Gå til innhold

Tilfeldigvis funnet i et kott

Anbefalte innlegg

Åh herregud, noe så forferdelig, hjerteskjærende tragisk. Stakkars lille gutt.

Men her snakker vi atlså om to rusmisbrukere, begge straffedømte, begge oppvokst med rus selv, som haar barn sammen og bor i ei hytte. Hvis ikke noe sånt burde trigge litt spesiell oppmerksomhet fra barnevernets side, er det vel få ting som gjør det.

Og det er er hevet over enhver tvil at de latterlig lave straffene strider mot folks alminnelige rettsoppfatning. En ren provokasjon.

Barnevernet må få en bekymringsmelding fra noen, før de kan sette i verk undersøkelse. Det holder ikke med slarv og rykter.

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

6

• laban

5

• Mrs. Wallace

4

• Sofline

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Megler Smekk

Er det korrekt, det du skriver her? At en kakekaster kan få 15 års fengsel?????!!!!!

Helt utrolig skeivfordeling av straffene i dette landet.

Jeg er lagrettemedlem i lagmannsretten, men har ikke vært med på rettsaker som går på vold eller misbruk av barn. Får jeg en sånn sak, så skal i alle fall jeg gjøre det jeg kan for å skjerpe straffen i slike saker!!!!

Ja, det er korrekt: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1491025.ece

Nå fikk han riktignok "bare" 30 dager:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=159157

Barnevernet må få en bekymringsmelding fra noen, før de kan sette i verk undersøkelse. Det holder ikke med slarv og rykter.

Jeg kjenner ganske godt til BV og er fullstendig klar over at det ikke holder med slarv og rykter. Og jeg må selvsagt også ta forbehold om at det kan være feil i artiklene om saken. Men når to rusmisbrukere får barn sammen, skal det jo ideelt sett eksistere en slags oppfølging fra BV. Dessverre finnes det mange eksempler på det motsatte, for det er vanskelig å fange opp alle. Det er forferdelig synd.

Men hvordan kan foreldre bli så avstumpet at de gjør sånt mot sitt eget barn?

Og hvordan kan barnas besteforeldre, tanter/onkler/naboer, venner, venners foreldre unngå å merke at noe er galt?

Det står jo i saken at begge foreldrene selv er oppvokst i rusbelastede hjem. Det sier vel sitt om familienettverket - og hva de evt ser på som normalen.

Det står jo i saken at begge foreldrene selv er oppvokst i rusbelastede hjem. Det sier vel sitt om familienettverket - og hva de evt ser på som normalen.

Ja - men naboer da - eller andre som vet om denne gutten. Får så vondt inni meg når jeg hører om sånt!

Leste en bok av Anne Holt en gang om barn som ble kidnappet og holdt i skjul i en kjeller. Den var fæl å lese!

Annonse

Nei nei nei nei nei. Nå er jeg virkelig dypt rystet!! Å stakkars, stakkars unge!! Leser også at det står at det "ikke er uvanlig" at tjenestemennene i det distriktet må rykke ut og hente unger som er i den forvatningen! Er det mulig? Forferdelig, forferdelig trist :(

"Leser også at det står at det "ikke er uvanlig" at tjenestemennene i det distriktet må rykke ut og hente unger som er i den forvatningen! "

Hadde det nå enda bare vært det distriktet.

Gjest Blikkboks

Men tro bare ikke at dette er noe svært uvanlig..

Jeg har bare ett konkret spørsmål om hva du mener er "svært uvanlig".

1 av 1000

1 av 10000

1 av 100000

Bare for å få satt det litt i perspektiv for meg her.

På forhånd tusen takk.

Nei, det er jo det han politifyren også sier. Og det gjør saken atskillig vondere.

En 4-åring som ikke vil gå ut av senga, er forsømt på en måte som burde kunne fanges opp her i landet.

"Leser også at det står at det "ikke er uvanlig" at tjenestemennene i det distriktet må rykke ut og hente unger som er i den forvatningen! "

Hadde det nå enda bare vært det distriktet.

Ja det er sant! Dett skjer jo ikke bare i Troms! Mente bare å fremheve at det "ikke er uvanlig"! Og at det i et distrikt ikke er uvanlig, ikke bare på landsbasis, men på fylkesbasis! Triste greier okke som!... :(

Det er klart at Kristin sikkert får mer varige men av dette.

