Gå til innhold

spille piano/lei

Gjest mor til pianospiller

Anbefalte innlegg

Jentungen på ti tar pianotimer engang i uka 25 min. Hun spiller på tredje året nå og er lei, hun vil slutte. Jeg vil at hun skal fortsette, båe fordi det er fint å beherske et instrument, er ikke selv musikalsk og lærte meg aldri noe i barndommen av hverken idrett eller musikk, begynte og sluttet med flere ting.

Er jeg veldig slem om jeg forlanger at hun fortsetter i flere år, synes ikke det er så mye å ofre, hun bruker jo uansett masse tid på tv og data, så litt fornuftig er jo også greit å gjøre. Hun går forøvrig på turn også, dette er noe hun elsker.

Trur hun har mer igjen for det å kunne beherske et instrument i voksen alder enn å få slutte selv om det er det hun vil.

prøver jo å holde motivasjonen oppe ved hjelåp av belønningsystem for øving. Hun øver 1- 3 gang i uka 10-15 min.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290886-spille-pianolei/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

11

• Persille1365381127

5

• Sofline

2

• hidi, the scorpion

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes du skal forsøke å oppmuntre henne til å fortsette. De fleste av oss har hatt perioder hvor instrumentet var uinteressant, men kanskje kan læreren gjøre noen grep slik at hun vil trives bedre.

Prøv å finne ut om det er noe med spillingen som er gøy, eller hva som evt. er best og verst.

Dersom hun hadde øvd litt mer, så ville hun opplevd større grad av mestring, og da blir det også morsommere. Men om hun ikke øver nå, så er det kanskje slik at motivasjonen kan øke igjen på et senere tidspunkt

Det var enklere for våre mødre tror jeg... I allefall var det lett å styre meg via å gi meg litt skyldfølelse. Moren min sa alltid at det var opp til meg om jeg ville øve eller ikke, men jeg fikk ikke ta pianotimer om jeg ikke øvde. Da følge jeg meg som en utakknemlig unge, og øvingen tok seg opp igjen :-) (Det er mye mulig at det var trassig jeg var, slik at dersom moren min antydet at jeg måtte slutte, så ble det et poeng for meg å ikke slutte...)

Uansett så er jeg glad for at jeg spilte piano helt til jeg var ferdig med videregående.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290886-spille-pianolei/#findComment-2335820
Del på andre sider

La henne slutte hvis hun er lei. Det har ikke noe for seg å fortsette under "tvang" og det å kunne spille piano er ingen nødvendighet. Det er ganske vanlig at barn i denne alderen ønsker å bestemme litt mer selv og heller vil bruke tid på ting de selv ønsker enn det foreldrene gjerne vil at de skal! Du skal i midlertid gjøre det klart at hvis hun slutter så slutter hun - i hvertfall ut skoleåret (det forlangte jeg av mine da de ville slutte med ballett, maling osv).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290886-spille-pianolei/#findComment-2335836
Del på andre sider

Jeg begynte å spille piano da jeg var 8 år, og holdt på til jeg var 16. I den tiden var det mange perioder der jeg var skikkelig lei. Mor fikk meg alltid til å holde ut semesteret - for så å bestemme meg for om jeg skulle slutte. Og jeg sluttet aldri :)

Jeg tror det er lurt å be barnet tenke seg godt og grundig om, og kanskje holde ut litt lenger enn enn barnet egentlig vil. Mange ganger vil så lysten ta seg opp igjen.

Hvis barnet derimot ikke har perioder der det liker spillingen, og dette leiheten vedvarer over flere mnd, da ville jeg nok vurdert å la barnet slutte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290886-spille-pianolei/#findComment-2335868
Del på andre sider

Annonse

Har samme problemstillingen her med min 10 åring.

Hun er i en fase i livet nå hvor hun prøver ut ting og har gått på forskjellige fritidsaktiviteter.

Jeg lar henne få prøve det ut, men når det gjelder piano har jeg sagt fra klart fra starten av at det ikke bare er å slutte når hun blir lei.

Jeg motiverer henne selvfølgelig til å fortsette, og gir også bestikkelser.

Grunnen til at jeg synes det er så viktig med akkurat pianospillingen, er at vi har lagt så mye tid og penger i at hun kan drive med dette, og jeg ser så absolutt nyttet og viktigheten ved å spille et instrument.

Jeg vet av erfaring at hun ikke kommer til å angre senere i livet, på denne lærdommen.

Jeg har selv aldri hatt mulighet til å lære dette,og har alltid misunt alle som kan spille dette instumentet.

Det er så nydelig å høre på , og det er så fint å ta med seg videre.

Hun fikk selvsagt lov til å bestemme selv om hun ville begynne, og hun hadde kjempelyst.

Men det er akkurat når denne øvingen samtidig med lekser og andre aktiviteter, blir for kjedelig at hun vil slutte.

