Gå til innhold

delt samvær-spleise på bursdag?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• margerita1365380476

6

• Atene

4

• Bookworm

4

Mest aktive i denne tråden

Om dere ikke har spleising spesifisert i avtalen dere i mellom kan du selvfølgelig ikke kreve noe som helst ekstra av eksen din.

Så her er det nok bare å slutte å erge seg, og heller bestemme seg for om man vil punge ut 2400,- (pluss gave kanskje?) på et par timer, eller finne på noe helt annet og rimeligere. :)

''I fjor haddde han bursdagen på barneskolen. Den er under oppussing nå, så da kan vi ikke ha det der. Far har aldri vært med og hjulpet til på en bursdag. Ikke så lett å ordne med 18 gutter alene.''

Hvorfor i all verden inviterer du 17 barn til bursdagen da?

Antakelig fordi halve DOL forfekter prinsippet "alle eller ingen".

Det er nok 18 gutter i den klassen.

''Bare så det er sagt, så synes jeg det blir litt dumt å føle seg "presset" til en dyr bursdag fordi "alle" andre har det. Kanskje noen bør prøve å snu denne trenden? Hjemmebursdag kan være kjempegøy hvis man gjør noe ut av det :)''

Enig! :-)

Vår sønn synes det er aller mest stas med hjemmebursdag, særlig når stadig flere har bursdagen andre steder.

Men så er jo vi (jeg= særdeles flinke til å arrangere, da....;-) (Det sies at selvskryt stinker, men jeg sier at selvskryt ofte er den eneste rosen man får! *S*)

Enig, hjemmebursdag er mest stas, men skjønner jo at det er enkelt å arrangere borte, slipper både forberedelser og rotete hus - og mange barn ønsker det tydeligvis.

Men ettersom du er så flink med hjemmebursdag - har du noen tips å dele? :-)

Gjest Shira :o)

''I fjor haddde han bursdagen på barneskolen. Den er under oppussing nå, så da kan vi ikke ha det der. Far har aldri vært med og hjulpet til på en bursdag. Ikke så lett å ordne med 18 gutter alene.''

''Hvorfor i all verden inviterer du 17 barn til bursdagen da?''

Vi er sterkt oppfordret til å be alle av samme kjønn, eller ingen. Da blir det mange på en gang, i guttungens klasse er det ikke så mange gutter, men stort flertall av jenter, så jentemammaene har flere og be enn meg.

Pappa var ikke med å spleiset på slike ting til meg i oppveksten. Det skulle gå under bidraget.

Jeg ville hatt hjemmebursdag jeg (tar forbehold om at jeg ikke har lest hele tråden), om det lar seg gjøre. Her inne kan du få mange gode tips. Jeg fikk tips her til en sjørøverbursdag, som ble knallsuksess, og kostet meg ikke så veldig mye.

Annonse

I fjor haddde han bursdagen på barneskolen. Den er under oppussing nå, så da kan vi ikke ha det der. Far har aldri vært med og hjulpet til på en bursdag. Ikke så lett å ordne med 18 gutter alene.

''Ikke så lett å ordne med 18 gutter alene.''

Har du en venninne som kan hjelpe deg? Mamma hadde noen ganger det til mine bursdager når det var mange barn.

''Bare så det er sagt, så synes jeg det blir litt dumt å føle seg "presset" til en dyr bursdag fordi "alle" andre har det. Kanskje noen bør prøve å snu denne trenden? Hjemmebursdag kan være kjempegøy hvis man gjør noe ut av det :)''

Enig! :-)

Vår sønn synes det er aller mest stas med hjemmebursdag, særlig når stadig flere har bursdagen andre steder.

Men så er jo vi (jeg= særdeles flinke til å arrangere, da....;-) (Det sies at selvskryt stinker, men jeg sier at selvskryt ofte er den eneste rosen man får! *S*)

Det er faktisk en god egenskap å kunne skryte litt av seg selv, det viser at man er klar over sine gode sider det:-) Kjempebra at du arrangerer morsomme bursdager (og annet?) hjemme, så her kommer litt skryt fra meg også!!!

''man ønsker jo det beste for barna sine.''

Og det "beviser" man ved å la barna få alt som de ønsker det?

