Gå til innhold

Har man ansvar for foreldrenes jul?

Anbefalte innlegg

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1195418062' post='3723251]

Jeg har en venninne, som sier det så fint hver eneste jul; "Nå skal vi hjem til mor og far, og smile og være falske en uke...!"

Jeg ler hver gang, men det er helt ærlig sagt, og hun trenger ferie og rekreasjon hele første uka hvert år ;o)

Jepp, det blir litt sånn "nå skal vi faen meg kose oss!"

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

25

• mariaflyfly

16

• frosken

8

• Sofline

7

Mest aktive i denne tråden

Å huff, det er litt av et dilemma du har der, jeg skjønner godt at det er vanskelig. Og jeg vet litt om julaftensdilemmaer, jeg har hatt noen av dem selv.

For å ta tittelspørsmålet ditt først, som en slags overordnet, prinsipiell greie: Jeg synes at man til en viss grad har ansvar for at foreldrene også får en grei jul. Men bare til et visst punkt. Altså: Man skal være inkluderende og ta hensyn, men når de begynner å vrange seg til og skape seg på forskjellige fronter, må man rett og slett si at ok, jeg prøvde, men dette går ikke for alle.

Ut fra alt du har skrevet i denne tråden, synes jeg nok at det minst kjipe er om dere feirer julaften sammen med moren din, og heller satser på å være sammen med faren din på formiddagen eller 1.juledag. Det er synd for ham, men alt i alt (med at moren din er den som involverer seg mest ellers, faren din drikker etc), er vel det den minst urimelige løsningen.

Etter noen år med kvaler og dårlig samvittighet på flere fronter har vi for øvrig valgt å si til familie på begge sider at vi feirer jul hjemme hos oss hvert år, og at alle er hjertelige velkommen til oss. Det innebærer dessverre at noen ikke kommer hit fordi de ikke vil være sammen med alle, men da har de valgt bort samværet selv, og vi har litt bedre samvittighet. Men nå er ikke problemstillingen helt den samme for oss altså, så det er ikke nødvendigvis ment som noe forslag til etterfølgelse for deg, bare som et apropos.

Lykke til, jeg håper dere får en ålreit julefeiring uansett hva dere faller ned på!

Annonse

Persille1365381127

Å huff, det er litt av et dilemma du har der, jeg skjønner godt at det er vanskelig. Og jeg vet litt om julaftensdilemmaer, jeg har hatt noen av dem selv.

For å ta tittelspørsmålet ditt først, som en slags overordnet, prinsipiell greie: Jeg synes at man til en viss grad har ansvar for at foreldrene også får en grei jul. Men bare til et visst punkt. Altså: Man skal være inkluderende og ta hensyn, men når de begynner å vrange seg til og skape seg på forskjellige fronter, må man rett og slett si at ok, jeg prøvde, men dette går ikke for alle.

Ut fra alt du har skrevet i denne tråden, synes jeg nok at det minst kjipe er om dere feirer julaften sammen med moren din, og heller satser på å være sammen med faren din på formiddagen eller 1.juledag. Det er synd for ham, men alt i alt (med at moren din er den som involverer seg mest ellers, faren din drikker etc), er vel det den minst urimelige løsningen.

Etter noen år med kvaler og dårlig samvittighet på flere fronter har vi for øvrig valgt å si til familie på begge sider at vi feirer jul hjemme hos oss hvert år, og at alle er hjertelige velkommen til oss. Det innebærer dessverre at noen ikke kommer hit fordi de ikke vil være sammen med alle, men da har de valgt bort samværet selv, og vi har litt bedre samvittighet. Men nå er ikke problemstillingen helt den samme for oss altså, så det er ikke nødvendigvis ment som noe forslag til etterfølgelse for deg, bare som et apropos.

Lykke til, jeg håper dere får en ålreit julefeiring uansett hva dere faller ned på!

Takk for svar :)

Jeg valgte den løsningen sist jul - og det ble ikke spesielt hyggelig.