Hun må jobbe litt og det blir fort kjedelig.

Men desverre jeg lar ikke min datter få slutte så fort hun blir lei.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290886-spille-pianolei/#findComment-2335933
Del på andre sider

La henne slutte hvis hun er lei. Det har ikke noe for seg å fortsette under "tvang" og det å kunne spille piano er ingen nødvendighet. Det er ganske vanlig at barn i denne alderen ønsker å bestemme litt mer selv og heller vil bruke tid på ting de selv ønsker enn det foreldrene gjerne vil at de skal! Du skal i midlertid gjøre det klart at hvis hun slutter så slutter hun - i hvertfall ut skoleåret (det forlangte jeg av mine da de ville slutte med ballett, maling osv).

Har du spilt instrument selv? Jeg har som sagt aldri hatt anledning eller foreldre som har fulgt meg opp og jeg synes det er trist den dag i dag og ikke beherske noe "godt av hverken idrett eller instrument etc. Derfor trur jeg at det kan være lurt å motivere dem til å holde på noen år, slik at de kan ha glede av det resten av livet. Ser for meg Tenk hvor fint å kunne spille noen triller om man er innom et sykehjem eller lignende. De ansatte sier at pianoene blir stående urørt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290886-spille-pianolei/#findComment-2335956
Del på andre sider

Gjest Spillegleden er ødelagt

Jeg var god til å spille fiolin da jeg var barn/ tenåring. Lærerne mente at jeg absolutt hadde talent. Jeg ble likevel møkkalei øving, orkester og spilletimer. Jeg fikk ikke lov til å slutte før jeg hadde vært virkelig, ordentlig lei et år eller så. Etter dette har jeg ikke rørt instrumentet igjen i det hele tatt.. hadde jeg fått lov til å slutte da jeg selv ønsket det (jeg var ikke typen som hele tiden ville begynne med nye ting, for så å gå lei..) hadde jeg kanskje hatt glede av å spille i dag, om ikke annet enn til hobbybruk. Spillegleden min ble dessverre ødelagt. Jeg tror indre motivasjon er cluet, og ville absolutt ikke bestukket mine barn. Ville du gjort det samme om det gjalt ishockey?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290886-spille-pianolei/#findComment-2336030
Del på andre sider

Jeg var god til å spille fiolin da jeg var barn/ tenåring. Lærerne mente at jeg absolutt hadde talent. Jeg ble likevel møkkalei øving, orkester og spilletimer. Jeg fikk ikke lov til å slutte før jeg hadde vært virkelig, ordentlig lei et år eller så. Etter dette har jeg ikke rørt instrumentet igjen i det hele tatt.. hadde jeg fått lov til å slutte da jeg selv ønsket det (jeg var ikke typen som hele tiden ville begynne med nye ting, for så å gå lei..) hadde jeg kanskje hatt glede av å spille i dag, om ikke annet enn til hobbybruk. Spillegleden min ble dessverre ødelagt. Jeg tror indre motivasjon er cluet, og ville absolutt ikke bestukket mine barn. Ville du gjort det samme om det gjalt ishockey?

piano og fiolin er jo litt forskjellig, piano er jo mer tilgjengeligog anvendelig. Står ikke fioliner rundt på skoler, sykehjem osv. Skjønner at det kan være en liten fare for å ødelegge spillegleden, men hun har jo perioder hun synes det er artig å, feks når de har prosjektuker hvor de er to som spiller sammen og enkelte gang er det artig å øve også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290886-spille-pianolei/#findComment-2336079
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Jeg har spilt ulike instrumenter i ung alder, og har mye glede av det enda! Angrer bittert på at jeg aldri lærte å spille piano....

Gi henne masse oppmuntring og ros, og selvfølgelig gode bestikkelser ;)

Å spille piano er det ikke alle som kan, og de som kan blir satt pris på i alle situasjoner, så få henne til å fortsette!

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290886-spille-pianolei/#findComment-2336097
Del på andre sider

Piano er et veldig ensomt instrument. Hva med å prøve et stryke- eller blåseinstrument i stedet, slik at hun etterhvert kan bli med i orkester eller korps?

Jeg spilte fiolin og piano gjennom oppveksten, og orkesteret gjorde fiolinspillingen kjempegøy mens pianoet alltid var et ork.

:o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290886-spille-pianolei/#findComment-2336098
Del på andre sider

Persille1365381127

Har du spilt instrument selv? Jeg har som sagt aldri hatt anledning eller foreldre som har fulgt meg opp og jeg synes det er trist den dag i dag og ikke beherske noe "godt av hverken idrett eller instrument etc. Derfor trur jeg at det kan være lurt å motivere dem til å holde på noen år, slik at de kan ha glede av det resten av livet. Ser for meg Tenk hvor fint å kunne spille noen triller om man er innom et sykehjem eller lignende. De ansatte sier at pianoene blir stående urørt.

