Gå til innhold

Juleforberedelser - hva gjøres, og hvem gjør de?

Anbefalte innlegg

Åå, folk er jammen forskjellige! Jeg ville aldri hatt "gammel" julepynt, altså ting som står i stua "til pynt" i månedsvis, og som man må tørke støv av. Jeg kommer fra et hjem, og har videreført selv, der julepynting skjer lille julaften (det er virkelig ikke kjedelig eller slitsomt, bare superkos), og pynting av tre julaften formiddag. Så står det til et par dager over nyttår. Hvis dere tar all julekosen i hele desember, hva er igjen til romjula da?

Adventsstake har vi, og en lilla "løper" på bordet. Julenisser har ingen ting med 2.desember å gjøre.

I månedsvis?? Det står framme i ganske nøyaktig en mnd. Sånn trives vi best med å ha det, derfor gjør vi det sånn. Bryr meg ikke om hvordan andre gjør det, bare de trives med det :)

Fortsetter under...

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

10

• Sofline

5

• sant å si

4

• pekkaline

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest O jul med din glede!

Det er nok ikke fritt for at jeg tenker at "uten mor - en begrenset jul"! ;-) Først og fremst fordi jeg er den som initierer ting og bestemmer at ting MÅ gjøres.

Men trikset er å ikke ha altfor store planer og ting som man MÅ gjennom.

Det hender seg man får et stresset standardspørsmål i førjulstiden: "Blir du ferdig til jul?" Da svarer jeg at jeg _alltid_ blir ferdig til jul, det gjelder bare å legge lista lavt nok;-)

''Det skal vaskes rundt i alle rom, det skal strykes duker og bakes ørten slag med kaker, ''

Vi har aldri rundvask før jul - bare vanlig rengjøring, og vi har dessuten vaskehjelp. Jeg stryker nesten aldri - lange duker sendes til vask og rull, men jeg stryker vel max en kaffeduk eller to, men har også hoppet glatt over dette enkelte juler og latt være å ha duk på salongbordet. Jeg har jo ikke duk der resten av året heller...;-)

Andre ting:

Pakkekalender til sønnen: Kun mitt ansvar både med innkjøp og innpakking og opphenging, men dette er noe jeg storkoser meg med.

Baking: Min mann har som fast oppgave å skaffe "de sju slaga", og dette løser han ypperlig hvert år hos bakeren! ;-) Men jeg prøver å få til pepperkakebakst (av ferdig deig!!) med sønnen. Pepperkakehus har vi hatt _enkelte år_, og det har også vært en mor-sønn-greie.

Gaver: Vi kjøper til hver vår familie, men ettersom min familie inneholder mange fler enn hans, blir det mest på meg her også. Pakking er ansvaret til den som har kjøpt, men det hender seg at mannen min pakker inn gaver som jeg har kjøpt. Han er også mye flinkere enn meg til dette.

Julekort: Dette er tydeligvis bare mitt ansvar... ganske irriterende til tider.

Matinnkjøp: Jeg er som deg et listemenneske, og har også handlelister fra flere år tilbake på PC'n. Jeg delegerer visse deler til husbonden, typisk øl og brus og vin, fakkelbokser + diverse.

Juletre og julenek: Det er hipp som happ om vi gjør dette sammen eller bare mannen, men det har ihvertfall aldri vært bare min jobb, så kanskje han kunne ha beklaget seg på et annet forum om nettopp det! ;-)

Akkurat det med den lista og høyden på den er veldig vesentlig, tror jeg. Å MÅTTE gjøre alt fra bunnen av blir nok mer pes - også vi lager pepperkaker av ferdig deig osv.

Viktig å velge de oppgavene man virkelig synes er vesentlige og ikke minst morsomme/trivelige. Vi er begge glade i å bake, men jeg ser nok at det er jeg som legger til rette for det selv om begge deltar.