Og om jeg sier det, så vet jeg at mamma reiser bort - og jeg blir sittende alene med pappa og Billa.

'' især julaften synes jeg hun får være hovedpersonen og den det skal tas hensyn. ''

Det er det jeg har kommet frem til også. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal få til en best mulig jul for henne.

Det er selvfølgelig noe annet... Jeg holder fortsatt en knapp på julefeiring hos "ho mor" og et kort besøk hos far. Som en annen her sa kan han jo ikke nekte dere å komme med gaver, før han rekker å bli full...

Persille1365381127

Det er selvfølgelig noe annet... Jeg holder fortsatt en knapp på julefeiring hos "ho mor" og et kort besøk hos far. Som en annen her sa kan han jo ikke nekte dere å komme med gaver, før han rekker å bli full...

Nei, det blir nok til det... Jeg vil egentlig ha stor-familiejulen, med 18 til bords og masse barn! Men det blir vanskelig :)

Takk for svar :)

Jeg valgte den løsningen sist jul - og det ble ikke spesielt hyggelig.

Og om jeg sier det, så vet jeg at mamma reiser bort - og jeg blir sittende alene med pappa og Billa.

Da holder jeg en knapp på at du og Billa feirer med moren din, og at dere sørger for sosialt samvær med faren din om formiddagen eller 1.juledag. Vær blid og bestemt, og ikke fremstill det som noe nest best-løsning overfor ham. Og den med å skysse ham hjem og skylde på gavelevering flere steder (var det flyfly sitt forslag, tro?), er et kjempegodt tips, synes jeg.

Ja, det blir fantastisk. Mine bror og hans familie, min korrekte og fjerne far, mine svogerser som røyker sigar, min kjæreste og hans eks med barn og selvfølgelig ny mann og ungen hans. Også må jeg huske å invitere mine eks-svigerforeldre.

Alt skal feires i min halvveis ferdige oppussede kjellerstue.

Dersom noen skulle bli litt vanskelige, så kunne du ha plassert dem på verandaen. I såfall er det synd at de råtne gulvbordene er fjernet. Men du har jo andre muligheter for sanksjonering; f.eks. kan lillesøster gis tillatelse til å snakke så mye og så høyt (inkl. evt. skriking om hun måtte ønske) et par timers tid :-)

Dersom noen skulle bli litt vanskelige, så kunne du ha plassert dem på verandaen. I såfall er det synd at de råtne gulvbordene er fjernet. Men du har jo andre muligheter for sanksjonering; f.eks. kan lillesøster gis tillatelse til å snakke så mye og så høyt (inkl. evt. skriking om hun måtte ønske) et par timers tid :-)

Jeg er sikker på at min nye og gamle svigermor hadde kommet alldeles utmerket overens. Kanskje sistnevnte til og med hadde fått diagnosen(e) sine innen kvelden var omme?

Julegaven til datra er ihvertfall klar: http://www.probat.no/gjor_det_v1/

Annonse

Nei, det blir nok til det... Jeg vil egentlig ha stor-familiejulen, med 18 til bords og masse barn! Men det blir vanskelig :)

Det er ikke bare, bare det heller. :-)

I min familie har vi hatt stor-familiejul mange ganger. Ett sett besteforeldre og tre sett foreldre med partnere og barn. På NRK pleier de å sende en kort klipp fra en julaften i en storfamilie hvor alt er fullstendig kaos. Da kjæresten min skulle feire jul hos oss, sa mamma til ham: "Sånn er det her på julaften også.", og hun løy ikke. Men det har sin sjarm.

:-)

Jeg er sikker på at min nye og gamle svigermor hadde kommet alldeles utmerket overens. Kanskje sistnevnte til og med hadde fått diagnosen(e) sine innen kvelden var omme?

Julegaven til datra er ihvertfall klar: http://www.probat.no/gjor_det_v1/

Bra planer ! Både den om hvordan få klarlagt eks-svigermors diagnoser og den med gaven til lillesøster...

