinner før godt er. Riktignok har de jo litt gym og litt lek, og på SFO trives han, så foreløpig går det greit

Men hva gjør man når det er så lite å hente for ham ved å være på skolen, bortsett fra leken og det sosiale på SFO? Skal jeg snakke med læreren, (som ga beskjed på foreldresamtale om at hun måtte får beskjed hvis han kjedet seg, men han kjeder seg jo ikke _så_ fælt sånn totalt sett) og be dem gi ham litt andre utfordringer? Eller er det greit å la det skure i første klasse siden det p en måte bare er en slags forlengelse av barnehagen uansett?

Det er ikke så rart at noen av barna syns det er kjedelig når de holder på med størst - minst, høyest - lavest, og at alle barna skal vite forskjellen på trekant, firkant og runding (!). Disse tingene ble de ferdig med i barnehagen, de som har gått sammen i vår gruppe i hevrtfall..... Skjønner at de må prøve å få med seg alle ungene oppover, men det får liksom være litt måte på kanskje? I samme barnehage har alle barna lært å skrive navnet sitt, de har gjort oppgaveark, som noen ganger er de samme somd de får i lekse nå... og det syns jo ungene er lite spennende.

I og med at undervisningen i barnehagene har blitt mer "avansert" hadde jeg kanskje forventet at skolen tok kontakt med de barnehagene ungene kom fra for å finne ut på forhånd hvor langt de forskjellige var kommet, slik at de hadde en viss peiling på hvor landet lå. Det burde jo ikke være en bombe for skolen at mange av barna faktisk har lekt med tall og bokstaver og begreper allerede i flere år når de kommer fra barnehagen...

Han har forresten begynt å interessere seg litt for engelsk, i og med at han spiller dataspill og sånt der engelske ord sniker seg inn. Fins det noen morsomme enkle engelsk-bøker (type lørebøker-) som vi kunne ha begynt å leke litt med kanskje? Eller ødelegger vi bare ennå mer, fordi han da må lære om igjen det også når de andre begynner etterhvert??

Synd at det ikke skal være mulig å følge intensjonene om individuelt tilpasset opplæring bedre, det går jo utover både de svakeste og de som er litt lengre foran.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290857-kjedelig-i-f%C3%B8rste-klasse-laaangt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be om en ny foreldresamtale. Vi har hatt litt av det samme "prblemet" hos oss, men guttungen har fått litt ekstra påfyll, bla. bok nr 1,3 og 4 i en bokserie istedenfor bok nr 1 som de andre i klassen har. I 2. klasse fikk han også litt ekstra påfyll i matte, men ikke nå i år. Jeg er veldig nøye på at han skal venne seg til å jobbe med skolearbeidet, så selvom leksene er for lette, så skal de gjøres, og han får masse positiv oppmerksomhet rundt lekse og skole. Vi har også brukt noen nettsider vi har fått tips om fra lærerene og fra DOL.

Jeg synes det du sier om manglende tilbakemelding på ekstraoppgavene er værst, det kan da ikke koste så mye ekstra å slenge på et smilefjes eller ei stjerne på et ark til?

-og jeg synes ikke du skal la ham "stagnere" for å vente på resten av klassen. Da får dere heller finne litt oppgaver hjemme og stimulere ham der.

Be om en ny samtale med lærer der du tar opp det som du har skrevet. Prøv å være positiv og spør også om hva du kan bidra med hjemme, for at han skal kunne få utfordringer!

Synes du høres litt negativ ut til skolen, og jeg håper du ikke viser det overfor han. Istedet for å spørre hva han har lært på skolen, kan du heller fokusere på hva han gjort, hvem han har lekt med og hva som var fint og koselig i dag? (negativt ladede spørsmål får jo også ofte negative svar; Nei, jeg lærte ikke noe I DAG heller..!)