''Så når poden spør om han ikke vær så snill- kan ha bursdag på lekeland, for det har de andre guttene. Skal jeg da si, nei vi skal være her hjemme....''

Ja, hvorfor skulle du ikke kunne si det? Skal man si ja til alt ungene spør om de "vær så snill" kan få eller få lov til?

''Jeg synes det er dyrt, men hvis han blir fornøyd er det verdt det.''

Da synes jeg jammen du burde betale for det selv også. Som du skriver er det dyrt, og har du ikke råd lar du vær..

''Faren burde stilt opp litt økonomisk når han ikke er her for ham ellers.''

På noe sånt?? Det synes jeg absolutt ikke han skulle trenge å stille opp på økonomisk.

My point exactly! Takk for den gode fremstillingen:-)

Hvordan skulle det blitt hvis vi hadde gitt barna våre alt de ønsket seg?

Jeg skal ikke si noe om hva du har krav på siden jeg ikke veit noe om det....men jeg kan jo komme med et par tips ;)

Det er ikke noen andre som har bursdag omtrent samtidig da? Vi hadde lovt gutten vår i fjor at i år skulle vi ha bursdag på lekeland...men det vi ikke visste da var at vi kom til å flytte og at det er 20 gutter i klassen - mot 9 stykker der han gikk i fjor...men så er det en som har bursdag omtrent samtidig så vi gikk sammen og det fungerte veldig bra :D "halve" prisen blir det jo også.

Eller så går det jo an å ha bursdag ute om det er noen områder i nærheten som egner seg - det kan jo hende det er noen andre av foreldrene som kan hjelpe deg litt med å holde styr på alle ungene?

I fjor haddde han bursdagen på barneskolen. Den er under oppussing nå, så da kan vi ikke ha det der. Far har aldri vært med og hjulpet til på en bursdag. Ikke så lett å ordne med 18 gutter alene.

Du har helt rett i at man ikke kan be 18 gutter i bursdag og samtidig være alene voksen.

Å bli sterkt oppfordret på et foreldremøte, betyr ikke at det ikke er lov å tenke selv. Man kan da ikke legge opp til et selskap som man ikke kan holde styr på eller som blir altfor dyrt bare fordi flertallet av mødrene (som sikkert da holder borte-bursdager) synest at det "er så greitt atte.."

Elsker å stelle i stand til bursdager hjemme jeg. Men ikke med 18 barn nei...

Enig, hjemmebursdag er mest stas, men skjønner jo at det er enkelt å arrangere borte, slipper både forberedelser og rotete hus - og mange barn ønsker det tydeligvis.

Men ettersom du er så flink med hjemmebursdag - har du noen tips å dele? :-)

Oi! Føler forventningspresset her nå...;-) Håper jeg ikke har skrytt på meg for mye, da;-)

Ett år hadde vi hamburgerbar. Jeg hadde laget klistrelapper med "McPoden's" på (Poden=navnet hans) som jeg klistret på drikkebeger m/lokk & sugerør. Hamburgerne ble pakket inn i silkepapir med klistrelapp på, og jeg laget pommes frittes som også var i beger med klistrelapp.

Et annet år hadde vi meksikansk fest med taco, og vi foreldrene hadde på oss sombreros og bart, og vi hadde også pinjata med godteri inni.

Vi har også hatt gassballonger. det var ikke billig da - tror det kom på ca 1000 kr for leie av tank + kjøp av gass & ballonger. Men det var veldig stas at mannen min laget Donald-stemme m heliumsgassen, pluss at alle fikk med seg ballonger hjem.

Et annet år hadde vi tryllekunstner, og det var heller ikke billig, men mye mye billigere enn å arrangere fest på et lekeland eller lignende.

Og vi har hatt natursti.

Et arrangement som jeg _planla_, men aldri gjennomførte, var et (ikke bursdag) "Harry Potter høstfest" der hvert barn skulle få brev satt opp på samme måte som brevet HP får om at han har fått plass på Galtvort, og så skulle vi ut i skogen en høstkveld og lage bål.

Og så har vi hatt diverse Halloween-fester med 'skummel' mat;-)

Det er faktisk en god egenskap å kunne skryte litt av seg selv, det viser at man er klar over sine gode sider det:-) Kjempebra at du arrangerer morsomme bursdager (og annet?) hjemme, så her kommer litt skryt fra meg også!!!

