Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå har datteren min i 3.trinn virkelig begynt å lære klokka. Hun har også fått en fin klokke med tydelige visere. Hun klarer fint de hele og halve timene, men ellers har hun fortsatt problemer.

De har hatt i lekse å skrive tallene på en klokke digitalt, noe jeg merket at hun virkelig ikke forsto! Hun skjønte ikke at kl.08.00 og kl.20.00 viste det samme på klokka med visere.....

De skla jo ha lært dette på skolen, men det virker som om hun ikke har forstååt det. vi har fått beskjed om å øve på det hjemme. Men hvordan?

Finnes det noen side på internett vi kan bruke? Tips til en bok el. der de viser både digitale og vanlige klokker?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291264-%C3%A5-l%C3%A6re-klokka/
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.gruble.net/matte/klokka/

Kanskje du kan bruke denne? Har ikke sett så veldig nøye på den ennå jeg, men mulig den kan være interessant.

Takk!

Jeg har nå prøvd den litt ut, og synes den ser bra ut. skal forsøke å motivere henne til å sette seg med den siden, sammen med meg.

Men siden hun synes det er så vanskelig, så må hun vel få en eller annen belønning......

Hmm, mulig jeg er gammeldags. Men klokka er faktisk en sak jeg syns barn i hovedsak skal lære hjemme. Forstår at dere kanskje har øvd på analog klokke og det er jo flott! Det er ikke lett å forstå at 20:00 og 8:00 er det samme på klokka. MEn snakk om at viseren jo forbi 8 en gang om morgenen og en gang om kvelden. Kanskje se på det og skriv 8:00 og 20:00 på ett ark hun kan se på? Eller øv på deres klokkeradio e.l (hvis dere har det da). Åtte er jo ett fint klokkeslett for da er hun kanskje våken/oppe? Foresten er det masse fint på www.gruble.net. DU kan jo også prøve å søke på kvasir etter klokke?

Hei efoll,

Min elste går nå i 4.klasse og hun syns også det har vært vanskelig å lære

klokka, analog går helt fint. Men hun har slitet litt med digital, når er klokka

1 og når en den 13. Og nå skal de løse oppgaver som

Klokken er 10:50, pluss på 1 time og 15 min.

og dette har hun slitet med å skjønne. Vi har prøvd nettsidene som var foreslått

her i tidligere innleggene og de er jo grei å øve seg på. Men for oss så var eneste

måten å løse problemet, å sette seg ned med ark og blyant. Og så begynne helt

på begynnelsen og bruke tid på å forklare fra a til å dette med hvordan digital klokke

fungerer.

Først så sa jeg, glem nå den analoge klokken et øyjeblikk. Nå skal vi kun konsentrere oss på den digitale. Og så tegnet jeg en stor klokke, og satt inn

12,1,2,3, osv.. men så fortsatte jeg og lagde 13,14, 15, osv. inni.. Og så

snakket vi en del om at når klokken var 12 så spiste vi lunch, klokken 16 begynte hun på dans, kl 18 var barnetv, kl 20 idol, og så kl. 24 begynte natta, og vi sov helt til klokken var 07.. prøvde å sette klokkeslettene i sammenheng med noe kjent

for henne. Og da gik det et lys opp for henne.

Og så satt vi oss med digital vekkerklokken min og lekte litt fram og tilbake.

Still klokken slik den ser ut når du skal våkne, still klokken slik den er når du skal til skolen..

Vi satt og lekte fram og tilbake i lang tid, men litt kose pauser med kakao og vaffler

som hjalp å holde motivasjonene oppe ;)

Det er lettere å huske ting hvis du kobler det sammen med noe hun kjenner igjen.

Så avtalte vi at vi skulle gå litt igjennom den digitale klokken før leggetid neste

uken. Og det hjalp å få dette klistret inni hjernen ;)

Uken etter begynte vi å flytte klokkeslett fra analog til digital, og så uken etter det

jobbet vi med dette å plusse på tid, og så å regne ut eksempler som

hvis ole begynte å sykle til skolen kl 08 og kom fram kl 08:30 hvor mange minutter

brukte han da på å sykle.

Jeg har egentlig følt at læreren har vært for mye fram og tilbake med klokke opplæringen slik at barna rett og slett ble forvirret, og til slutt bare satt der og

ikke viste hvor de skulle begynne. Har snakket med flere foreldre som sliter

med samme problem.

