Gå til innhold

Juleforberedelser - hva gjøres, og hvem gjør de?

Anbefalte innlegg

Gjest O jul med din glede!

Her i huset er det meste min jobb. Vasker litt ekstra før jul, og der forventer jeg at vi deler på det. Jeg planlegger og baker/handler det meste. Gubben er med innimellom når han føler for det.

Jeg liker jul, og mesteparten synes jeg er greit. Men jeg synes han burde bidratt litt mer med innkjøp av presanger på sin side av familien.

Men liker ikke han jul, da? Synes det er merkelig at ikke fedre ønsker å delta i forberedelsene - men bare vil nyte det ferdige resultatet...

Fortsetter under...

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

10

• Sofline

5

• sant å si

4

• pekkaline

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg gjør vel det meste selv tror jeg. Julekort har vi nesten sluttet med, sender kanskje avsted 5 julekort. De er det jeg som skriver ut.

Vaske. Joda jeg vasker men ikke såå voldsomt. Godt å føle at det er rent og ryddig. Der er barna med å hjelper til.

Bake. Baker tre fire sorter. Noen slag bajker jeg sammen med min søster. Det er kjempekoselig. Så lager vi kakemenn her hjemme med barna. Stas det :)

Gaver er det meg som handler stort sett. Min mann har av og til kjøpt gaver vi har pekt oss ut til våre barn. Resten er det meg som handler. Og så skal barna handle til hverandre :)

I år skal jeg og min mann på weekend tur til sverige :) Jeg håper å få handlet endel av både gaver og snop da.

Hva gjør han mens du styrer på til jul, da?

Jeg har ansvar for adventskalenderen, dvs finne på, kjøpe og lage til og pakke inn 24 X 3 pakker.... Litt pes, men det er jo koselig også!

Gavene blir vi delvis engie om, men det er ofte jeg som handler, slev om mannen min også tar sin tørn der.

Vi pynter til advent 1. søndag i advent, og har adventspynten fremme til dagene før jul. Da bytter vi den ut med julepynt.

Jeg synes det er koselig å bake julekaker, og tar noen av dem sammen med barna. Vi pleier å bake kakemenner, pepperkaker, kokosmakroner, mandelmakroner, delfiakake, + litt ymse.Vi spiser ikke så mye kaker, og har som regel mye igjen etter jul....

Av rengjøring gjør vi ikke noe spesielt til jul. De siste årene har vi reist til Vestlandet i jula, og det gjør vi trolig i år også. Da tar jeg med noen av julekakene, slik at vi deler på det jeg har laget og det svigermor har laget.

Vi pleier å være seint ute med julebrev. Vi ordner bilde og skriver julebrevet sammen. Koselig!

Og så håper vi på snø på Vestlandet i jula da - med skigåing og slalåmrenning på hele gjengen :-)

Min bedre halvdel hadde nok måttet komme med noe seriøst fint til meg om han ikke hadde bidratt til 24 x 3 småpakker - med mindre han ikke ville at ungene skulle ha slike kalendre, da, og jeg insisterte.

Godt vi er ulike! Og snø-ønsket kan vi enes om!

Jeg er nok ganske avslappet med dette med jul. Synes tvert i mot at førjulstiden er hyggelig. Skjønner ikke helt hva folk stresser over.

Det eneste jeg MÅ gjøre er å kjøpe julegaver. Pleier ikke å begynne å tenke på det før uti desember en gang. Koselig å gå i butikkene i advenstiden, synes jeg. Er ikke så glad i å gå i butikken ellers, men fint når jeg samtidig skal tenke på å finne den perfekte gaven til hver og en av mottakerne.

Ellers gjør jeg det jeg vil. Og det jeg ikke gjør, det gjør kvitremannen hvis han vil. Og i romjulen inviterer vi gjester nesten hver dag og spiser god mat.

Bortsett fra vask av huset, det tar hjemmerenholderne seg av.

Høres helt perfekt ut!

Men liker ikke han jul, da? Synes det er merkelig at ikke fedre ønsker å delta i forberedelsene - men bare vil nyte det ferdige resultatet...

''bare vil nyte det ferdige resultatet...''

Jeg skulle tro at en del av ektektemennene ikke bryr seg så mye om alle deler ved det ferdige resultatet, slik dette defineres av kona..

