Gjest engasjert mamma Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Da har vi vært på foreldresamtale med veslas lærer. Masse bra tilbakemeldinger, hun er blant annet sinnsykt flink i matte og hoderegner mattestykker med tosiffrede tall, vanvittig hukommelse etc. Læreren hadde en bekymring dog, hun jobber ekstremt sakte. Selv om siden omtrent kunne tatt henne 5 minutter å løse kan hun godt bruke en hel skoletime på det, dette har ført til at hun har blitt hengende etter og ligger i det nederste sjiktet selv om hun uten tvil er blant de beste når det gjelder evner til regning (det er særskilt et problem i matte). Min erfaring hjemme er også at man omtrent må sitte sammen med henne og minne henne på at hun sitter med leksene og det er det hun skal gjøre - hvert femte minutt. Dette kan de selvfølgelig ikke gjøre på skolen så nå tar hun igjen det forsømte med ekstra lekser hver dag. Jeg er ikke sikker på om det bunner i konsentrasjonen eller viljen - eller begge deler. Hun har alltid plutselig kunne reagert veldig sterkt (gråt etc) om noen forsøkte å bestemme hva hun skulle gjøre på et gitt tidspunkt som ikke stemte med hennes planer, men hun protesterer ikke ovenfor læreren og "gjør aldri noe galt". Hun leser bra for alderen, er sosialt veltilpasset og virker fornøyd. Hun begynte på skolen ganske tidlig, 5,5 år gammel og det første året var hardt. Jeg tviler på at hun var skolemoden sånn rent følelsesmessig, men det bedret seg rundt påske. Har vurdert å gi henne fettsyrer for å bedre hukommelsen men jeg får det ikke i henne. Noen som har erfaringer med "skolesmarte" elever som jobber veldig sakte? Er det noe vi kan gjøre for å trene på konsentrasjon/effektivitet/utholdenhet i forbindelse med skolearbeidet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291487-konsentrasjon-andreklassing/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pærebrus875 Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Jeg var vel det man kaller skolesmart, kunne lese, regne og faktisk en del engelsk før jeg begynte på skolen. (begynte da som 7åring for jeg er født før de begynte med 6åringer). Sleit mye med konsentrasjonen etterhvert, oppgavene var for enkle for meg, og spurte jeg læreren om ekstraoppgaver så fikk jeg omtrent kjeft. Måtte ikke komme for langt foran de andre! Og fikk jeg noe ekstra, så var det gjerne 10 oppgaver til av samme typen. Som jeg kunne. Som jeg ble fort ferdig med. Så var det noe vits å be om mer å gjøre? Ble til at jeg satt og tegnet og "surret" for at det skulle se ut som jeg jobbet, for å sitte å halvsove når jeg var ferdig måtte man da ihvertfall ikke gjøre! Tegnet gjerne bakerst i boka eller noe for at læreren ikke skulle se det.. Er det det som er "problemet" hennes også tro? Flere som meg her i landet også: http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/barn/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291487-konsentrasjon-andreklassing/#findComment-2341582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Tar du et tilfeldig utvalg på 20 andrklassinger vil du finne minst fire-fem som ikke får gjort en døyt om man ikke gjeter dem. Slik er det bare. Det er ingen automatisk sammenheng mellom evnen til å kunne løse en oppgave og evnen til å kunne organisere seg selv og konsentrere seg. Heldigvis bruker slikt å gå seg til en gang før 5.klasse for de fleste. Det eneste man kan gjøre er å sitte med dem tolmodig og ta igjen det forsømte fra skoledagen. Det er synd bevilgende myndigheter ikke har tatt høyde for at disse elevene skal få noe ut av den delen av skoledagen som består av selvstendig arbeid. Slikt gir meg minimal tro på heldagsskolen. Tenk hvor mange timer det da blir å sitte å miste blyanten i gulvet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291487-konsentrasjon-andreklassing/#findComment-2341637 Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 19. november 2007 Del Skrevet 19. november 2007 Skriver du om jenta mi??? Jeg fikk nøyaktig de samme tilbakemeldingene fra kontaktlæren for en uke siden. Alt passer, flink i matte, lesing ...t.o.m problemer med å tilpasse seg skolen det første året og det løsnet i påske tiden. En unik problemstilling er det altså ikke... