Gå til innhold

Kanskje er jeg for streng?

Anbefalte innlegg

Gjest vanskelig med tenåring

Vennen til min 14-åring synes jeg er altfor streng - fordi han ikke får dra til byen rett etter skoletid men må hjem og gjøre lekser. Fordi han ikke får gå på f.eks. ungdomsklubben før leksene er gjort. Fordi han må legge seg halv elleve. (Vi står opp halv sju) Fordi jeg henter han senest halv ti når det er skole dagen etter. Hvis han ikke tar med hjem det han trenger til leksene etter gjentatte advarsler går jeg selv på skolen og henter det han trenger. Jeg kontrollerer at han gjør leksene, og sitter sammen med barna og gir hjelp når de trenger det.

Fordi han ikke får være hjemme alene en helg.

Osv.

Hvor streng er dere med ten-åringene deres? Overlater dere ansvar for lekser til barma og la de seile sin egen sjø hvis de ikke gidder lekser f.eks.? Får de være hjemme alene i helgene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291268-kanskje-er-jeg-for-streng/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''fordi han ikke får dra til byen rett etter skoletid men må hjem og gjøre lekser. Fordi han ikke får gå på f.eks. ungdomsklubben før leksene er gjort. Fordi han må legge seg halv elleve. (Vi står opp halv sju) Fordi jeg henter han senest halv ti når det er skole dagen etter.''

Jeg må si du gjør som meg. Mine er 13 og 16 år, han på 16 har det nok litt friere pga lekser gjøres på skolen for det meste. Min 13åring går på rommet for natta i ti tiden, men så leser han litt da.

Alene hjemme? Vel i allefall ikke en hel helg! De har vært alene til vi kom hjem på natta/morrakvisten. Men det hadde jeg ikke gjort uten min eldste hjemme.

Jeg synes at du ikke skal høre på vennen til din sønn fordi at alle er så ulike. Jeg ville heller sett om der var fornuft i din sønn på den måten at han kom opp med mulige alternative måter og gjøre ting på. Men da skal det ikke gå utover skole og lekser, de må jo gjøres. Så får og gir dere gjensidig respekt på en måte. En voksen til voksen prat. Det er godt å ta med seg oppover i ungdomsårene.

Eks, han får gå til byen fra skolen av og til, men at leksene gjøres i god tid før sengetid? Min 13åring gjør også det meste på skolen når de har studietimer. Har ikke din sønn det?

Mulig jeg høres naiv ut, men det er bare fordi jeg snakker utfra hvordan mine gutter er/kunne vært.

''Hvor streng er dere med ten-åringene deres? Overlater dere ansvar for lekser til barma og la de seile sin egen sjø hvis de ikke gidder lekser f.eks.?''

Nå er ikke mine tenåringer ennå, men jeg håper jeg klarer å følge opp at de gjør leksene like bra som deg. Jeg hadde dog ikke gått på skolen og hentet det materialet de har glemt - det hadde de fått gjøre selv! Det synes jeg var litt i overkant å sy puter under armene altså.

''Får de være hjemme alene i helgene?''

Blir ikke mye aktuelt nei. Ikke før de nærmer seg myndighetsalder om de da viser seg å være til å stole på. Alene hjemme en hel helg som 14-15-åring kommer overhodet ikke på tale!

Datteren min er 17 år og går i 2. klasse på vgs.

''Overlater dere ansvar for lekser til barna og la de seile sin egen sjø hvis de ikke gidder lekser f.eks.?''

Jeg hjelper til når det trengs - faktisk er det blitt mindre etter at hun begynte på videregående, det virker som om de får gjort mer på skolen (de har studietimer der). Ungdomsskolen holdt på å ta fullstendig knekken på meg med alle leksene og prosjektene som ble overlatt til hjemmet.

Hvis hun ikke gidder, er det egentlig fint lite jeg får gjort med det. Men hun vet godt hva jeg mener om saken, og det er stort sett ikke noe problem.

