Gå til innhold

Påkledning på tur med skolen - 1. kl.

Anbefalte innlegg

Hvordan vet du at ditt barn ikke protesterer mot å ha på den ekstra fleecegenseren?

Vet om flere lærere som har sagt ifra til barna om deres påkledning og hvor barna selv nekter. Da er det ikke lett å være lærer!

Det er nok dere selv som må prente inn i barnet deres om at klærne skal på eller taes med i tursekken.

Kjenner jo min sønn ganske godt, og vet han helst ikke vil ha på fleecegenseren, men vet også at han har stor respekt for læreren, og at han nok hadde tatt den på om hun hadde bedt ham om det.

Som også nevnt annet sted i tråden er det stor overgang for 6-åringene fra å være passet på på alle måter i barnehagen til å begynne på skolen og forventes å huske alt selv. Tror jeg blir nødt til å alliere meg litt med læreren og assistenten her, ja.

Fortsetter under...

Kjenner jo min sønn ganske godt, og vet han helst ikke vil ha på fleecegenseren, men vet også at han har stor respekt for læreren, og at han nok hadde tatt den på om hun hadde bedt ham om det.

Som også nevnt annet sted i tråden er det stor overgang for 6-åringene fra å være passet på på alle måter i barnehagen til å begynne på skolen og forventes å huske alt selv. Tror jeg blir nødt til å alliere meg litt med læreren og assistenten her, ja.

Hjelper det ikke for sønnen din at han ble kald på denne turen? Slik at han vil unngå det en annen gang, og tar på seg fleecen av seg selv?

punky brewster

På skolen til jenta mi fikk de alltid beskjed før de gikk ut om hva de trengte denne dagen. Jeg sa også ifra på mårran til henne om hva hun måtte ha på om de feks hadde turdag etc. Lærerne gjør nok så godt de kan, men det er jo helt umulig for dem å følge med om alle virkelig tar på seg ull genseren etc.

Trur du får snakke med sønnen din daglig om påkledning og ikke forlange at læreren skal se hva han har på.

En annen ide er jo at du pakker en ekstra genser i sekken de dagene de har turdag og minne han på den om han blir kald. Det er en litt vanskelig periode dette med klær de første årene i barnehagen, men du kan jo "trøste" deg med at det blir enda værre med årene:)

Annonse

De voksne har ansvar for å se til at barna kler på seg (selv) de rette klærne. Barna kler på seg selv, men de voksne skal sjekke at de har på seg nok klær.

Jeg sender elever opp i 7. klasse inn etter mer hvis de har for lite klær kun i firminuttene, og på turdager sjekker jeg alle som sier "ferdig!" før de får gå ut.

Vet ikke om det er noe krav men personlig synes jeg det er det minste som bør forventes av en lærer. Noen foreldre kan lage individuelle avtaler om sine barn dersom de er veldig varme av seg -enkelte er jo det.

sammfunnskritiker

Klær er foreldrenes ansvar, spør du meg. Barn lærer fort å ta ansvar selv, om premissene ligger til rette for det. Vi bor nokså kaldt også, og her kjører vi ullundertøy (Janus, slik helt tynne), nesten hele året. På vinteren, en ulldress til og dress, eller bare denne tynne under dressen. Det bruker å holde det. Ved ull innerst, tror jeg mye er gjort i forhold til bekledning.

tvi tvi, vi ønsker jo ikke at barna våres skal fryse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...