Gå til innhold

Juleforberedelser - hva gjøres, og hvem gjør de?

Anbefalte innlegg

Gjest O jul med din glede!

I disse snart-adventstider snakkes det i min omgangskrets mye om alle de tingene man skal gjøre til jul, og ikke minst at mor i huset gruer seg til alt som må ordnes. Det skal vaskes rundt i alle rom, det skal strykes duker og bakes ørten slag med kaker, planlegges og handles inn mat og gaver og gud vet hva. Og bunnlinja sier at mor har ansvaret for alt, ofte også sin egen gave fra far.

Dette sliter jeg litt med å kjenne meg igjen i, men hva er egentlig "normalen" i det ganske land?

Her i huset vaskes det ALDRI rundt til jul. Det er jo dønn kjedelig, og utsettes derfor til mer passende anledninger. Kjøleskapet får seg gjerne en runde, men fortrinnsvis tidlig i desember. Lille juleaften eller dagen før tar vi - sammen - en god helgevask, før julepynten henges opp.

I år har vi kjøpt ferdig Prinsesse-gave-kalender, men dette har definitivt vært min oppgave før. Her har far vært fullstendig fraværende, i alle fall helt fram til opphengsøyeblikket. :-)

Baking: Etter som årene har gått, har vi lært hva som spises og ikke spises av kaker - og baker deretter. Gubben står for 2 slag, jeg for 3 andre. Og jeg lager snacks sammen med ungene, der melder han seg ut og finner på noe annet.

Gaver: Der er det mest på meg, både til hans og min familie. Men jeg fungerer som et gnagsår, og forlanger at han også skal være med i tankeprosessen - og ofte i innkjøpsprosessen. Pakking av gaver er derimot min greie.

Julekort: Han har ansvaret for å ta bilde og bestille julekortene, men skrivinga får han ikke være med på! Det er min virkelig store, store julekos, da benker jeg meg til ved langbordet med et glass vin eller så og nyter julefreden!

Matinnkjøp: Jeg er et listemenneske, og har handlelister fra flere år tilbake på PC'n. Igjen er jeg et gnagsår og forlanger deltakelse, og det er han som fysisk handler.

Jeg er et ordentlig julemenneske, og jeg storkoser meg gjennom adventstiden og høytiden som følger.

Hva gjør dere før jul, og hvem gjør det?

Fortsetter under...

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

10

• Sofline

5

• sant å si

4

• pekkaline

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest annlovinda

Vi tar ikke og vasker rundt i huset før jul. Vi har vanlig vask av huset 22. desember. Da deler vi på vasken. Han tørker støv og støvsuger. Jeg vasker gulvene og badene, han skrubber dusjen da.

Gavekalenderen er ferdig, der har jeg kjøpt inn det meste, men han har kjøpt inn noen få gaver da. Pakker de inn gjør vi sammen.

Vi baker ikke mange slagene, ingen av oss som er glad i tørrkaker. Men vi lager noen få slag, de er det minstemann og jeg som koser oss og lager sammen. Koslig å bake. Men i tillegg baker jeg en mandelbunn kake med eggkrem på. Den liker vi alle sammen.

Mannen i huset tar bilde til julekort, og bestiller de. Det er også jeg som skriver julekortene, men som deg, jeg koser meg med det.

Lillejulaften pynter vi juletre og ellers med juleting. Det gjør vi sammen alle 4.

Vi skriver handleliste sammen, men det er ofte jeg som handler inn. Men han bærer inn varene. Er ofte mye når jula kommer.

Det er jeg som tilbereder ribba det året vi er hjemme. Gubben står for å skrelle poteter, og dekke bord.

Forberedelsene til julefrokosten 1. juledag er det stort sett jeg som gjør det meste av. Å pakke inn julegaver gjør mannen.

Det er ofte han som handler gaver til ungene og sine foreldre. Mens jeg ofte tar resten. Men han handler selv gaven som er til meg fra han da.