Skolen dreier seg ikke bare om norsk og matte. Det handler mye om å bli trygg i gruppen sin; f.eks. tørre å rekke opp håndene og snakke foran forsamlingen alene. Det handler om sosialisering, å få venner, konfliktløsning, vente på tur (husk at det er færre voksne på skolen og en stor overgang for barna).

Ha ansvar for egne ting, holde orden på penal, klær og skolesekk.

Disse tingene blir man ikke utlært i fra barnehagen.

Å skulle forvente at skolen kontakter alle barnehagene som barna i klassen har gått i, er å skyte langt over mål. Med de begrensede ressurser den offentlige skolen har, synes jeg vi bør være positive og oppmuntrende til den flotte jobben de fleste lærere gjør. Heller spørre læreren; Hva kan JEG som mor/far bidra med.

De fleste lærere gjør en utrolig flott jobb med begrenset tid til hver enkelt. Tenk deg selv om du skulle ha ansvar for 20-30 små skolebarn hver eneste dag.

Høres kjent ut....men vår skole sa klart at de ikke ville prioritere individuell tilpasning.

Vi har byttet skole og nå fungerer tilpasset undervisning mye bedre. Barna får differensierte lekser, og ekstraoppgaver ved behov.

De to første årene hadde vi "skole" hjemme - for at *** skulle få utvikle seg og lære faglige ting også.

Gjest pærebrus875

Han er ikke en sånn da? http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/barn/kjennetegn/ og da er det ikke mye skolen gidder å gjøre... Det jeg vet jeg selv, kjeda meg gjennom hele skolen. Lå langt over alle andre, helt til jeg møtte en til "sånn" på videregående. Beste skoleåret jeg har hatt... da var vi to som fikk bare 5 liksom.. så les litt på den sida du og se om han ikke passer veldig godt til den beskrivelsen.

Ta ham med på bibliotek og la han låne masse bøker, jeg leste massevis under hele barneskolen. Og blir gjerne kalt vandrende leksikon idag fordi jeg vet så mye om så mye. Litt om alt liksom.. og jeg angrer ikke på at jeg kan så mye.

Gjest mer utfordringer?

Be om en ny samtale med lærer der du tar opp det som du har skrevet. Prøv å være positiv og spør også om hva du kan bidra med hjemme, for at han skal kunne få utfordringer!

Synes du høres litt negativ ut til skolen, og jeg håper du ikke viser det overfor han. Istedet for å spørre hva han har lært på skolen, kan du heller fokusere på hva han gjort, hvem han har lekt med og hva som var fint og koselig i dag? (negativt ladede spørsmål får jo også ofte negative svar; Nei, jeg lærte ikke noe I DAG heller..!)

Skolen dreier seg ikke bare om norsk og matte. Det handler mye om å bli trygg i gruppen sin; f.eks. tørre å rekke opp håndene og snakke foran forsamlingen alene. Det handler om sosialisering, å få venner, konfliktløsning, vente på tur (husk at det er færre voksne på skolen og en stor overgang for barna).

Ha ansvar for egne ting, holde orden på penal, klær og skolesekk.

Disse tingene blir man ikke utlært i fra barnehagen.

Å skulle forvente at skolen kontakter alle barnehagene som barna i klassen har gått i, er å skyte langt over mål. Med de begrensede ressurser den offentlige skolen har, synes jeg vi bør være positive og oppmuntrende til den flotte jobben de fleste lærere gjør. Heller spørre læreren; Hva kan JEG som mor/far bidra med.

De fleste lærere gjør en utrolig flott jobb med begrenset tid til hver enkelt. Tenk deg selv om du skulle ha ansvar for 20-30 små skolebarn hver eneste dag.

'' Tenk deg selv om du skulle ha ansvar for 20-30 små skolebarn hver eneste dag.''

Nei fri og bevare ;-) Jeg fikk nok som aspirantlærer i korpsdagene he he.

