Gå til innhold

Faddere som skiller seg

Anbefalte innlegg

Så har vi kommet i den situasjonen at et fadderpar til et av barna våre skal skilles.

Hvordan gjør vi det da med julegaver etc? Julekort?

I utgangspunktet var kvinnen i forholdet min gode venninne. Han har jeg aldri fått noe særlig forhold til (ikke min mann heller).

Jeg fortsetter selvsagt å være venn med venninnen min, men hvordan gjør vi nå dette i forhold til ham?

Er det greit at fadderbarnet sender en gave til henne, og bare julekort til ham?

Det skal også sies at han aldri har vist særlig interesse for fadderbarnet heller, noe hun har gjort.

Hmmm, rotete innlegg, men håper noen forstår og kan gi meg litt råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291158-faddere-som-skiller-seg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hmhmhmhmhm

Jeg syns at dere ikke trenger å sende annet enn et kort til han, så får dere se om han viser noe mer eller mindre interesse nå når han er skilt. Dere valgte jo han som fadder pga han var gift med din venninne - og han har verken hatt noe særlig forhold til dere eller barnet, så jeg syns det bare er rett og rimelig at hun får gave og ikke han. Fadderskap er jo ikke noe juridisk. Selv har ikke de som har vært mine faddere vist meg særlig interesse.

Jeg syns at dere ikke trenger å sende annet enn et kort til han, så får dere se om han viser noe mer eller mindre interesse nå når han er skilt. Dere valgte jo han som fadder pga han var gift med din venninne - og han har verken hatt noe særlig forhold til dere eller barnet, så jeg syns det bare er rett og rimelig at hun får gave og ikke han. Fadderskap er jo ikke noe juridisk. Selv har ikke de som har vært mine faddere vist meg særlig interesse.

Takk for svaret. Jeg føler det akkurat slik du beskriver - at han på en måte har vært vedheng ;)

Tror vi gjør det på den måten, jeg :)

Leste ditt innlegg rett etter at jeg la inn svar i tråden over - nettopp av den grunn du nevner ville jeg aldri valgt inngiftede (eller samboere) av venner eller familie som faddere.

I din situasjon ville jeg antakelig regnet din venninne som fadder, og nærmere avskrevet ham, selv om han formelt sett også er fadder.

Annonse

Høres ut som han nærmest ble med "på kjøpet" da dere valgte henne til fadder. Hadde han stilt opp som ekstra "onkel" og vært veldig tilstede og interessert så hadde du neppe vurdert å "kutte ham ut" i det hele tatt. Derfor synes jeg løsningen din høres helt fin ut!

Jeg er enig med de andre, julekort til ham, og gave til henne. Men, det jeg ikke visste, er det en uskreven lov om at barn skal gi julegave til fadderne sine? (Tenkte kanskje det var motsatt...) Kjenner jeg får vondt i magen av å tenke på alle julegavene jeg må finne på. Det blir vel mest gaver "fra hele familien", ikke gaver spesielt fra barna i tillegg. *grøsser* Utsetter gavekjøp litt til, tenker jeg...

Jeg er enig med de andre, julekort til ham, og gave til henne. Men, det jeg ikke visste, er det en uskreven lov om at barn skal gi julegave til fadderne sine? (Tenkte kanskje det var motsatt...) Kjenner jeg får vondt i magen av å tenke på alle julegavene jeg må finne på. Det blir vel mest gaver "fra hele familien", ikke gaver spesielt fra barna i tillegg. *grøsser* Utsetter gavekjøp litt til, tenker jeg...

Nei, det er ikke vanlig at fadderbarn må gi gave til sine faddere, det er heller omvendt som du sier.

Hos oss har fadderne fått de samme hjemmelagde gavene som tanter og onkler. Men vi er ikke noen veldig stor familie.

Tror nok det finnes mange varianter her. Det er slett ikke alle faddere som har så mye kontakt med fadderbarnet og omvendt, så ikke tenk på at dette er enda en ting du må.

Annonse

Hvorfor har du et par som faddere? Og ikke bare henne?

