Gå til innhold

Kjedelig i første klasse - Del 2


Anbefalte innlegg

Gjest mer utfordringer?

I dag sa læreren at guttungen skulle få med seg ekstra lesehefter med hjem.

Jeg syns ikke det er så bra egentlig jeg da. Først skal han kjede seg fryktelig hele skoledagen, i den grad at han ville være hjemme i dag, og når han så kommer hjem så skal vi sette oss ned med ekstraarbeid. Det blir pes og ikke morsomt, krangel og sure miner. De har "kan"-lekser, og læreren sier jo at det er _frivillig_, og guttungen mener jo at frivillig betyr at han selv kan velge om han vil gjøre dem. Dermed gidder ikke han å bruke tild på de kjedelige arkene som er så lette for ham hvis ikke jeg bruker tid og krefter på å "krangle" litt med ham først.

Altså: det jeg tenker er - hvorfor skal han måtte sitte og kjede seg på skolen hele dagen, og så måtte gjøre ekstralekser hjemme istedet for å ha fri? Det blir jo på en måte dobbelt så ille det da.... Er det så vanskelig for skolen å gi de utfordringene _på_ skolen, istedet for å bare skyve det til hjemmet?

Ikke enkelt.

Er det forresten noen Steiner- eller Montessori-foreldre her? Fungerer den individuelle undervisningen bedre på sånne skoler?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291524-kjedelig-i-f%C3%B8rste-klasse-del-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spekepølse

Jeg har inntrykk av at steinerfolk holder tilbake denne typen elever. De ønsker jo for eksempel ikke å lære dem å lese i første klasse. "akademiske" fag står ikke høyt i dette miljøet dessverre. Det er mulig de påstår noe annet, men det liggerog ulmer under.

Gjest mer utfordringer?

Og forresten - jeg er enig med de som har svart at største læringen det første året på skolen ikke er faglig, men sosialt. Men når selve skoledagen er så kjedelig at han begynner å si at han er syk for å få være hjemme, da har vi et problem som ikke nødvendigvis har med de faglige utfordringene å gjøre. Han var aldri sånn overfor barnehagen.

Gjest Spekepølse

Kanskje det hadde vært lettere å ikke sende med heftene og heller la han lese noe som ikke er lekse?

Eventuelt forklare han at "ekstra" ikke betyr "istedenfor":) og sette krav om at den faste leksen må gjøres før han få gjøre det andre?

Gjest mer utfordringer?

Jeg har inntrykk av at steinerfolk holder tilbake denne typen elever. De ønsker jo for eksempel ikke å lære dem å lese i første klasse. "akademiske" fag står ikke høyt i dette miljøet dessverre. Det er mulig de påstår noe annet, men det liggerog ulmer under.

Takk for svar, hvis de akademiske fagene ikke er prioritert på linje med kreativ utvikling blir Steiner ikke aktuelt :-) Så for meg at de var mer flinke til individuell oppfølging generelt, og ikke bare på enkelte områder.

Gjest Spekepølse

Og forresten - jeg er enig med de som har svart at største læringen det første året på skolen ikke er faglig, men sosialt. Men når selve skoledagen er så kjedelig at han begynner å si at han er syk for å få være hjemme, da har vi et problem som ikke nødvendigvis har med de faglige utfordringene å gjøre. Han var aldri sånn overfor barnehagen.

Det er klart at det skal være mer sosialt, men det er tross alt mange unger som oppfatter forskjellen på skole og barnahage som at man skal lære noe på skolen! Det er jo nesten et slags overgangsrite.

Vil tro de fleste ungene er innstilt på å lære, og de som har ekstra lengsel mot å lære nye ting må i hvert fall få svar på det de spør om. Når mitt barn var i steinerbarnehage opplevde hun at hennes glede over bokstavene og ord til en viss grad ble dysset ned.

Annonse

Gjest Spekepølse

Takk for svar, hvis de akademiske fagene ikke er prioritert på linje med kreativ utvikling blir Steiner ikke aktuelt :-) Så for meg at de var mer flinke til individuell oppfølging generelt, og ikke bare på enkelte områder.

Det er i hvert fall min erfaring med dem. Men om du ikke har kjennskap til steinermiljøet/tankegangen ville jeg tenkt meg nøye om og sjekket ut forholdene først. Det er mye positivt der, men det er jammen meg også mye tull - og det var grunnen til at vi valgte offentlig skole.

Persille1365381127

Jeg har ikke gått på Steiner selv, men kjenner enkelte som har gått der - og noen som har barn der.

Som Spekepølse sier så legger de vekt på de estetiske fagene, det er fint for "små" barn som liker å leke, men de jeg kjenner holdt på å klikke etterhvert når n'te time eurytmi kom - og de fortsatt ikke hadde lært noe som likestilte dem med jevnaldrende i offentlig skole, data f.eks - eller akademiske fag med litt tøffere krav.

De er nok ikke bedre på den individuelle oppfølgingen, det vil jeg tro varierer like mye som i den offentlige skolen - men de legger vekt på andre områder innen læringen, så som kontakt med sanser, bevegelse, eurytmi o.l.

Gjest Tidligere steinerelev

''Er det forresten noen Steiner- eller Montessori-foreldre her? Fungerer den individuelle undervisningen bedre på sånne skoler?''

Jeg har selv gått på Steinerskolen, og jeg ville absolutt ikke valgt det til et barn som kjeder seg på grunn av manglende utfordringer i den offentlige skolen. Det passer bedre for barn som ikke kan følge med i den offentlige skolen. Min erfaring sier at Steinerskolen er god for "spesielle" barn, men man skal være spesiell på den riktige måten.

Gjest Tidligere steinerelev

Jeg har ikke gått på Steiner selv, men kjenner enkelte som har gått der - og noen som har barn der.

Som Spekepølse sier så legger de vekt på de estetiske fagene, det er fint for "små" barn som liker å leke, men de jeg kjenner holdt på å klikke etterhvert når n'te time eurytmi kom - og de fortsatt ikke hadde lært noe som likestilte dem med jevnaldrende i offentlig skole, data f.eks - eller akademiske fag med litt tøffere krav.

De er nok ikke bedre på den individuelle oppfølgingen, det vil jeg tro varierer like mye som i den offentlige skolen - men de legger vekt på andre områder innen læringen, så som kontakt med sanser, bevegelse, eurytmi o.l.

Dette er også den erfaringen jeg har. I tillegg til det du nevner er de elendige i for eksempel språkundervisning. Da jeg byttet til den offentlige skolen ved overgangen til ungdomsskolen, hang jeg svært langt etter i engelsk. Å gradbøye adjektiver og å vite hva preteritum er hadde jeg heller ikke visst hvis vi ikke hadde hatt en lærer i norsk som før hadde undervist i offentlig skole.

Gjest Tidligere steinerelev

Jeg har inntrykk av at steinerfolk holder tilbake denne typen elever. De ønsker jo for eksempel ikke å lære dem å lese i første klasse. "akademiske" fag står ikke høyt i dette miljøet dessverre. Det er mulig de påstår noe annet, men det liggerog ulmer under.

Det er tydeligvis ikke bare jeg som var uheldig med min Steinerskole. Du har rett i at "kloke" barn blir holdt tilbake.

Jeg har hørt mye positivt om Montessori-skolene mht. individuelt tilpasset undervisning. Hadde i hvert fall garantert valgt en slik skole framfor Steinerskolen. Men det har jo også sine fordeler å gå på skole i nærmiljøet.

http://www.montessori.no/

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...