Og det er nok jeg som i større grad enn han planlegger adventstiden. Det hadde kanskje blitt litt mer hes og bles om han skulle styrt skuta alene, men som sagt tidligere: Jeg henger på'n for å få deltakelse! :-)

Usj, nei, plast er utrivelig. Men edelgran som ikke drysser hadde kanskje vært noe - men de har kanskje ikke den koselige juletreduften?

Edelgranen lukter svakere, ja. Jeg klarre ikke helt å bestemme meg for hva jeg liker best, så vi varierer litt hva vi har.

Edelgranen er flott i og med at den drysser lite, men den lukter svakere og så er den ofte litt stor og bred. Vi vil gjerne ha et skikkelig høyt juletre (3,5 m), og da blir edelgranene veldig breiale.

Nei, jeg er da tross alt en moderne, dobbeltarbeidende husmor ;-)

Nemlig!

Da vi flyttet inn i nytt hus i høst, så hadde vi en stor vaskegjeng for å få nedvasking fort unna. De i den litt eldre garden etterspurte umiddelbart både grønnsåpe og JIF og gudene vet hva, og de trodde meg ikke når jeg svarte at jeg ikke hadde noe slikt. He-he. Så jeg måtte på butikken, gitt, for det var endel flekker som ikke forsvant med bare Miljøkluter og vann!

Edelgranen lukter svakere, ja. Jeg klarre ikke helt å bestemme meg for hva jeg liker best, så vi varierer litt hva vi har.

Edelgranen er flott i og med at den drysser lite, men den lukter svakere og så er den ofte litt stor og bred. Vi vil gjerne ha et skikkelig høyt juletre (3,5 m), og da blir edelgranene veldig breiale.

Skulle vi hatt et slikt tre måtte vi kutte toppen! Og det kan man jo ofte gjøre, for ikke sjelden er toppen bare en halvmeter lang tynn "stang".

Sukk, skulle nok gjerne hatt litt mer takhøyde, ja... men fire meter, som vel blir den aktuelle lengden om man skal ha 3,5 meter pluss stjerne, er vel forholdsvis uvanlig, selv om det finnes i en del gamle Frognerleiligheter?

Annonse

Jeg synes at hele poenget med advent og jul er å kose seg, og det klarer nok dere også! :-)

Får ikke kost meg noe særlig med kjæresten i adventstiden dessverre. :o( Vi gjør unna en del ting i dag og i morra tenker jeg (gavekjøp) for han reiser på jobb kommende onsdag og kommer ikke hjem igjen før 18. desember. :o(((

Men da skal vi kose oss da! :o)

Jeg er nok ganske avslappet med dette med jul. Synes tvert i mot at førjulstiden er hyggelig. Skjønner ikke helt hva folk stresser over.

Det eneste jeg MÅ gjøre er å kjøpe julegaver. Pleier ikke å begynne å tenke på det før uti desember en gang. Koselig å gå i butikkene i advenstiden, synes jeg. Er ikke så glad i å gå i butikken ellers, men fint når jeg samtidig skal tenke på å finne den perfekte gaven til hver og en av mottakerne.

Ellers gjør jeg det jeg vil. Og det jeg ikke gjør, det gjør kvitremannen hvis han vil. Og i romjulen inviterer vi gjester nesten hver dag og spiser god mat.

Bortsett fra vask av huset, det tar hjemmerenholderne seg av.

Skulle vi hatt et slikt tre måtte vi kutte toppen! Og det kan man jo ofte gjøre, for ikke sjelden er toppen bare en halvmeter lang tynn "stang".

Sukk, skulle nok gjerne hatt litt mer takhøyde, ja... men fire meter, som vel blir den aktuelle lengden om man skal ha 3,5 meter pluss stjerne, er vel forholdsvis uvanlig, selv om det finnes i en del gamle Frognerleiligheter?

Vi har 4 meter takhøyde flere steder i leiligheten, men bor ikke i Vest i det hele tatt. :-)

Jeg har ansvar for adventskalenderen, dvs finne på, kjøpe og lage til og pakke inn 24 X 3 pakker.... Litt pes, men det er jo koselig også!

