Gå til innhold

Juleforberedelser - hva gjøres, og hvem gjør de?

Anbefalte innlegg

Gjest O jul med din glede!

''mannens oppgaver er returpapir og pant''

*LOL*

Minner meg litt om den vitsen om gutten som skrev skolestil:

"MIN FAR,

Min far kan svømme over de bredeste elver. Min far kan klatre over de høyeste fjelltopper. Min far kan slåss mot de villeste løver og tigre. Men for det meste går han bare ut med søpla."

HERLIG!

Fortsetter under...

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

10

• Sofline

5

• sant å si

4

• pekkaline

3

Mest aktive i denne tråden

''mannens oppgaver er returpapir og pant''

*LOL*

Minner meg litt om den vitsen om gutten som skrev skolestil:

"MIN FAR,

Min far kan svømme over de bredeste elver. Min far kan klatre over de høyeste fjelltopper. Min far kan slåss mot de villeste løver og tigre. Men for det meste går han bare ut med søpla."

Hahaha! Veldig treffende. :o)

Nemlig!

Da vi flyttet inn i nytt hus i høst, så hadde vi en stor vaskegjeng for å få nedvasking fort unna. De i den litt eldre garden etterspurte umiddelbart både grønnsåpe og JIF og gudene vet hva, og de trodde meg ikke når jeg svarte at jeg ikke hadde noe slikt. He-he. Så jeg måtte på butikken, gitt, for det var endel flekker som ikke forsvant med bare Miljøkluter og vann!

Det rare er at det lukter så mye bedre i huset etter at jeg slutta å bruke såpe! Man slipper den typisk "innestengte" lukta og det lukter bare _rent_ :)

Jeg har fortsatt såpe til vanskelige flekker, men gode fiberkluter (ENJO) tar det meste. Jeg har til og med kjøpt vaskemagneter til vaskemaskinen, så slipper vi vaskepulver. Utrolig at det går an! Magnetene var dyre, ca 600 kr, men det sparer vi fort inn igjen når vi slipper å kjøpe vaskepulver. :)

Synes det er koseligst med jul når det ER jul, jeg :-)

Og det er koselig med advent når det _er_ advent. Jeg har så lite julepynt framme at man stort sett ikke merker noe fra eller til allikevel;) Juletreet pyntes uansett ikke før lillejulaften og da er det JUL :)

Her hjelper vi til alle mann.

Far tar som oftest julevasken ,mens mor tar bakinga.

Nå skal ikke vi bake spesielt mye da, vi skal lage marsipan, drops og konfekt. Tørre småkaker spises ikke så nå skal( jaa skaal) *bruke pekefingern* :) vi ikke bake det.

Julegaveinnkjøp skal vi gjøre sammen vi voksne.

Adventskalender skal få 24 gaver som vi også handler sammen, men jeg står for innpakkinga.

Pynting til jul er min oppgave, far slår i spiker hvis det trengs og det er hans oppgave å sette lysene på juletreet.

juletrepynt er min og sønnens oppgave.

far rydder og vasker så pent at det blir sååå koselig for han vet å bruke masse grønnsåpe :))

I år blir situasjonen litt annerledes da far skal jobbe laaangt borte og ikke kommer hjem før lillejulaften (hvis værgudene vil være julesnille)

Annonse

Jeg tilhører kategori 1 og gjør ALT og mere til. Ungene er med på mye av morroa. Mannen gjør ingenting til jul bortsett fra å kjøpe julegave til meg og være med på den store julehandelen i matbutikken noen dager før julaften.

Men ingenting å klage på ; jeg setter standarden selv! :)

(Jeg har dog ikke inntrykk av at det er så vanlig, de fleste jeg hører om/kjenner til kjøper det meste av maten ferdiglaget og gjør ikke spesielt mye...)

Det rare er at det lukter så mye bedre i huset etter at jeg slutta å bruke såpe! Man slipper den typisk "innestengte" lukta og det lukter bare _rent_ :)

Jeg har fortsatt såpe til vanskelige flekker, men gode fiberkluter (ENJO) tar det meste. Jeg har til og med kjøpt vaskemagneter til vaskemaskinen, så slipper vi vaskepulver. Utrolig at det går an! Magnetene var dyre, ca 600 kr, men det sparer vi fort inn igjen når vi slipper å kjøpe vaskepulver. :)

Vaskemagneter - hva er det for noe?

Forklaring?

Link?