Jeg er ikke negativ til skolen (selv om jeg tar'n litt ut her for å få frem hva jeg mener ;-), og prøver å legge vekt på at skolen er bra, og den er veldig viktig for videre karriere osv. Og ja, jeg er fullstendig klar over alt som har med sosial kompetanse å gjøre, det er viktig. Det er derfor jeg sier at han ikke kjeder seg _så_mye, og han har mye fint på skolen hver dag, i frilek og på SFO blant annet.

Nei, det er vel ikke mulig å kontakte barnehager generelt sett. Men akkurat her vi bor kommer barna stort sett fra to barnehager i nærheten, og en kjapp kontakt med dem ville avdekke grovt sett hvordan de har jobbet. Men jeg skjønner at det tar tid og ressurser.

Jeg tar kontakt med kontaktlæreren igjen og snakker litt videre om det vi tok opp på første foreldresamtale, så får vi se.

Takk for svar :-)

Annonse

Gjest mer utfordringer?

Be om en ny foreldresamtale. Vi har hatt litt av det samme "prblemet" hos oss, men guttungen har fått litt ekstra påfyll, bla. bok nr 1,3 og 4 i en bokserie istedenfor bok nr 1 som de andre i klassen har. I 2. klasse fikk han også litt ekstra påfyll i matte, men ikke nå i år. Jeg er veldig nøye på at han skal venne seg til å jobbe med skolearbeidet, så selvom leksene er for lette, så skal de gjøres, og han får masse positiv oppmerksomhet rundt lekse og skole. Vi har også brukt noen nettsider vi har fått tips om fra lærerene og fra DOL.

Jeg synes det du sier om manglende tilbakemelding på ekstraoppgavene er værst, det kan da ikke koste så mye ekstra å slenge på et smilefjes eller ei stjerne på et ark til?

-og jeg synes ikke du skal la ham "stagnere" for å vente på resten av klassen. Da får dere heller finne litt oppgaver hjemme og stimulere ham der.

Jeg tar kontakt med læreren igjen, om ikke annet så for å høre litt hvordan man skal gripe det an hjemme. Kan være litt vanskelig å bruke mye av "fritiden" hjemme på ekstralekser og ekstraarbeid for å lage utfordringer, da blir han jo på en måte "straffet" for å ha kommet litt lenger. Men at man kanskje setter av like lang tid som gjennomsnittet bruker på lekser (en halvtime kanskje?) og gjør andre ting i den avgrensede perioden.

takk for svar, jeg syns også det er litt dumt å bremse når han først har fått en god start :-)

Gjest mer utfordringer?

Høres kjent ut....men vår skole sa klart at de ikke ville prioritere individuell tilpasning.

Vi har byttet skole og nå fungerer tilpasset undervisning mye bedre. Barna får differensierte lekser, og ekstraoppgaver ved behov.

De to første årene hadde vi "skole" hjemme - for at *** skulle få utvikle seg og lære faglige ting også.

det viser jo at det nødvendigvis er den enkelte skole som bestemmer hvordan opplgg de skal følge. Men jeg trodde egentlig at det var lovfestet at alle skulle ha individtilpasset oppæring. Det burde jo ideelt sett ikke bare gjelde de svakeste.

Det er litt dumt å måtte ha "skole" hjemme i tillegg, tiden de er på skolen er jo mange timer om dagen, og det hadde jo vært aller best om han kunne ha fått det han trengte innenfor den tiden pluss leksetiden, og at man ikke måtte gjøre så mye ekstra. Jeg syns det er moro med læring og kunnskap jeg, så jeg kan godt være lærer på fritiden, men for det første er det ikke alltid så lett å motivere sitt eget barn, han er jo ofte litt i opposisjon osv, og for det andre har jo også han ønske om og rett på fritid.

takk for svar :-)

Gjest mer utfordringer?