Av nysgjerrighet - ikke kritikk :)

Nå er det ikke meg du spør, men vi har også bare par som faddere, onkler&tanter, og det har vi vært vant med fra 'tidenes morgen' i famlien. ;-)

Jeg er så vant med at slik er det, og valgte også på samme vis til eget barn. Jeg synes det er den naturligste ting i verden å velge slike par, men samtidig synes jeg det er selvsagt at faddere skal være _slekt_! ;-) Vennepar som faddere føles helt unaturlig for meg.

Kanskje har skilsmissestatistikken i slekta vært med på å styrke oppfatningen at det er helt flott å velge onkel&tante-par? For inntil et par år siden var den faktisk på null ;-) - alle besteforeldre, oldeforeldre, onkler, tanter, søsken, fettere og kusiner. Jeg hadde ikke tenkt over at det var en nullstatistikk før en nyskilt kusine tørt kommenterte at hun nå hadde fått den tvilsomme ære å være slektas første skilte noensinne;-)

Persille1365381127

Nå er det ikke meg du spør, men vi har også bare par som faddere, onkler&tanter, og det har vi vært vant med fra 'tidenes morgen' i famlien. ;-)

Jeg er så vant med at slik er det, og valgte også på samme vis til eget barn. Jeg synes det er den naturligste ting i verden å velge slike par, men samtidig synes jeg det er selvsagt at faddere skal være _slekt_! ;-) Vennepar som faddere føles helt unaturlig for meg.

Kanskje har skilsmissestatistikken i slekta vært med på å styrke oppfatningen at det er helt flott å velge onkel&tante-par? For inntil et par år siden var den faktisk på null ;-) - alle besteforeldre, oldeforeldre, onkler, tanter, søsken, fettere og kusiner. Jeg hadde ikke tenkt over at det var en nullstatistikk før en nyskilt kusine tørt kommenterte at hun nå hadde fått den tvilsomme ære å være slektas første skilte noensinne;-)

Akkurat :)

Vi har ingen par som faddere, og ingen slektninger :)

Aner ikke noe om uskrevne regler, men føler det koselig å gi en gave til fadderene fra barna. De fleste fadderene til barna er nær familie, så de hadde fått gave likevel. (De får ingen egen gave fra fadderbarnet.)

Hvorfor har du et par som faddere? Og ikke bare henne?

Av nysgjerrighet - ikke kritikk :)

Godt spørsmål :)

På den tiden var de det perfekte par... Vi ønsket henne som fadder, og tenkte at siden de var slikt et "superpar" var det jo koselig om han også ble med.

Vi har brukt endel par som faddere til barna, men da har det gjerne vært slekt.

Nå viste det seg jo at dette "superparet" ikke var det, da...

Til faddere uten barn har barnet gitt en flaske rødvin (ikke akkurat barnets påfunn, men fadderne setter pris på det).

Til faddere med barn har vi gitt gave til barna.

Synes det er litt dumt at faddere skal huske både jul og bursdag til barnet, men aldri få noe igjen.

• 2 uker senere...

Jeg har ikke lest alle svarene, men jeg og min daværende kjæreste var fadder for min søsters barn. Det er bare helt feil og det blir mer feil for hvert år som går.

Jeg har sjekket lovverket og det går faktisk an å oppheve fadderskapet. Det har vært til stor glede for meg, ikke minst for min ex (som ikke har hatt kontakt med fadderbarnet siden jeg hadde fohold til han - for 10 år siden) og jeg tror at det er til det beste for fadderbarnet også - på sikt.

Vanskelig å forklare fadderbarnet at de har en fadder de aldri husker å ha møtt. Veldig stor påkjenning for den som er fadder også, å ha en "liten" forpliktelse ovenfor et barn det blir helt unaturlig å ha omgang med.

Dette var veldig avgjørende da vi valgte faddere til egne barn. Det ble ingen parsammensetninger og jeg gjorde det klart at så lenge de var gift - hvilket jeg håpte og håper varer livet ut - så anser vi partneren som like fullverdig fadder selv om vedkommende altså ikke er det på papiret.

Kanskje en kinkig sak akkurat nå, hvis bruddet er nylig. Men, jeg ville notert meg det i bakhodet for å eventuelt gjøre noe med det senere. Får vel se an utviklingen og kontakten også.

Lykke til med julekort/julegave - hva enn valget ditt faller på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...