Jeg har ikke lest hele tråden din her (jøss så lang den var blitt! ;)

Jeg synes at du skal feire julaften med din mor. Da får dere en koselig julekveld. Så har vi flere dager i jula. Ta en engelsk jul med din far, be han komme som julenisse tidlig første juledag. Så har dere en koselig formiddag før han evt drikker det han må drikke.

Forklar begge foreldrene dine om ditt problem om de lurer på noe. Det er vondt å være ærlig, men det er flere sider av saken her, ikke bare din mors og din fars, men også din og billa sin side. Snakk for deg og ditt barn. At sånn og sånn vil du ha det.

''Enten stikker du og Billa innom han "på vei til kirkegården" eller whatever, slik at han får en opplevelse av å ha truffet Billa på julaften og du letter samvittigheten din.''

Vi får ikke komme inn til ha,.

''Eller så kan du vurdere å invitere ham på julefrokost på morran - han kan umulig rekke å bli full før frokost?''

Nei, det gjør han ikke - men hvordan får jeg ham ut igjen før vi skal til mamma? Da vet jeg at han ikke kommer til å reise seg å gå av egen fri vilje, og jeg må "hive" ham ut. Han vet da at vi skal til mamma, og det blir kjipt både for han og meg.

''Men å gi faen - vel, hva med å si til deg selv at du faktisk skal sette dine egne og ikke minst Billas behov framfor hans denne gangen? Jeg synes ikke det er det minste rart.''

Nei, det høres helt logisk ut. Jeg bare ikke helt om jeg får til å si det.

''Han vet da at vi skal til mamma, og det blir kjipt både for han og meg.''

Finn på noe annet dere kan gjøre først. Kirkegården, gavelevering, hva som helst. Tilby evt. å kjøre ham hjem, slik du antyder nedenfor. På julaftens formiddag er det helt normalt å bli invitert med klokkeslett fra og til, la ham få vite _på forhånd_ at julelunsjen hos deg er fra 12 til 15 eller noe sånt - det er vanlig, ikke noe sært fra din side. Legg inn åpning av gavene fra og til ham, så har datteren din kanskje noe å sysle med mens hun venter på høydepunktet senere på kvelden.

Du trenger min imaginære fjernkontroll-for-livet, trykk på fast-forward og spol deg framover ;-) Spørsmålet er bare hvor langt man vil spole,- til tider har jeg lyst til å hoppe 10 år fram,- og gå "glipp av" den fantastiske tenårings-fasen...

Gjest pærebrus875

Har ikke lest de andre innleggene, men det er ikke DIN feil at mor og far ikke klarer å være sammen, det problemet har far (?) laget til selv. Ev at de ikke klarer å samarbeide i det hele tatt, at det er litt begges feil, ellers kunne jo begge vært hos deg eller lignende. Dette er foreldrene dine sin feil,på et eller annet vis. Din feil er det ihvertfall ikke. Så da ska du "ødelegge" din egen jul for deres problem?

Nå er jeg kanskje kynisk, men jeg gir faen i at foreldrene mine er skilt. Det er deres problem (eller strengt tatt min mor som har ødelagt familien), og alle på en side blir sur om jeg går til den andre siden. Løsning: Droppe julefeiring. Men jeg har ikke barn å ta hensyn til. Men jeg føler jeg får fram min poeng, klarer ikke dere å samarbeide så ikke faen om JEG skal måtte gjøre ting jeg ikke vil pga dere. Deres problem, dere er voksne, dere løser det. Vi "barn" har jo alltid hørt at vi må rydde opp etter oss selv ;-).

Vurdert å lage en jul helt alene? Du barn og barnefaren (om han er med i bildet) ev få med noen venner i samme situasjon. Si klart i fra at du feirer jul for deg og barnet, ikke de voksne som har "rotet" det til selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...