Gå til innhold

delt samvær-spleise på bursdag?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

7

• margerita1365380476

6

• Atene

4

• Bookworm

4

Mest aktive i denne tråden

De er 29 gutter i klassen og 12 jenter. Så han har ikke bedt alle guttene i klassen!

Men det er jo vanvidd å velge ut 17 gjester til lekeland-bursdag! Hvem har vel råd til det?

Mine barn vet godt at hvis de ønsker seg en bursdag som koster mer enn vanlig, betyr det at de kan invitere desto færre gjester. Enten alle guttene/jentene hjemme, eller et par utvalgte på kino eller lignende.

Sånn ville det vært hvis faren deres bodde sammen med oss også.

Gjest Spekepølse

I fjor haddde han bursdagen på barneskolen. Den er under oppussing nå, så da kan vi ikke ha det der. Far har aldri vært med og hjulpet til på en bursdag. Ikke så lett å ordne med 18 gutter alene.

Jeg tror ikke det løser noen problemer på sikt å skulle "skjule" for sønnen og andre at det verken er råd eller kapasitet til en så stor bursdag. Det er til alles beste å si: nei, dette har jeg ikke råd til, dette har jeg ikke kapasitet til,du får inviterte noen få, ikke alle.

Jeg synes det er et stort problem at man på klassemøter skal bestemme hvordan hver og en skal feire bursdagene sine. Det er en god tanke - ingen skal overssees, alle må få komme, men ungene har da et naturlig forhold til hvem i klassen de har et forhold til og hvem i klassen de ikke har et forhold til. Dessuten har da barna venner utenom klassen, som regel? Skal man invitere halve klassen OG sine andre venner blir det gedigne selskaper som de færreste har kapasitet til å arrangere.

Det blir bare helt feil.Jeg tror det er mange som føler det slik, derfor synes jeg det er viktig å vis barna og de andre foreldrene at slik må det faktisk ikke gjøres.

Oi! Føler forventningspresset her nå...;-) Håper jeg ikke har skrytt på meg for mye, da;-)

Ett år hadde vi hamburgerbar. Jeg hadde laget klistrelapper med "McPoden's" på (Poden=navnet hans) som jeg klistret på drikkebeger m/lokk & sugerør. Hamburgerne ble pakket inn i silkepapir med klistrelapp på, og jeg laget pommes frittes som også var i beger med klistrelapp.

Et annet år hadde vi meksikansk fest med taco, og vi foreldrene hadde på oss sombreros og bart, og vi hadde også pinjata med godteri inni.

Vi har også hatt gassballonger. det var ikke billig da - tror det kom på ca 1000 kr for leie av tank + kjøp av gass & ballonger. Men det var veldig stas at mannen min laget Donald-stemme m heliumsgassen, pluss at alle fikk med seg ballonger hjem.

Et annet år hadde vi tryllekunstner, og det var heller ikke billig, men mye mye billigere enn å arrangere fest på et lekeland eller lignende.

Og vi har hatt natursti.

Et arrangement som jeg _planla_, men aldri gjennomførte, var et (ikke bursdag) "Harry Potter høstfest" der hvert barn skulle få brev satt opp på samme måte som brevet HP får om at han har fått plass på Galtvort, og så skulle vi ut i skogen en høstkveld og lage bål.

Og så har vi hatt diverse Halloween-fester med 'skummel' mat;-)

*imponert*

Gjest Spekepølse

Oi! Føler forventningspresset her nå...;-) Håper jeg ikke har skrytt på meg for mye, da;-)

Ett år hadde vi hamburgerbar. Jeg hadde laget klistrelapper med "McPoden's" på (Poden=navnet hans) som jeg klistret på drikkebeger m/lokk & sugerør. Hamburgerne ble pakket inn i silkepapir med klistrelapp på, og jeg laget pommes frittes som også var i beger med klistrelapp.

Et annet år hadde vi meksikansk fest med taco, og vi foreldrene hadde på oss sombreros og bart, og vi hadde også pinjata med godteri inni.

Vi har også hatt gassballonger. det var ikke billig da - tror det kom på ca 1000 kr for leie av tank + kjøp av gass & ballonger. Men det var veldig stas at mannen min laget Donald-stemme m heliumsgassen, pluss at alle fikk med seg ballonger hjem.

