Gå til innhold

Akilleshæl/kne-slitasje


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Jeg er 57 år og har trent jevnlig de siste 10 år. Dette vil si løpeturer ca tre ganger pr uke fra 10 til 21km pr gang, dvs mellom 3 og 5 mil pr. uke. Sykling og skigåing har også vært på programmet og jeg har deltatt på Birkebeinertrippelen 6 ganger. I tillegg har jeg deltatt på en del lokale skirenn/ritt/løp. Etter Birkebeinerrennet 2006 fikk jeg påvist slitasjegikt i knærne. Dette medførte at jeg gikk over til kun å sykle. Januar 2007 tok jeg opp løpingen igjen og følte dette gikk bra. Det vil si jeg kjenner fortsatt litt ubehag og stivhet i høyre kne/knehase/legg. Jeg tar tre tabletter glykosamin hver dag og har jeg ekstra vondt tar jeg Pirox (sjelden). Jeg var med på Amsterdam Maraton nå i oktober (07). Dette gikk forbausende bra og uten smerter etterpå. Tiden 4:40 taler for seg. Selvom jeg ikke har direkte smerter i kneet føler jeg fortsatt stivhet og ømhet i legg/knehase og har til tider problem med å strekke ut lårmuskulaturen her.Siste løpetur 19.11.07 opplevde jeg smerter og stikk i venstre hæl. Jeg er klar over at akillesfestet er i dette området. Mitt spørsmål er derfor om sansynligheten for at dette kan dreie seg om akillessmerter og hvilke forbehold jeg i tilfelle bør ta. Når det gjelder Pirox for slitasjegikt er jeg også usikker om bruken av, jeg fikk disse av min tidligere bedriftslege, Til tross for alder vil jeg svær gjerne forsette med løping og kanskje en maraton i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Egentlig har du blitt utsatt for en av "de urettferdigheter" som ergrer meg mest. Man lever et sundt og aktivt liv og likevel får man slitasjeproblemer altfor tidlig. det du gjør burde jo forebygge det meste-

Men til problemene dine. Ved begynnende artroseforandringer i kneet er det riktig å trene allsidig og samtidig redusere løpingen mest mulig, ihvertfall på asfalt. Vitenskapen er usikker på effekten av glucosamin men samtidig må jeg si at jeg har kontakt med mange som gir uttrykk for at det hjelper og det tror jeg selv også. Antiinflamatoriske midler som f.eks. Pirox er man også i tvil om er bra ved slitasjegikt. Det er sjelden jeg lar pasienter bruke det sammenhengende, men heller for kortere perioder med smerter.

Så til akilles problemene. Denne overbelastningen kommer lettere år du løper mindre enn tidligere, men likevel løper noen skikkelig lange turer. Bruk regelmessig is, bruk sko med litt høy hel og kutt ut løpingen og gjør "alt det andre"-

Til slutt: med begynnende slitasje-forandringer i knærne, konsentrer deg om sykling og ski !! Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...