Gavene blir vi delvis engie om, men det er ofte jeg som handler, slev om mannen min også tar sin tørn der.

Vi pynter til advent 1. søndag i advent, og har adventspynten fremme til dagene før jul. Da bytter vi den ut med julepynt.

Jeg synes det er koselig å bake julekaker, og tar noen av dem sammen med barna. Vi pleier å bake kakemenner, pepperkaker, kokosmakroner, mandelmakroner, delfiakake, + litt ymse.Vi spiser ikke så mye kaker, og har som regel mye igjen etter jul....

Av rengjøring gjør vi ikke noe spesielt til jul. De siste årene har vi reist til Vestlandet i jula, og det gjør vi trolig i år også. Da tar jeg med noen av julekakene, slik at vi deler på det jeg har laget og det svigermor har laget.

Vi pleier å være seint ute med julebrev. Vi ordner bilde og skriver julebrevet sammen. Koselig!

Og så håper vi på snø på Vestlandet i jula da - med skigåing og slalåmrenning på hele gjengen :-)

Ikke noen gammel leilighet her heller, men skrått tak med god takhøyde på 'midten'! ;-)

Ikke noen gammel leilighet her heller, men skrått tak med god takhøyde på 'midten'! ;-)

Hehe, det er jo også en mulighet, ja. Vi har flatt tak vi, og ikke så veldig høyt heller, så må nok ha tre på totalt godt under tre meter.

Annonse

Gjest annlovinda

En lett vask, litt utvidet helgevask kanskje? Ikke noen rundvask i hele huset nei.

Lite baking, pepperkaker med ungene selvfølgelig, hvite kakemenn har ungene spurt etter så det skal vi lage. Kjæresten lager sikkert noen formkaker, det er han flink til. :o)

Gaver til mine står jeg for, gaver til hans står han for, enkelt og greit. Jeg pleier å ønske meg noe ganske konkret så han har noe å gå etter. :o) Han klarer aldri å komme opp med et ønske til meg, men det er ikke noe problem å finne på noe til ham.

Mathandelen til jul gjør vi enten sammen eller han gjør den med delvis liste fra meg. :o)

Fint lite stress hos oss med andre ord.

Husker du hadde en oppskrift på hvite kakemenn som jeg og sønnen min lagde i fjor. Men har så klart mistet den oppskriften.

Tror du du kan legge den ut en gang til?

:)

Jeg gjør vel det meste selv tror jeg. Julekort har vi nesten sluttet med, sender kanskje avsted 5 julekort. De er det jeg som skriver ut.

Vaske. Joda jeg vasker men ikke såå voldsomt. Godt å føle at det er rent og ryddig. Der er barna med å hjelper til.

Bake. Baker tre fire sorter. Noen slag bajker jeg sammen med min søster. Det er kjempekoselig. Så lager vi kakemenn her hjemme med barna. Stas det :)

Gaver er det meg som handler stort sett. Min mann har av og til kjøpt gaver vi har pekt oss ut til våre barn. Resten er det meg som handler. Og så skal barna handle til hverandre :)

I år skal jeg og min mann på weekend tur til sverige :) Jeg håper å få handlet endel av både gaver og snop da.

Her i huset er det meste min jobb. Vasker litt ekstra før jul, og der forventer jeg at vi deler på det. Jeg planlegger og baker/handler det meste. Gubben er med innimellom når han føler for det.

Jeg liker jul, og mesteparten synes jeg er greit. Men jeg synes han burde bidratt litt mer med innkjøp av presanger på sin side av familien.

Jeg gjør vel det meste selv tror jeg. Julekort har vi nesten sluttet med, sender kanskje avsted 5 julekort. De er det jeg som skriver ut.

Vaske. Joda jeg vasker men ikke såå voldsomt. Godt å føle at det er rent og ryddig. Der er barna med å hjelper til.