Jeg synes ikke egentlig at det at DU synes det er trist å ikke beherske noe instrument skal være det som er utslagsgivende for hva datteren din skal drive med.

Jeg behersker heller ikke noe instrument, men har ikke problemer med det - jeg er god på mye annet rart.

Kan du ikke heller la henne drive med turn da? Som hun trives med? Og om hun vil starte opp med pianoet igjen om et år - så kan hun jo det, det går jo ingen steder...

Sånn rent fysisk er det jo bedre å beherske en idrett enn et instrument.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290886-spille-pianolei/#findComment-2336123
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne godt ha bestukket en unge for å gå på trening en periode også. Forutsetningen er at jeg hadde trodd at ungen trivdes rimelig greit (selv om det også kan være fristende å slutte), samt at jeg mente at aktiviteten var bra objektivt sett. (Det er som kjent et stort problem at mange unger i dag ikke er fysisk aktive i tilstrekkelig grad, derfor er deltagelse i idrett bra for svært mange).

Slik jeg ser det, så handler det litt om å motivere til å holde ut gjennom perioder hvor man går lei.

(Har forøvrig en nevø som får betalt kr. 50,- pr uke for å trene. Broren min sier at han ikke helt ser forskjellen på å betale for at gutten trener og å betale for at han rer opp senga si. Han sier også at det greit å slippe diskusjonene mht hvorvidt plikter er gjort bra nok til at lommepengene skal utbetales. Det hører med til at gutten trives godt mesteparten av tiden.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290886-spille-pianolei/#findComment-2336131
Del på andre sider

Jeg synes ikke egentlig at det at DU synes det er trist å ikke beherske noe instrument skal være det som er utslagsgivende for hva datteren din skal drive med.

Jeg behersker heller ikke noe instrument, men har ikke problemer med det - jeg er god på mye annet rart.

Kan du ikke heller la henne drive med turn da? Som hun trives med? Og om hun vil starte opp med pianoet igjen om et år - så kan hun jo det, det går jo ingen steder...

Sånn rent fysisk er det jo bedre å beherske en idrett enn et instrument.

Det har vel ikke vært sagt at det er aktuelt at ungen skal slutte med turninga?

Jeg mener at det å lære å spille et instrument er verdifullt for mange barn. Ikke for alle, men for ganske mange. Ser på det på linje med å lære en del skolefag. Jeg har hatt vesentlig større glede av musikk som voksen, enn av at jeg lærte å strikke og brodere på skolen.

Hvis jenta ikke har for mye å gjøre, men tvert i mot bruker mye tid foran tv ol, så ville jeg ha oppfordret til å fortsette med å spille piano.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290886-spille-pianolei/#findComment-2336138
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg mener at det å lære å spille et instrument er verdifullt for mange barn. Ikke for alle, men for ganske mange. Ser på det på linje med å lære en del skolefag. Jeg har hatt vesentlig større glede av musikk som voksen, enn av at jeg lærte å strikke og brodere på skolen.

Hvis jenta ikke har for mye å gjøre, men tvert i mot bruker mye tid foran tv ol, så ville jeg ha oppfordret til å fortsette med å spille piano.

Nei, hun sa ikke at hun skulle slutte med turn - men jeg ville prioritert å la henne fortsette med det, kanskje gjøre noe mer av det, enn å påtvinge piano...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290886-spille-pianolei/#findComment-2336144
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Kunne ikke vært mer enig! Det er kjempeverdifullt å kunne spille et instrument.

I følge forskning øker det også IQ `en ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290886-spille-pianolei/#findComment-2336146
Del på andre sider

Nei, hun sa ikke at hun skulle slutte med turn - men jeg ville prioritert å la henne fortsette med det, kanskje gjøre noe mer av det, enn å påtvinge piano...

Men er det ikke viktig å nyansere her? Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal dra en hylende unge til pianoundervisning, men at det kan være grunn til å prøve å finne ut av om det er ting som kan gjøres for å hun evt. skal synes det er gøy å spille piano. Jeg anser også musikk for å være et ganske vesentlig kulturområde, og kanskje det området som skolen i relativt liten grad klarer å bidra på.

Dersom et barn har mer enn nok utfordringer med skolearbeid og en lystbetont fritidsaktivitet, så ville jeg ikke har vektlagt musikkundervisning, Men dersom det er mer enn nok tid til rådighet, og ungen ikke direkte mistrives, så synes jeg det er svært verdifullt å lære å spille.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290886-spille-pianolei/#findComment-2336186
Del på andre sider

Gjest rullekanin

Jeg vet om mange som ble bestukket for å øve og for å fortsette. Mange av disse er enten proffe musikere i dag, eller på vei til å bli. Så det kan slå begge veier.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/290886-spille-pianolei/#findComment-2336198
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...