Gå til innhold

Tips til en rimelig jul?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker alt for mye penger i julen. Så mye at jeg ikke eier "nåla i veggen" når januar kommer. Synes det er vanskelig å få pengene til å strekke til! Jeg vil gjerne kjøpe fine gaver, og så må ungene og kanskje jeg også ha nye klær, og så baller det på seg. Maten blir også for dyr, og vi kjøper jo gjerne litt øl og vin også....

Jeg trenger tips til å gjøre julen rimeligere! Ikke gi meg råd om å være tidlig ute med å kjøpe julegaver, for det er allerede for seint......har ikke begynt å tenke på det, enda....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291341-tips-til-en-rimelig-jul/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pærebrus875

Hva med et vanlig brukt tips for gaver? Gå sammen flere om heller litt finere gaver, sånn de gjør det hos samboeren mins familie. At man heller får EN fin gave fra flere personer, enn mange små.. kan kanskje spare litt penger der også, at du da sier at du bidrar med X antall kroner og ikke mer, så finner man gave ut ifra hva man har råd til når Y antall personer bidrar med X kr hver..

Handle på billigbutikker? Lidl og nille har jo mye godterier, vet ihvertfall nille har mye julesnop, lidl har jeg faktisk aldri vært på rundt jul. Så kan man spare litt kroner der også.

Finnes mye billig og god vin å få kjøpt, vi startet med å drikke vin pga ei flaske kostet 80-100 kr. Klart det smaker sikkert bedre om flaska er dyr, men er mange anmeldelser på sider som vg og dagbladet og aperitif.no og kanskje også artoftaste.no, hvor man tester vin i ulike prisklasser. Om dere ikke MÅ ha akkurat de vinene. Ev kjøpe noen færre flasker?

Må dere alle ha nye klær eller ligger det noe gammelt i skapet som kan brukes litt til?

Tving deg selv til å ikke kjøpe ny julepynt osv i år, ta heller en skikkelig opprydning i det du har, og bruk ting det er lenge siden du har hatt fremme? Da føles det jo som "nytt" om det er lenge siden man har sett noe.

Ang mat så kan det sikker lønne seg å se på pris på f eks ribbe og pinnekjøtt på flere butikker, mulig det varierer veldig i pris, aner ikke. Og da titte litt rundt på de dyreste matvarene før man kjøper, ev høre med venner hva ting koster andre steder (om dere bor et sted hvor det er få ulike kjeder, men større kjeder et lite stykke unna).

Ikke bak alt av kaker, velg ut det dere trives best med, blir jo mye mat i jula uansett.

Et par tips fra meg bare:)

Hva med et vanlig brukt tips for gaver? Gå sammen flere om heller litt finere gaver, sånn de gjør det hos samboeren mins familie. At man heller får EN fin gave fra flere personer, enn mange små.. kan kanskje spare litt penger der også, at du da sier at du bidrar med X antall kroner og ikke mer, så finner man gave ut ifra hva man har råd til når Y antall personer bidrar med X kr hver..

Handle på billigbutikker? Lidl og nille har jo mye godterier, vet ihvertfall nille har mye julesnop, lidl har jeg faktisk aldri vært på rundt jul. Så kan man spare litt kroner der også.

Finnes mye billig og god vin å få kjøpt, vi startet med å drikke vin pga ei flaske kostet 80-100 kr. Klart det smaker sikkert bedre om flaska er dyr, men er mange anmeldelser på sider som vg og dagbladet og aperitif.no og kanskje også artoftaste.no, hvor man tester vin i ulike prisklasser. Om dere ikke MÅ ha akkurat de vinene. Ev kjøpe noen færre flasker?

Må dere alle ha nye klær eller ligger det noe gammelt i skapet som kan brukes litt til?

Tving deg selv til å ikke kjøpe ny julepynt osv i år, ta heller en skikkelig opprydning i det du har, og bruk ting det er lenge siden du har hatt fremme? Da føles det jo som "nytt" om det er lenge siden man har sett noe.

