Gå til innhold

Kutt i fingeren

Anbefalte innlegg

Gjest Elina123

Fant innen vanlig allmennlege og dette er sikkert ikke plasse å plassere det på, men...... For to dager sien kuttet jeg meg nokså kraftig i venstre pekefinger, ytterste ledd. Jeg kuttet inn til benet, men det ble tatt røngten og den viser ingen skader, hverken på ben eller senere. Jeg er ikke pysete, men besvimte faktisk noen ganger både på legesenter og på sykehus. Mistet noe som så ut som uhorvelige mengder blod( kan nevne at tre kjøkkenhåndklær ble søkk våte etter noen minutter. Men etter hardt pres direkte i såret dabbet det av. Det gjorde ennå ikke vondt. Da jeg kom meg til sykehuset, via legevakt (hadde BT på 70/50 på legevakta), men nekta å kjøre sykebil pga et kutt i fingeren. På sykehuset fikk jeg noe Petidin, med liten annen virkning en litt ekstra svimmelhet. Hvorfor virket ikke smertestillende? Hvorfor er jeg så svimmel ennå? Trodde først aat det var pga blodtapet, men var oppe hos fastlegen å målte det og da hadde jeg 15,1 , ligger normalt på mellom 11-12 Kan du gi meg et fornuftig svar? Har foresten ingen smerter nå Lise

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291297-kutt-i-fingeren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Jeg skjønner du har vært uheldig med kutt i fingeren, som nok har gjort inntrykk på deg. Besvimelsen er et ledd i stresset, blod trykket faller ( vagus effekt), det er en normal reaksjon hos oss alle ved en sjokkartet påkjenning, behøver ikke være pysete for det. Selv om det ser mye ut, tror jeg ikke blodtapet i volum er så stort fra en finger, men den røde fargen imponerer når det kommer i klær eller teksktiler. Du fikk petidin som er ganske vanlig smertestillende morfinpreparat og som kan gi litt svimmelhet. og det er ikke alltid den tar alle smertene, det avhenger litt av mengde, doseringen Svimmelheten nå tror jeg er et reaksjon på hendelsen. Blodprosenten på 15 er ok, at den er høyere nå kan henge sammen ned at du kanskje har spist og drukket litt lite etter hendelsen, da " tørker du" litt inn og blodprosenten stiger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291297-kutt-i-fingeren/#findComment-2339994
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...