Gå til innhold

Sjekke synet på 8 åring? Ang lesehastighet igjen

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058

Det skulle vært tatt tak i senest når han var 4 år, ikke i 4. klasse.

Men det er mange andre (sam)synsproblemer som er mindre kritiske mhp alder i forhold til å gjøre noe med dem. Samtidig kan de være mer kritiske i forhold til lesing og skriving.

mvh

Det med 4 år leste jeg nettopp også, og bestilte sporenstreks kontroll til 3-åringen som sitter med hodet på skrå når hun ser på tv. Kan umulig bruker mer enn det ene øye ved tv-seing. Når hun leser bøker, ser hun rett frem.

Burde jammen sjekket synte mye bedre på helsestasjon, når det er SÅ viktig å ta tak i ting kjapt.

Fortsetter under...

Det med 4 år leste jeg nettopp også, og bestilte sporenstreks kontroll til 3-åringen som sitter med hodet på skrå når hun ser på tv. Kan umulig bruker mer enn det ene øye ved tv-seing. Når hun leser bøker, ser hun rett frem.

Burde jammen sjekket synte mye bedre på helsestasjon, når det er SÅ viktig å ta tak i ting kjapt.

Bra at du får det sjekket.

Synssjekk på helsestasjon blir aldri særlig bra fordi en skikkelig undersøkelse krever en kompetanse man umulig kan flette inn i helsesøsterspesialiseringen, like lite som tannsjekk.

Derfor bør det hele flyttes til de som kan det.

mvh

Det er langsynthet og skjeling (dårlig samsyn) som kan gjøre det vanskelig å lese. Nærsynthet går mer på TV-titting og lese på tavla. Jeg ville tatt med barnet til en optiker for å få det sjekket. Enten er det noe med synet, eller så der det noe annet. Like greit å få det sjekket!

tzatziki1365380058

Det er langsynthet og skjeling (dårlig samsyn) som kan gjøre det vanskelig å lese. Nærsynthet går mer på TV-titting og lese på tavla. Jeg ville tatt med barnet til en optiker for å få det sjekket. Enten er det noe med synet, eller så der det noe annet. Like greit å få det sjekket!

Kommer ikke det an på hvor stor nærsynthet det er snakk om? Hvis ungen er skikkelig nærsynt, vil hunhan jo ha problemer med å lese bøker også.

Kommer ikke det an på hvor stor nærsynthet det er snakk om? Hvis ungen er skikkelig nærsynt, vil hunhan jo ha problemer med å lese bøker også.

Nærsynte har normalt ikke problemer med å lese uten briller. Hvis barnet var så ekstremt nærsynt at lesing var et problem, ville foreldrene garantert oppdaget det på andre måter også.

Annonse

Jeg har også tilbrakt noen timer hos optiker, og har etter besøk på helsestasjonen rolig ringt min favorittoptiker for å være på den sikre siden. Himmel og hav!

Jeg synes det er horibelt at vår, kanskje aller viktigste sans, behandles så tilfeldig og stemoderlig hos våre barn.

Det beste ville vært om det ble innført en spesialisering blant optkere for synundersøkelser av barn, og at barns syn ble fulgt opp av disse på samme måte som tennene følges opp av tannleger.

mvh

Hear, hear!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...