"nå er jeg skikkelig sinna"........ Kristin burde forresten skamme seg om hun leser dette....

Du kan ikke rette baker for smed - det er ikke Kristin Halvorsens skyld at straffenivået er som det er.

Gjest Blikkboks

Du kan ikke rette baker for smed - det er ikke Kristin Halvorsens skyld at straffenivået er som det er.

Nei da, men hun kunne jobbet for dette. Det har ikke jeg posisjonen til.

Hun kunne latterliggjort hele kake episoden, så hadde det aldri blitt så mye ståhei heller. Men det valgte hun å gjøre alt for sent.... Så joda, hun er politiker, dette kunne hun avverget om hun virkelig ville.

Annonse

Gjest Blikkboks

Så bra!

Det hadde ikke jeg fått med meg. Noen annet skulle bare mangle, i mine øyne. Men tenkt så mye tid og ressurser som er blitt brukt på dette. Og lillegutten i artikkelen får skarve 20.000,- Det er godt vi vet å kjempe de rette sakene i landet her.

Nei da, men hun kunne jobbet for dette. Det har ikke jeg posisjonen til.

Hun kunne latterliggjort hele kake episoden, så hadde det aldri blitt så mye ståhei heller. Men det valgte hun å gjøre alt for sent.... Så joda, hun er politiker, dette kunne hun avverget om hun virkelig ville.

Det var offentlig påtale.

Dessuten hjelper det ikke den lille gutten i kottet at andre folk får lavere straffer. Man kan gjerne diskutere hva som er riktig eller ikke kakekaste-episoden, men det er i såfall en helt annen diskusjon.

Gjest Blikkboks

Det var offentlig påtale.

Dessuten hjelper det ikke den lille gutten i kottet at andre folk får lavere straffer. Man kan gjerne diskutere hva som er riktig eller ikke kakekaste-episoden, men det er i såfall en helt annen diskusjon.

Nei da, men ikke kom å si at ikke strafferammer i landet her er helt på trynet. Og man må for all del kunne sammenligne. Om ikke er du utrolig sneversynt.

Om jeg hadde banket mamma med balltre, så hadde jeg nok fått mindre bot enn om jeg hadde kjørt i 120 i 90 sone.

Så jeg syns det er viktig å diskutere sak opp mot hverandre jeg, for å få det i ett perspektiv.

Men jeg enes med deg om at vi tenker ulikt, og det gidder ikke jeg å ha 100 innlegg frem og tilbake på.

Vi får være enig om å være uenig

Nei da, men ikke kom å si at ikke strafferammer i landet her er helt på trynet. Og man må for all del kunne sammenligne. Om ikke er du utrolig sneversynt.

Om jeg hadde banket mamma med balltre, så hadde jeg nok fått mindre bot enn om jeg hadde kjørt i 120 i 90 sone.

Så jeg syns det er viktig å diskutere sak opp mot hverandre jeg, for å få det i ett perspektiv.

Men jeg enes med deg om at vi tenker ulikt, og det gidder ikke jeg å ha 100 innlegg frem og tilbake på.

Vi får være enig om å være uenig

Det var da voldsomt, da!

Man kan selvsagt diskutere strafferammer generelt, og om hva som ville vært 'riktig' straffenivå for bestemte forbrytelser.

Men dette er ikke det samme som å si at offeret i en sak har grunn til å skamme seg fordi forbryteren i en annen sak får for lav straff!

Jeg skjønner ikke hvorfor narkomane foreldre får beholde barna sine. Er man narkoman, burde man automatisk mistet omsorgen.

Den konklusjonen er tross alt litt for enkel. Ikke alltid lett å definere hvem som er narkoman, og enkelte av de lettere narkomane fungerer greit i hverdagen, og kan være gode omsorgspersoner.

Nei, ble selv innelåst da jeg var lita jeg, håper bare denne gutten ikke får for mye skader av dette. Bra at han ble funnet og kan få et bedre liv nå ihvertfall. Det er mange foreldre som ikke skulle hatt barn i det hele tatt, finnes mye "skjult" barnemishandling ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...