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291487-konsentrasjon-andreklassing/#findComment-2341739 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spekepølse Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg var vel det man kaller skolesmart, kunne lese, regne og faktisk en del engelsk før jeg begynte på skolen. (begynte da som 7åring for jeg er født før de begynte med 6åringer). Sleit mye med konsentrasjonen etterhvert, oppgavene var for enkle for meg, og spurte jeg læreren om ekstraoppgaver så fikk jeg omtrent kjeft. Måtte ikke komme for langt foran de andre! Og fikk jeg noe ekstra, så var det gjerne 10 oppgaver til av samme typen. Som jeg kunne. Som jeg ble fort ferdig med. Så var det noe vits å be om mer å gjøre? Ble til at jeg satt og tegnet og "surret" for at det skulle se ut som jeg jobbet, for å sitte å halvsove når jeg var ferdig måtte man da ihvertfall ikke gjøre! Tegnet gjerne bakerst i boka eller noe for at læreren ikke skulle se det.. Er det det som er "problemet" hennes også tro? Flere som meg her i landet også: http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/barn/ Jeg opplever mye av det samme med min 8-åring. Hun regner bra, men får ikke vist det, på en måte. Hun jobber seg sakte fremover, og sitter gjerne og tegner små figurer i matteboka ( de er ganske morsomme, så hun får i hvert fall utløp for kreativiteten!) Når hun gjør lekser sliter hun av og til med konsentrasjonen. Jeg har hele tiden tenkt at oppgavene ikke er utfordrende nok for henne, at de kjeder henne. (på samme måte som en asfaltert vei gjør at hun går sakte, men en kronglete fjellsti gjør at hun fyker i vei med stor glede og fart! Men Jeg har også lurt på om hun bare er veldig "pliktoppfyllende", og derfor regner saktere for å ikke gå forbi de andre. Lærerne gir jo beskjed om hvor mye de skal gjøre, både på skolen og hjemme, og er kanskje ikke like flink til å opplyse om at de som vil kan gjøre MER enn det...Derfor VIL hun gjøre mer enn to sider i hjemmelekse, men Gjør det ikke fordi de har fått beskjed om at 2 sider er hjemmelekse. hHun tror ikke på meg når jeg sier det er greit at un gjør mer om hun vil - men hun gjorde det når vi fikk læreren til å si det til henne at det var greit. Men nå er det ny lærer og ting går VELDIG tregt fremover. Ystenes sin side som blir linket til her nede er veldig bra, og sier en del viktige ting om hvilke sosiale problemer såkalt intelligente barn og voksne kan ha. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291487-konsentrasjon-andreklassing/#findComment-2341909 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petal Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Øv på hoderegning. Ha konkurranser eller annet der du sier mattestykker og hun må rekne dem i hodet så fort hun kan. (Eller i begynnelsen bare øve generelt på å rekne i hodet uten papir og blyant.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291487-konsentrasjon-andreklassing/#findComment-2342240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg tror jeg ville forsøkt å belønne henne for å jobbe litt raskere hjemme en periode. Lag en form for system hvor dere før hun skal gjøre en lekse er enige om hvor lang tid det bør ta. Legg til noen minutter, og sett en klokke på bordet slik at hun kan se hvor mye tid hun har brukt. Dersom hun har klart å gjøre ferdig hele oppgavearket innenfor den oppsatte tiden, belønnes dette (f.eks. med et klistremerke pr gang, og så premie ved oppnådde fem klistremerker). Det kan hende at dere må dele oppgavene opp i flere mindre oppgaver som dere så blir enige om hvor mye tid bør ta. Hun klarer neppe å ha oversikt over mer enn ca 10 minutter av gangen. Poenget er at hun skal trene på å jobbe effektivt i korte perioder av gangen, og så kan dere gradvis øke lengden