Vi vasker ikke rundt til jul. Vi vasker vanlig rundvask og rydder litt ekstra, det holder. Begge gjør like mye.

Vi kjøper ferdig kalender, der er det som regel jeg som tar ansvaret.

Jeg står for bakingen, men vi er sammen om å bestemme sortene. Han er med på pepperkakebaking med barna, da.

Vi bestemmer, kjøper og pakker inn gaver sammen.

Vi bestemmer/tar bilde til julekort sammen. Jeg fikser bildet i photoshop og bestiller kort, vi skriver sammen.

Planlegging og gjennomføring av matinnkjøp gjør vi sammen.

Matlagingen gjør vi sammen. Han står for ribba når vi er hos oss julaften.

Gjest Gurojenta

Hos oss gjør vi alt sammen sammen, og det er hyggelig. Jeg tar nok det meste av jobben, men det er fordi jeg har lyst.

Skikkelig husvask på til, det gjør vi alltid sammen. Innkjøp gjør vi sammen, pynting gjør vi sammen og handling av gaver gjør vi sammen. Men det er jeg alene som baker og pakker inn gaver.

En lett vask, litt utvidet helgevask kanskje? Ikke noen rundvask i hele huset nei.

Lite baking, pepperkaker med ungene selvfølgelig, hvite kakemenn har ungene spurt etter så det skal vi lage. Kjæresten lager sikkert noen formkaker, det er han flink til. :o)

Gaver til mine står jeg for, gaver til hans står han for, enkelt og greit. Jeg pleier å ønske meg noe ganske konkret så han har noe å gå etter. :o) Han klarer aldri å komme opp med et ønske til meg, men det er ikke noe problem å finne på noe til ham.

Mathandelen til jul gjør vi enten sammen eller han gjør den med delvis liste fra meg. :o)

Fint lite stress hos oss med andre ord.

Vi deler på det det meste her i heimen. Fordeler oppgavene eller gjør de sammen.

Eks. han tar bilde til julekort og får de fremkalt. Jeg lager julekort og skriver og får de avgårde.

Vi lager liste over julegaver og handler litt sammen og litt hver for oss.

Han tar ansvar for å pynte huset og gjøre koselig til jul. Her er jeg alltid så treg at han tror det ikke blir noe jul uten at han tar initiativ. Jeg er ikke så glad i å pynte og hente frem esker og finne ut av hva som skal hvor...

Vi tar felles ansvar for baking.

Jeg tar ansvar for en skikkelig rengjøring, men vegger og tak og skap blir IKKE tatt hos oss. Men normalt helgerent vil jeg si.

Vi deltar begge, men jeg gjør vel mest her.

Julekalendere (de får en pakke hver dag) ordner jeg. Kanskje jeg ber han kjøpe noe som jeg har glemt.

Div. arrangemenger på skole/fritid deltar vi begge på,eller fordeler mellom oss.

Jeg tar gjerne en lørd eller sønd og lager noe med barna, kall det gjerne juleverksted. Ikke nødvendigvis julepynt, men små gaver som barna kan gi bort. (male på glass, gipsfigurer, dekorerer esker, lager julepynt el.)

I de to siste årene har mannen min hatt en egen dag med barna og gjort noe han synes er gøy. De lagde bl.a. såpe i fjor.

Ja, julestria er litt stress, men også kos.

Annonse

Jeg og min eks-samboer brukte å dele på alt..gjorde det sammen, og koste oss med det.

Helt motsatt er det nå med min nye samboer..hehe.. jeg vasker huset, står for maten og innkjøp av det, kjøper gaver, planelegger juledagene, baker..osv..

Han har ikke tid sier han..;)

Jeg og min eks-samboer brukte å dele på alt..gjorde det sammen, og koste oss med det.

Helt motsatt er det nå med min nye samboer..hehe.. jeg vasker huset, står for maten og innkjøp av det, kjøper gaver, planelegger juledagene, baker..osv..

Han har ikke tid sier han..;)

Oj... Synes du det er OK, da?