Det har hendt en sjelden gang, men da har det vært avklart hva som er lov og ikke (f.eks. å ha to venninner på overnatting), i allianse med naboene. Det var egentlig enklere å reise bort da hun var 13-14 og brukte alenetiden til å se film sammen med en venninne eller to. Nå har hun så mange venner av begge kjønn at det vil være fristende å ha full fest, og det er vi selvsagt mer skeptiske til.

Hvis ting går greit, synes jeg du kan løse litt på tøylene på fredags- og lørdagskvelder, slik at inne- og leggetidene er litt mindre strenge disse dagene enn de andre (men slik er det kanskje allerede). Hvis du lvirkelig urer på om du er streng i forhold til kameratenes foreldre, bør du snakke med de voksne, ikke med juniors kompiser :-)

Annonse

Aisha1365380364

Jeg stusser litt på at så store barn sitter sammen med mamma og gjør lekser, for å være helt ærlig. Mange som kommer på videregående, og etter hvert høgskole/ universtitet, sliter faktisk veldig med å sette seg ned og gjøre ting selv. Å være tilgjengelig om det er krise blir noe annet synes jeg, men man lærer veldig mye av å sitte og streve litt. Jeg lærte veldig mye på den måten, og greide meg mye bedre enn mange på individuelle oppgaver på universietet.

Hvor streng er dere med ten-åringene deres?

For det første så ble jeg så glad av å lese innlegget ditt.

Jeg kjenner til mange foreldre som er så slepphendt med inneregler for sine yngre tenåringer, spesielt når de har eldre tenåringer i huset. Min tenåring (straks 14 år) skal være hjemme senest kl 22 på hverdager og kl 00.00 i helgene. Jeg har foreløpig ikke trengt å hente henne hjem, men truer stadig vekk med å gjøre det hvis ikke reglene overholdes. Har man ikke regler så er det så lett å skli ut senere også. Jeg forteller stadig vekk til ungene min at reglene er til fordi jeg er så inderlig glad i dem. Dessuten kan reglene brukes til noe positivt for ungene også. Innetider kan feks. brukes til for å forebygge bruk av rusmidler og andre streker som de egentlig ikke har lyst til. Altså noe å gjemme seg bak.

Overlater dere ansvar for lekser til barma og la de seile sin egen sjø hvis de ikke gidder lekser f.eks.?

Nei, men prøver å passe på at leksene blir gjort daglig.

Får de være hjemme alene i helgene?

Ikke på vilkår.

nei det synes jeg ikke jer er 14 år sel og min mor KREVER at jeg er

ferdig med alle leksene mine før jeg går ut!

jeg leger meg 10:30 selv og synes dette er optimalt for å kune

konsentrere meg på skolen.

jeg skule ønske min mor hjalp meg med lekser,

fordi jeg har problemer med å klare lekser alene.

TA VARE PÅ UNGEN DIN!

det er mit råd.

hilsen en gutt på 14

Jeg stusser litt på at så store barn sitter sammen med mamma og gjør lekser, for å være helt ærlig. Mange som kommer på videregående, og etter hvert høgskole/ universtitet, sliter faktisk veldig med å sette seg ned og gjøre ting selv. Å være tilgjengelig om det er krise blir noe annet synes jeg, men man lærer veldig mye av å sitte og streve litt. Jeg lærte veldig mye på den måten, og greide meg mye bedre enn mange på individuelle oppgaver på universietet.

"Jeg stusser litt på at så store barn sitter sammen med mamma og gjør lekser, for å være helt ærlig."

Det er ikke alle som har det enkelt på skolen og kan ha lese og skrivevansker. SÅ det er ikke noe å stusse over at mamma da må trå til.

tzatziki1365380058

''Hvis han ikke tar med hjem det han trenger til leksene etter gjentatte advarsler går jeg selv på skolen og henter det han trenger. Jeg kontrollerer at han gjør leksene, og sitter sammen med barna og gir hjelp når de trenger det.''

Jeg kommer aldri til å reise på skolen for å hente barnas saker. Det får de ta ansvar for selv. Tror det kan oppfattes som en belønning at du stepper inn når han glemmer, dessuten lærer de ikke å ta ansvar i det hele tatt av sånt. Jeg synes ikke det er for strengt, jeg synes snarere det er litt dumsnilt. Hvis jeg skulle sanksjonert for sånt, ville jeg funnet en måte som føltes som straff, ikke som belønning.

