Gå til innhold

Juleforberedelser - hva gjøres, og hvem gjør de?

Anbefalte innlegg

Men vi flytter snart, og må innfinne oss under mer normale takhøyder. :-(

Dere får sikkert andre fordeler - f.eks. mer gulvflate?

Og forhåpentlig store vindusflater - det kan tildels kompensere for manglende takhøyde :-)

Fortsetter under...

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

10

• Sofline

5

• sant å si

4

• pekkaline

3

Mest aktive i denne tråden

Styret med kjøp og oppsetting av juletre hører da med! :o) For ikke å snakke om den deilige lukta av ordentlig gran! Den får du ikke med et plasttre...!

Så lenge jeg er alene om å ordne ALT til jul (inkludert juleavslutninger, Lucia, juleverksted etc etc for en rimelig stor ungeflokk) så syns jeg det er DEILIG å kunne knipe inn litt der jeg kan :-)

Annonse

Jeg gjør _alt_. Har lister for ditt, og lister for datt. Mannen min er på jobb nå, og kommer hjem om 4 uker, dvs kun 4 dager før julaften.

Jeg vasker, handler, pakker, steller, stuller, rer opp og ordner til storinnrykk, handler gave til meg selv fra mormor, min mann etc. Jadda, veldig spennende.

Adventskalender: Vi har to kalendere. I den ene er det figurer til julekrybba. Det er de samme figurene som gis hvert år. Jesusbaret er den siste figuren, og han kommer ikke før på julaften hvert år. De andre figurene kommer i litt tilfeldig rekkefølge. Vi var så lur at vi pakket inn figurene i januar, når vi tok ned julepynten, så de ligger klare til å bli hengt opp = lite jobb nå :o)

Den andre kalenderen har vi aktiviteter +++ i. Mye av dette er også likt fra år til år, så det krever ikke så mye. Har laget doble julekort, hvor det står bilder og tekst i hva som er "dagens aktivitet". Kortene tar jeg vare på fra år til år, så er det bare å henge de opp på riktig dag. De dagene vi ikke har aktivitet, får de ting som omhandler julen/adventen.

Ungene bytter på å åpne de to kalenderene.

Julegaver: Dette tar vi sammen. Vi lager liste over hva som skal kjøpes til hvem - litt jobb å komme igang med tankeprosessen, men stort sett går det bra. Vi tar begge en avspaseringsdag og drar ut å handler julegaver på dagtid, mens ungene er på skole/bhg. Har gjort det sånn de siste tre årene - og det kan virkelig anbefales. Vi hadde julegaverunden i går - så da er vi faktisk ferdig med det!

Julebakst: For femte året på rad baker jeg sammen med tre gode venninner. Vi tar ansvaret for to kakesorter hver, og når dagen er slutt fordeler vi baksten likt mellom de fire familiene. Det betyr at vi får mange kakesorter, men ikke så mye av hver ... så det passer perfekt. Vi har satt av 10. desember til dette. Og ja, vi tar en fridag, for å få det gjort unna mens unger og menner er på jobb/skole/bhg. ;o) Dette kan virkelig anbefales.

I tillegg har vi julebakeverksted hjemme hos oss med ungene, hvor det bakes pepperkaker og pepperkakehus.

Øvrig bakst er i hovedsak gjærbaskt, og det tar jeg meg av.

Julekort: Vi tar hvert år julebilde av ungene hos fotografen i byen. Selve fotograferingen er gratis, men om man vil ha bilder, så koster det selvfølgelig noe. Selve kortskrivingen er min jobb.

Julerengjøring: Denne deler vi på, så godt det lar seg gjøre. Og ja, vi vasker nok mer en gjennomsnittsfamilien. Syns det er OK å ha litt press på seg for å få det gjort.

Julepynting: Vi begynner tidlig i adventen og pynter litt etterhvert. Jeg er nok primus motor for det. Mannen har ansvaret for å få juletreet på fot og lysene på det. I tillegg har han ansvaret for å få opp dørdekorasjonen (ute). Når det gjelder juledukene, så vaskes de før de pakkes bort. Når jeg nå tar de fram, henger jeg dem ut når det er fuktig i været - og så er det bare å ta fatt på strykingen. Nå skal det vel sies at dukene ikke ligger på et nedstøvet loft, men at de ligger i dukkommoden hele året. Derfor går det greit å vaske dem når de pakkes bort i januar.

Ja, det var vel det meste :o)

Personlig er jeg veldig glad i adventen og jula - og for oss er det et poeng å ikke ha det alt for stressende i adventa, så vi stresser litt i november, vi. Adventa prøver vi å gjøre til en hyggelig tid for små og store - og ved å trekke ungene inn i juleforberedelsene får vi slått to fluer i en smekk.

God adventstid ønskes alle!