Ang mat så kan det sikker lønne seg å se på pris på f eks ribbe og pinnekjøtt på flere butikker, mulig det varierer veldig i pris, aner ikke. Og da titte litt rundt på de dyreste matvarene før man kjøper, ev høre med venner hva ting koster andre steder (om dere bor et sted hvor det er få ulike kjeder, men større kjeder et lite stykke unna).

Ikke bak alt av kaker, velg ut det dere trives best med, blir jo mye mat i jula uansett.

Et par tips fra meg bare:)

Takk :)

Jeg legger ikke mye penger i pentøy til ungene, de rekker jo ikke bruke det mange ganger før det er fravokst alikevel. Poden har vokst ut av finbuksa si, dvs. han kunne brukt den til jul, men jeg begynner å bli lei av se ham i den. :o) Fant hel dress (bukse, jakke, vest, skjorte og slips) til 499,- på tekstilfunn og en kjempesøt velourkjole til Snuppa på samme sted, 199,-. Pensko har de fra før. Jeg har også pentøy fra før.

Prøv å hold igjen i matveien, man trenger ikke hauger med godis og alt mulig, heller ikke 9 sorter julekaker for det er ikke billig å bake! Ungene trenger ikke pakkekalender, du får sjokoladekalendere til 9,90 på Europris.

punky brewster

Mange gode tips fra pærebrus. Var på obs denne uka å kjøpte kalkun til 19 kr kilo, det er billig. Skriv liaste over hva dere trenger til jul og ikke kjøp så mye på impuls, selv har jeg en tendens til å handle ekstra ting fordi det var så billig. men å kjøpe ting man egentlig ikke trenger gjør jo bare at det blir dyrere.

Klær kan kjøpes rimelig, både kappahl, cubus har jevnlig 25 eller 30 prosent salg på alt. Men sikker på at dere trenger nytt. Selv kjøper jeg aldri klær til meg selv før jul. Alt er på halvpris etter jul, dessuten bruker jeg kjolene i mange år, så handler ikke vært år.

Har du noen du kan ordne gavekort på tjenester til? feks barnevakt, snømåkking, vinduspuss, lufte hund etc.

Jeg legger ikke mye penger i pentøy til ungene, de rekker jo ikke bruke det mange ganger før det er fravokst alikevel. Poden har vokst ut av finbuksa si, dvs. han kunne brukt den til jul, men jeg begynner å bli lei av se ham i den. :o) Fant hel dress (bukse, jakke, vest, skjorte og slips) til 499,- på tekstilfunn og en kjempesøt velourkjole til Snuppa på samme sted, 199,-. Pensko har de fra før. Jeg har også pentøy fra før.

Prøv å hold igjen i matveien, man trenger ikke hauger med godis og alt mulig, heller ikke 9 sorter julekaker for det er ikke billig å bake! Ungene trenger ikke pakkekalender, du får sjokoladekalendere til 9,90 på Europris.

*åh, pensko* Føkk, må ha 3 par der, gitt...

Annonse

Julegaver: Tenk alternativt der det er mulig. Kanskje noen f.eks vil ha glede av et gavekorthefte på snømåking, massasje eller lignende - utført av deg/dere, altså? Hjemmelagde gaver som kaker, syltetøy, krydderoljer, sylte el.l er veldig populært hos mange, og koster ikke så mye å lage. Det krever riktignok litt tid, da - men noe av det kan gjøres som en aktivitet sammen med litt større barn.

Ellers kan man finne gode tilbud hvis man leter litt på nettet, på sånt som bøker, DC-er og DVD-er. Jeg sparer utrolig mye penger på å kjøpe sånt der det er tilbud.

Nye klær kjøper vi ikke til noen av oss til jul. Jeg bruker det jeg har, og ungene arver som regel finklær fra venner med større barn. De blir så lite brukt at de ser nye ut, og ungene er fremdeles unge nok til å synes det er stas. Deretter gir vi dem videre til venner med yngre barn. Veldig kjekt!