''bare vil nyte det ferdige resultatet...''

Jeg skulle tro at en del av ektektemennene ikke bryr seg så mye om alle deler ved det ferdige resultatet, slik dette defineres av kona..

He-he, det kan du ha rett i.

Men de færreste menn takker nei til god mat, rent hus, gaver, kos, mer kos (!), fred og ro og hygge? Ville tro man kunne nyte dette mer ved å ha bidratt, og ikke bare sett på sin kones strev.

Og forøvrig: Mange menn forstår kanskje ikke at jo mer de bidrar før høytiden, jo mer ekstra-kos får de når høytiden setter inn?!

Annonse

He-he, det kan du ha rett i.

Men de færreste menn takker nei til god mat, rent hus, gaver, kos, mer kos (!), fred og ro og hygge? Ville tro man kunne nyte dette mer ved å ha bidratt, og ikke bare sett på sin kones strev.

Og forøvrig: Mange menn forstår kanskje ikke at jo mer de bidrar før høytiden, jo mer ekstra-kos får de når høytiden setter inn?!

*he he*

Hei!

Så koselig tråd.

Vi er aktive mennesker, 4 i alt, med to i 100% jobbstilling og to i småskolen. Med denne situasjonen er det ikke så mye vi får tid til. I tillegg til jobben drar vi rundt på diverse avslutninger i desember. Ungene har sine fritidsaktiviteter, jeg jobber i tillegg noen kvelder hver uke.

Vi handler julegaver. Mitt prinsipp er at han kjøper til sine og jeg til mine. Det hender jeg overtar hans dersom han aldri får ut finger'n. Jeg hater i "siste liten-opplegg", nemlig. Vi vasker ikke rundt. No way! Helgevask er bra nok. Jeg har riktignok vasket alle vinduene i huset nå, men det er ikke fordi det er jul om noen uker, men fordi de var ufattelig møkkete!

Av kaker "baker" vi kun pepperkaker. Jeg skriver anførselstegn fordi vi kun stikker ut, deigen kjøpes ;)

I år skal vi ha et lite juleverksted, fordi 8 åringen eeeelsker å lage ting. Prøver å få henne til å fikse noe til besteforeldre.

Det må handles. Jeg planlegger dette. Jeg og mannen bytter på å handle.

Pynte tre gjør vi sammen til dagen-før-dagen tv på nrk (med grevinnen etc). Mulig vi gjør det tidlig på dagen den 23 i år, siden det er en søndag og ungene ikke klarer å vente lenger.

Ellers skal jeg prøve å få ordnet julekort, men i fjor ble det nyttårskort. Skal se hva jeg får tid til!

Duker blir strøket, det gjør oftest jeg.

Vi koser oss med litt julemat og juledrikke litt før julen begynner. Det er nesten DA det er koseligst.....og litt "forbudt" liksom......

Hei!

Så koselig tråd.

Vi er aktive mennesker, 4 i alt, med to i 100% jobbstilling og to i småskolen. Med denne situasjonen er det ikke så mye vi får tid til. I tillegg til jobben drar vi rundt på diverse avslutninger i desember. Ungene har sine fritidsaktiviteter, jeg jobber i tillegg noen kvelder hver uke.

Vi handler julegaver. Mitt prinsipp er at han kjøper til sine og jeg til mine. Det hender jeg overtar hans dersom han aldri får ut finger'n. Jeg hater i "siste liten-opplegg", nemlig. Vi vasker ikke rundt. No way! Helgevask er bra nok. Jeg har riktignok vasket alle vinduene i huset nå, men det er ikke fordi det er jul om noen uker, men fordi de var ufattelig møkkete!

Av kaker "baker" vi kun pepperkaker. Jeg skriver anførselstegn fordi vi kun stikker ut, deigen kjøpes ;)

I år skal vi ha et lite juleverksted, fordi 8 åringen eeeelsker å lage ting. Prøver å få henne til å fikse noe til besteforeldre.

Det må handles. Jeg planlegger dette. Jeg og mannen bytter på å handle.

Pynte tre gjør vi sammen til dagen-før-dagen tv på nrk (med grevinnen etc). Mulig vi gjør det tidlig på dagen den 23 i år, siden det er en søndag og ungene ikke klarer å vente lenger.