på perioden dere forventer effektiv jobbing av henne. Ved å bruke et slikt system, vil det bli tydeligere hva som stopper henne. Det er sannsynligvis avgjørende at hun selv kan tenke seg å bli med på et slikt opplegg, hvis ikke risikerer du at hun saboterer det og sørger for å ikke bli ferdig innen tiden. Gi henne troen på at det går an å øve på å bli raskere :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291487-konsentrasjon-andreklassing/#findComment-2342261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Jeg tror jeg ville forsøkt å belønne henne for å jobbe litt raskere hjemme en periode. Lag en form for system hvor dere før hun skal gjøre en lekse er enige om hvor lang tid det bør ta. Legg til noen minutter, og sett en klokke på bordet slik at hun kan se hvor mye tid hun har brukt. Dersom hun har klart å gjøre ferdig hele oppgavearket innenfor den oppsatte tiden, belønnes dette (f.eks. med et klistremerke pr gang, og så premie ved oppnådde fem klistremerker). Det kan hende at dere må dele oppgavene opp i flere mindre oppgaver som dere så blir enige om hvor mye tid bør ta. Hun klarer neppe å ha oversikt over mer enn ca 10 minutter av gangen. Poenget er at hun skal trene på å jobbe effektivt i korte perioder av gangen, og så kan dere gradvis øke lengden på perioden dere forventer effektiv jobbing av henne. Ved å bruke et slikt system, vil det bli tydeligere hva som stopper henne. Det er sannsynligvis avgjørende at hun selv kan tenke seg å bli med på et slikt opplegg, hvis ikke risikerer du at hun saboterer det og sørger for å ikke bli ferdig innen tiden. Gi henne troen på at det går an å øve på å bli raskere :-) Godt forslag. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291487-konsentrasjon-andreklassing/#findComment-2342563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bangkok Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Kanskje kan det hjelpe om hun fikk færre oppgaver å løse ! Jeg har en gutt i tredje som er omtrent som datteren din, han har god matte forståelse men jobber ekstremt sent likevel. han gir liksom opp i utgangspunktet når han ser en hel side med masse svarte tall. For ham funket det når han fikk færre oppgaver totalt, og færre oppgaver på hver side. Han opplevde stadig at han ble hengende etter de andre i klassen og det igjen gjorde at han mistet motivasjonen, men når han ser at han også kan bli ferdig samtidig med de andre, så har det løsnet veldig på motivasjonen og tempoet. Lykke til ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291487-konsentrasjon-andreklassing/#findComment-2342818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest engasjert mamma Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Øv på hoderegning. Ha konkurranser eller annet der du sier mattestykker og hun må rekne dem i hodet så fort hun kan. (Eller i begynnelsen bare øve generelt på å rekne i hodet uten papir og blyant.) Hun danker ut absolutt alle i hoderegning :-) Alltid. Papirarbeidet er derimot bare surr med mindre noen følger opp annenhvert minutt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291487-konsentrasjon-andreklassing/#findComment-2346030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest engasjert mamma Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Skriver du om jenta mi??? Jeg fikk nøyaktig de samme tilbakemeldingene fra kontaktlæren for en uke siden. Alt passer, flink i matte, lesing ...t.o.m problemer med å tilpasse seg skolen det første året og det løsnet i påske tiden. En unik problemstilling er det altså ikke... Oi, merkelig! Jeg er stadig bekymret for at hun kanskje burde ventet et år før hun startet men det går seg vel til tenker jeg. Virker jo rimelig bra nå. Vi har tatt i bruk timer på leksene. Føles litt vanvittig å lære henne at det kanskje kan være noe i å bruke MINDRE tid på leksene, men forskjellen var ganske snart merkbar. Fra 20 til 8 minutter på 1 side norsk i "Tuba Luba" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291487-konsentrasjon-andreklassing/#findComment-2346034 