Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest helt reelt

Jeg synes at for en førsteklassing kan det muligens bli litt for mye slik at de blir trøtte. Men hos oss er det en slager å være der når de kommer i 2-4 klasse. Det er fordi at vi ikke bor i byggefelt med barn rundt oss og de leker fra seg på sfo istedenfor. Det er mange fra klassen som er der og de koser seg glugg ihjel.

Fortsetter under...

Min seksåring blir "sur" når jeg henter tidlig (han har kort dag to dager i uka, vi kan hente tidlig og syns det er litt unødvendig å betale for full sfo), og syns sfo med masse frilek er kjempefint. Nå er det ingen andre unger på hans alder akkurat rundt huset vårt, så alternativet er å ha med noen hjem, og det er jo selvfølgelig også helt flott.

Så for min gutt hadde det å ikke være på sfo i det hele tatt vært katastrofe... Rett og slett fordi det hadde blitt for mange timer hjemme alene med meg/oss ;-)

Deilig å ha kort dag på fredag da, og roe ned til helgen, så full plass hver eneste dag syns jeg det er greit å slippe. Men det er for min del, ikke nødvendigvis for hans :-)

Det kommer nok veldig an på både barnet og på den aktuelle sfo'en. min 3.klassing har sluttet, og ikke ti ville hester kunne fått henne til å begynne på sfo igjen. Hun koser seg hjemme alene. førsteklassingen min har ikke noe valg. Han trives der, tror jeg. Men det er liten voksentetthet, og liten plass.....

Ungene mine ville ikke være på sfo, men gå rett hjem. Dette til tross for at de begge stortrivdes der.

Så vi sa opp plassene. Kr 3600,- for et tilbud som en sjelden gang ble benyttet, var for dyrt. Med sjeldent mener jeg en time annenhver uke eller noe sånt.

Men når de sluttet, gråt jenta sine bitre tårer...

Nå trives de kjempebra hjemme en times tid før vi kommer.

Her brukes også samme garderobe (det er jo kjempepraktisk!) og til dels klassearealene + ett ekstra rom på 2. trinn og egne sfo-arealer på 3-4 trinn.

Du, jeg mente at garderobene brukes som _oppholdsrom_!!! Da stiller vel saken seg litt annerledes..!?

SFO er definitivt himmelen etter noen år i "the kindergarden from hell"... Jeg er søkkimponert over alle mulighetene vår SFO tilbyr, og hvor godt de styrer med ungene uten å overstyre dem. Junior er fortvila når vi kommer for tidlig og henter han. Han vil ha oss til å love dyrt og hellig at vi ikke skal hente han tidlig.

Annonse

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1195162061' post='3720548]

Du, jeg mente at garderobene brukes som _oppholdsrom_!!! Da stiller vel saken seg litt annerledes..!?

Det hender ungene er i garderoben hos oss også, men den er ikke brukt som oppholdsrom nei! Det er jo helt sprøtt - hvor mange av oss hadde likt å tilbringe deler av arbeidsdagen i garderoben!?

Det hender ungene er i garderoben hos oss også, men den er ikke brukt som oppholdsrom nei! Det er jo helt sprøtt - hvor mange av oss hadde likt å tilbringe deler av arbeidsdagen i garderoben!?

Tenker det samme som deg.

Dette er en av flere grunner til at vi velger bort SFO. En annen tungtveiende grunn, er at det knapt finnes struktur og "håndfaste" aktiviteter der.

Persille1365381127

''Har en mistanke om at hun ser på sfo som et nødvendig onde og at ungene helst skal være der så lite som overhode mulig.''

Det er det samme som mange foreldre tenker om barnehage!

Selv om de VET at barna trives der, har venner og koser seg :)

Vår SFO ligger sannsynligvis sånn midt på treet hva kvalitet angår. De flagger veldig høyt at de er barnas FRITID og at det aller meste skal være barnestyrt, og dermed fungerer SFO best for de som allerede har et nettverk/masse venner der.

Min 1. klassing begynte på SFO i høst, og med svært få kjente (vi er nyinnflyttere) både på skolen og naturlig nok på SFO, ble det nok veldig ensformige og tildels ensomme dager. Så tok hun en måneds pause, og kom hjem med bussen hver dag. Det var veldig sunt for henne, for i mellomtiden har hun blitt kjent med flere i klassen, fått seg en bestevenninne som går på SFO og var superklar til å begynne der igjen forrige uke.

Jeg er helt inneforstått med at SFO bare er en oppbevaringsplass, men jeg må nok si at jeg savner et større engasjement fra de ansatte. Ikke hadde jeg orket å ha utevakt på den måten de gjør det, med å stå sammenklumpet og bare speide rundt seg for å se hva ungene gjør. Oppfatter ikke at de "ser" ungene, selv om de absolutt hjelper til om noen har slått seg, har åpne skolisser, ikke klarer å kneppe bukseknappen osv. Personlig synes jeg det er rart at de orker å være så innaktive selv, jeg tror jeg hadde ønsket å tilby noen aktiviteter - slik som sisten/stiv heks, et ballspill, slenge tau for de som vil hoppe osv.

Men-men, det er nå som det er, og ikke noe å gjøre med det. Det er snaut 80 unger på SFO hos oss, og få ansatte. For meg framstår SFO mer som et nødvendig onde enn noe annet, og jeg gleder meg til ungene kan reise hjem etter skolen og være litt alene til vi voksne kommer.

sammfunnskritiker

Jeg har ikke opplevd å møte en SFO, med nok voksne for å møte alle barna som en trygg voksen person ;-) Men for folk flest, tror jeg egentlig Sfo er et godt sted å være. Med over 100 elever på Sfo avdelingen, her på skolen tror jeg det er mange barn som ikke finner sin plass.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...