Gå til innhold

"Melkeallergi"/ magetrøbbel.


Ewa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lagt dette inn på forum for allergi, men tenkte jeg skulle spørre her også.

Jeg er 27 år, og har hatt "mageproblemer" siden jeg var 18-19 år gammel. Mye luft, og vondt i magen som ble bedre når jeg kuttet ut melk.

Jeg sluttet helt å drikke melk for ca. 4 år siden, og har vært bra i magen. Jeg har kunnet ha melk i mat, og har tålt mat med forskj. "melkepulver" i, ost og youghurt osv.

I jan. i år ble jeg gravid, og prøvde å begynne å drikke melk igjen, og få i meg rikelig av forskj. melkeprod. pga. kalsiuminnholdet.

Dette har resultert i at jeg ikke kan spise NOE som inneholder melkeprod. uten å få fryktelig mye luft og smerter i magen.

Jeg har tatt prikktest for melkeallergi, blodprøve for melkeprotein, laktosebelastning og "glutenprøve" uten at noe er funnet.

Nå har jeg holdt meg helt unna melkeprod. i noen uker, men jeg er fremdeles ikke ordentlig bra i magen. Denne uka har jeg fått magesmerter straks jeg har spist brød, selv om det ikke er melk i brødet.

I dag har jeg kun spist frukt og grønnsaker, og drukket vann, og er fin i magen.

Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre nå, og orker snart ikke å ha så mye vondt i magen lenger.

Jeg er selvsagt også opptatt av at babyen i magen får den næringen den trenger (er i uke 22 nå).

Jeg kan legge til at jeg ikke spiser kjøtt av noe slag, men jeg tar Spektro (multivit.), Omega-3, Nattlysolje, Krom og Kalsium hver dag. Jeg drikker bare vann.

Min mor har både Cøliaki og ekstrem laktoseintoleranse, så legene trodde jeg hadde fått det samme, men det slo jo ikke ut på prøvene...

Det hjelper vel ikke å gå til legen igjen, heller, for det er vel ikke mer de kan gjøre.

Jeg kan vel kanskje prøve med glutenfritt brød, bare for å ha prøvd det...

Er det noen som har vært borti lignende, eller har noen gode råd til meg?

Jeg begynner å bli ganske oppgitt, og vet snart ikke hva jeg skal spise utenom frukt og grønnsaker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Hei Ewa

Det er ikke skadelig å forsøke en glutenfri diett en periode. Jeg anbefaler at du prøver dietten i minst 4 uker, og ser om du blir bedre i magen. Hold dietten konsekvent. Unngå melkeprodukter da de skaper problemer for deg. Forsøk ellers å spise mest mulig variert. Det er mulig at du har cøliaki selv om blodprøven ikke viser det. Legen vil nok ikke ta tarmbiopsi nå når du er gravid, men det kan bli aktuelt ved en seinere anledning dersom du blir bedre av denne dietten. Det kan også være at du reagerer på hvete (ikke cøliaki men hveteallergi). I siste tilfellet kan du spise havre, rug og bygg. Test dette etter perioden på helt glutenfri diett (dersom du blir bra). Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei Ewa

Det er ikke skadelig å forsøke en glutenfri diett en periode. Jeg anbefaler at du prøver dietten i minst 4 uker, og ser om du blir bedre i magen. Hold dietten konsekvent. Unngå melkeprodukter da de skaper problemer for deg. Forsøk ellers å spise mest mulig variert. Det er mulig at du har cøliaki selv om blodprøven ikke viser det. Legen vil nok ikke ta tarmbiopsi nå når du er gravid, men det kan bli aktuelt ved en seinere anledning dersom du blir bedre av denne dietten. Det kan også være at du reagerer på hvete (ikke cøliaki men hveteallergi). I siste tilfellet kan du spise havre, rug og bygg. Test dette etter perioden på helt glutenfri diett (dersom du blir bra). Lykke til!

Det overrasker og sjokkerer meg at en med din profesjonelle bakgrunn kan gå ut med en slik anbefaling, når det er klinkende klart at en slik diagnose blir vanskelig, for ikke å si umulig å stille dersom pasienten settes på glutenfri kost først!