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest engasjert mamma Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Tar du et tilfeldig utvalg på 20 andrklassinger vil du finne minst fire-fem som ikke får gjort en døyt om man ikke gjeter dem. Slik er det bare. Det er ingen automatisk sammenheng mellom evnen til å kunne løse en oppgave og evnen til å kunne organisere seg selv og konsentrere seg. Heldigvis bruker slikt å gå seg til en gang før 5.klasse for de fleste. Det eneste man kan gjøre er å sitte med dem tolmodig og ta igjen det forsømte fra skoledagen. Det er synd bevilgende myndigheter ikke har tatt høyde for at disse elevene skal få noe ut av den delen av skoledagen som består av selvstendig arbeid. Slikt gir meg minimal tro på heldagsskolen. Tenk hvor mange timer det da blir å sitte å miste blyanten i gulvet. mvh Enig. Skal forsøke å gjøre opp for det hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291487-konsentrasjon-andreklassing/#findComment-2346035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest engasjert mamma Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Jeg opplever mye av det samme med min 8-åring. Hun regner bra, men får ikke vist det, på en måte. Hun jobber seg sakte fremover, og sitter gjerne og tegner små figurer i matteboka ( de er ganske morsomme, så hun får i hvert fall utløp for kreativiteten!) Når hun gjør lekser sliter hun av og til med konsentrasjonen. Jeg har hele tiden tenkt at oppgavene ikke er utfordrende nok for henne, at de kjeder henne. (på samme måte som en asfaltert vei gjør at hun går sakte, men en kronglete fjellsti gjør at hun fyker i vei med stor glede og fart! Men Jeg har også lurt på om hun bare er veldig "pliktoppfyllende", og derfor regner saktere for å ikke gå forbi de andre. Lærerne gir jo beskjed om hvor mye de skal gjøre, både på skolen og hjemme, og er kanskje ikke like flink til å opplyse om at de som vil kan gjøre MER enn det...Derfor VIL hun gjøre mer enn to sider i hjemmelekse, men Gjør det ikke fordi de har fått beskjed om at 2 sider er hjemmelekse. hHun tror ikke på meg når jeg sier det er greit at un gjør mer om hun vil - men hun gjorde det når vi fikk læreren til å si det til henne at det var greit. Men nå er det ny lærer og ting går VELDIG tregt fremover. Ystenes sin side som blir linket til her nede er veldig bra, og sier en del viktige ting om hvilke sosiale problemer såkalt intelligente barn og voksne kan ha. I første klasse fikk de forbud mot å gjøre mer enn de skulle i hjemmelekse hos oss. Det ble for vanskelig i forhold til undervisningen på skolen. Omtrent som da jeg var lita og gjorde ut matteboka på 2 uker. Fikk beskjed om å viske alt ut igjen. Jeg var ekstremt skoleflink, men i løpet av de 6-7 første årene hadde skoleverket fått plukket av meg 100% av skolelysten, jeg sluttet å legge arbeid i skolearbeidet og ble til slutt hengende etter og gikk ut med middels karakterer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291487-konsentrasjon-andreklassing/#findComment-2346038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest engasjert mamma Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Jeg var vel det man kaller skolesmart, kunne lese, regne og faktisk en del engelsk før jeg begynte på skolen. (begynte da som 7åring for jeg er født før de begynte med 6åringer). Sleit mye med konsentrasjonen etterhvert, oppgavene var for enkle for meg, og spurte jeg læreren om ekstraoppgaver så fikk jeg omtrent kjeft. Måtte ikke komme for langt foran de andre! Og fikk jeg noe ekstra, så var det gjerne 10 oppgaver til av samme typen. Som jeg kunne. Som jeg ble fort ferdig med. Så var det noe vits å be om mer å gjøre? Ble til at jeg satt og tegnet og "surret" for at det skulle se ut som jeg jobbet, for å sitte å halvsove når jeg var ferdig måtte man da ihvertfall ikke gjøre! Tegnet gjerne bakerst i boka eller noe for at læreren ikke skulle se det.. Er det det som er "problemet" hennes også tro? Flere som meg her i landet også: http://www.nt.ntnu.no/users/ystenes/vitenskap/barn/ Takk for tipset. Med to tidligere skoleflinke foreldre har dette vært vår bekymring lenge, men vesla ser ut til å være mindre engasjert enn vi var på den tiden - hun er mer fysisk enn vi var, og mindre konsentrert. Like bra, tenkte jeg en stund siden det bare ville ført til nederlag og kjedsommelighet. Nå møter hun i stedet nederlag og kjedsommelighet pga manglende konsentrasjon og tempo. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291487-konsentrasjon-andreklassing/#findComment-2346040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest engasjert mamma Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Jeg tror jeg ville forsøkt å belønne henne for å jobbe litt raskere hjemme en periode. Lag en form for system hvor dere før hun skal gjøre en lekse er enige om hvor lang tid det bør ta. Legg til noen minutter, og sett en klokke på bordet slik at hun kan se hvor mye tid hun har brukt. Dersom hun har klart å gjøre ferdig hele oppgavearket innenfor den oppsatte tiden, belønnes dette (f.eks. med et klistremerke pr gang, og så premie ved oppnådde fem klistremerker). Det kan hende at dere må dele oppgavene opp i flere mindre oppgaver som dere så blir enige om hvor mye tid bør ta. Hun klarer neppe å ha oversikt over mer enn ca 10 minutter av gangen. Poenget er at hun skal trene på å jobbe effektivt i korte perioder av gangen, og så kan dere gradvis øke lengden på perioden dere forventer effektiv jobbing av henne. Ved å bruke et slikt system, vil det bli tydeligere hva som stopper henne. Det er sannsynligvis avgjørende at hun selv kan tenke seg å bli med på et slikt opplegg, hvis ikke risikerer du at hun saboterer det og sørger for å ikke bli ferdig innen tiden. Gi henne troen på at det går an å øve på å bli raskere :-) Takk for tipset! Vi begynte å bare ta tiden på henne som en slags "konkurranse" mot seg selv for å se om hun klarte forbedre seg mot "gårdsdagens tid" osv. Iallefall de dagene hun har noenlunde lik leksemengde. Det har foreløpig gått veldig bra men jeg tror nok vi må til med litt mer premiering enn som så etterhvert. Har også hatt en samtale med henne om å forsøke å øke tempoet i timene - og vi jobber noe med det hun har blitt hengende etter i hjemme på fritiden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291487-konsentrasjon-andreklassing/#findComment-2346042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest engasjert mamma Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Kanskje kan det hjelpe om hun fikk færre oppgaver å løse ! Jeg har en gutt i tredje som er omtrent som datteren din, han har god matte forståelse men jobber ekstremt sent likevel. han gir liksom opp i utgangspunktet når han ser en hel side med masse svarte tall. For ham funket det når han fikk færre oppgaver totalt, og færre oppgaver på hver side. Han opplevde stadig at han ble hengende etter de andre i klassen og det igjen gjorde at han mistet motivasjonen, men når han ser at han også kan bli ferdig samtidig med de andre, så har det løsnet veldig på motivasjonen og tempoet. Lykke til ! Dersom man tar oppgavene med henne muntlig går det veldig kjapt, men da har hun en person å samhandle med i stedet for en bok - dette medfører både mer oppmerksomhet fra hennes side og mer oppfølging fra personens side. Personen vil jo ikke sitte og vente 5 minutter mens hun surrer rundt og snakker om sommerfugler :-) Skal forsøke å dele opp oppgavene hennes litt så hun får øvet opp tiden hun klarer konsentrere seg på og kanskje ikke blir så motløs. Syn og lesing ser det ikke ut til at hun har noen problemer med. Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291487-konsentrasjon-andreklassing/#findComment-2346044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Takk for tipset! Vi begynte å bare ta tiden på henne som en slags "konkurranse" mot seg selv for å se om hun klarte forbedre seg mot "gårdsdagens tid" osv. Iallefall de dagene hun har noenlunde lik leksemengde. Det har foreløpig gått veldig bra men jeg tror nok vi må til med litt mer premiering enn som så etterhvert. Har også hatt en samtale med henne om å forsøke å øke tempoet i timene - og vi jobber noe med det hun har blitt hengende etter i hjemme på fritiden. Tror det vil være lurt om dere deler opp leksetiden i "økter" hvor hun skal prøve å være raskere. Det er lettere og mer konkret å være rask i f.eks. fem minutter enn i en halv time :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291487-konsentrasjon-andreklassing/#findComment-2346048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 I første klasse fikk de forbud mot å gjøre mer enn de skulle i hjemmelekse hos oss. Det ble for vanskelig i forhold til undervisningen på skolen. Omtrent som da jeg var lita og gjorde ut matteboka på 2 uker. Fikk beskjed om å viske alt ut igjen. Jeg var ekstremt skoleflink, men i løpet av de 6-7 første årene hadde skoleverket fått plukket av meg 100% av skolelysten, jeg sluttet å legge arbeid i skolearbeidet og ble til slutt hengende etter og gikk ut med middels karakterer. ''Omtrent som da jeg var lita og gjorde ut matteboka på 2 uker. Fikk beskjed om å viske alt ut igjen.'' Det er omtrent ikkje til å tro!!! Håper du ikkje gjorde som idioten, drittsekken (stryk det som ikkje passer) sa? ''Jeg var ekstremt skoleflink, men i løpet av de 6-7 første årene hadde skoleverket fått plukket av meg 100% av skolelysten, jeg sluttet å legge arbeid i skolearbeidet og ble til slutt hengende etter og gikk ut med middels karakterer.'' Eg har en bekjent/venn som konsekvent om taler "Den Norske Skole", som "Den Dorske Skole", det er trist at ikkje de skoleflinke (og motiverte) elevene får brukt sitt potensiale. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291487-konsentrasjon-andreklassing/#findComment-2346050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 I første klasse fikk de forbud mot å gjøre mer enn de skulle i hjemmelekse hos oss. Det ble for vanskelig i forhold til undervisningen på skolen. Omtrent som da jeg var lita og gjorde ut matteboka på 2 uker. Fikk beskjed om å viske alt ut igjen. Jeg var ekstremt skoleflink, men i løpet av de 6-7 første årene hadde skoleverket fått plukket av meg 100% av skolelysten, jeg sluttet å legge arbeid i skolearbeidet og ble til slutt hengende etter og gikk ut med middels karakterer. ''Omtrent som da jeg var lita og gjorde ut matteboka på 2 uker. Fikk beskjed om å viske alt ut igjen.'' Helt absurd. Jeg håper vi snart kan få gjort "Enhetsskolen" til et historisk fenomen til fordel for "Mangfoldsskolen". Men til det trengs det kanskje et mer høyrevridd stortingsflertall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291487-konsentrasjon-andreklassing/#findComment-2346061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tiliti (engasjert mamma) Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Skriver du om jenta mi??? Jeg fikk nøyaktig de samme tilbakemeldingene fra kontaktlæren for en uke siden. Alt passer, flink i matte, lesing ...t.o.m problemer med å tilpasse seg skolen det første året og det løsnet i påske tiden. En unik problemstilling er det altså ikke... Hvordan går det hos dere? Hos oss har lærerne bestemt seg for, til tross for at hun "aldri gjør noe galt", at det er viljen det står på. Ut fra dette har de begynt å true med at hun ikke får gå ut i friminuttet dersom hun ikke gjør ferdig oppgavene sine i timen. Jeg er ganske fortvilet, egentlig, og vet ikke hvordan jeg skal gripe dette an. Regner med å kontakte PPT for å høre om de kan hjelpe oss med dette, men synes det har gått helt over stokk og stein på skolen. Med én til én-relasjon og god oppfølging på leksene går arbeidet her hjemme nå til normalt tempo, men på skolen kan det gå en time på en overskrift eller én bokstav. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291487-konsentrasjon-andreklassing/#findComment-2438738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.