Ellers skal jeg prøve å få ordnet julekort, men i fjor ble det nyttårskort. Skal se hva jeg får tid til!

Duker blir strøket, det gjør oftest jeg.

Vi koser oss med litt julemat og juledrikke litt før julen begynner. Det er nesten DA det er koseligst.....og litt "forbudt" liksom......

Åh, den litt "forbudte" følelsen når man tar julekake- og juledrikkesmaking FØR jul er bare herlig!

Forøvrig: Å kjøpe ferdig deig er IKKE juks! Det er et must! :-)

Vil tro det blir jul i huset lørdag her i år, så har vi goood tid og slipper mas.

Hva gjør han mens du styrer på til jul, da?

Tja :) Han har ansvaret for juletreet, og hjelper til med matlaging. Han har full jobb mens jeg har ca 50% jobb, så det er vel noe av grunnen. Han hjelper jo til med vanlig rydding da. Og henger opp julelys ute......og måker snø dersom vi har fått det. Det blir jo noe :)

Tja :) Han har ansvaret for juletreet, og hjelper til med matlaging. Han har full jobb mens jeg har ca 50% jobb, så det er vel noe av grunnen. Han hjelper jo til med vanlig rydding da. Og henger opp julelys ute......og måker snø dersom vi har fått det. Det blir jo noe :)

Så lenge begge er fornøyd er det jo ingen grunn til å gjøre noe annerledes! Og så klart - den som ikke har full jobb gjør naturlig nok litt mer hjemme - også til jul. :-)

Jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv for eksempel skal bake sju slag hvis de hater å bake. Jeg driver med en del juleforberedelser, men det er fordi jeg synes det er koselig, ikke fordi det er et ork. Jeg baker en del slag og lager hjemmelaget godteri (som også kan brukes som julegaver til kresne familiemedlemmer).

Vi vasker ikke vegger og tak, men prøver selvfølgelig å ha det rent, noe vi også gjør resten av året. Lille julaften kommer julepynten frem. Gaver kjøper jeg når jeg kommer over noe fint, helst i begynelsen av desember. Samboeren min ordner selv med gaver til sin side av familien.

Pynter dere til jul i NOVEMBER..??

Vi pynter til jul lille-julaften, vi - synes en viktig del av kosen er at en kommer i riktig julestemning først når det virkelig er jul.

Men vet det er mange meninger om dette :o).

''Vi pynter til jul lille-julaften, vi - synes en viktig del av kosen er at en kommer i riktig julestemning først når det virkelig er jul.

Men vet det er mange meninger om dette :o).''

Min mening er i hvert fall den samme som din! :-)

Annonse

Usj, nei, plast er utrivelig. Men edelgran som ikke drysser hadde kanskje vært noe - men de har kanskje ikke den koselige juletreduften?

Det lukter juletre av edelgran også, men de blir stygge i fargen. Lysegrønn eller gul ganske fort. Lite pent å se på. Vi har hatt edelgran i to år fordi det ikke har vært annet å få tak i, og jeg savner den vanlige grana. Edelgranene klippes, stusses og styles så det er "riktig" antall grener, riktig lengde på dem og avstand til neste. Veldig kunstig!

Nordmannsgran kalles det ironisk nok her i Danmark. Det er jo ikke akkurat særlig mange nordmenn som har det.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv for eksempel skal bake sju slag hvis de hater å bake. Jeg driver med en del juleforberedelser, men det er fordi jeg synes det er koselig, ikke fordi det er et ork. Jeg baker en del slag og lager hjemmelaget godteri (som også kan brukes som julegaver til kresne familiemedlemmer).

Vi vasker ikke vegger og tak, men prøver selvfølgelig å ha det rent, noe vi også gjør resten av året. Lille julaften kommer julepynten frem. Gaver kjøper jeg når jeg kommer over noe fint, helst i begynelsen av desember. Samboeren min ordner selv med gaver til sin side av familien.