Det er slett ikke trygt å si at en pasient IKKE har gluten-allergi, på bakgrunn av blodprøver. Den nye endomysium-testen er ca. 95% sikker, men det skal FREMDELES foretas en tarmbiopsi for å fastslå denne diagnosen!!

Ved å starte på glutenfri diett uten å ha tatt denne testen først, vil man kanskje aldri få et skikkelig svar, og man mister retten til grunnstønad fra trygdekontoret, samt at kunnskapen om sykdommen generellt blir undertrykket.

Nå er det på tide, synes jeg, at leger og annet helsepersonell begynner å ta denne sykdommen alvorlig!! Si meg; du ville vel ikke gå ut og anbefale en pasient som beskriver symptomer på diabetes, om å starte med insulin???

Det er virkelig hårreisende å lese slikt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med NCF; www.ncf.no

Les mitt innlegg til Janne Kvammen.

Håper du ikke lyttet til hennes råd, eller i alle fall bruker mitt; Begynn snarest mulig med glutenholdig kost igjen, selv om du skulle bli kjempesyk. Det er synd og skam at du skal måtte utsette deg selv for dette, men det er desverre nødvendig dersom du ønsker en riktig diagnose.

Ta så kontakt med lege etter en mnd. eller to, og be om en endomysium-test (Fûrst lab.) og en påfølgende tarmbiopsi SELV om disse blodprøvene ikke skulle gi utslag!

Jeg har selv slitt i mange år før jeg ble diagnostisert, og fikk beskjed om at jeg IHVERTFALL IKKE hadde cøliaki, på bakgrunn av blodprøver... To år etter viste det seg å være cøliaki allikevel...

Jeg ønsker deg alt godt fremover, og håper du får skikkelig oppfølgning heretter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det viser seg at du lider av sykdommen cøliaki, er det overhodet ikke merkelig at du reagerer på melk.

Tarmtottene blir utslettet fra tynntarmen ved ubehandlet cøliaki, og det enzymet som sitter ytterst på tarmtottene er det som skal bryte ned laktose.

Ved glutenfri diett vil tarmtottene normaliseres, og de aller fleste vil oppleve at de tåler melk etter en tid. (1-3 mnd. er vanlig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Janne Kvammen, Klinisk Ernæringsfysiolog

Det overrasker og sjokkerer meg at en med din profesjonelle bakgrunn kan gå ut med en slik anbefaling, når det er klinkende klart at en slik diagnose blir vanskelig, for ikke å si umulig å stille dersom pasienten settes på glutenfri kost først!

Det er slett ikke trygt å si at en pasient IKKE har gluten-allergi, på bakgrunn av blodprøver. Den nye endomysium-testen er ca. 95% sikker, men det skal FREMDELES foretas en tarmbiopsi for å fastslå denne diagnosen!!

Ved å starte på glutenfri diett uten å ha tatt denne testen først, vil man kanskje aldri få et skikkelig svar, og man mister retten til grunnstønad fra trygdekontoret, samt at kunnskapen om sykdommen generellt blir undertrykket.

Nå er det på tide, synes jeg, at leger og annet helsepersonell begynner å ta denne sykdommen alvorlig!! Si meg; du ville vel ikke gå ut og anbefale en pasient som beskriver symptomer på diabetes, om å starte med insulin???

Det er virkelig hårreisende å lese slikt!!

Hei Nikkaba

Jeg er helt enig med deg i at det er viktig med en sikker diagnose mhp cøliaki. Grundig utredning før oppstart av diett er en nødvendig og viktig prosedyre for å få et riktig svar.

Det er nå likevel slik for Ewa at hun er utredet med blodprøver uten at de ga utslag for cøliaki. Jeg antar at legen hennes har tatt de nødvendige testene når hun skriver det. I tillegg er hun gravid, og ved graviditet vil man sjelden gjennomføre en tarmundersøkelse dersom den kan vente til etter barnet er født.

