Gjest helt rådløs på hva vi kan gjøre Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Gutten vår på 6 år tisser på seg hver dag nå, det har holdt på ivhertfall de siste 3-4 månedene. Han har gjort det tidligere også, men så ble det bedring før det begynte igjen. Nå er vi helt rådville; vi har snakket med han, oppmuntret han, vært strenge, ja prøvd alt, men ingenting nytter. Vi har undersøkt om det er ytre omstendigheter som gjør at han tisser på seg, men det er det ikke, han er en glad og fornøyd gutt. Slik vi ser det er han så redd for å glipp av ting at det går galt. Vi har tatt det opp med helsestasjonen, men fikk ingen råd som vi ikke har prøvd der. Han må gå med mørke dongeribukser på skolen hver dag, så ikke de andre skal se at han tisser på seg, for ønsker jo ikke at han skal bli noe mobbeobjekt heller. Alle råd tas imot med stor takk!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291918-gutt-6-%C3%A5r-som-tisser-ofte-p%C3%A5-seg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Problemet er jo ikke så uvanlig, men hver dag høres unektelig slitsomt ut. Om dere har en god fastlege, ville jeg tatt en prat med h*n. I første omgang uten gutten til stedet. Det vil alltid være en viss mulighet for at det er fysiologisk, selv om det kanskje ikke er så sannsynlig. Kan hende har legen noen gode tips. Kan dere prøve å finne faste tidspunkt som gutten sendes på do? F.eks. etter måltid, bestemte klokkeslett. Etter at han har drukket etc. Kan det avtales med læreren at gutten sendes på do til faste tider? Hva med å regulere når på dagen han drikker hvor mye? Om han problemet er at han utsetter det for lenge, er kankje forebygging veien å gå. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291918-gutt-6-%C3%A5r-som-tisser-ofte-p%C3%A5-seg/#findComment-2346080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Har han noengang vært helt tørr? Hvis han har det, kan dere jo sjekke om han har blærekatarr. Det er ikke alltid at barna kjenner dette selv, så lever en urinprøve på legekontoret.Det kan forresten være greit å sjekke uansett. Vår gutt var ikke tørr som 6-åring. Nå nærmer han seg 9 år og det er nesten helt slutt på uhell. Har skrevet en del om dette tidligere, så du kan jo søke litt, eller se på sidene for dag- og nattevæting. Håper dere finner ut av det. Det merkes så godt nå på vinteren, at man må vaske mye klær, og at uteklærne må rekke å bli tørre til neste dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291918-gutt-6-%C3%A5r-som-tisser-ofte-p%C3%A5-seg/#findComment-2346148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mikkaela_rev Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Dette opplever vi med sønnen til kjæresten min også, han er fem år. Han tisser på seg av samme grunn, han blir oppspilt og er redd for å glipp av det som skjer. (Så søte de er forresten!) Han vrir seg som en ål samtidig som at han nekter for at han må på do, og minutter senere går det galt.. Det som har fungert for oss i det siste er flere ting: 1: Vi har snakket med ham om at det kan være kjedelig å gå på do når man har det gøy, men at alle må det, også voksne. Fortell gutten din om en gang du hadde det KJEMPEgøy og måtte på do (sørg for at det er noe han kan relatere seg til, gjerne en episode fra du var barn) Gjør det også foran ham i samarbeid med partner: Lek sammen alle tre, og når det er som gøyest gjør et lite nummer ut av at du plutselig må tisse (en god dæsj skuespill/overdrivelse skader ikke). Mens du er på do kan mannen din passe på at de to venter med leken fram til du er tilbake. Da går dere foran med et godt eksempel, og selv om det ikke er sånn at barn venter med leken får han i hvertfall positive assossiasjoner til hvordan dette foregår i hjemmet. Dere burde bytte på 'tisse'-rollen, og gjøre dette hver dag en tid framover. 2: Vær synsk! Du vet hva som gjør din sønn ekstra oppspilt, gjør det til en regel at han må tisse før de aktuelle situasjonene oppstår. Vær på lag her også, igjen kan du spille litt skuespill: "Jeg gleder meg så mye nå at jeg MÅ tisse før vi går! Det synes jeg vi skal alle sammen!" Da spiller selvsagt pappa på lag også, og lillegutt vil nok følge etter. 3. Når uhell skjer; pass på å knytte det til situasjonen på en rolig måte, med en fin samtale. Han kan sannsynligvis fortelle akkurat hva som gjorde at han ikke kunne vente, og dermed har dere enda mer håndgripelig info til neste gang! 4. Vis forståelse! Selv om vi voksne ikke tisser på oss har vi alle opplevd følelsen av å holde oss på grunn av noe gøy/viktig. Bruk erfaringen og følelsene du har i disse situasjonene som grunnlag for samtale med barnet ditt de gangene det går galt. Unger elsker å relatere seg til foreldrene sine/andre voksne, og vi bruker ikke akkurat rope ut at vi må tisse. Ved å gjøre barnet oppmerksom på at til og med voksne faktisk må gå fra enhver situasjon for å gå på do, kan barnet lettere godta å måtte gjøre det selv. Jeg er ingen ekspert, men dette har fungert for oss. Uhell skjer fortsatt, men det har blitt mye bedre. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291918-gutt-6-%C3%A5r-som-tisser-ofte-p%C3%A5-seg/#findComment-2346177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pyttan Skrevet 24. november 2007 Del Skrevet 24. november 2007 Problemet er jo ikke så uvanlig, men hver dag høres unektelig slitsomt ut. Om dere har en god fastlege, ville jeg tatt en prat med h*n. I første omgang uten gutten til stedet. Det vil alltid være en viss mulighet for at det er fysiologisk, selv om det kanskje ikke er så sannsynlig. Kan hende har legen noen gode tips. Kan dere prøve å finne faste tidspunkt som gutten sendes på do? F.eks. etter måltid, bestemte klokkeslett. Etter at han har drukket etc. Kan det avtales med læreren at gutten sendes på do til faste tider? Hva med å regulere når på dagen han drikker hvor mye? Om han problemet er at han utsetter det for lenge, er kankje forebygging veien å gå. mvh Har en datter som sliter med det samme. Etter nå å ha utelukker fysiske årsaker så har hun fått beskjed av legen å gå på do hver gang en situasjon endrer seg. Når hun står opp, før hun går på skolen. når det ringer ut, når skolen er slutt og deretter hver time når jeg sier fra. Det hadde visst noe å gjøre med at barna overstyrer refleksen om at de må på do, slik at de faktisk ikke kjenner selv at de må tisse. Med denne treningen vil refleksen komme. Legen sa at for barn som satt under skrivebordet når han ga "tisselekser" tok det seks mnd og barn som stod foran han når han ga leksene så gikk det seks uker. Det er bare å få han på do. Snakke med lærerene. Men utelukk en urinveisinfeksjon osv først. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/291918-gutt-6-%C3%A5r-som-tisser-ofte-p%C3%A5-seg/#findComment-2346181 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.