Gjest Blikkboks Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hei! Lillegutt på 4 år, har vi en misstanke om at hører litt dårligere i perioder. Nå er han inne i en periode hvor han hele tiden spør om vi kan snakke litt høyere, fordi han ikke hører hva vi sier. Han hører, men jeg misstenker at den i enkelte perioder (om det er mulig da), ikke fungerer optimalt. Så hvordan går jeg frem nå? Helsestasjon eller legen? På forhånd tusen takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290944-h%C3%B8rselstest/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Ta kontakt med legen og be om henvisning til øre-nese-hals. På helsestasjonen kan de ta en enkelt hørselstest, men ikke god nok til å finne ut om han (og evt.hvorfor) han hører dårlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290944-h%C3%B8rselstest/#findComment-2336399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blikkboks Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Ta kontakt med legen og be om henvisning til øre-nese-hals. På helsestasjonen kan de ta en enkelt hørselstest, men ikke god nok til å finne ut om han (og evt.hvorfor) han hører dårlig. Hei og tusen takk for svar! kl.åtte ringte jeg Volvat og di sa at jeg burde ringe "gamle rødekors klinikken", husker ikke det nye navnet. Han fikk time allrede kl. 0930 og nå er vi lykkelig vitene om at han hører absolutt optimalt ) Vi fikk komme på øre/nese/hals med en gang ) Han var utrolig flink, og gjorde mamman sin utrolig stolt. Deilig at vi fikk tatt det med det samme, så slipper vi å gå rundt å tenke mer på det. Han var fult konsentrert, og klarte oppgavene med glans, og gikk ut derfra som en vinner( jeg vant mamma, derfor fikk jeg så masse gotteri av legen!). Noe vi allerede selvsagt viste at han var ) Ha en super dag! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290944-h%C3%B8rselstest/#findComment-2336482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hei og tusen takk for svar! kl.åtte ringte jeg Volvat og di sa at jeg burde ringe "gamle rødekors klinikken", husker ikke det nye navnet. Han fikk time allrede kl. 0930 og nå er vi lykkelig vitene om at han hører absolutt optimalt ) Vi fikk komme på øre/nese/hals med en gang ) Han var utrolig flink, og gjorde mamman sin utrolig stolt. Deilig at vi fikk tatt det med det samme, så slipper vi å gå rundt å tenke mer på det. Han var fult konsentrert, og klarte oppgavene med glans, og gikk ut derfra som en vinner( jeg vant mamma, derfor fikk jeg så masse gotteri av legen!). Noe vi allerede selvsagt viste at han var ) Ha en super dag! Så flott at dere fikk sjekket det ut så raskt og at alt så normalt ut:) Jeg mener å huske at mine to eldste døtre hadde en periode der de svarte "hva?" til alt! Det rare var at de også spurte omigjen når vi snakka til dem på tegnspråk (vi voksne er døve) ;-) Det er en eller annen forklaring på dette, men jeg kan ikke huske hva det var?? Noe med at ungene i en periode bruker mye energi på å tenke samtidig som de er litt "fjerne". De spør derfor omigjen for å få "bekreftelser" på at de har hørt riktig? Noe sånt iallefall... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290944-h%C3%B8rselstest/#findComment-2337018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blikkboks Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Så flott at dere fikk sjekket det ut så raskt og at alt så normalt ut:) Jeg mener å huske at mine to eldste døtre hadde en periode der de svarte "hva?" til alt! Det rare var at de også spurte omigjen når vi snakka til dem på tegnspråk (vi voksne er døve) ;-) Det er en eller annen forklaring på dette, men jeg kan ikke huske hva det var?? Noe med at ungene i en periode bruker mye energi på å tenke samtidig som de er litt "fjerne". De spør derfor omigjen for å få "bekreftelser" på at de har hørt riktig? Noe sånt iallefall... Ja, jeg får bare innrømme at han nok er som unger flest, og overhøre litt ;-) Men det merkelige var at han ba meg snakke høyere, og viste med hendene, som å skru opp volum. Utrolig godt at alt var i orden. Jeg driver å lærer litt tengnspråk fra bøker, og lærer lillegutt samtidig, og han er MYE flinkere enn meg. Vi trengte det en liten periode på noen vi kjenner, så nå, selv om hun hører igjen. (har fått ett implantat jeg ikke kan navnet på selvsagt) Men vi prøver å lære oss mer nå, uansett. Det er jo ett utrolig nyttig språk å kunne. Ha en flott kveld 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290944-h%C3%B8rselstest/#findComment-2337114 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Ja, jeg får bare innrømme at han nok er som unger flest, og overhøre litt ;-) Men det merkelige var at han ba meg snakke høyere, og viste med hendene, som å skru opp volum. Utrolig godt at alt var i orden. Jeg driver å lærer litt tengnspråk fra bøker, og lærer lillegutt