Derfor mener jeg fremdeles at Ewa vil ha nytte av å spise glutenfritt dersom hun har det bedre med denne dietten, også for babyens skyld. Etter graviditeten kan Ewa provosere med glutenholdig mat. I samarbeid med lege kan man da vurdere symptomene, ta nye blodprøver og eventuelt få gjort en tarmbiopsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Gjest Nikkaba

Hei Nikkaba

Jeg er helt enig med deg i at det er viktig med en sikker diagnose mhp cøliaki. Grundig utredning før oppstart av diett er en nødvendig og viktig prosedyre for å få et riktig svar.

Det er nå likevel slik for Ewa at hun er utredet med blodprøver uten at de ga utslag for cøliaki. Jeg antar at legen hennes har tatt de nødvendige testene når hun skriver det. I tillegg er hun gravid, og ved graviditet vil man sjelden gjennomføre en tarmundersøkelse dersom den kan vente til etter barnet er født.

Derfor mener jeg fremdeles at Ewa vil ha nytte av å spise glutenfritt dersom hun har det bedre med denne dietten, også for babyens skyld. Etter graviditeten kan Ewa provosere med glutenholdig mat. I samarbeid med lege kan man da vurdere symptomene, ta nye blodprøver og eventuelt få gjort en tarmbiopsi.

Det er riktig at Ewa bør vente med en biopsi, men jeg kan ikke få understreket nok hvor viktig det er å IKKE begynne på glutebfri diett før en biopsi!!

Blodprøvene er aldri 100% sikre, selv fikk jeg beskjed om at jeg ihvertfall IKKE hadde cøliaki, basert på blodprøver. To år etter ble jeg så syk at det utviklet seg magesår, og det ble tatt biopsi. resultat? Cøliaki...

Ewa vil aldri orke å provosere med gluten ETTER påbegynt diett, og under ingen omstendigheter da få rett til de trygdeytelser hun faktisk vil ha krav på som cøliaker, og heller ikke fradrag i selvangivelsen!

Det er, eller burde iallefall være, legenes ansvar å informere om dette!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Hei Nikkaba

Jeg er helt enig med deg i at det er viktig med en sikker diagnose mhp cøliaki. Grundig utredning før oppstart av diett er en nødvendig og viktig prosedyre for å få et riktig svar.

Det er nå likevel slik for Ewa at hun er utredet med blodprøver uten at de ga utslag for cøliaki. Jeg antar at legen hennes har tatt de nødvendige testene når hun skriver det. I tillegg er hun gravid, og ved graviditet vil man sjelden gjennomføre en tarmundersøkelse dersom den kan vente til etter barnet er født.

Derfor mener jeg fremdeles at Ewa vil ha nytte av å spise glutenfritt dersom hun har det bedre med denne dietten, også for babyens skyld. Etter graviditeten kan Ewa provosere med glutenholdig mat. I samarbeid med lege kan man da vurdere symptomene, ta nye blodprøver og eventuelt få gjort en tarmbiopsi.

det tar dessuten opp til 6 mnd. før tarmtottene er fullstendig resituerte, det vil derfor ikke ha noen betydning for fosteret om hun starter glutenfri diett på nåværende tidspunkt; næringsopptaket er allerede redusert, og vil være det i minimum tre mnd. etter at det ble startet glutenfri diett.

Det er en grunn til at jeg mener Ewa ikke vil orke provokasjon med gluten etter påbegynt diett, dels at hun som nybakt mor ikke ville orke belastningen ved å være så syk, dels at melkeproduksjonen da nødvendigvis vil bli påvirket, og dels at reaksjoner på provokasjon etter lang tid på glutenfri kost vil medføre et mye sterkere og intenst sykdomsbilde.

Eksempelvis skal det for veldig mange cøliakere ikke mer til enn et par smuler; så har man det gående med oppkast, diare og dårlig næringsopptak i et par mnd. fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utviklet også laktoseintoleranse i 17-18 års alderen (nå er jeg 32).

Jeg må bare få si at det ikke er uvanlig å streve med magen under en graviditet! Jeg har fått to barn, og har strevd med luft, treg mage, diffuse smerter og generell "uvelhet" stort sett gjennom hele svangerskapene... HELDIGVIS bedret det seg etter fødselen :-)

Men SELVFØLGELIG må du få utredet dette om mulig. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...