Jeg hadde nok blitt særdeles lite hyggelig å ha i hus med en slik "fordeling"...

Vi deler på det det meste her i heimen. Fordeler oppgavene eller gjør de sammen.

Eks. han tar bilde til julekort og får de fremkalt. Jeg lager julekort og skriver og får de avgårde.

Vi lager liste over julegaver og handler litt sammen og litt hver for oss.

Han tar ansvar for å pynte huset og gjøre koselig til jul. Her er jeg alltid så treg at han tror det ikke blir noe jul uten at han tar initiativ. Jeg er ikke så glad i å pynte og hente frem esker og finne ut av hva som skal hvor...

Vi tar felles ansvar for baking.

Jeg tar ansvar for en skikkelig rengjøring, men vegger og tak og skap blir IKKE tatt hos oss. Men normalt helgerent vil jeg si.

Vi deltar begge, men jeg gjør vel mest her.

Julekalendere (de får en pakke hver dag) ordner jeg. Kanskje jeg ber han kjøpe noe som jeg har glemt.

Div. arrangemenger på skole/fritid deltar vi begge på,eller fordeler mellom oss.

Jeg tar gjerne en lørd eller sønd og lager noe med barna, kall det gjerne juleverksted. Ikke nødvendigvis julepynt, men små gaver som barna kan gi bort. (male på glass, gipsfigurer, dekorerer esker, lager julepynt el.)

I de to siste årene har mannen min hatt en egen dag med barna og gjort noe han synes er gøy. De lagde bl.a. såpe i fjor.

Ja, julestria er litt stress, men også kos.

Det er helt OK med litt stress mot jul når man bare kan slappe av i selve jula. :-)

En lett vask, litt utvidet helgevask kanskje? Ikke noen rundvask i hele huset nei.

Lite baking, pepperkaker med ungene selvfølgelig, hvite kakemenn har ungene spurt etter så det skal vi lage. Kjæresten lager sikkert noen formkaker, det er han flink til. :o)

Gaver til mine står jeg for, gaver til hans står han for, enkelt og greit. Jeg pleier å ønske meg noe ganske konkret så han har noe å gå etter. :o) Han klarer aldri å komme opp med et ønske til meg, men det er ikke noe problem å finne på noe til ham.

Mathandelen til jul gjør vi enten sammen eller han gjør den med delvis liste fra meg. :o)

Fint lite stress hos oss med andre ord.

Jeg synes at hele poenget med advent og jul er å kose seg, og det klarer nok dere også! :-)

Hos oss gjør vi alt sammen sammen, og det er hyggelig. Jeg tar nok det meste av jobben, men det er fordi jeg har lyst.

Skikkelig husvask på til, det gjør vi alltid sammen. Innkjøp gjør vi sammen, pynting gjør vi sammen og handling av gaver gjør vi sammen. Men det er jeg alene som baker og pakker inn gaver.

Så lenge den som har størst arbeidsbyrde synes det er helt greit, så er det heller ikke stress. Det er verre når den ene parten styrer på verre mens den andre slapper av på sofan med avisa, liksom.

Vi vasker ikke rundt til jul. Vi vasker vanlig rundvask og rydder litt ekstra, det holder. Begge gjør like mye.

Vi kjøper ferdig kalender, der er det som regel jeg som tar ansvaret.

Jeg står for bakingen, men vi er sammen om å bestemme sortene. Han er med på pepperkakebaking med barna, da.

Vi bestemmer, kjøper og pakker inn gaver sammen.

Vi bestemmer/tar bilde til julekort sammen. Jeg fikser bildet i photoshop og bestiller kort, vi skriver sammen.

Planlegging og gjennomføring av matinnkjøp gjør vi sammen.

Matlagingen gjør vi sammen. Han står for ribba når vi er hos oss julaften.

Julemiddagen, og da særlig ribba, er det han som står for hos oss også. Jeg fikser riktignok resten, og det er nesten morsomt - for den som får all kred under middagen er han. He-he. Og det er helt greit.