Adventskalender: Vi har to kalendere. I den ene er det figurer til julekrybba. Det er de samme figurene som gis hvert år. Jesusbaret er den siste figuren, og han kommer ikke før på julaften hvert år. De andre figurene kommer i litt tilfeldig rekkefølge. Vi var så lur at vi pakket inn figurene i januar, når vi tok ned julepynten, så de ligger klare til å bli hengt opp = lite jobb nå :o)

Den andre kalenderen har vi aktiviteter +++ i. Mye av dette er også likt fra år til år, så det krever ikke så mye. Har laget doble julekort, hvor det står bilder og tekst i hva som er "dagens aktivitet". Kortene tar jeg vare på fra år til år, så er det bare å henge de opp på riktig dag. De dagene vi ikke har aktivitet, får de ting som omhandler julen/adventen.

Ungene bytter på å åpne de to kalenderene.

Julegaver: Dette tar vi sammen. Vi lager liste over hva som skal kjøpes til hvem - litt jobb å komme igang med tankeprosessen, men stort sett går det bra. Vi tar begge en avspaseringsdag og drar ut å handler julegaver på dagtid, mens ungene er på skole/bhg. Har gjort det sånn de siste tre årene - og det kan virkelig anbefales. Vi hadde julegaverunden i går - så da er vi faktisk ferdig med det!

Julebakst: For femte året på rad baker jeg sammen med tre gode venninner. Vi tar ansvaret for to kakesorter hver, og når dagen er slutt fordeler vi baksten likt mellom de fire familiene. Det betyr at vi får mange kakesorter, men ikke så mye av hver ... så det passer perfekt. Vi har satt av 10. desember til dette. Og ja, vi tar en fridag, for å få det gjort unna mens unger og menner er på jobb/skole/bhg. ;o) Dette kan virkelig anbefales.

I tillegg har vi julebakeverksted hjemme hos oss med ungene, hvor det bakes pepperkaker og pepperkakehus.

Øvrig bakst er i hovedsak gjærbaskt, og det tar jeg meg av.

Julekort: Vi tar hvert år julebilde av ungene hos fotografen i byen. Selve fotograferingen er gratis, men om man vil ha bilder, så koster det selvfølgelig noe. Selve kortskrivingen er min jobb.

Julerengjøring: Denne deler vi på, så godt det lar seg gjøre. Og ja, vi vasker nok mer en gjennomsnittsfamilien. Syns det er OK å ha litt press på seg for å få det gjort.

Julepynting: Vi begynner tidlig i adventen og pynter litt etterhvert. Jeg er nok primus motor for det. Mannen har ansvaret for å få juletreet på fot og lysene på det. I tillegg har han ansvaret for å få opp dørdekorasjonen (ute). Når det gjelder juledukene, så vaskes de før de pakkes bort. Når jeg nå tar de fram, henger jeg dem ut når det er fuktig i været - og så er det bare å ta fatt på strykingen. Nå skal det vel sies at dukene ikke ligger på et nedstøvet loft, men at de ligger i dukkommoden hele året. Derfor går det greit å vaske dem når de pakkes bort i januar.

Ja, det var vel det meste :o)

Personlig er jeg veldig glad i adventen og jula - og for oss er det et poeng å ikke ha det alt for stressende i adventa, så vi stresser litt i november, vi. Adventa prøver vi å gjøre til en hyggelig tid for små og store - og ved å trekke ungene inn i juleforberedelsene får vi slått to fluer i en smekk.

God adventstid ønskes alle!

Så mye orden og systematikk, jeg er helt matt! :-) I tillegg til å bli matt, ble jeg også svært imponert, dette var sannelig et eksempel til etterfølgelse!

mvh

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1195721209' post='3726408]

Jeg gjør _alt_. Har lister for ditt, og lister for datt. Mannen min er på jobb nå, og kommer hjem om 4 uker, dvs kun 4 dager før julaften.

Jeg vasker, handler, pakker, steller, stuller, rer opp og ordner til storinnrykk, handler gave til meg selv fra mormor, min mann etc. Jadda, veldig spennende.

''handler gave til meg selv fra mormor, min mann etc.''

Hørtes ikke mye spennende ut, nei! ;-)

Men på den positive siden så _har_ du ihvertfall en mormor, da! :-D

plystrer*always look at the bright side of life*

''handler gave til meg selv fra mormor, min mann etc.''

Hørtes ikke mye spennende ut, nei! ;-)

Men på den positive siden så _har_ du ihvertfall en mormor, da! :-D

plystrer*always look at the bright side of life*

Jepp :)

Også får jeg alltid det jeg ønsker meg *s*

Så mye orden og systematikk, jeg er helt matt! :-) I tillegg til å bli matt, ble jeg også svært imponert, dette var sannelig et eksempel til etterfølgelse!

mvh

Uff, ikke meningen å slite andre ut med systematikken min *ler*

- men i en hektisk hverdag er vi nødt til å ha system på sakene ...

Vi har to barn på 4 og 6 år, i tillegg til et fosterbarn på 16 år - men alle de oppfølginger, utfordringer og logistikkaktiviteter det krever.

I tillegg er jeg mye på reise med jobben - i perioder to og tre dager hver uke (slik som i høst). Og mannen min er en aktiv kar både i jobb- og privatsammenheng.

Så uten systemer tror jeg at jeg ikke ville ha klart å henge med i svingene.

