Gå til innhold

mobbing

Anbefalte innlegg

Gjest movenpink

Har dere her inne noen tips om det å håndtere mobbing i nabolaget? Ei jente jeg vet om som er adoptert (fra Colombia) som bor i mitt nærområde, blir regelrett behandlet som luft av de andre barna. Nesten så jeg har lyst å gripe inn! Men jeg kjenner ikke foreldrene og vet ikke hvor hun bor. Synes det er vondt å stå på sidelinjen og være vitne til dette! En kjempesøt jente som er litt beskjeden og tilbakeholden. Syns at vi som voksne skal gripe inn, men dette er jo strengt tatt ikke min business.... Hva ville dere gjort??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291362-mobbing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest stopp all mobbing

Voksne skal ALLTID gripe inn når de ser et barn bli mobbet. Snakk med jenta, spør hvor hun bor og ta kontakt med foreldrene. Kanskje du kan hjelpe dem med å kontakte foreldrene til de andre. Er dette vanskelig så ring skolen (om hun er skolejente). Uansett: gjør noe!!!!

Jeg kommer ALDRI til å glemme den damen som grep inn da jeg som liten jente ble mobbet på skoleveien.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291362-mobbing/#findComment-2340572
Del på andre sider

Gjest movenpink

Voksne skal ALLTID gripe inn når de ser et barn bli mobbet. Snakk med jenta, spør hvor hun bor og ta kontakt med foreldrene. Kanskje du kan hjelpe dem med å kontakte foreldrene til de andre. Er dette vanskelig så ring skolen (om hun er skolejente). Uansett: gjør noe!!!!

Jeg kommer ALDRI til å glemme den damen som grep inn da jeg som liten jente ble mobbet på skoleveien.

"Uansett: gjør noe!!!! Jeg kommer ALDRI til å glemme den damen som grep inn da jeg som liten jente ble mobbet på skoleveien."

Skjønner deg så godt!

Hun er ei lita skolejente. Tipper hun går i 2.-3. trinn. Jeg har sett de ikke så mange ganger, ca 3 tror jeg. Spurte mannen om han også hadde lagt merke til denne jenta. Han hadde sett det 2 ganger og notert seg det samme :( Vi flyttet hit for ikke lenge siden og vi så henne og disse ungene første gang for en 3-4 uker siden. De behandler henne ikke "slemt" på den måten at de sier stygge ting, slår e.l. men de slipper henne ikke inn og lar henne bare stå der utenfor. Akkurat som luft.

Her forrigdagen var sist jeg så henne. (eg så henne fra vinduet og gikk "tilfeldigvis" ut for å rope ¨på katten og leke med den. Da katten kom løpende med halen glad opp, og jeg smilte til henne, kom hun faktisk bort til meg. (hun bor ikke i boligkomplekset her) Hun sa nesten ikke et ord. Men klappet katten vår igjen og igjen. Så vi kommuniserte nesten gjennom katten. Hun spurte den om den kjente mange den var sammen med og om den hadde mamma og pappa som var mye hjemme. Jeg svarte for katten og sa den hadde noen andre pusevenner, men at de krangla også litt innimellom. Så sa jeg også at vi var glade å være hjemme og kose med den også. Hun sa til katten at hun ville være som den (!!!!)og ha mamma og pappa som var mer hjemme.

Jeg kjenner denne jenta følger meg i tankene. Hun er så utrolig nydelig. Merket meg at hun hadde litt vansker med språket, så er ikke sikkert hun kom hit som helt liten. Kanskje trenger hun bare litt mer tid på seg?

Det er flere skoler rundtom her. Sånn jeg har forstått det går det en skolegrense rett ved her og derfor er ikke disse barna i samme skoler. Forhørte meg den ene naboen her om hun visste hvilke skoler de gikk på, og hun sa at hun visste at noen av de ungene også gikk på skoler lenger unna da de bare var her 50% av tiden hos ene forelderen. Her i hovedstaden myldrer det av folk og folk driver med sitt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291362-mobbing/#findComment-2340635
Del på andre sider

Jeg synes også det er flott og bra om du klarer å gjøre noe med dette. Faktisk har du vel allerede gjort en god del. Selv om det virker som en liten ting kan slike opplevelser som den dere delte være en stor og viktig ting for barn som har det vanskelig. Kanskje blir det flere slike opplevelser? Og kanskje kan de andre legge merke til at du liker henne og dermed se litt annerledes på henne selv også. Kommentarene hennes kan tyde på at ikke alt er som det skal hjemme. Atferden hennes kan også "invitere" andre barn til å behandle henne slik de gjør. Det rettferdiggjør ikke handlingene deres, men noen barn oppfører seg slik at andre barn trenger hjelp for å klare å samhandle med dem. Bare noen tanker utfra det du skriver.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291362-mobbing/#findComment-2345862
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...