Et annet år hadde vi tryllekunstner, og det var heller ikke billig, men mye mye billigere enn å arrangere fest på et lekeland eller lignende.

Og vi har hatt natursti.

Et arrangement som jeg _planla_, men aldri gjennomførte, var et (ikke bursdag) "Harry Potter høstfest" der hvert barn skulle få brev satt opp på samme måte som brevet HP får om at han har fått plass på Galtvort, og så skulle vi ut i skogen en høstkveld og lage bål.

Godt å se en forelder som kan tenke selv og bruke litt av sin tid på å gjøre ting bra for barna, og ikke bare "kjøpe seg ut" av feiringa slik altfor mange gjør ...FLOTT:

Annonse

Men det er jo vanvidd å velge ut 17 gjester til lekeland-bursdag! Hvem har vel råd til det?

Mine barn vet godt at hvis de ønsker seg en bursdag som koster mer enn vanlig, betyr det at de kan invitere desto færre gjester. Enten alle guttene/jentene hjemme, eller et par utvalgte på kino eller lignende.

Sånn ville det vært hvis faren deres bodde sammen med oss også.

Hos oss er det omvendt. Skulle våre hatt selskapet hjemme hadde vi begrenset det til noen få på grunn av plasshensyn og fordi ingen av oss orker tanken på 17 guttunger hjemme på en gang!

Men siden begge i år ville ha det ute så fikk de invitere alle jentene / guttene i klassen. Der vi var koster det 600,- for leie + 35,- pr. barn + evt. noe underholdning (100,-). Da måtte vi holde maten selv, men vi valgte det alikevel.

Enig, hjemmebursdag er mest stas, men skjønner jo at det er enkelt å arrangere borte, slipper både forberedelser og rotete hus - og mange barn ønsker det tydeligvis.

Men ettersom du er så flink med hjemmebursdag - har du noen tips å dele? :-)

Den mest vellykka bursdagen jeg har arrangert, var da vi ikke bodde hjemme i en mnd pga oppussing (og samtidig brukte den mnd på å rydde mormors dødsbo, men det er en helt annen historie!), vi hadde tilgang på verdens største og fineste hage. ;)

Det var tidlig på våren, og ungene fikk beskjed om å komme i parkdresser, vi var ute hele tida. Grilla pølser på en stor grill og lagde rebusløp - ellers lekte ungene bare ute og hadde det helt konge. Det skal sies at det var knallvær, da. :) Men det krevde altså lite forberedelser. :)

Hos oss er det omvendt. Skulle våre hatt selskapet hjemme hadde vi begrenset det til noen få på grunn av plasshensyn og fordi ingen av oss orker tanken på 17 guttunger hjemme på en gang!

Men siden begge i år ville ha det ute så fikk de invitere alle jentene / guttene i klassen. Der vi var koster det 600,- for leie + 35,- pr. barn + evt. noe underholdning (100,-). Da måtte vi holde maten selv, men vi valgte det alikevel.

Enig i at 17 hjemme er litt i overkant. Heldigvis går barna i små klasser.

Det jeg mener, er at jo flere gjester barnet ønsker å invitere, desto mindre kan vi bruke pr. gjest. Og er det slik at alle muligheter utenfor hjemmet blir for dyre, da må vi begrense antallet her hjemme også.

Jeg hadde 16 gjester en gang, men da var barnehagepersonalet med.

Den mest vellykka bursdagen jeg har arrangert, var da vi ikke bodde hjemme i en mnd pga oppussing (og samtidig brukte den mnd på å rydde mormors dødsbo, men det er en helt annen historie!), vi hadde tilgang på verdens største og fineste hage. ;)

Det var tidlig på våren, og ungene fikk beskjed om å komme i parkdresser, vi var ute hele tida. Grilla pølser på en stor grill og lagde rebusløp - ellers lekte ungene bare ute og hadde det helt konge. Det skal sies at det var knallvær, da. :) Men det krevde altså lite forberedelser. :)

Genialt!

Våre barn har bursdag tidlig på sommeren, så bursdager har så langt vært temmelig greie. Regner med litt større krav når de blir litt eldre, da kan det være greit med noen kreative innspill :-).

Og vi har hatt natursti.

Jeg kan godt skryte litt av deg jeg også.

Og nevne noe du ikke har nevnt, som jeg bare har opplevd etter at guttungen har vært i selskap hos dere: Han fikk takkekort etterpå.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...