Så her hos oss så knekkte hun ikke koden før jeg rett og slett sa, glem alt du

har lært før. Nå begynner vi på nytt sammen, og bruker god tid. Jeg valgte også

å gjøre de etter at hennes mindre søstkyn hadde sovnet slik at det ikke ble noen

forstyrrelser.

Kansje du og din datter har noe nytte av å prøve det samme ?

Annonse

Hei efoll,

Min elste går nå i 4.klasse og hun syns også det har vært vanskelig å lære

klokka, analog går helt fint. Men hun har slitet litt med digital, når er klokka

1 og når en den 13. Og nå skal de løse oppgaver som

Klokken er 10:50, pluss på 1 time og 15 min.

og dette har hun slitet med å skjønne. Vi har prøvd nettsidene som var foreslått

her i tidligere innleggene og de er jo grei å øve seg på. Men for oss så var eneste

måten å løse problemet, å sette seg ned med ark og blyant. Og så begynne helt

på begynnelsen og bruke tid på å forklare fra a til å dette med hvordan digital klokke

fungerer.

Først så sa jeg, glem nå den analoge klokken et øyjeblikk. Nå skal vi kun konsentrere oss på den digitale. Og så tegnet jeg en stor klokke, og satt inn

12,1,2,3, osv.. men så fortsatte jeg og lagde 13,14, 15, osv. inni.. Og så

snakket vi en del om at når klokken var 12 så spiste vi lunch, klokken 16 begynte hun på dans, kl 18 var barnetv, kl 20 idol, og så kl. 24 begynte natta, og vi sov helt til klokken var 07.. prøvde å sette klokkeslettene i sammenheng med noe kjent

for henne. Og da gik det et lys opp for henne.

Og så satt vi oss med digital vekkerklokken min og lekte litt fram og tilbake.

Still klokken slik den ser ut når du skal våkne, still klokken slik den er når du skal til skolen..

Vi satt og lekte fram og tilbake i lang tid, men litt kose pauser med kakao og vaffler

som hjalp å holde motivasjonene oppe ;)

Det er lettere å huske ting hvis du kobler det sammen med noe hun kjenner igjen.

Så avtalte vi at vi skulle gå litt igjennom den digitale klokken før leggetid neste

uken. Og det hjalp å få dette klistret inni hjernen ;)

Uken etter begynte vi å flytte klokkeslett fra analog til digital, og så uken etter det

jobbet vi med dette å plusse på tid, og så å regne ut eksempler som

hvis ole begynte å sykle til skolen kl 08 og kom fram kl 08:30 hvor mange minutter

brukte han da på å sykle.

Jeg har egentlig følt at læreren har vært for mye fram og tilbake med klokke opplæringen slik at barna rett og slett ble forvirret, og til slutt bare satt der og

ikke viste hvor de skulle begynne. Har snakket med flere foreldre som sliter

med samme problem.

Så her hos oss så knekkte hun ikke koden før jeg rett og slett sa, glem alt du

har lært før. Nå begynner vi på nytt sammen, og bruker god tid. Jeg valgte også

å gjøre de etter at hennes mindre søstkyn hadde sovnet slik at det ikke ble noen

forstyrrelser.

Kansje du og din datter har noe nytte av å prøve det samme ?

Så flink du er!!!

Jeg ble rett og slett litt fortvilet når jeg så at leksa hennes var alt for vanskelig og hun ikke forstod noen ting.....

Jeg skal finne en kveld nå og begynne med dette. Skal prøve å bruke noe fra metoden din, avhengig av hva hun orker.

Hmm, mulig jeg er gammeldags. Men klokka er faktisk en sak jeg syns barn i hovedsak skal lære hjemme. Forstår at dere kanskje har øvd på analog klokke og det er jo flott! Det er ikke lett å forstå at 20:00 og 8:00 er det samme på klokka. MEn snakk om at viseren jo forbi 8 en gang om morgenen og en gang om kvelden. Kanskje se på det og skriv 8:00 og 20:00 på ett ark hun kan se på? Eller øv på deres klokkeradio e.l (hvis dere har det da). Åtte er jo ett fint klokkeslett for da er hun kanskje våken/oppe? Foresten er det masse fint på www.gruble.net. DU kan jo også prøve å søke på kvasir etter klokke?

Ja, det er mulig vi har vært alt for slappe med det der.....men analog kan hun nesten. Digitalt er trøbbel....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...