Kontrollere at lekser blir gjort er greit, men dersom det ikke er noen spesiell grunn til det, ville jeg ikke sittet sammen med så store barn uten at de ba om det.

Ellers synes jeg ikke du er streng, men ville nok overlatt leggetider mer til ungdommen selv i løpet av de par neste årene, hvis jeg var deg.

Aisha1365380364

"Jeg stusser litt på at så store barn sitter sammen med mamma og gjør lekser, for å være helt ærlig."

Det er ikke alle som har det enkelt på skolen og kan ha lese og skrivevansker. SÅ det er ikke noe å stusse over at mamma da må trå til.

Men i HI står det ikke noe om lese-og skrivevansker? Det er ikke et ukjent problem i dag at ungdommer, og spesielt gutter, er lite vant til å greie seg selv.

Men i HI står det ikke noe om lese-og skrivevansker? Det er ikke et ukjent problem i dag at ungdommer, og spesielt gutter, er lite vant til å greie seg selv.

Skjønte ikke deg helt, men men.

Det er vel ikke så rart at barn forventer hjelp fra voksne. Helt fra ungan begynner i barnehagen har dem en voksen som styrer fra dagsorden fra morgen til kveld. så de fleste er vel vant til å bli backet opp helt frem til pensjonsalderen... ja ihvertfall denne generasjonen.

Annonse

Nå er tenåringen eldst av tre så det er vel mest de yngste som må ha hjelp, men innimellom trenger tenåringen også litt hjelp. Ser ikke noe galt i det

''Hvor streng er dere med ten-åringene deres? Overlater dere ansvar for lekser til barma og la de seile sin egen sjø hvis de ikke gidder lekser f.eks.?''

Nå er ikke mine tenåringer ennå, men jeg håper jeg klarer å følge opp at de gjør leksene like bra som deg. Jeg hadde dog ikke gått på skolen og hentet det materialet de har glemt - det hadde de fått gjøre selv! Det synes jeg var litt i overkant å sy puter under armene altså.

Blir ikke mye aktuelt nei. Ikke før de nærmer seg myndighetsalder om de da viser seg å være til å stole på. Alene hjemme en hel helg som 14-15-åring kommer overhodet ikke på tale!

He, he, angående å hente bøker, når jeg sa ifra at det var det jeg kom til å gjøre var kommentaren: "Du ødelegger livet mitt". Det er ingen belønning, men kjempeflaut hvis mamma tropper opp på skolen.

(Har gjort det kun en gang og da var ikke poden der.)

''fordi han ikke får dra til byen rett etter skoletid men må hjem og gjøre lekser. Fordi han ikke får gå på f.eks. ungdomsklubben før leksene er gjort. Fordi han må legge seg halv elleve. (Vi står opp halv sju) Fordi jeg henter han senest halv ti når det er skole dagen etter.''

Jeg må si du gjør som meg. Mine er 13 og 16 år, han på 16 har det nok litt friere pga lekser gjøres på skolen for det meste. Min 13åring går på rommet for natta i ti tiden, men så leser han litt da.

Alene hjemme? Vel i allefall ikke en hel helg! De har vært alene til vi kom hjem på natta/morrakvisten. Men det hadde jeg ikke gjort uten min eldste hjemme.

Jeg synes at du ikke skal høre på vennen til din sønn fordi at alle er så ulike. Jeg ville heller sett om der var fornuft i din sønn på den måten at han kom opp med mulige alternative måter og gjøre ting på. Men da skal det ikke gå utover skole og lekser, de må jo gjøres. Så får og gir dere gjensidig respekt på en måte. En voksen til voksen prat. Det er godt å ta med seg oppover i ungdomsårene.

Eks, han får gå til byen fra skolen av og til, men at leksene gjøres i god tid før sengetid? Min 13åring gjør også det meste på skolen når de har studietimer. Har ikke din sønn det?

Mulig jeg høres naiv ut, men det er bare fordi jeg snakker utfra hvordan mine gutter er/kunne vært.

Takk for støtten!