I alle fall; om noen finner noen tips, så er det bare å forsyne seg *he, he*

Annonse

Vi deler på det. Stort sett er det jeg som vasker og lager mat, mens han baker og pynter ute. Jeg vasker ikke rundt i hele huset hvert år. Jeg har delt det i tre "soner" og så tar jeg en sone hvert år. 22. eller 23. desember tar jeg en skikkelig grundig helgevask.

Jeg har gardindilla, og har sydd julegardiner til det meste av huset. Det er jeg som vasker, stryker og henger dem opp. Jeg bruker juleduker, og det er jeg som stryker dem.

Baking er bortimot det kjedeligste jeg vet, så her i huset er det pappas jobb. Den løser han utmerket. Han liker å bake, og lager slike "vanskelige" slag som rosettbakkels, fattigmann og smultringer. Pepperkakene baker vi sammen med ungene alle sammen, og vi bruker ferdig deig. Da lager vi pepperkakehus. Det er som regel min jobb, og jeg pleier å la ungene pynte det før det er montert, og så setter jeg det sammen med limpistolen etter barnas leggetid.

Pakkekalendere har vi, hver sin til alle tre ungene. Det fikser vi sammen. I år kjøpte min mann gaveposer på -nille, og det hjalp _veldig_. Vi er allerede i gang med å pakke inn.

Gaver kjøper vi sammen. Vi har som regel en tenkerunde først hvor vi skriver lister over alle vi skal kjøpe til, og hva de skal få, og så tar vi en dag og kjøper alt.

Julekort er en felles jobb, mer eller mindre. Min mann er ikke helt fornøyd med meg der. Jeg lager julekortene selv, og de syns han er fine, men han syns jeg skriver for lite. Selv presser han inn alle årets små og store begivenheter på kortene :-).

Den siste pyntingen inne er det ungene som står for, med litt hjelp fra oss voksne. Det var det koseligste jeg visste da jeg var barn, det var vi ungene som pyntet mens mor og far hjalp til der det trengtes. Og skrøt litt underveis. Derfor gjør jeg det slik med mine egne unger også.

Jeg handler inn julegaver og pakker dem inn. Han sender/leverer dem. Julekortene sender han etter jeg har tatt bilder og skrevet kort. Jeg vasker og baker. Julehandelen tar vi sammen. Vi pynter sammen, mens han står for alt elektrisk som julestjerner, juletrelys, utelys osv. Middagen lager vi sammen.

Vi er begge fornøyde med oppgavene vi har :)

Men liker ikke han jul, da? Synes det er merkelig at ikke fedre ønsker å delta i forberedelsene - men bare vil nyte det ferdige resultatet...

Jeg liker matlaging, og dersom han ikke bidrar der er det helt OK. Snuppa på 8 er som meg og koser seg med slikt. Så da gjør vi det vi har lyst til. Så i dag har vi baka hvite kakemenn. Dvs. at ho har gjort det med litt assistanse fra meg. Det var det ho ønska seg aller mest.

Vaskemagneter - hva er det for noe?

Forklaring?

Link?

;o)

Sjekk nederst på siden på denne linken:

http://62.101.207.178:8080/4daction/WA_W_Varegruppe/?Varegruppe=7&YEAR=2007

Når jeg vasker hvite klær eller spesielt skitne klær med flekker, bruker jeg bittelitt vaskemiddel i tillegg. Det er utrolig lite vaskemiddel som har blitt brukt etter at jeg fikk disse magnetene, så jeg regner med at vi snart har spart inn magnetenes kostnader:) Magnetene er evigvarende.

Vaskemagneter - fortell! Det har jeg ikke hørt om, altså, interessant!

Vi kuttet vaskemidler for flere år siden, og bruker faktisk aldri noe som helst på gulv, vegger (ikke at jeg har så veldig stor erfaring der, da...) og tak - og ikke på vinduer heller. Varmt, varmt vann og miljøkluter fra Eidsvoll Miljøproduker funker som bare f.

Jeg kjøper vaskeartikler fra ENJO og er kjempefornøyd!! Julenedvasken gikk som en lek og jeg koste meg faktisk (tro det eller ei;) når jeg holdt på! Det spesielle med ENJO-artiklene er at man kun skal bruke kaldt vann, så det er også energibesparende. Huset har aldri vært så rent og lukta så rent som nå, så jeg er frelst!! (og jeg driver ikke salg av ENJO ;-))

Sjekk nederst på denne siden, så ser du hvordan vaskemagnetene fungerer. Se også svaret mitt til "sant å si":

http://62.101.207.178:8080/4daction/WA_W_Varegruppe/?Varegruppe=7&YEAR=2007

Gjest her hos oss

Jeg prøver å unngå for mye stress rundt jul. Vi skal nok bake en dag, men det holder med en sort. Det meste ligger på meg, men jeg kommer til å be mannen om å være med på å rydde og gjøre rent. Vi skal ikke ha storrengjøring. Det er ikke så mange ekstra ting på handlelisten, og jeg ordner gaver og julekort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...