Han er ikke en sånn da? http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/barn/kjennetegn/ og da er det ikke mye skolen gidder å gjøre... Det jeg vet jeg selv, kjeda meg gjennom hele skolen. Lå langt over alle andre, helt til jeg møtte en til "sånn" på videregående. Beste skoleåret jeg har hatt... da var vi to som fikk bare 5 liksom.. så les litt på den sida du og se om han ikke passer veldig godt til den beskrivelsen.

Ta ham med på bibliotek og la han låne masse bøker, jeg leste massevis under hele barneskolen. Og blir gjerne kalt vandrende leksikon idag fordi jeg vet så mye om så mye. Litt om alt liksom.. og jeg angrer ikke på at jeg kan så mye.

Hehe, kjente igjen endel der ja. Men heldigvis ikke alt ;-)

Tror egentlig ikke at han akkurat er sånn kjempeintelligent utover det "normale", men han har lært mye fordi vi har lest mye og forklart og svart grundig på spørsmål hele tiden, han har hatt tilgang på "lek- og lærbøker" som "min første abc" og "min første 123", og vi slår opp i leksikon hvis vi lurer på noe.

Men det er veldig synd hvis han skal kjede seg fælt ja. Jeg hadde det selv ok på skolen, hadde fryktelig lett for ting, og brukte nesten ikke tid på lekser, men jeg hadde musikken som tok all min tid ellers, så jeg tok det ikke så tungt at det ikke vær så spennende på skolen. Men jeg utviklet en elendig (ikke-eksisterende) studieteknikk, noe jeg fikk svi for i andre på videregående, da jeg plutselig måtte begynne å jobbe litt med matten ;-) Derfor tror jeg det er viktig å få utfordringer tidlig, så man lærer seg god studieteknikk og ikke bare flyter gjennom uten å ansternge seg...

Gjest pærebrus875

Hehe, kjente igjen endel der ja. Men heldigvis ikke alt ;-)

Tror egentlig ikke at han akkurat er sånn kjempeintelligent utover det "normale", men han har lært mye fordi vi har lest mye og forklart og svart grundig på spørsmål hele tiden, han har hatt tilgang på "lek- og lærbøker" som "min første abc" og "min første 123", og vi slår opp i leksikon hvis vi lurer på noe.

Men det er veldig synd hvis han skal kjede seg fælt ja. Jeg hadde det selv ok på skolen, hadde fryktelig lett for ting, og brukte nesten ikke tid på lekser, men jeg hadde musikken som tok all min tid ellers, så jeg tok det ikke så tungt at det ikke vær så spennende på skolen. Men jeg utviklet en elendig (ikke-eksisterende) studieteknikk, noe jeg fikk svi for i andre på videregående, da jeg plutselig måtte begynne å jobbe litt med matten ;-) Derfor tror jeg det er viktig å få utfordringer tidlig, så man lærer seg god studieteknikk og ikke bare flyter gjennom uten å ansternge seg...

husk på en ting ... dette er arvelig.. hvis du selv hadde veldig lett for ting så er det gode sjanser for at både du og han "er sånn". Jeg er glad for at jeg vet det, for når/hvis jeg får barn så vet jeg at sjansen er store for at ungen også vil kjede seg på skolen. og da vet jeg jo selv hva som kan gjøres.

Gjest mer utfordringer?

husk på en ting ... dette er arvelig.. hvis du selv hadde veldig lett for ting så er det gode sjanser for at både du og han "er sånn". Jeg er glad for at jeg vet det, for når/hvis jeg får barn så vet jeg at sjansen er store for at ungen også vil kjede seg på skolen. og da vet jeg jo selv hva som kan gjøres.

Viktig poeng :-)

Send en mail til læreren og si at han nok kjeder seg noe, og at det bekymrer deg litt. Siden læreren til og med har bedt om å få beskjed, så vil hun sikkert sette pris på mail.