Nei, det er ikke studietimer eller leksetimer på vår skole.

Ang. vennen til min sønn så synes jeg synd på han, det har jeg gjort siden han var 7-8 år og hang på kjøpesenteret alene. Mitt inntrykk er at han ikke har noen grenser hjemme, og det blir feil den veien også.

Det gjelder å finne den gylne middelvei, men det er jamen ikke lett alltid. Vi vil at barna skal bli selvstendige og selvhjulpen men samtidig vil vi gi dem den støtten og de grensene de trenger.

''Hvis han ikke tar med hjem det han trenger til leksene etter gjentatte advarsler går jeg selv på skolen og henter det han trenger. Jeg kontrollerer at han gjør leksene, og sitter sammen med barna og gir hjelp når de trenger det.''

Jeg kommer aldri til å reise på skolen for å hente barnas saker. Det får de ta ansvar for selv. Tror det kan oppfattes som en belønning at du stepper inn når han glemmer, dessuten lærer de ikke å ta ansvar i det hele tatt av sånt. Jeg synes ikke det er for strengt, jeg synes snarere det er litt dumsnilt. Hvis jeg skulle sanksjonert for sånt, ville jeg funnet en måte som føltes som straff, ikke som belønning.

Kontrollere at lekser blir gjort er greit, men dersom det ikke er noen spesiell grunn til det, ville jeg ikke sittet sammen med så store barn uten at de ba om det.

Ellers synes jeg ikke du er streng, men ville nok overlatt leggetider mer til ungdommen selv i løpet av de par neste årene, hvis jeg var deg.

Nei det oppfattes ikke som belønning at jeg kommer på skolen, det vil bare være flaut for han.

Han sørger for å ta med bøkene hjem for å unngå å møte meg i skolekorridoren. ;))

Hvor streng er dere med ten-åringene deres?

For det første så ble jeg så glad av å lese innlegget ditt.

Jeg kjenner til mange foreldre som er så slepphendt med inneregler for sine yngre tenåringer, spesielt når de har eldre tenåringer i huset. Min tenåring (straks 14 år) skal være hjemme senest kl 22 på hverdager og kl 00.00 i helgene. Jeg har foreløpig ikke trengt å hente henne hjem, men truer stadig vekk med å gjøre det hvis ikke reglene overholdes. Har man ikke regler så er det så lett å skli ut senere også. Jeg forteller stadig vekk til ungene min at reglene er til fordi jeg er så inderlig glad i dem. Dessuten kan reglene brukes til noe positivt for ungene også. Innetider kan feks. brukes til for å forebygge bruk av rusmidler og andre streker som de egentlig ikke har lyst til. Altså noe å gjemme seg bak.

Overlater dere ansvar for lekser til barma og la de seile sin egen sjø hvis de ikke gidder lekser f.eks.?

Nei, men prøver å passe på at leksene blir gjort daglig.

Får de være hjemme alene i helgene?

Ikke på vilkår.

Det er mange som gir slipp når barna fysisk vokser de over hodet. De ser ikke at inni den lange kroppen med den grove stemmen, og bak det tøffe trynet - er det et umodent barn som fortsatt trenger å vite at de voksne hjelper til med å sette grenser og bryr seg om hva de gjør - på godt og vondt.

nei det synes jeg ikke jer er 14 år sel og min mor KREVER at jeg er

ferdig med alle leksene mine før jeg går ut!

jeg leger meg 10:30 selv og synes dette er optimalt for å kune

konsentrere meg på skolen.

jeg skule ønske min mor hjalp meg med lekser,

fordi jeg har problemer med å klare lekser alene.

TA VARE PÅ UNGEN DIN!

det er mit råd.

hilsen en gutt på 14

Takk for svar! Flott at det finnes ungdommer som setter pris på grenser fra foreldrene.

Man kjenner sine ungdommer best og jeg er nesten like streng som deg overfor sønnen min, fordi jeg må være litt kontrollerende. Likevel ville jeg ikke dratt til skolen og hentet bøkene hans.

Overfor datteren min er jeg ikke kontrollerende. Jeg spør ikke en gang engang om leksene er gjort.

Det er nødvendig forskjellsbehandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...