Gå til innhold

For få ansatte i bhg: redusere tiden.

Anbefalte innlegg

Gjest misfornøyd mor

Nei, jeg sier ikke at du har gjort det heller :)

Men; veldig mange foreldre er misfornøyde i dag - og med rette! Flere barnehager klarer ikke å tilby den tjenesten foreldrene forventer og betaler for - men ennå verre er det faktisk at barna våre mange steder ikke er tilstrekkelig trygge, og får et tilbud som dekker behovene de har.

Og foreldre burde gjøre noe!! Men; de burde kontakte fylkesmenn, bydelsledelse, kommunen - de som faktisk gjør at barnehagene sliter med de problemene de gjør.

Jeg har tilgode å høre om en barnehage som er så dårlig administrert av de ansatte i barnehagen at de får økonomiske problemer eller dårlig bemanning. De aller fleste styrer gjør veldig mye ut av det lille de har til rådighet :)

Så - jeg synes du skal gjøre noe, men jeg synes dere skal rette det oppover, ikke mot barnehagen :)

FAU har hatt møte med kommunen, og brevet kom faktisk fra barn og familie-kontakten (eller hva jeg nå skal kalle ham).

Fortsetter under...

De kan ikke kreve dette, og det er urimelig at en slik bekymring skal bli foreldrenes, slik at de føler at de er nødt til å hente og levere tidligere.

Om de har lite folk må de hente inn vikarer. Dessverre er sikkert vikarbudsjettet oppbrukt nå så sent på året...Om dette er et problem kan de jo heller spørre om frivillig hjelp fra foreldre til problemet er løst?

Det er jo ikke så enkelt som det da!! Har jobbet i små og større barnehager, både privat og kommunalt.

Overalt er det begrensninger for vikarbruk så lenge man kan hjelpe hverandre internt i barnehagen. Dvs. man "låner" over barn, eller voksne - fordeler mest mulig forsvarlig og fornuftig på hele huset.

En intens sykdomsperiode er ofte veldig slitsom for hele huset, ikke bare den avdelingen som er mest sykdom på, hele huset blir ofte belastet. (Iallefall om det er godt samarbeid i bhg).

MEN - dersom man MÅ ha vikar, så er det ikke pga midler, eller mangel på midler man ikke setter inn vikar. Da er det pga. mangel på folk! Hvordan skal man få tak i folk som ikke finnes?? Det er jo der problemet vårt stort sett har ligget...

I oslo kommune fikk vi klare føringer på at barnehagen SKULLE være åpen innenfor åpningstiden, omtrent koste hva det koste ville. Vi hadde vikarstopp, innkjøpsstopp, overtidsstopp og ansettelsesstopp allerede i aug/sept, men var det nødvendig, så leide vi inn vikarer fra feks. Adecco (som ikke er det billigste i verden). Så selv med all "stoppen" på bruk av midler; til syvende og sist ble det brukt de pengene på sykefravær som måtte brukes. Slik er det nok ganske vanlig overalt.

Det skulle ekstremt mye til før vi reduserte åpningstiden. Men i KRISER ble det gjort, og da gjerne avklart med "høyeste hold" i bydelen.

I svært langvarige og tunge perioder, for å "skåne" de resterende personalet mest mulig, og også gjøre bemanningen mest mulig forsvarlig (i forhold til antall barn_/voksne), så ba vi foreldrene hjelpe til med feks. å levere senere, hente tidligere, ha med dobbel matpakke (så vi slapp kjøkkenet) eller sånn. Foreldrene var vel ikke overvettes begeistret, men de skjønte at vi gjorde det for alles beste.

Når det gjelder å få reduksjon i prisen, vel, det er jo bare å prøve seg. Det kan jo godt hende det ikke er noe problem! Da barnehagen jeg jobbet måtte stenge for et par uker (av uforutsette årsaker som ikke var av personalmessige årsaker), var det noen foreldre som ville ha reduksjon, og fikk det. De søkte bydelen og fikk det behandlet der. Jeg syns det var helt kurant!

Dersom jeg skulle søkt om noe slikt, ville jeg ikke gått gjennom styrer om jeg kunne unngå det. Det har liksom ikke noe med dem å gjøre (iallefall om bhg er kommunal).

tzatziki1365380058

Hvorfor mangler de ansatte? Fordi ikke vil ta inn vikarer ved sykdom eller ubesatte stillinger fordi de ser en gylden anledning til å spare penger, eller fordi de har gjort alt som står i sin makt for å få folk til de ledige stillingene, evt. til å dekke sykefravær, men uten at det er folk å få tak i?

I det første tilfellet hadde jeg blitt sur, i det andre ville jeg tenkt at det var dumt for alle, i begge tilfellene ville jeg nok prøvd å bidra så langt det var praktisk mulig for oss, siden det ville gå utover barna dersom vi ikke gjorde det.

Jeg tror ikke jeg ville bedt om reduksjon i pris, men kanskje dersom det ble sånn over lang tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...