Gjest hva er lurt å gjøre Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Hadde avtale med datteren mon på femten og et halvt år at hun skulle komme hjem kl 24.00 i går. Hun kom ikke før ett. Gikk rett på rommet. Etter ei stund var hun på do å kasta opp. Så da er tanken selvfølgelig alkohol. Hun nekter hardnakket likevel. Er sammen med folk som er eldre. Dette gjentar seg nå stadig vekk. Hennes 16 årige venninne bor i leilighet sammen med kjæresten på over 20 år, og der festes det og nytes alkohol. Foreldre til 16 åringen sier at de synes det er greit at hun drikker, hun må da ta eget ansvar. Dette føler jeg ikke er riktig. Dermed drikker min datter også. Hvordan takle dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291243-hva-gj%C3%B8r-dere-n%C3%A5r-du-merker-ten%C3%A5ringen-drikker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimols93 Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 hei jeg er snart 15 og har hat erfaringer med alkohol det er ingen god oplevelse. men som sakt så er hun i ten årene, alle har vel hat litt erfaringer med slikt i de årene. men det er fremdelels ikke akseptabelt! angående hennes venine er det bare sykt! INGEN skall leve på den måten! det er nesten så barne værnet skule trampet inn! dette er mine meninger håper dette hjelper 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291243-hva-gj%C3%B8r-dere-n%C3%A5r-du-merker-ten%C3%A5ringen-drikker/#findComment-2341527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor på 40 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg har selv tre tenåringer i alderen 15, 17 og 18. Minstemann har ikke begynt enda, men det har de andre to. Nå er det jo stor forskjell på 15 og 17 år, men de begynner gjerne ett sted imellom. Mitt råd er å holde igjen så lenge man kan, for når de først begynner å føle seg "store", så er det vanskelig å holde dem igjen. Du har en jente på 15 og et halvt år. Hun vil gjerne være sammen med de litt eldre, ettersom jeg skjønner (ikke så uvanlig det) Jeg regner med at du har snakket seriøst med henne om disse tingene (rus, alkohol, sex) slik at hun har det du har sagt i bakhodet. Den situasjonen du skisserer opp, er alså: Hun kommer for sent hjem og hun har (antakelig) drukket. Ettersom hun ikke innrømmer å ha gjort det, vil jeg gi deg det rådet at du ikke presser mer på når det gjelder akkurat det. Men, jeg ville understreket veldig bestemt at en innetid er en innetid, og at hun MÅ forholde seg til den. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291243-hva-gj%C3%B8r-dere-n%C3%A5r-du-merker-ten%C3%A5ringen-drikker/#findComment-2342196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mor på 40 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg har selv tre tenåringer i alderen 15, 17 og 18. Minstemann har ikke begynt enda, men det har de andre to. Nå er det jo stor forskjell på 15 og 17 år, men de begynner gjerne ett sted imellom. Mitt råd er å holde igjen så lenge man kan, for når de først begynner å føle seg "store", så er det vanskelig å holde dem igjen. Du har en jente på 15 og et halvt år. Hun vil gjerne være sammen med de litt eldre, ettersom jeg skjønner (ikke så uvanlig det) Jeg regner med at du har snakket seriøst med henne om disse tingene (rus, alkohol, sex) slik at hun har det du har sagt i bakhodet. Den situasjonen du skisserer opp, er alså: Hun kommer for sent hjem og hun har (antakelig) drukket. Ettersom hun ikke innrømmer å ha gjort det, vil jeg gi deg det rådet at du ikke presserr mer på når det gjelder akkurat det. Men, jeg ville understreket veldig bestemt at en innetid er en innetid, og at hun MÅ forholde seg til den. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291243-hva-gj%C3%B8r-dere-n%C3%A5r-du-merker-ten%C3%A5ringen-drikker/#findComment-2342206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bustebeisa Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Hei Jeg tok min datter på fersken siste helga før skolen startet etter sommerferien. Hun og venninna som overnattet hos oss skulle komme inn klokka 24.00, noe de ikke gjorde. På telefon sa de at de var på vei hjem. Ventet en time, så dro jeg ut. Dro hjem til venninna hvor de "bare skulle vaske klær og så se en film". Ringte på døra, og gav meg ikke før den ble åpnet. Hadde hørt både stemmer og flasker klirre der inne. Fant bare min datter og hennes venninne i leiligheten, men diverse dører var låst. Fikk jaget ut de tre guttene som låste seg inne på badet. Prøvde ringe mora til venninna, men hun hadde slått av mobilen. Siden jeg hadde kjørt motorsykkel dit, ringte jeg etter taxi. Ventet sammen med jentene på taxien, men de fikk beskjed om å betale den selv. Vel hjemme ble de plassert på hvert sitt rom, mens jeg sove på madrass i ganga utenfor rommene. Konsekvens for min datter ble inndragning av mobiltelefon ei uke. Null tilgang på pc i samme uke og husarrest ut uka, samt tidligere hjem resten av måneden. Hun får heller ikke lov å overnatte ute hos venninner lenger. Lommepenger mistet hun også. Hun har etter dette ikke drukket flere ganger. I ettertid har jeg også snakket med foreldrene til de andre som var i leiligheten. Et par andre foreldre som også fikk litt sjokk da. Kommer til å fortsette å være streng på området, men prøver også å gjøre klart for henne at fornuftig oppførsel vil føre til mer frihet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291243-hva-gj%C3%B8r-dere-n%C3%A5r-du-merker-ten%C3%A5ringen-drikker/#findComment-2346232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Hei Jeg tok min datter på fersken siste helga før skolen startet etter sommerferien. Hun og venninna som overnattet hos oss skulle komme inn klokka 24.00, noe de ikke gjorde. På telefon sa de at de var på vei hjem. Ventet en time, så dro jeg ut. Dro hjem til venninna hvor de "bare skulle vaske klær og så se en film". Ringte på døra, og gav meg ikke før den ble åpnet. Hadde hørt både stemmer og flasker klirre der inne. Fant bare min datter og hennes venninne i leiligheten, men diverse dører var låst. Fikk jaget ut de tre guttene som låste seg inne på badet. Prøvde ringe mora til venninna, men hun hadde slått av mobilen. Siden jeg hadde kjørt motorsykkel dit, ringte jeg etter taxi. Ventet sammen med jentene på taxien, men de fikk beskjed om å betale den selv. Vel hjemme ble de plassert på hvert sitt rom, mens jeg sove på madrass i ganga utenfor rommene. Konsekvens for min datter ble inndragning av mobiltelefon ei uke. Null tilgang på pc i samme uke og husarrest ut uka, samt tidligere hjem resten av måneden. Hun får heller ikke lov å overnatte ute hos venninner lenger. Lommepenger mistet hun også. Hun har etter dette ikke drukket flere ganger. I ettertid har jeg også snakket med foreldrene til de andre som var i leiligheten. Et par andre foreldre som også fikk litt sjokk da. Kommer til å fortsette å være streng på området, men prøver også å gjøre klart for henne at fornuftig oppførsel vil føre til mer frihet. Bare en ting eg lurte på. Kor gammel er dattera di? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291243-hva-gj%C3%B8r-dere-n%C3%A5r-du-merker-ten%C3%A5ringen-drikker/#findComment-2346239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rullekanin Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Milde himmel så enkelt det må være å ha slike holdninger... En 16 åring som får lov til å drikke?? Så vidt jeg vet er det 18 års grense og mine barn får versågod å holde seg i skinnet til de blir 18. Langt inne vet jeg at de sikkert ikke kommer til å vente, men VI skal iallefall ikke oppmuntre ved å si at det er helt greit. Vet ikke hvordan du skal handle, men miljøet din datter ferdes i høres ikke sundt ut.. Holder hun ikke avtaler bør hun vel ikke få gå neste gang osv? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291243-hva-gj%C3%B8r-dere-n%C3%A5r-du-merker-ten%C3%A5ringen-drikker/#findComment-2346248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bustebeisa Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Bare en ting eg lurte på. Kor gammel er dattera di? Heia Geir. Hun er 15 og et halvt hun og. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291243-hva-gj%C3%B8r-dere-n%C3%A5r-du-merker-ten%C3%A5ringen-drikker/#findComment-2346342 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Heia Geir. Hun er 15 og et halvt hun og. Ok! Men nå har eg glemt koffor eg spurte. By the way, sønnen min er 16 og ett halvt år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291243-hva-gj%C3%B8r-dere-n%C3%A5r-du-merker-ten%C3%A5ringen-drikker/#findComment-2346358 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Hei Jeg tok min datter på fersken siste helga før skolen startet etter sommerferien. Hun og venninna som overnattet hos oss skulle komme inn klokka 24.00, noe de ikke gjorde. På telefon sa de at de var på vei hjem. Ventet en time, så dro jeg ut. Dro hjem til venninna hvor de "bare skulle vaske klær og så se en film". Ringte på døra, og gav meg ikke før den ble åpnet. Hadde hørt både stemmer og flasker klirre der inne. Fant bare min datter og hennes venninne i leiligheten, men diverse dører var låst. Fikk jaget ut de tre guttene som låste seg inne på badet. Prøvde ringe mora til venninna, men hun hadde slått av mobilen. Siden jeg hadde kjørt motorsykkel dit, ringte jeg etter taxi. Ventet sammen med jentene på taxien, men de fikk beskjed om å betale den selv. Vel hjemme ble de plassert på hvert sitt rom, mens jeg sove på madrass i ganga utenfor rommene. Konsekvens for min datter ble inndragning av mobiltelefon ei uke. Null tilgang på pc i samme uke og husarrest ut uka, samt tidligere hjem resten av måneden. Hun får heller ikke lov å overnatte ute hos venninner lenger. Lommepenger mistet hun også. Hun har etter dette ikke drukket flere ganger. I ettertid har jeg også snakket med foreldrene til de andre som var i leiligheten. Et par andre foreldre som også fikk litt sjokk da. Kommer til å fortsette å være streng på området, men prøver også å gjøre klart for henne at fornuftig oppførsel vil føre til mer frihet. ''Konsekvens for min datter ble inndragning av mobiltelefon ei uke. Null tilgang på pc i samme uke og husarrest ut uka, samt tidligere hjem resten av måneden. Hun får heller ikke lov å overnatte ute hos venninner lenger. Lommepenger mistet hun også.'' Nå har eg lest omigjen innlegget ditt, og eg syns du gjorde alt "etter boka", men eg må inrømme at eg sjøl ikkje hadde hatt hjerte til å være så streng med straffen som du var. (er nok for blaut, og ville ikkje hatt samvittighet til det.) Men, det betyr _ikkje_ at eg er uenig i det du gjorde! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291243-hva-gj%C3%B8r-dere-n%C3%A5r-du-merker-ten%C3%A5ringen-drikker/#findComment-2346366 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Har selv barn på bare fire og seks, og har en del runder å gå meg meg selv (og faren) før barna blir så store at drikking blir aktuelt. Men stusser over hvor mange foreldre her inne som har null-toleranse for drikking før 18 år. Ja, jeg vet det ikke er lov å selge eller servere alkohol til de under 18, men samtidig vet jeg jo at de aller fleste drikker alkohol et par år før dette. Drakk jo selv på fest fra jeg var ca. 15-16 år (var småfull første gang som 14-åring), det samme gjorde de aller fleste jeg kjente på den tiden. Vi skjulte det selvsagt for foreldrene, selv om de nok visste, og dels aksepterte, at vi drakk litt. Vi fikk jo til og med litt vin i selskaper med foreldrene fra vi var 16-17 år, og det hendte også til og med at vi fikk med litt vin når vi skulle på fin fest. Jeg har ingen konklusjoner eller svar - og lurer selv på hvordan jeg skal takle dette når barna blir tenåringer. Men jeg kommer neppe til å nekte dem å smake alkohol før de er 18 (selv om jeg neppe vil tilby dem), det tror jeg blir en fåfengt kamp og bare vil innby til hemmelighold. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291243-hva-gj%C3%B8r-dere-n%C3%A5r-du-merker-ten%C3%A5ringen-drikker/#findComment-2346380 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mchuldra Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Ok! Men nå har eg glemt koffor eg spurte. By the way, sønnen min er 16 og ett halvt år. Hihi.. hvorfor du spurte, kan jo ha vært mange grunner for. Og straffen hadde nok vært litt vel streng om hun hadde vært 17 og et halvt. :-) Det er utrolig vanskelig å sette de riktige grensene og også finne de rette konsekvensene når de prøver litt, eller utforsker grensene. Var litt tøft første dagen her hjemme etter at konsekvensen ble satt, men etter en dags surmuling, begynte hun faktisk å åpne seg litt. Litt tøft første fredagen også, da det skjedde mye på ungdomsklubben som jeg visste hun hadde gledet seg til, men jeg bet tenna sammen og stod løpet ut. Nå gleder jeg meg nesten til å holde bryllupstale ei gang i fremtiden. Historien om hun strenge mora som kom og jaget guttene ut fra toalettet. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291243-hva-gj%C3%B8r-dere-n%C3%A5r-du-merker-ten%C3%A5ringen-drikker/#findComment-2346381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Hihi.. hvorfor du spurte, kan jo ha vært mange grunner for. Og straffen hadde nok vært litt vel streng om hun hadde vært 17 og et halvt. :-) Det er utrolig vanskelig å sette de riktige grensene og også finne de rette konsekvensene når de prøver litt, eller utforsker grensene. Var litt tøft første dagen her hjemme etter at konsekvensen ble satt, men etter en dags surmuling, begynte hun faktisk å åpne seg litt. Litt tøft første fredagen også, da det skjedde mye på ungdomsklubben som jeg visste hun hadde gledet seg til, men jeg bet tenna sammen og stod løpet ut. Nå gleder jeg meg nesten til å holde bryllupstale ei gang i fremtiden. Historien om hun strenge mora som kom og jaget guttene ut fra toalettet. :-) ''..men jeg bet tenna sammen og stod løpet ut.'' Eg er imponert (og litt misunnelig) ! Når du først hadde gitt beskjed så _måtte_ du bare gjennomføre. Hadde ho vært 17 og ett halvt, så måtte du vel bare sett mellom fingrene på drikkinga. Det er ikkje til å unngå: før eller siden drikker de alkohol, prøver å røyke og begynner å pule. Og den forbanna hasjen, den er eg mest redd for! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291243-hva-gj%C3%B8r-dere-n%C3%A5r-du-merker-ten%C3%A5ringen-drikker/#findComment-2346403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 ''..men jeg bet tenna sammen og stod løpet ut.'' Eg er imponert (og litt misunnelig) ! Når du først hadde gitt beskjed så _måtte_ du bare gjennomføre. Hadde ho vært 17 og ett halvt, så måtte du vel bare sett mellom fingrene på drikkinga. Det er ikkje til å unngå: før eller siden drikker de alkohol, prøver å røyke og begynner å pule. Og den forbanna hasjen, den er eg mest redd for! Ville vært mer redd for alskens piller enn for hasj, var jeg deg. Men helst bør de jo holde seg unna det meste 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291243-hva-gj%C3%B8r-dere-n%C3%A5r-du-merker-ten%C3%A5ringen-drikker/#findComment-2346456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Ville vært mer redd for alskens piller enn for hasj, var jeg deg. Men helst bør de jo holde seg unna det meste ''Ville vært mer redd for alskens piller enn for hasj, var jeg deg.'' Vi bor på bygda, tror ikkje pillekjøret er så utbredt her, men det er vel mere en jentegreie eller? ''Men helst bør de jo holde seg unna det meste :P'' Ja, offisiellt så. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291243-hva-gj%C3%B8r-dere-n%C3%A5r-du-merker-ten%C3%A5ringen-drikker/#findComment-2346470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Du henter henne når hun skal hjem. Og du venter oppe til hun kommer hjem. Hver eneste gang hun har vært ute og fartet skal hun vite at hjemme venter mamma som vil småprate og ha en hyggelig stund sammen med henne og gi henne en bolle og et glass melk og høre hvordan dagen hennes har vært før hun går i seng. Og at dette må hun være i stand til å gjennomføre uten å bli fersket på rus - da begrenser det seg ganske bra uten de store leie konfrontasjonene hvor tillitsbrudd og sånne vonde tema kommer opp. Og når hun ikke kommer hjem når hun skal, så henter du henne med det samme. Ikke mye som er like flaut som å bli hentet ut av festen av mamma... Ihvertfall ikke når mamma attpåtil begynner å snakke med de hun fester sammen med... Forteller dem at hun er glad de ikke gir datteren henne snoe å drikke siden hun da øyeblikkelig vil kontakte politiet osv... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291243-hva-gj%C3%B8r-dere-n%C3%A5r-du-merker-ten%C3%A5ringen-drikker/#findComment-2415164 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.