Vi tar ikke og vasker rundt i huset før jul. Vi har vanlig vask av huset 22. desember. Da deler vi på vasken. Han tørker støv og støvsuger. Jeg vasker gulvene og badene, han skrubber dusjen da.

Gavekalenderen er ferdig, der har jeg kjøpt inn det meste, men han har kjøpt inn noen få gaver da. Pakker de inn gjør vi sammen.

Vi baker ikke mange slagene, ingen av oss som er glad i tørrkaker. Men vi lager noen få slag, de er det minstemann og jeg som koser oss og lager sammen. Koslig å bake. Men i tillegg baker jeg en mandelbunn kake med eggkrem på. Den liker vi alle sammen.

Mannen i huset tar bilde til julekort, og bestiller de. Det er også jeg som skriver julekortene, men som deg, jeg koser meg med det.

Lillejulaften pynter vi juletre og ellers med juleting. Det gjør vi sammen alle 4.

Vi skriver handleliste sammen, men det er ofte jeg som handler inn. Men han bærer inn varene. Er ofte mye når jula kommer.

Det er jeg som tilbereder ribba det året vi er hjemme. Gubben står for å skrelle poteter, og dekke bord.

Forberedelsene til julefrokosten 1. juledag er det stort sett jeg som gjør det meste av. Å pakke inn julegaver gjør mannen.

Det er ofte han som handler gaver til ungene og sine foreldre. Mens jeg ofte tar resten. Men han handler selv gaven som er til meg fra han da.

Så lenge begge parter er fornøyd, så er jo fordelingen grei. Problemet blir jo den dagen den ene har alt - og sovner utslitt i en stol julekvelden før pakkeåpning...

Trivelig å være sammen om å ordne til en høytid!

Annonse

Vi gjør "minst mulig", i hvertfall av den kjedelige biten, rydding og vasking og slikt (har dessuten vaskhjelp).

Ellers deler vi på det meste, selv om det gjerne blir til at jeg tar/får hovedansvaret for oppfølgingen av forberedelsene.

Jeg pleier å ta nedvask av huset i oktober/november (deler huset i "soner" og planlegger på forhånd hvilken dag jeg skal ta det og det rommet). I fem år droppa jeg nedvask av huset, men da ble det veldig mye å ta igjen det sjette året. Alt rusk og rask som samla seg opp osv. Dessuten har jeg de siste par årene kjent på en følelse av julestemning når flere og flere rom er nedvaska:)

Siden vi bygde hus for syv år siden har vi alltid mange prosjekter på gang både inne og ute. Det siste året har garasjen vært prosjektet vårt. Det er dermed rikelig av ting som skal gjøres i forbindelse med dette. Jeg er null interessert i den slags arbeid, så synes jeg det er bedre å ta husnedvasken selv. Når ting etterhvert roer seg, så kommer vi til å dele på dette.

Den ukentlige husvasken tar vi sammen.

Julegavene er det jeg som har oversikt over og jeg som tar ansvar for (hvis ikke, hadde det nok ikke blitt kjøpt inn noe før på lillejulaften;)). Jeg diskuterer julegaveinnkjøp med mannen min og han er med på å vudere hva vi skal kjøpe.

Julekort: Jeg fikser julekort, ellers hadde det ikke blitt julekort ;-)

Julekaker: Hæ!? Hva er det? ;-) Vi har kjøpt inn ferdige pepperkaker og noe annet smått. Julemenn lager ungene sammen med mormor og morfar (fast tradisjon). Jeg lager gjerne en-to typer julekake hvis jeg gidder. Vi spiser så lite sånt allikevel.. Mannen min pleier å lage marsipan sammen med ungene.

Pynting til jul: Han finner fram julepynten og ungene og jeg pynter.

Juletreet: Han hogger treet sammen med ungene og vi alle pynter det.

Handling av julemat: Han handler.

