Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tenkt å få synstestet 10-åringen. Med to nærsynte foreldre og litt mysing på han nå for tiden, ser det ut som om genene har slått til som forventet.

Jeg har hørt at enkelte med små barn har dratt til øyenlege, men er det like greit å bare gå direkte til optiker med såpass stort barn?

Eller vil de være for opptatt av å være 'selgere'?

Synspunkter mottas med takk! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291437-optiker-eller-%C3%B8yenleg%C3%A8/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg dro direkte til optiker med min (da) elleveåring. Vi har en fast optiker som vi går til, både jeg og barnas far, og vi opplever ikke at de er veldig fokusert på å selge briller. De er derimot seriøse og flinke.

Et annet poeng som var viktig for oss var at her er det lange ventelister hos øyelege.

Har akkurat vært hos øyelege med 8åringen min, henne ville ikke optikerne ta i mot.

Spurte øyelegen hvor jeg skulle henvende meg med 11 åringen, han kunne vi ta med rett til optiker.

Husk å få henvisning fra fastlege hvis du skal til øyelege.

Ventetiden var 2 uker hos noen veldig populære leger i Bergen sentrum.

Optiker definitivt.

De gjør ofte en langt mer nøyaktig jobb. Dessuten må de ta reklamasjonen om de gjør feil og du har kjøpt brillen hos dem. Øyelegen behøver ikke ta noe økonomisk ansvar for en feilslått brilleseddel.

Optikeren har som regel liten interesse av å gjøre sine kunder knakende missfornøyde etter som det på sikt er elendig butikk. Så det er ikke bare en ulempe at de er kremmere også.

;-)

For øvrig er optikeren den riktige adressen så lenge det ikke er misstanke om øye_sykdom_.

mvh

Vel her kommer et lite svar fra øyelegedatter:-) Pappa sier:-) Optikere har godt utstyr og kan måle bra, men kan være for opptatt av å selge briller...

Ja, det at de skal selge deg noe taler jo litt i mot.

På den annen side mistenker jeg bare helt alminnelig nærsynthet, og her har jeg jo lang og god erfaring med optikere selv, etter at jeg fikk mine første briller som 11-åring! ;-)

Annonse

Jeg dro direkte til optiker med min (da) elleveåring. Vi har en fast optiker som vi går til, både jeg og barnas far, og vi opplever ikke at de er veldig fokusert på å selge briller. De er derimot seriøse og flinke.

Et annet poeng som var viktig for oss var at her er det lange ventelister hos øyelege.

Hyggelig å høre god tilbakemelding om optikere. Det er i grunnen min egen erfaring etter 30 år med briller/linser! ;-)

Ventetid & henvisningsstyr taler mot øyenlege.

Har akkurat vært hos øyelege med 8åringen min, henne ville ikke optikerne ta i mot.

Spurte øyelegen hvor jeg skulle henvende meg med 11 åringen, han kunne vi ta med rett til optiker.

Husk å få henvisning fra fastlege hvis du skal til øyelege.

Ventetiden var 2 uker hos noen veldig populære leger i Bergen sentrum.

Høres litt styrete ut å først måtte gå til fastlege, deretter øyenlege.... Lettere med bare optiker! :-)

Men 2 ukers ventetid var jo ikke så verst.

Jeg selv 'debuterte' hos optiker som 11 åring.

Optiker definitivt.

De gjør ofte en langt mer nøyaktig jobb. Dessuten må de ta reklamasjonen om de gjør feil og du har kjøpt brillen hos dem. Øyelegen behøver ikke ta noe økonomisk ansvar for en feilslått brilleseddel.

Optikeren har som regel liten interesse av å gjøre sine kunder knakende missfornøyde etter som det på sikt er elendig butikk. Så det er ikke bare en ulempe at de er kremmere også.

;-)

For øvrig er optikeren den riktige adressen så lenge det ikke er misstanke om øye_sykdom_.

mvh

Gode argumenter for optiker! Og som svart til andre, så har jeg selv bare gode erfaringer med optikere.

