Gå til innhold

svigermor! hvordan ville dere reagert

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med min svigermor og hennes merkelige måte å konversere på.

Her for en tid siden var hun på besøk her (de bor i en annen by) og hun stilte meg spørsmål om hvordan det går med typen til mora min og det nye barnebarnet hans.

Det er 8 år siden hans datter fikk barn (omtrent samtidig som min svigermor var og besøkte dem i den byen mor og han bor i, det er derfor hun har fått det med seg...), Alle døtrene hans har i ettertid fått flere barn, jeg tror han har 6-7 barnebarn til nå:)

Problemet mitt er at svigermor spør om dette HVER ENESTE GANG vi treffes (et par ganger i året) og det har hun gjort siden år 2000... Hver gang forteller jeg henne at det går sikkert bra med dem, og at han har fått flere barnebarn siden da.

Men selv om hun vet - eller i hvert fall har blitt fortalt hundre ganger at han har mer enn dette ene barnebarnet som ble født når hun var i den byen - så ser det ikke ut til at det går inn i hodet hennes!!!

Jeg blir både provosert og lei av å få dette samme spørsmålet for 8ende år på rad!

Hun er ikke dement heller, og om hun virkelig er interessert i svaret på det hun spør om er det helt utrolig at hun ikke har fått med seg at et er kommet flere barn til!

Det blir litt hakk i plata for meg, og jeg blir fornærmet fordi hun ikke kan bringe samtalen et par nivå opp, og unngå det tomme praten (som tydeligvis er veldig tom for hennes del)

Sist ble det nok for meg, og jeg sa at hun kunne få nummeret hans og ringe han om hun virkelig var interessert i et svar på det. Det ble selvfølgelig tatt lille opp:) (forstår jo hvorfor, men hjelpe meg: hun er jo helt på trynet!)

Men hvordan ville dere reagert på dette?

Hun er sånn på flere ting, hun har innprogramerte spørsmål som hun stiller om mine foreldre og deres nære. De samme spørsmålene hver gang, og hun bærer ikke preg av å ha bit seg merke i svarene hun får! grrr.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291844-svigermor-hvordan-ville-dere-reagert/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neste gang så kom henne i forkjøpet. før hun spør så fortell henne det samme som du svarte i fjor.

Jeg kan love deg at hun blir dødelig fornærmet og sikkert reiser hjem igjen pga av en sånn kommentar!

Sist hun var her gikk hun rundt og tilbydde seg å bo på hotell noen netter fordi vi har liten plass her hjemme til å ha overnattingsbesøk i flere dager. Når vi endelig takket ja til det, etter to dager, pakket de tingene og reiste hjem ... Barnebarnet satt igjen og var lei seg fordi hun hadde gledet seg til to dager til...

Jeg får følelsen av at alt hun lirer av seg som virker høflig og hensynsfult er TOMT TOMT og atter TOMT prat.

Annonse

Jeg kan love deg at hun blir dødelig fornærmet og sikkert reiser hjem igjen pga av en sånn kommentar!

Sist hun var her gikk hun rundt og tilbydde seg å bo på hotell noen netter fordi vi har liten plass her hjemme til å ha overnattingsbesøk i flere dager. Når vi endelig takket ja til det, etter to dager, pakket de tingene og reiste hjem ... Barnebarnet satt igjen og var lei seg fordi hun hadde gledet seg til to dager til...

Jeg får følelsen av at alt hun lirer av seg som virker høflig og hensynsfult er TOMT TOMT og atter TOMT prat.

Jeg får en fornemmelse av at svigermor egentlig er veldig usikker på deg og bare prøver å vise seg interessert i deg og dine. Kanskje merker hun at du irriterer deg over henne og hun blir dermed enda mer usikker....

Jeg får en fornemmelse av at svigermor egentlig er veldig usikker på deg og bare prøver å vise seg interessert i deg og dine. Kanskje merker hun at du irriterer deg over henne og hun blir dermed enda mer usikker....

Ja, det høres ikke usannsynlig ut.

Ja, det høres ikke usannsynlig ut.

Hun blir usikker på meg og dermed nekter hun å få med seg det som hun får som svar ( har tross alt svart høflig i ganske mange år!)

Og hun foreslår å avlaste oss med å bo litt på hotell, men med en gang vi takker ja så stikker hun hjem?

Og da er det min feil? velvel...

Greit nok at man kan jatte med, men har man ikke lov etter så lang tid å slenge fra seg en frekkhet fordi man føler det er hakk i plata?

Jeg lurte jo egentlig bare på hvordan dere ville reagert... ikke på hvem som er problemet:)

Tydelig at dette bare er noe hun synes er et passende konversasjonstema, hun spør om dette på samme måte som andre kommenterer været.

Ikke noe å hisse seg opp over!

kanskje er det et tema ala været,,, men hvorfor etter så mange år og så mange påminnelser er det fremdeles umulig for henne å få med seg at han ikke lenger har bare ett barnebarn?

Jeg hisset meg ikke opp, jeg bare ble frekk fordi jeg synes det går for langt...

Annonse

kanskje er det et tema ala været,,, men hvorfor etter så mange år og så mange påminnelser er det fremdeles umulig for henne å få med seg at han ikke lenger har bare ett barnebarn?

Jeg hisset meg ikke opp, jeg bare ble frekk fordi jeg synes det går for langt...

Han er vel ikke en veldig viktig person i hennes liv.

Selv glemmer jeg stadig antall, kjønn og alder på barna til de litt fjerne vennene i omgangskretsen. Enkelte blir litt fornærmet for det, mens de fleste heldigvis skjønner at det er mye man skal holde rede på.

Hun blir usikker på meg og dermed nekter hun å få med seg det som hun får som svar ( har tross alt svart høflig i ganske mange år!)

Og hun foreslår å avlaste oss med å bo litt på hotell, men med en gang vi takker ja så stikker hun hjem?

Og da er det min feil? velvel...

Greit nok at man kan jatte med, men har man ikke lov etter så lang tid å slenge fra seg en frekkhet fordi man føler det er hakk i plata?

Jeg lurte jo egentlig bare på hvordan dere ville reagert... ikke på hvem som er problemet:)

Jeg ville svart henne på spørsmålet på en hyggelig måte og tenkt at det jammen var snålt at hun ikke huska det denne gangen heller ;-)

Dette er vel et typisk eksempel på en situasjon hvor en god posjon overbærenhet er på sin plass. At hun spør om det samme gang på gang kan nok være irriterende, men det er ikke slemt eller skadelig for verken deg eller ungene dine.

I samvær med familie (og kanskje særlig svigerfamilie) er det viktig å være litt romslig og velge sine slag med omhu. Når min svigermor forteller den samme historien for åttehundreogfemtiellevte gang, sier jeg ja og ha og du verden, og så skifter jeg forsiktig samtaleemne, gjerne ved å spørre henne om noe hun er interessert i. Og så tuller mannen og jeg litt om det på tomannshånd senere.

Samtidig trøster jeg meg med at hun heldigvis er overbærende med en del ting vi gjør, som sikkert er irriterende for henne.

Jeg har en svigermor veldig lik din. Henne har jeg kjent siden -83 og det jeg har lært er at jeg ikke kan forandre henne. Så jeg svelger kameler så godt jeg bare kan, svarer på de samme spørsmålene om mennesker hun ikke kjenner og prøver å holde et sivilisert forhold til henne.

Det tror jeg var en god tolkning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...