Gå til innhold

Bostedsuenighet (langt)

Anbefalte innlegg

Ikke helt riktig forum kanskje, men det er et barn på vei inn i dette problemet, så jeg poster det her.

Jeg gidder ikke prøve være anonym, for jeg avslører sikkert meg selv på en eller annen måte uansett. :-)

Samboeren min og jeg har igjen, igjen, igjen diskutert bostedet vårt. Han er dansk og vi bor i Danmark, noe han alltid har gjort og jeg har gjort siden vi flyttet sammen. Første barn er på vei.

Jeg savner Norge. Især nå om vinteren synes jeg Danmark er et deprimerende land (jeg savner snøen og klarer ikke venne meg til at det er høstvær her det meste av tiden fra september til april).

Mine argumenter for å flytte tilbake til Norge (om noen år -akkurat nå er det ikke aktuelt):

Jeg har all familien min der. Han har jo familien sin her, men han ser like lite til dem som jeg ser min familie til tross for at de bor ganske nært oss.

Han er sjømann og er vekk cirka halvparten av året. Han kan uten problemer fortsette med å ha en dansk arbeidsgiver selv om bor i Norge, og jeg mener det er naturlig at den som er hjemme hele tiden bestemmer hvor vi skal bo (det mente han også da vi snakket om saken for noen år siden).

Skattetrykket er langt mindre i Norge, og vilkårene for småbarnsfamilier er en del bedre.

Jeg kan lettere hjelpe barna våre med lekser når den tid kommer (jeg skriver ikke akkurat perfekt dansk). (Tynt argument, men fortsatt et argument.)

Innerst inne tror jeg han forstår argumentene mine, men han er for sta til å innrømme det. Innerst inne vet jeg også at hvis jeg sier "hvis du ikke flytter med, så tar jeg med meg barnet og flytter uten deg" , så blir han med, men ultimatumer er ikke helt meg, og det ville også være litt barnslig synes jeg.

Hans argumenter for å bli i Danmark: Ingen konkrete. Han mener jeg er negativ og ikke ser muligheter fordi jeg ikke trives så godt her som jeg burde (jeg trives OK, men jeg orker ikke tanken på å bo her for alltid). Jeg mener det er han som ikke ser muligheter når han ikke synes det er mulig å bo andre steder enn her.

Hva vil jeg med dette? Tja... få ut litt irritasjon. Er det noen som har noen råd, så kom gjerne med dem. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291391-bostedsuenighet-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 79
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

39

• mil1365380270

3

• pekkaline

2

• multippel

2

Mest aktive i denne tråden

jeg bare lurer på om ikke det er VELDIG lurt av dere å bli enige , evnt ikke enige om dette FØR barnet blir født. Har hørt at dersom barnet blir født i et land, er det veldig vanskelig for den ene av forelderen å få barnet ut av landet, nemlig. Da kan du bli helt fast i Danmark......

jeg bare lurer på om ikke det er VELDIG lurt av dere å bli enige , evnt ikke enige om dette FØR barnet blir født. Har hørt at dersom barnet blir født i et land, er det veldig vanskelig for den ene av forelderen å få barnet ut av landet, nemlig. Da kan du bli helt fast i Danmark......

Vanskelig på hvilken måte?

Her synes jeg det er en ting som bør veie veldig tungt: Nemlig det faktum at han er borte omtrent halvparten av året. Da burde du, som får hele trykket på hjemmebane, og som sitter der hjemme, få ha _mye_ tyngde i avgjørelsen om hvor dere skal bo hen.

Hei Sofline! Må bare si at jeg kjenner meg veldig igjen. Vi har en ikke-løsbar sak hos oss, og det er nemlig bostedsuenighet.

Jeg er fra Sørlandet, mannen min fra vestlandet. Vi har bodd på Sørlandet i 11 år - han har hele tiden villet flytte tilbake til sitt hjemsted - jeg har ikke lyst. Han kommer fra ei bygd, her bor vi i by.

Diskusjonen bølger frem og tilbake - noen ganger med måneder i mellom, andre ganger kun med uker mellom. Ingen løsning vil gi 100% tilfredshet for alle parter (vi har jo også 3 barn nå).

Annonse

Hei Sofline! Må bare si at jeg kjenner meg veldig igjen. Vi har en ikke-løsbar sak hos oss, og det er nemlig bostedsuenighet.

Jeg er fra Sørlandet, mannen min fra vestlandet. Vi har bodd på Sørlandet i 11 år - han har hele tiden villet flytte tilbake til sitt hjemsted - jeg har ikke lyst. Han kommer fra ei bygd, her bor vi i by.

Diskusjonen bølger frem og tilbake - noen ganger med måneder i mellom, andre ganger kun med uker mellom. Ingen løsning vil gi 100% tilfredshet for alle parter (vi har jo også 3 barn nå).

Jeg husker du har fortalt om det før. Også her kommer diskusjonen opp med jevne mellomrom. Vi får trøste hverandre når det står på. :-)

Her synes jeg det er en ting som bør veie veldig tungt: Nemlig det faktum at han er borte omtrent halvparten av året. Da burde du, som får hele trykket på hjemmebane, og som sitter der hjemme, få ha _mye_ tyngde i avgjørelsen om hvor dere skal bo hen.

''Her synes jeg det er en ting som bør veie veldig tungt: Nemlig det faktum at han er borte omtrent halvparten av året. Da burde du, som får hele trykket på hjemmebane, og som sitter der hjemme, få ha _mye_ tyngde i avgjørelsen om hvor dere skal bo hen.''