Jeg hadde også tenkt at øyenlege ikke var tingen for 'vanlig' nærsynthet, men en venninne snakket meget varmt om det etter at 4-åringen hennes hadde blitt sjekket av en øyenlege (nærsynthet der også).

men det er da tross alt forskjell på en 4-åring og en på 10+...

Hvorfor har du kostet på deg denne elegante aksenten over e`en, da morsan? Jeg leste først øyengele og syntes det var snodig å måtte velge mellom optiker og øyengele.

LOL! la jeg ikke merke til engang før du skrev det nå! :-)

Har ikke annen forklaring enn at jeg tilfeldigvis kom borti tasten...;-)

Forøvrig blir det jo ikke gelé-aksent, men mer leg-Æ, hva nå det måtte bety. :-)

LOL! la jeg ikke merke til engang før du skrev det nå! :-)

Har ikke annen forklaring enn at jeg tilfeldigvis kom borti tasten...;-)

Forøvrig blir det jo ikke gelé-aksent, men mer leg-Æ, hva nå det måtte bety. :-)

Camilla vant, Camilla vant.

Vel her kommer et lite svar fra øyelegedatter:-) Pappa sier:-) Optikere har godt utstyr og kan måle bra, men kan være for opptatt av å selge briller...

Som motvekt:

Et av de eldre medlemmene av slekta var hos en øyelege som var så paranoid på XX vegne på at optikeren ikke skulle få loppet henne for penger at øyelegen kategorisk og bastant beordret ferdigbrille til ca 35,- kroner.

Slektningen så ikke en dritt verken nært eller fjærnt før hun kom seg til en optiker og fikk tatt en ny synssprøve. Hun uttrykte at hun ville ha en fjong gåbrille og en billig lesebrille. Det fikk hun også.

Hun er nå strålende fornøyd med resultatet, men vil aldri gå til den øyelegen igjen. Og det må du trå tjukke slekta har fått vite!

Det er ikke alltid til pasientens fordel at øyelegen har så forbasket vondt i lommeboka på pasientens vegne.

Mange er faktisk svært villige til å betale litt for å få maksimalt ut av synet.

mvh

Annonse

Camilla vant, Camilla vant.

Ja, jeg så det! :-)

Hun er jo veldig søt, men det er kanskje også mitt lille 'ankepunkt' mot henne - litt 'for søt' på en måte?

Men forøvrig ble jeg ikke overrasket over at de to damene i det motehuset trakk frem henne etter at de tre jentene hadde vært der på casting - hun var jo den av modellene som lignet mest på designerne selv;-)

Gode argumenter for optiker! Og som svart til andre, så har jeg selv bare gode erfaringer med optikere.

Jeg hadde også tenkt at øyenlege ikke var tingen for 'vanlig' nærsynthet, men en venninne snakket meget varmt om det etter at 4-åringen hennes hadde blitt sjekket av en øyenlege (nærsynthet der også).

men det er da tross alt forskjell på en 4-åring og en på 10+...

Jeg vet ikke om en optiker ville tatt imot en 4-åring eller om de har lov til det.

Å undersøke synet på så små barn er uansettt noe som man må være både faglig- og barneflink for å få til. Jeg har venner som både har jublet og rast etter besøk hos øyelege med småtassene.

Større barn ville jeg definitivt tatt til optikeren. Og optikeren kan jo uansett ikke tvinge meg til å kjøpe noe.

;-)

mvh

Ja, jeg så det! :-)

Hun er jo veldig søt, men det er kanskje også mitt lille 'ankepunkt' mot henne - litt 'for søt' på en måte?

Men forøvrig ble jeg ikke overrasket over at de to damene i det motehuset trakk frem henne etter at de tre jentene hadde vært der på casting - hun var jo den av modellene som lignet mest på designerne selv;-)

Hun er jo bare så søt og blid og god - og ikke minst snill. Hun er den det har fulgt desidert minst intriger med. Og jeg tror en modell må ha evnen til å samarbeide, og ikke minst må hun ikke bli sutrete om det blir lange dager med mye venting og hard jobbing. Din favoritt er altfor mye primadonna. Og en smule bitchy i "attituden". Herre gud, dette språket minner meg om Aud Schønmann som spør etter ticketen. Eller var det Arve Oppsahl. Eller kanskje ingen av dem.