Tillaging av julemiddag: Der deler vi ganske fifty-fifty. Jeg kan ikke å lage ribbe (hans middag) og han kan ikke å lage pinnekjøtt (min og ungenes middag) ;-)

Jeg synes at hele poenget med advent og jul er å kose seg, og det klarer nok dere også! :-)

Vi passer alltid på å være ferdige med alt kjedelig arbeid i november. Til første desember pynter vi huset og hele den måneden bare koser vi oss :) Kakebaking og innkjøp av de siste julegavene kan det bli i desember, men det er en del av kosen:)

Vi passer alltid på å være ferdige med alt kjedelig arbeid i november. Til første desember pynter vi huset og hele den måneden bare koser vi oss :) Kakebaking og innkjøp av de siste julegavene kan det bli i desember, men det er en del av kosen:)

Pynter dere til jul i NOVEMBER..??

Vi pynter til jul lille-julaften, vi - synes en viktig del av kosen er at en kommer i riktig julestemning først når det virkelig er jul.

Men vet det er mange meninger om dette :o).

Jeg pleier å ta nedvask av huset i oktober/november (deler huset i "soner" og planlegger på forhånd hvilken dag jeg skal ta det og det rommet). I fem år droppa jeg nedvask av huset, men da ble det veldig mye å ta igjen det sjette året. Alt rusk og rask som samla seg opp osv. Dessuten har jeg de siste par årene kjent på en følelse av julestemning når flere og flere rom er nedvaska:)

Siden vi bygde hus for syv år siden har vi alltid mange prosjekter på gang både inne og ute. Det siste året har garasjen vært prosjektet vårt. Det er dermed rikelig av ting som skal gjøres i forbindelse med dette. Jeg er null interessert i den slags arbeid, så synes jeg det er bedre å ta husnedvasken selv. Når ting etterhvert roer seg, så kommer vi til å dele på dette.

Den ukentlige husvasken tar vi sammen.

Julegavene er det jeg som har oversikt over og jeg som tar ansvar for (hvis ikke, hadde det nok ikke blitt kjøpt inn noe før på lillejulaften;)). Jeg diskuterer julegaveinnkjøp med mannen min og han er med på å vudere hva vi skal kjøpe.

Julekort: Jeg fikser julekort, ellers hadde det ikke blitt julekort ;-)

Julekaker: Hæ!? Hva er det? ;-) Vi har kjøpt inn ferdige pepperkaker og noe annet smått. Julemenn lager ungene sammen med mormor og morfar (fast tradisjon). Jeg lager gjerne en-to typer julekake hvis jeg gidder. Vi spiser så lite sånt allikevel.. Mannen min pleier å lage marsipan sammen med ungene.

Pynting til jul: Han finner fram julepynten og ungene og jeg pynter.

Juletreet: Han hogger treet sammen med ungene og vi alle pynter det.

Handling av julemat: Han handler.

Tillaging av julemiddag: Der deler vi ganske fifty-fifty. Jeg kan ikke å lage ribbe (hans middag) og han kan ikke å lage pinnekjøtt (min og ungenes middag) ;-)

He-he, er ikke overrasket over at du har full kontroll på husvasken, du er jo helt rå på slikt! (Og det er et komplement, altså, "misforstå meg riktig")

Ser poenget ditt med å vaske ned en gang i mellom, men i år har jeg i alle fall perfekt unnskyldning for å la være: Vi har bygd hus og nylig flyttet inn. Og da trenger man jo ikke. ;-)

Vi gjør "minst mulig", i hvertfall av den kjedelige biten, rydding og vasking og slikt (har dessuten vaskhjelp).

Ellers deler vi på det meste, selv om det gjerne blir til at jeg tar/får hovedansvaret for oppfølgingen av forberedelsene.

Det er vel gjerne slik, mer eller mindre bevisst, at de fleste familier har et administrativt overhode - som ofte heter mamma.

Det er vel gjerne slik, mer eller mindre bevisst, at de fleste familier har et administrativt overhode - som ofte heter mamma.

Hos oss vil jeg si vi deler det administrative mellom oss, men brorparten faller nok på meg, ja. Og da særlig det som går direkte på barn og hjem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...