Det er også mitt viktigste argument. Han er flink til å gjøre husarbeide osv. når han er hjemme og tar mer enn halvparten av oppvask etc. når han er hjemme, og det regner jeg med vil fortsette når barnet kommer, men det er langt fra det samme som å ha en som er til stede hver dag.

Det blir uansett ikke aktuelt for meg å forlate ham på grunn av bosted (svært tvilsomt i alle fall), og jeg tror ikke vi blir enige før barnet blir født. I alle fall er det heller ikke akutelt for meg å flytte til Norge akkurat nå. Jeg er midt i et studie.

Vanskelig som i bortimot umulig, hvis faren setter seg mot det.

Forklar gjerne nærmere. Selv om jeg tviler på at det blir aktuelt....

Faren er i dette tilfellet sjømann, og han vil ikke under noen omstendighet kunne få full foreldrerett om vi mot alle planer skulle forlate hverandre og ende i retten.

Forklar gjerne nærmere. Selv om jeg tviler på at det blir aktuelt....

Faren er i dette tilfellet sjømann, og han vil ikke under noen omstendighet kunne få full foreldrerett om vi mot alle planer skulle forlate hverandre og ende i retten.

Han kan komme til å skifte yrke han som andre .

Ja her har dere litt å strides om.....

Forslaget mitt blir at dere finner en fin bolig her i Norge, og så søker dere om å få bygge en liten hytte el.l i nærheten av familien hans. Den bruker dere i sommerferier og evt andre ferier.

(Så da gjenstår det bare å sette inn den riktige tallene på lotto..... )

Hvis han har tenkt å fortsette som sjømann så bør han jenke seg litt på bosted synes jeg. Men om dere har tilgang på hus i danmark, så møtes dere på midten.

Annonse

Jeg tenker at han nok må ha litt tid på seg. Sånn jeg ser det er han urimelig nå. Hvis du ikke presser, men passer du på at han skjønner du tenker på dette (lett, jada, he-he) vil han sikkert komme på bedre tanker..? :-)

Jeg håper jo også at han vil komme på bedre tanker. Men å presse på uten å mase er ikke lett. At han vil ende med å betale sikkert minst 10% mindre i skatt i Norge holder ikke som argument alene. :-)

Han kan komme til å skifte yrke han som andre .

Selvfølgelig, men det ser jeg på som svært lite sannsynlig. Ikke minst fordi han i disse dager er i gang med en etterutdannelse for å kunne utvide spekteret innenfor det han allerede jobber med. Han trives absolutt ikke med landjorden som arbeidsplass.

Ja her har dere litt å strides om.....

Forslaget mitt blir at dere finner en fin bolig her i Norge, og så søker dere om å få bygge en liten hytte el.l i nærheten av familien hans. Den bruker dere i sommerferier og evt andre ferier.

(Så da gjenstår det bare å sette inn den riktige tallene på lotto..... )

Hvis han har tenkt å fortsette som sjømann så bør han jenke seg litt på bosted synes jeg. Men om dere har tilgang på hus i danmark, så møtes dere på midten.

Lotto spilles (nesten) hver lørdag, men foreløpig har det ikke gått vår vei. :-( Et hus i hvert land hadde jo vært perfekt. Selv om vi allerede har tilgang til hytte her gjennom lån.

Lotto spilles (nesten) hver lørdag, men foreløpig har det ikke gått vår vei. :-( Et hus i hvert land hadde jo vært perfekt. Selv om vi allerede har tilgang til hytte her gjennom lån.

Ok men da har dere en mulighet da i startfasen til å bo begge steder. Du liker ikke danmark noe særlig fra september til april, så da holder du deg i norge mens resten av perioden så låner dere hytta?? Nei, det skal ikke være lett.... Det er nå enda godt at det er noen år til barnets skolegang, så innen da så har dere nok funnet utav det. En mager trøst men....

Jeg håper jo også at han vil komme på bedre tanker. Men å presse på uten å mase er ikke lett. At han vil ende med å betale sikkert minst 10% mindre i skatt i Norge holder ikke som argument alene. :-)

Du får bruke din kvinnelist ;-) Har dere noen venner som kan hjelpe deg litt med å hinte om rett og galt....?

Ok men da har dere en mulighet da i startfasen til å bo begge steder. Du liker ikke danmark noe særlig fra september til april, så da holder du deg i norge mens resten av perioden så låner dere hytta?? Nei, det skal ikke være lett.... Det er nå enda godt at det er noen år til barnets skolegang, så innen da så har dere nok funnet utav det. En mager trøst men....

Ja, vi har snaut syv år på oss før knøttet må sendes på skolen. Jeg håper virkelig vi har kommet på en løsning innen den tid. :-)

Hytta brukes til utleie store deler av sommeren, så vi kan nok ikke bo der hele tiden, men ellers er det et godt forslag. :-) Før reiste jeg mye "hjem" i friperiodene mine når samboeren var på jobb (jeg jobbet også til sjøs i sin tid), men det blir litt verre med en liten en på slep og studier som skal passes, selv om jeg ikke tviler på at familien min gladelig tar imot en stakkars klimaflyktning med et barn på slep.

Du får bruke din kvinnelist ;-) Har dere noen venner som kan hjelpe deg litt med å hinte om rett og galt....?

De vennene vi har snakket med om saken mener alle at jeg bør få det siste orden når det gjelder bosted, alla: "Jammen, "Hallstein", her må du da la henne få viljen sin." :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...