Jeg vet ikke om en optiker ville tatt imot en 4-åring eller om de har lov til det.

Å undersøke synet på så små barn er uansettt noe som man må være både faglig- og barneflink for å få til. Jeg har venner som både har jublet og rast etter besøk hos øyelege med småtassene.

Større barn ville jeg definitivt tatt til optikeren. Og optikeren kan jo uansett ikke tvinge meg til å kjøpe noe.

;-)

mvh

Ja, jeg hadde før jeg la inn tråden helt mest mot optiker, til tross for at moren til denne 4-åringen anbefalte øyenlege. Men så ble jeg litt usikker og tenkte jeg måtte høre argumenter fra dols kloke hoder:-)

Hun er jo bare så søt og blid og god - og ikke minst snill. Hun er den det har fulgt desidert minst intriger med. Og jeg tror en modell må ha evnen til å samarbeide, og ikke minst må hun ikke bli sutrete om det blir lange dager med mye venting og hard jobbing. Din favoritt er altfor mye primadonna. Og en smule bitchy i "attituden". Herre gud, dette språket minner meg om Aud Schønmann som spør etter ticketen. Eller var det Arve Oppsahl. Eller kanskje ingen av dem.

Ja, jeg er ikke uenig i det du sier! :-)

Men kanskje jeg er litt som disse franske damene - at jeg liker best den som har en ansiktsfasong som ligner mest på min egen? Jeg ligner ikke på Pollina, men hun er den av de tre som har mest lik ansiktsfasong.

Faktisk så minner hun meg utseendemessig litt om niesen min (og niesen ligner heller ikke på meg! *S*)

Den som spurte om ticket tror jeg var hun lille rødhårede... hva het hun - Cappelen?? Eller bare gift med Cappelen?

tzatziki1365380058

;-)

mvh

Min optiker, som jeg har brukt i 15 år selv og stoler 100% på, tar i alle fall i mot min 3-åring. Men det er bare han blant de optikerne som jobber der som tar i mot barn, så det kan hende at de må ha noe spesialutdanning/kurs el l.

Jeg gikk til øyenlege da jeg var barn selv, fordi mamma mente jeg så dårlig. Han fant ikke noe feil ved meg. Kom til kollegaen av optikeren jeg nå bruker da jeg var 13, etter å ha gått med daglig hodepine i flere år. -4 på begge øynene, gitt!

Har ikke akkurat stor tillit til øyeleger for vanlige synsfeil. Optikere har vel strengt tatt lengre utdanning på sånt også enn øyenlege har? Når det er alvorlig øyesykdom, er det jo noe annet. Men jeg er temmelig trygg på at min optiker fanger opp det som evt. skal fanges opp, både hos meg selv og barnet.

Min optiker, som jeg har brukt i 15 år selv og stoler 100% på, tar i alle fall i mot min 3-åring. Men det er bare han blant de optikerne som jobber der som tar i mot barn, så det kan hende at de må ha noe spesialutdanning/kurs el l.

Jeg gikk til øyenlege da jeg var barn selv, fordi mamma mente jeg så dårlig. Han fant ikke noe feil ved meg. Kom til kollegaen av optikeren jeg nå bruker da jeg var 13, etter å ha gått med daglig hodepine i flere år. -4 på begge øynene, gitt!

Har ikke akkurat stor tillit til øyeleger for vanlige synsfeil. Optikere har vel strengt tatt lengre utdanning på sånt også enn øyenlege har? Når det er alvorlig øyesykdom, er det jo noe annet. Men jeg er temmelig trygg på at min optiker fanger opp det som evt. skal fanges opp, både hos meg selv og barnet.

"Min" optiker sier at synsfeil og briller er optikerens hovedgate, men kun en liten sidegate hos øyelegen.

Selv føler jeg meg alltid mer trygg på styrken hos en optiker enn hos øyelegen, selv om ikke alle optikerbesøk har vært like vellykkede.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...