Det vi ikke sparer noe særlig på, er selve julemiddagen. Der vil vi ha god mat av gode råvarer og en brukbar vin til (men heller ikke den av de dyreste, altså).

Vi bruker ikke mye tøy på juletøy. Alle tre fikk nytt juletøy i fjor, og det skal de ha i år også. Finsko har de. Vi voksne pleier ikke å kjøpe nytt tøy til jul.

Det går mye i gaver. I mat går det jo noe ekstra, men ikke så mye, synes jeg.

Nyttårsaften pleier vi å være sammen med venner, der vi lager litt hver til koldtbord. Pleier ikke å bli så dyrt.

Ja, begge mine må ha nye også tror jeg....økonomisko, kanskje?

Når det gjelder pensko legger jeg heller ikke mye penger i dem, i toget på 17. mai får de heller ha joggesko og så skifte til pensko etterpå. :o) Pensko er jo også noe som ikke akkurat slites ut.

Vi bruker ikke mye tøy på juletøy. Alle tre fikk nytt juletøy i fjor, og det skal de ha i år også. Finsko har de. Vi voksne pleier ikke å kjøpe nytt tøy til jul.

Det går mye i gaver. I mat går det jo noe ekstra, men ikke så mye, synes jeg.

Nyttårsaften pleier vi å være sammen med venner, der vi lager litt hver til koldtbord. Pleier ikke å bli så dyrt.

''Vi bruker ikke mye tøy på juletøy.''

Hjemmesydd bikini? ;-D

Annonse

''Vi bruker ikke mye tøy på juletøy.''

Hjemmesydd bikini? ;-D

Neeeeiiiiii... Ser at jeg formulerte meg litt teit. Mente at ungene hadde fått nytt tøy i fjor, og kan bruke samme tøyet i år også - altså at nytt juletøy er noe vi kjøper kanksje hvert 3 år til ungene. Vi voksne trasker nå rundt i det vanlige pentøyet, som regel.

Hjemmesnekra bikini - nei det tror jeg ikke hadde slått særlig an!!!!

''Jeg vil gjerne kjøpe fine gaver, og så må ungene og kanskje jeg også ha nye klær, og så baller det på seg. Maten blir også for dyr, og vi kjøper jo gjerne litt øl og vin også....''

Pengene flyr i jula, det skal være sikkert og visst, men en bør kunne kose seg litt ekstra i jula, men det er ikkje koselig å vite att en har kjøpt seg fra "gård & grunn" i jula.

Det første du kan gjøre er å droppe nye klær til ungene og deg sjøl, det er tross alt snakk om noen få timer før det hele er over, her i huset tar vi på finklærne ca. kl.1200 og rett i hverdagsklærne ca. kl.2100 (deilig).

Hvis du har planlagt å bruke kr. 1000.- på xxxx, så bruker du heller 500.-, tenkte du på en gave til yyyy på kr.2300.- så kjøper du heller en til 1150.-, og til alle de litt fjerne i slekta (fks.8 stk.) som du hadde satt av 300.- hver til, bruker du bare 200.- (bare der på de 10 gavene har du spart inn kr.2450.-).

Sånn har eg gjort det i mange år, så kjøper eg heller ekstra godt pinnekjøtt!! (svindyrt, men verdt det).

Dersom dere _må_ ha nye klær til jul, så kjøp på billigkjede som sparkjøp eller wearhouse. (hvem kan se hvor det er fra, og so what?)

Det er jo også en mulighet for å spare penger til julegavene ved å gi gavekort på noe mindre enn vanlig. De kan brukes etter jul på salget og de får tilogmed mere enn de "egentlig" hadde fått ved normal handel om de er heldige.

Ikke dra på julehandel hver dag, da forsvinner hundrelapper du ikke hadde tenkt å bruke. Det beste er å vite hva du skal handle før du går ut, og holde deg til det.

Kalkun som nevnt under her, er billig og drøy mat. Ribbe kan også være billig ved tilbud.