samtidig, og han er MYE flinkere enn meg. Vi trengte det en liten periode på noen vi kjenner, så nå, selv om hun hører igjen. (har fått ett implantat jeg ikke kan navnet på selvsagt) Men vi prøver å lære oss mer nå, uansett. Det er jo ett utrolig nyttig språk å kunne. Ha en flott kveld Jeg sitter faktisk på et hotellrom i Trondheim fordi jeg har påkobling av lyd på det implantatet du snakker om Fikk på lyd for tre dager siden og er skikkelig sliten i hodet av alle lydene jeg hører ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290944-h%C3%B8rselstest/#findComment-2337148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blikkboks Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Jeg sitter faktisk på et hotellrom i Trondheim fordi jeg har påkobling av lyd på det implantatet du snakker om Fikk på lyd for tre dager siden og er skikkelig sliten i hodet av alle lydene jeg hører ;-) Jeg har lest at det er værre for voksene å tilvenne seg enn barn. (Jeg er jammen oppmuntrende...) Høres det ut som det ringer??? Leste om en dame som ble utrolig sliten av å finne ut av lydene, at alt bare hørtes ut som intens ringing i begynnelsen. Barn, får jo ikke forklart seg så godt som voksene. Jenta vi kjenner er kun 2 år, så hun har tatt det kjempeflott. Hun har til og med begynt å snakke så smått nå, og hun skjønner alt vi sier. Superstas! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290944-h%C3%B8rselstest/#findComment-2337163 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blikkboks Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Jeg sitter faktisk på et hotellrom i Trondheim fordi jeg har påkobling av lyd på det implantatet du snakker om Fikk på lyd for tre dager siden og er skikkelig sliten i hodet av alle lydene jeg hører ;-) Ja, vi snakker om sånn inn i øret, og med noen magnet rett på hodet. Utrolig god til å forklare, men du skjønner det jo, om det er det samme:o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290944-h%C3%B8rselstest/#findComment-2337166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Jeg har lest at det er værre for voksene å tilvenne seg enn barn. (Jeg er jammen oppmuntrende...) Høres det ut som det ringer??? Leste om en dame som ble utrolig sliten av å finne ut av lydene, at alt bare hørtes ut som intens ringing i begynnelsen. Barn, får jo ikke forklart seg så godt som voksene. Jenta vi kjenner er kun 2 år, så hun har tatt det kjempeflott. Hun har til og med begynt å snakke så smått nå, og hun skjønner alt vi sier. Superstas! En barnehjerne er jo superrask til å tilpasse seg, så her har små barn klart en fordel! Døvblitte vil også vanligvis ha godt utbytte av implantatet fra omtrent dag 1. Hjernene deres er programmerte til å oppfatte og diskriminere "unødvendige" lyder. For oss som er voksne, og døvfødte, blir det litt annerledes. Våre hjerner har aldri lært å diskriminere lyder, så vi tar inn "alt" fra første stund med implantat. Jeg oppfatter nå ganske lite tale fordi jeg hører all støyen fra alt mulig annet ;-) For hver dag som går vil hjernen min lære å "fjerne" unødvendige lyder og jeg vil da høre de viktige lydene bedre. Etterhvert vil jeg kanskje fungere som tunghørt når jeg har på det utvendige apparatet. Tar jeg det av er jeg jo fortsatt fysisk døv Det stemmer at jeg hører ringelyderm, eller aller helst blokkfløytelyder. Gubben har stemme som en ballerina og det er ikke akkurat sexy å høre på ;-))) Det som er leit, er at så mange foreldre velger bort tegnspråk for sine CI-opererte barn. De er redde for at tegnspråk skal "ødelegge" for innlæringen av tale. Kompetansesentrene for døve får stadig vekk inn fire-fem-seksåringer som er så og si språkløse.... Foreldrene (i samråd med "ekspertene") har valgt bort tegnspråk til fordel for talespråket og barna har falt mellom to stoler og ikke klart å tilegne seg talespråk... Vi vil nok se flere konsekvenser av dette på sikt, konsekvenser vi døve alltid har advart om!! Om man prøver å sammenligne et normalt øre med et CI-operert øre, så kan man si at et normalt øre har over 150 000 "elektroder". Et CI har kun 24 elektroder. Det sier seg selv at hørselen med CI ikke på noen måte blir normal. Vi døve mener derfor at de fleste Ci-opererte barn kun vil få optimale muligheter dersom de får lære tegnspråk parallellt med talespråket. Som Ole Brumm sier: "Ja, takk til begge deler" ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290944-h%C3%B8rselstest/#findComment-2337189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Ja, vi snakker om sånn inn i øret, og med noen magnet rett på hodet. Utrolig god til å forklare, men du skjønner det jo, om det er det samme:o) Ja, Cochlea Implantat heter det:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/290944-h%C3%B8rselstest/#findComment-2337190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.