Takk takk! ;-)

Annonse

Oi! Føler forventningspresset her nå...;-) Håper jeg ikke har skrytt på meg for mye, da;-)

Ett år hadde vi hamburgerbar. Jeg hadde laget klistrelapper med "McPoden's" på (Poden=navnet hans) som jeg klistret på drikkebeger m/lokk & sugerør. Hamburgerne ble pakket inn i silkepapir med klistrelapp på, og jeg laget pommes frittes som også var i beger med klistrelapp.

Et annet år hadde vi meksikansk fest med taco, og vi foreldrene hadde på oss sombreros og bart, og vi hadde også pinjata med godteri inni.

Vi har også hatt gassballonger. det var ikke billig da - tror det kom på ca 1000 kr for leie av tank + kjøp av gass & ballonger. Men det var veldig stas at mannen min laget Donald-stemme m heliumsgassen, pluss at alle fikk med seg ballonger hjem.

Et annet år hadde vi tryllekunstner, og det var heller ikke billig, men mye mye billigere enn å arrangere fest på et lekeland eller lignende.

Og vi har hatt natursti.

Et arrangement som jeg _planla_, men aldri gjennomførte, var et (ikke bursdag) "Harry Potter høstfest" der hvert barn skulle få brev satt opp på samme måte som brevet HP får om at han har fått plass på Galtvort, og så skulle vi ut i skogen en høstkveld og lage bål.

Og så har vi hatt diverse Halloween-fester med 'skummel' mat;-)

Oi, skal si du er kreativ :). Mange fine tips her, tror rett og slett jeg lagrer dette for fremtidig referanse :-)

Kanskje du kan spørre en venninne, eller en av de andre mødrene om hjelp?

Når det gjelder matservering vil jeg varmt anbefale hamburgere, som viste seg å være veldig mye mindre stressende enn pølser!

Vi har hatt pølsebursdag for 18-19 gutter, og det er skikkelig stress med lomper og brød og ketsjup en eller to striper, og for ikke å nevne brusen - halvparten skulle ha 'blandings' noe som var ekstra krevende for oss to voksne.

Med hamburgerbar gjorde vi følgende:

Brusen var sjenket opp på forhånd i beger med lokk og sugerør - bar det ut på brett og ga dem.

Hamburgerne hadde jeg stekt på forhånd og de lå varme i stekeovnen. Brødene hadde jeg delt slik at de lå klare med overdel på den ene siden og underdel på den andre - det var fort gjort å klaske sammen 14-15 hamburgere og sende ut samlet til barna.

Vi laget også pommes frittes, og kjøpte en variant (kanskje den som kalles 'opphøgde pottitter'?) som ble fast og fin på bare fem minutter i stekovnen. Dette øste jeg opp i beger som jeg satte frem.

Jeg synes det var utrolig mye mer lettvint med hamburger enn med pølse! :-)

Utifra gjeldende regler, så skal visstnok barnebidraget dekke ALLE utgifter til

barnet(!?) enten det gjelder bursdager, fritidsaktiviteter, sportsutstyr, ferier, barnahage, sfo etc..

De eneste unntakene er visstnok tannregulering og komfirmasjon. Utenom dette, er du kun prisgitt farens "goodwill" om han vil være med å spleise på andre store utgifter som vedrører barnet.

Hvis han nekter, er han i sin fulle rett, dessverre...

Du må nok belage deg på å betale alt selv, eller gjøre som noen foreslår at du ferier

sammen med en annen.

Det er selvfølgelig også mulig å bare be de nærmeste kameratene, og ikke hele klassen.

Gjest Spekepølse

Jeg lurer litt på hvorfor du skriver delt samvær i overskriften når det ikke er det dere har?

Jeg kan skjønne at han sier nei på noen måter.

For det første høres det helt sinnsykt ut å bruke 2400 kroner på et bursdagsselskap. MÅ du invitere 17 gjester?

For det andre kan jeg forstå at faren synes det er urimelig når han betaler bidrag og du ellers mottar en del støtte fra staten, at han skal legge ut for dette selskapet.

margerita1365380476

De er 29 gutter i klassen og 12 jenter. Så han har ikke bedt alle guttene i klassen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...