sammfunnskritiker Skrevet 18. november 2007 Skrevet 18. november 2007 Hei. Så fint at barnet ditt lærer så mye og fort. I forhold til å kjede seg på skolen, mener jeg at foreldrene også må ha et ansvar for tilrettelegging/tilpassing og oppfølging. En del av oppfølgingen mener jeg må være, at barnet ikke kommer i uttakt med opplæringsplanene for det trinnen man er i. Jeg møter også barn som kjeder seg på skolen. En gang møtte jeg en elev som kunne lese, skrive og rekne, når han begynte på skolen. Det vil si at han som 1. klassing kunne multiplikasjonstabbellen blant annet. Hvor lenge tror du dette barnet måtte kjede seg? Og sluttet han å kjede seg? Eller ble han "lært" inn i et mønster av kjedsomhet? Når det er sagt, emner jeg at læring er så mye mer en skolefagene. På vår skole vektlegegs sosial kompetanse, mer en skolefagene i 1. klasse. Det syns jeg er positivt. 0 Siter
Gjest mer utfordringer? Skrevet 18. november 2007 Skrevet 18. november 2007 Hei. Så fint at barnet ditt lærer så mye og fort. I forhold til å kjede seg på skolen, mener jeg at foreldrene også må ha et ansvar for tilrettelegging/tilpassing og oppfølging. En del av oppfølgingen mener jeg må være, at barnet ikke kommer i uttakt med opplæringsplanene for det trinnen man er i. Jeg møter også barn som kjeder seg på skolen. En gang møtte jeg en elev som kunne lese, skrive og rekne, når han begynte på skolen. Det vil si at han som 1. klassing kunne multiplikasjonstabbellen blant annet. Hvor lenge tror du dette barnet måtte kjede seg? Og sluttet han å kjede seg? Eller ble han "lært" inn i et mønster av kjedsomhet? Når det er sagt, emner jeg at læring er så mye mer en skolefagene. På vår skole vektlegegs sosial kompetanse, mer en skolefagene i 1. klasse. Det syns jeg er positivt. Men i og med at man har rett til individuell oppfølging på skolen (jada, dream on...) hadde det jo ikke vært nødvendig at barn som kunne litt mer enn gjennomsnittet terngte å kjede seg gjennom de første årene på skolen. Barn er veldig mottagelige for kunnskap når de er motivert for det, og det du sier er jo egentlig at det er forelrdenes ansvar å holde igjen slik at barnet ikke lærer mer enn det skal. Det er en teit holdning syns jeg. Jeg mener at det må være fint å smi mens jernet er varmt, altså at man ikke hindrer barn som vil i å lære. Kanskje jeg skulle satt ham på en annen slags skole, der de mer følger barnets tempo og ikke et tenkt gjennomsnitt. Men det må jo være en fallitterklæring fra enhetsskolens side vel? Og alt preiket fra politikerne om å bedre standarden i skolen? At foreldre med barn som ligger litt foran velger bort den norske skolen fordi den holder barna igjen og ødelegger skolegleden allerede i første klasse? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.