Det er bra at han totalt sett ser ut til å trives på skolen. De har ikke gått så mange måneder ennå, så det er sikkert stor fokus foreløpig på å lære dem til å bli "skolebarn" (i motsetning til barnehagebarn). Læreren har jo allerede vist at hun vet at gutten er flink ved å si at hun forventer at han gjør kan-leksene. Du kan jo da si at det ikke er så lett å motivere ham til det når de ikke gir tilbakemeldinger på arbeidet.

Ikke vær redd for å kontakte læreren, men vær også litt tålmodig i forhold til at det tar tid å få kjørt inn en første klasse :-)

Jeg tar kontakt med læreren igjen, om ikke annet så for å høre litt hvordan man skal gripe det an hjemme. Kan være litt vanskelig å bruke mye av "fritiden" hjemme på ekstralekser og ekstraarbeid for å lage utfordringer, da blir han jo på en måte "straffet" for å ha kommet litt lenger. Men at man kanskje setter av like lang tid som gjennomsnittet bruker på lekser (en halvtime kanskje?) og gjør andre ting i den avgrensede perioden.

takk for svar, jeg syns også det er litt dumt å bremse når han først har fått en god start :-)

Vi fortalte bare at læreren hadde sagt vi skulle gjøre det som lekse, så da var det i orden. Han visste ikke at de andre i klassen ikke hadde samme "lekse"

Annonse

Jeg synes du skal ta kontakt med lærer og forklare hva du observerer. Kanskje kan lærer, eller noen andre ta ett tak en gang i uka og se over "kan-leksene" likevel.

Ellers må du nok ha litt tålmodighet. Første klasse er mest preget av det å bli kjent med nye rutiner, videreføre sosial læring fra barnehagen (vente på tur, sitte rolig, empati), og mindre preget av konkret læring.

Dette er jo leit for de elevene som har den sosiale kompetansen inne, og faktisk ønsker å lære noe.

Trøsten bør være at det blir mer og mer læring etterhvert som tiden går. Etter jul vil jeg tro det blir litt vanskeligere ting som skal læres.

Gjest mer utfordringer?

Jeg synes du skal ta kontakt med lærer og forklare hva du observerer. Kanskje kan lærer, eller noen andre ta ett tak en gang i uka og se over "kan-leksene" likevel.

Ellers må du nok ha litt tålmodighet. Første klasse er mest preget av det å bli kjent med nye rutiner, videreføre sosial læring fra barnehagen (vente på tur, sitte rolig, empati), og mindre preget av konkret læring.

Dette er jo leit for de elevene som har den sosiale kompetansen inne, og faktisk ønsker å lære noe.

Trøsten bør være at det blir mer og mer læring etterhvert som tiden går. Etter jul vil jeg tro det blir litt vanskeligere ting som skal læres.

''Ellers må du nok ha litt tålmodighet. Første klasse er mest preget av det å bli kjent med nye rutiner, videreføre sosial læring fra barnehagen (vente på tur, sitte rolig, empati), og mindre preget av konkret læring.''

Ja, det er det jeg tenker også, at for ikke så mange år siden var selsåringene fortsatt i barnehagen. Og det kan jo ses på som et luksusproblem dette her, i forhold til de som stresser med at barna ikke leser før i andre klasse feks.

Skal høre om de ikke kan ta en rask titt over kan-leksene, slik at de som tross alt gjør dem får feedback på det, og ellers får vi fortsette som før med å lese mye og leke med kunnskap hjemme så lenge. Det kommer nok tidsnok tider med alt for mye lekser og karakterjag ;-)

Angående engelsk så er www.starfall.com et supert tilbud til de minste hvor de lærer engelsk. Enelte ord og uttrykk kan også læres på http://www.literacycenter.net/lessonview_en.htm

Gi beskjed til læreren om at han kjeder seg eller trenger flere utfordringer. Gi dem en sjanse til å forbedre seg. Det kan hende han bare sier det hjemme og at lærerne derfor trenger litt hjelp med tilbakemelding.