Bake. Baker tre fire sorter. Noen slag bajker jeg sammen med min søster. Det er kjempekoselig. Så lager vi kakemenn her hjemme med barna. Stas det :)

Gaver er det meg som handler stort sett. Min mann har av og til kjøpt gaver vi har pekt oss ut til våre barn. Resten er det meg som handler. Og så skal barna handle til hverandre :)

I år skal jeg og min mann på weekend tur til sverige :) Jeg håper å få handlet endel av både gaver og snop da.

Glemte kalender. Vi gir dem hver sin sjokoladekalender og så får de en gave nå og da i adventstiden. Små ting :) (som jeg handler inn ja) Jeg liker å handle gaver jeg :)

Gjest og jul kom her!

Jeg gjør minst mulig i huset. Holder med vanlig rengjøring. Fordelen er jo at det er mørkt store deler av døgnet så vinduene støver ned, men det er det jo ingen som legger merke til . Dessuten trekker jeg alltid for gardinene mer om vinteren.

Jeg elsker jul! Og storkoser meg med julegave innkjøp. Baker lite julekaker, men kjøper litt og lager både sjokoladekake og boller som jeg legger i fryseren og tar opp når vi har besøk.

Pynter huset med ungene første desember. Og juletreet blir satt opp flere dager i forveien før julaften og ungene pynter treet.

Jeg jobber ikkel full stilling så jeg har god tid og storkoser meg, mens mannen i huset slapper av etter jobb og ser på hva vi gjør.Han koser seg også og hvis han har lyst til å hjelpe får han lov, men ingen plikt!

Men han liker godt å finne på ting med ungene slik at jeg kan slappe av når jeg også trenger det!

Vi storkoser oss på denne måten og jeg er imot at man må dele på alle arbeidsoppgaver hvis en av oss ikke har lyst.

Jeg vil heller ikke skifte hjul på noen av bilene eller ordne med andre reperasjoner i huset. Det gjør mannen så han tar sine tørn i huset på sin måte.

Hehe, det er jo også en mulighet, ja. Vi har flatt tak vi, og ikke så veldig høyt heller, så må nok ha tre på totalt godt under tre meter.

Men med 3,5 meter mener jeg den totale høyden på ferdig pyntet tre med fot og stjerne. ;-)

Men ettersom man gjerne må kappe av litt både oppe og nede, så bør nok selve treet også være rundt 3,5 m før saging.

Men det er klart at et såpass høyt edelgrantre kan være voldomt bred nederst, så man må ha ekstra stor juletrefot. Dessuten blir det _tungt_.

Jeg gjør minst mulig i huset. Holder med vanlig rengjøring. Fordelen er jo at det er mørkt store deler av døgnet så vinduene støver ned, men det er det jo ingen som legger merke til . Dessuten trekker jeg alltid for gardinene mer om vinteren.

Jeg elsker jul! Og storkoser meg med julegave innkjøp. Baker lite julekaker, men kjøper litt og lager både sjokoladekake og boller som jeg legger i fryseren og tar opp når vi har besøk.

Pynter huset med ungene første desember. Og juletreet blir satt opp flere dager i forveien før julaften og ungene pynter treet.

Jeg jobber ikkel full stilling så jeg har god tid og storkoser meg, mens mannen i huset slapper av etter jobb og ser på hva vi gjør.Han koser seg også og hvis han har lyst til å hjelpe får han lov, men ingen plikt!

Men han liker godt å finne på ting med ungene slik at jeg kan slappe av når jeg også trenger det!

Vi storkoser oss på denne måten og jeg er imot at man må dele på alle arbeidsoppgaver hvis en av oss ikke har lyst.

Jeg vil heller ikke skifte hjul på noen av bilene eller ordne med andre reperasjoner i huset. Det gjør mannen så han tar sine tørn i huset på sin måte.

Det viktigste er at alle er fornøyd!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...