;o)

Usj, nei, plast er utrivelig. Men edelgran som ikke drysser hadde kanskje vært noe - men de har kanskje ikke den koselige juletreduften?

De fleste edelgraner jeg har hatt, har duftet greit nok. Men jeg HAR også vært borti 2-3 som begynte å lukte kattepiss da nyttårsaften nærmet seg..

Neida, plast er slettes ikke utrivelig, man må bare prøve det! Vi kjøpte for noen år siden, da det var mistanke om allergi på en av ungene. Vi var begge skikkelig negative og var helt sikre på at det overhode ikke kunne bli noe koselig med plast, men duverden så fornøyd vi er nå. Ikke aktuelt å bytte det ut selv om det ikke er mistanke om allergi lenger.

Edelgran er pent, men vi greide jaggu å få den til å drysse òg, vi...

Plasttreet, derimot, er jevnt og fint og drysser aldri. :-)

Investerte i et temmelig dyrt plast-tre for noen år siden, og har ikke angret en dag!

Slipper peset med å kjøpe hvert år, transportere det hjem, gjete det (i håp om å holde det pent fram til julaften ;-), streve med å få det til å stå rett i foten, vanne det med det til enhver tid anbefalte - og sist, men ikke minst: Bli kvitt det ETTER jul...

Investerte i et temmelig dyrt plast-tre for noen år siden, og har ikke angret en dag!

Slipper peset med å kjøpe hvert år, transportere det hjem, gjete det (i håp om å holde det pent fram til julaften ;-), streve med å få det til å stå rett i foten, vanne det med det til enhver tid anbefalte - og sist, men ikke minst: Bli kvitt det ETTER jul...

Styret med kjøp og oppsetting av juletre hører da med! :o) For ikke å snakke om den deilige lukta av ordentlig gran! Den får du ikke med et plasttre...!

Jeg tilhører kategori 1 og gjør ALT og mere til. Ungene er med på mye av morroa. Mannen gjør ingenting til jul bortsett fra å kjøpe julegave til meg og være med på den store julehandelen i matbutikken noen dager før julaften.

Men ingenting å klage på ; jeg setter standarden selv! :)

(Jeg har dog ikke inntrykk av at det er så vanlig, de fleste jeg hører om/kjenner til kjøper det meste av maten ferdiglaget og gjør ikke spesielt mye...)

Huff, jeg hadde ikke taklet å ha en uengasjert mann - men så har jo ikke vi så himla høy list heller, da.

Håper du ikke sliter deg ut før jul!

Her hjelper vi til alle mann.

Far tar som oftest julevasken ,mens mor tar bakinga.

Nå skal ikke vi bake spesielt mye da, vi skal lage marsipan, drops og konfekt. Tørre småkaker spises ikke så nå skal( jaa skaal) *bruke pekefingern* :) vi ikke bake det.

Julegaveinnkjøp skal vi gjøre sammen vi voksne.

Adventskalender skal få 24 gaver som vi også handler sammen, men jeg står for innpakkinga.

Pynting til jul er min oppgave, far slår i spiker hvis det trengs og det er hans oppgave å sette lysene på juletreet.

juletrepynt er min og sønnens oppgave.

far rydder og vasker så pent at det blir sååå koselig for han vet å bruke masse grønnsåpe :))

I år blir situasjonen litt annerledes da far skal jobbe laaangt borte og ikke kommer hjem før lillejulaften (hvis værgudene vil være julesnille)

Oj - skal krysse fingrene for snille værguder, jeg!

Annonse

Vaskemagneter - fortell! Det har jeg ikke hørt om, altså, interessant!

Vi kuttet vaskemidler for flere år siden, og bruker faktisk aldri noe som helst på gulv, vegger (ikke at jeg har så veldig stor erfaring der, da...) og tak - og ikke på vinduer heller. Varmt, varmt vann og miljøkluter fra Eidsvoll Miljøproduker funker som bare f.

Amen!

Men det er nok et poeng at man må legge noen kroner i det, vårt ser veldig bra ut og slettes ikke plastikk-aktig. Ikke slik som kunstige blomster gjorde for bare få år tilbake, liksom.

Styret med kjøp og oppsetting av juletre hører da med! :o) For ikke å snakke om den deilige lukta av ordentlig gran! Den får du ikke med et plasttre...!

Hos oss lukter det appelsin og krydder og surkål og annet godt, vi savner faktisk ikke granlukta! Forøvrig bor vi i skogen, så vi kan bare gå utom døra og sniffe litt om trangen skulle komme. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...