Nemlig - det er mitt lille poeng også: hvorfor gjøre de kjedelige tingene når det er så mye trivelig å finne på i akkurat denne tiden? :-)

Nemlig - det er mitt lille poeng også: hvorfor gjøre de kjedelige tingene når det er så mye trivelig å finne på i akkurat denne tiden? :-)

Liker man å bake, så baker man. Liker man det ikke, kjøper man hos bakeren og lar kanskje være med å jøpe hundre av hver av de syv slagene. :-)

Vasking: Vi gjør helt normalt rent, ikke noe ekstra. Når vi begge jobber, fordeler vi det likt. Nå er jeg hjemme, og da er det jeg som gjør det meste (mannens oppgaver er returpapir og pant, samt egne skjorter og sånt)

Julekalendere: Har pakkekalender, men gjør det enkelt med småting, samt en del aktiviteter. Gjerne ting vi skal gjøre uansett, som feks å bake pepperkaker eller hente juletre.

Julegaver: Vi bruker en del tid på å sette opp liste sammen, og fordeler handlingen etter det på person og tid. Jeg er også listemenneske, og har tidligere års julegavelister liggende på pc-en. Mye av handlingen gjør vi sammen.

Julekort: Idéprosess og bilde ordner vi sammen, men skrivingen tar jeg meg av - det koser jeg meg skikkelig med. Ikke pokker om han får lov til å overta den "jobben".

Kaker: Ferdig pepperkakedeig fra Ikea, lager med ungene som en hyggelig aktivitet. Det er det eneste som bakes, vi er ikke småkakemennesker i det hele tatt. Kjøper litt sjokolade og snacks i stedet.

Handling: Jeg har oversikten og lager lister, vi fordeler handlingen.

Julemiddagen: Den er det mannen som lager, det er han som er flinkest på kjøkkenet og har mest interesse for sånt. Vi blir vel 8-10 personer her på julaften. Vi vil helst være hjemme og heller ha mange gjester her, det er hyggeligst for oss. Heldigvis synes de fleste av familien det samme. De andre har selv valgt det bort.

Nei, jeg kan ikke si det blir noe veldig med stress, altså. Da faller jo hele poenget med julefeiring bort. Vi prøver å gjøre mest mulig av lystbetonte aktiviteter, og kutte ned på det som oppleves som negativt stressende.

Vasking: Vi gjør helt normalt rent, ikke noe ekstra. Når vi begge jobber, fordeler vi det likt. Nå er jeg hjemme, og da er det jeg som gjør det meste (mannens oppgaver er returpapir og pant, samt egne skjorter og sånt)

Julekalendere: Har pakkekalender, men gjør det enkelt med småting, samt en del aktiviteter. Gjerne ting vi skal gjøre uansett, som feks å bake pepperkaker eller hente juletre.

Julegaver: Vi bruker en del tid på å sette opp liste sammen, og fordeler handlingen etter det på person og tid. Jeg er også listemenneske, og har tidligere års julegavelister liggende på pc-en. Mye av handlingen gjør vi sammen.

Julekort: Idéprosess og bilde ordner vi sammen, men skrivingen tar jeg meg av - det koser jeg meg skikkelig med. Ikke pokker om han får lov til å overta den "jobben".

Kaker: Ferdig pepperkakedeig fra Ikea, lager med ungene som en hyggelig aktivitet. Det er det eneste som bakes, vi er ikke småkakemennesker i det hele tatt. Kjøper litt sjokolade og snacks i stedet.

Julemiddagen: Den er det mannen som lager, det er han som er flinkest på kjøkkenet og har mest interesse for sånt. Vi blir vel 8-10 personer her på julaften. Vi vil helst være hjemme og heller ha mange gjester her, det er hyggeligst for oss. Heldigvis synes de fleste av familien det samme. De andre har selv valgt det bort.

Nei, jeg kan ikke si det blir noe veldig med stress, altså. Da faller jo hele poenget med julefeiring bort. Vi prøver å gjøre mest mulig av lystbetonte aktiviteter, og kutte ned på det som oppleves som negativt stressende.

Høres veldig trivelig ut!

:-)

''mannens oppgaver er returpapir og pant''

*LOL*

Minner meg litt om den vitsen om gutten som skrev skolestil:

"MIN FAR,

Min far kan svømme over de bredeste elver. Min far kan klatre over de høyeste fjelltopper. Min far kan slåss mot de villeste løver og tigre. Men for det meste går han bare ut med søpla."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...