Hehe, kjente igjen endel der ja. Men heldigvis ikke alt ;-)

Tror egentlig ikke at han akkurat er sånn kjempeintelligent utover det "normale", men han har lært mye fordi vi har lest mye og forklart og svart grundig på spørsmål hele tiden, han har hatt tilgang på "lek- og lærbøker" som "min første abc" og "min første 123", og vi slår opp i leksikon hvis vi lurer på noe.

Men det er veldig synd hvis han skal kjede seg fælt ja. Jeg hadde det selv ok på skolen, hadde fryktelig lett for ting, og brukte nesten ikke tid på lekser, men jeg hadde musikken som tok all min tid ellers, så jeg tok det ikke så tungt at det ikke vær så spennende på skolen. Men jeg utviklet en elendig (ikke-eksisterende) studieteknikk, noe jeg fikk svi for i andre på videregående, da jeg plutselig måtte begynne å jobbe litt med matten ;-) Derfor tror jeg det er viktig å få utfordringer tidlig, så man lærer seg god studieteknikk og ikke bare flyter gjennom uten å ansternge seg...

'' Jeg hadde det selv ok på skolen, hadde fryktelig lett for ting, og brukte nesten ikke tid på lekser, men jeg hadde musikken som tok all min tid ellers, så jeg tok det ikke så tungt at det ikke vær så spennende på skolen.

Men jeg utviklet en elendig (ikke-eksisterende) studieteknikk, noe jeg fikk svi for i andre på videregående, da jeg plutselig måtte begynne å jobbe litt med matten ;-) Derfor tror jeg det er viktig å få utfordringer tidlig, så man lærer seg god studieteknikk og ikke bare flyter gjennom uten å ansternge seg...''

Skulle tro det var jeg som har skrevet dette! Jeg spilte piano fra jeg var 6 år og leste enormt med bøker i barneårene. Det er nok veldig viktig å lære studieteknikk og gode rutiner for lekser og læring.

Når det gjelder mine tre barn, er de veldig ulike hverandre. Eldstemann likner mye på denne gutten trådstarter har, mens nr to (som nå er førsteklassing), strever med å henge med i undervisningen, særlig i matematikk. Den yngste er vel en blanding tenker jeg.

''Ellers må du nok ha litt tålmodighet. Første klasse er mest preget av det å bli kjent med nye rutiner, videreføre sosial læring fra barnehagen (vente på tur, sitte rolig, empati), og mindre preget av konkret læring.''

Ja, det er det jeg tenker også, at for ikke så mange år siden var selsåringene fortsatt i barnehagen. Og det kan jo ses på som et luksusproblem dette her, i forhold til de som stresser med at barna ikke leser før i andre klasse feks.

Skal høre om de ikke kan ta en rask titt over kan-leksene, slik at de som tross alt gjør dem får feedback på det, og ellers får vi fortsette som før med å lese mye og leke med kunnskap hjemme så lenge. Det kommer nok tidsnok tider med alt for mye lekser og karakterjag ;-)

Høres ut som en lur plan :)

Jeg synes absolutt du kan si fra til læreren når h*n har sagt du må si fra hvis han kjeder seg. Det kan i hvert fall ikke skade.

Ellers kan jeg si at jeg også som oftest kunne det vi skulle lære på forhånd de første årene jeg gikk på skolen. Jeg tror ikke jeg har hatt noe vondt av det.

Gjest mer utfordringer?

Angående engelsk så er www.starfall.com et supert tilbud til de minste hvor de lærer engelsk. Enelte ord og uttrykk kan også læres på http://www.literacycenter.net/lessonview_en.htm

Gi beskjed til læreren om at han kjeder seg eller trenger flere utfordringer. Gi dem en sjanse til å forbedre seg. Det kan hende han bare sier det hjemme og at lærerne derfor trenger litt hjelp med tilbakemelding.

''Angående engelsk så er www.starfall.com et supert tilbud til de minste hvor de lærer engelsk.''

Den var skikkelig artig :-) Takk for tips!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...