Det er lett å si til andre hva man kan gjøre, men jeg vet at det ikke er så enkelt. Håper at du finner noen gode tips i tråden her!.

Vi gir ikke gaver for mer enn 200 kr til hvert barn og kun til de er konfirmert.

Jeg og mannen kjøper en gave til oss -sammen. Ikke noe ellers. Til voksne vi føler vi må gi noe til går vi heller ikke over 200 kr. taket og ikke en gave til hver dersom det er par; kun en gave til paret. Innimellom kan jeg finne noe fint til mindre enn 150 og, men jeg føler ikke noen trang til å kjøpe noe ekstra til dem fordi den første gaven var billig.. Det er virkelig tanken som teller! Det er ikke hvor mye gaven koster som er det viktige, men at noen tenkte på deg

---Gavekort på et bestemt beløp (Du kan jo rekne ut hvor mye du må ha for å klare deg i Januar) og så fordele på gavemottakere og gi gavekort på det til alle sammen

---Spar Kjøp har mange fine ting også, som andre har nevnt, eller hvorfor ikke kjøpe noen krydre og sette en rød sløyfe rundt? Kjøp for så mye du har råd til.

---Hva med å gi "Lovnad om å passe barn to kvelder" eller noe slikt?

---Eller invitasjon til en fest/måltid hjemme hos deg?

---En flaske vin? Trenger ikke koste mye..

---Er det noe du kan lage?

+++Et år feiret jeg jul i utlandet og ble invitert hjem til noen der. Der var det tradisjon for at på julaften, skulle alle voksne som feiriet kvelden sammen kjøpe en julegave for X antall kr (Bestemt beløp). Når alle møttes, ble det laget lapper med tall fra 1 til så mange de var. Lappene ble samlet i en hatt og de voksne trakk en lapp hver. Når barna hadde fått sine gaver skulle de voksne få gave etter tur. Den som hadde lapp med 1 begynte osv. De kunne selv velge hvilken gave de ville ha. Gaven ble åpnet og da nummer to skulle velge seg en gave, kunne de velge å ta gaven nummer 1 hadde åpnet, eller en ny uaåpnet. Slik var det helt til alle hadde fått en gave hver. Det var også bare lov at hver gave ble tatt av noen andre to ganger, Slik skulle alle ha lik mulighet for å få en fin gave. Det var morsomt og ingen trengte bruke mer penger enn til en gave, selv om vi var 12 voksne tilstede! Og så var det en ekstra gave som var en appelsin eller noe annet som ingen egentlig ville ha. Du kunne risikere å ende opp med den.

+++Man kan også avtale med de andre voksne om å legge navn i en hatt og at en så fordeler slik at en person skal kjøpe til en navngitt annen person. Det blir en slags "Secret Santa" der alle får en gave som er navnet sitt på, men som det bare står fra Julenissen på. Ingen får lov til å vite hvem den er fra, og alle får selv om man ikke feirer julen sammen. Må i så fall avtales litt i forveien før jul.

Lykke til! Mulighetene er mange, men jeg vil anbefale at du rekner ut hvor mye du må ha igjen til Januar og setter dette til siden, gjerne på egen konto så du ikke blir fristet til å bruke det. Du må være streng med deg selv.

Dette klarer du!! Lykke til!

Kjenner problemet..

Hos oss har vi kjøpt kun en liten ting til egne unger,de får så mye likevel!!

Ellers har jeg kjøpt mange fine julegaver på netthandelen.no

Og mannen,ja ta på den hjemme strikkede bikini,så er han sikkert fornøyd!! Og det var en julegave mindre!! Visst du slår til med et klippe kort også,så er det i boks!! ;0)

Altså... Pensko ser jeg blir snakket om nedover i tråden her. Barna mine går ikke med sko inne, ergo trenger vi ikke pensko før 17.mai nærmer seg. Klær, man har da noe man kan bruke?

Hvis hele familien skal ha nye klær og nye pensko til jul er det ikke rart folk bruker penger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...