Gå til innhold

Barnedåp og faddere

Anbefalte innlegg

Når bestiller man barnedåp - og må da faddere være avklart fra før? Skal de føres i noen papirer? Hvordan går man egentlig frem? Og er det vanlig å ta et par fra hver side i familien, f.eks. søsteren min og mannen hennes på min side og broren og kona hans på min manns side? Hvor mange faddere kan man egentlig ha?

Og dåpskjole, hvor får man tak i slikt? Er det best å leie eller kjøpe, hva er prisen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291159-barned%C3%A5p-og-faddere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3125

Det er valgfritt om man bruker familie eller venner som faddere, men det vanligste er nok å bruke noen som tilhører samme generasjon som foreldrene til dåpsbarnet. Av innlegg her på DOL har jeg forstått at man enkelte steder / i enkelte familier har svært sterke tradisjoner angående hvem som skal og ikke skal velges som fadder, disse kan være mye "strengere" enn de (få) reglene som finnes, ref. linken.

Det vil bli registrert hvem som er fadder på barnet. Hvis du skal avtale dåp på en bestemt dato lang tid i forveien, kan du sikkert vente litt, men det er vanlig å ordne det samtidig. Kontakt kontoret i den aktuelle kirken. Minst to av fadderne må ha anledning til å være til stede ved dåpen.

Dåpskjoler har jeg ikke greie på.

Mine barn har to faddere hver. Var jeg deg ville jeg valgt søster og bror, ikke nødvendigvis partnerene. Jeg leser i et annet innlegg her at faddere skiller seg (ikke at jeg tror dine søsken gjør det men...), og da får man et dilemma.( Ved konfirmasjoner, bryllup mm som de innviteres til.....)

Mange har dåpskjole i familien, har dere ikke det så ville jeg leid en. Tror de har utleie ved brudesalonger??? Husker faktisk ikke hvor vi leide. *hjelp*

Annonse

Du må ikke ha fadderene klare når du bestiller dåp i kirken, men de vil gjerne ha navnene i litt god tid for å kunne sende ut fadderbrev.

Du kan ha max 6 faddere.

Veldig koselig å ha noen fra hver side.

Dåpskjoler kan leies - vet ikke helt hvor, eller de kan kjøpes, eller lages :)

Det er vanlig å ha mellom 2 og 6 faddere. Har inntrykk av at fleste har nærmere 6 enn 2.

Vi hadde tre til hver av våre - bestemor som gudmor, og i tillegg en søsken og venn av foreldrene som faddere til hver av barna.

Tror jeg ville vært skeptisk til å velge venners eller families kjæreste/ektefelle som fadder for mine barn.

Gjest vi hadde fire (ikke par)

Vi har ikke tatt par, men vi har brukt min søsters mann som fadder. Så til føstemann valgte vi min søsters mann, min manns søster, min manns gode venn og min gode venninne.

Til andremann valgte vi min søster, min manns bror, en annen god venninne av meg og en annen god venn av min mann.

Fadderenes ektefelle/ samboere, og våre søskens samboere/ektefelle ble også invitert.

Velger du søskens ektefelle/samboer, så bør det tenkes igjennom, at dette er nære venner du vil ønske å ha kontakt med selv om det eventuelt blir et samlivsbrudd. og det _kan_ allikevel by på problemer, ved konfirmasjon og bryllup, hvis de som er skilt ikke kan ha det hyggelig i samme selskap..

Men jeg synes ikke man skal la være å be svigerinner og svogere være faddere for det, men det skal tenkes igjennom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...