Gå til innhold

Snuppa vår må begynne med briller

Anbefalte innlegg

Var på undersøkelse i går..... føler oss som kjempedårlige foreldre som ikke har oppdaget dette før .... hun er 7 år, + 3,5 på det ene øyet og + 0,5 på det andre .... ortopisten reagerte på at dette ikke har blitt oppdaget på noen av helsekontrollene vi har vært på. Vi har jo reagert på at hun sjeler innimellom, nå i sommer fant vi (heldigvis) ut at vi for sikkerhetsskyld skulle få undersøkt dette bedre.

Til mandagen skal vi avgårde å bestille briller. Så får vi se framover da, om hun må bruke briller (eller linser etterhvert) resten av livet, eller om det vil rette seg :).

Fortsetter under...

Gjest life most go on...

ikke tenk tanken at dere er dårlige foreldre!

jeg føler at at mange helsestasjoner ikke gjør jobben sin på dette området. har selv opplevd dette som liten. helsesøster så ikke at jeg sjelnet på ene øyet før jeg var rundt 6-7, da begynte jeg med lapp. men det var for seint. så her sitter jeg med øya i kryss- for resten av livet.

går ikke ann å operere det sier øyenlegen etter en sjekk i voksen alder :(

lykke til med småen deres, håper det går bra! :o)

jeg føler at at mange helsestasjoner ikke gjør jobben sin på dette området. har selv opplevd dette som liten. helsesøster så ikke at jeg sjelnet på ene øyet før jeg var rundt 6-7, da begynte jeg med lapp. men det var for seint. så her sitter jeg med øya i kryss- for resten av livet.

...hjelper ikke alltid med tidlig diagnose heller. Jeg har hatt briller (rundt +7) siden før jeg var to. Gått med lapp over øyet lenge. Men skjeler fortsatt, kan ikke opereres. Og det er virkelig ingen krise, briller og jeg hører liksom sammen :)

Hvordan skjulle dette blitt oppdaget på helsekontrollene, da?

Har selv en seksåring jeg lurer på om jeg burde få sjekket øynene på, de har aldri gjort noe for å sjekke dem hos helsesøster. Men antakelig er det ikke lett å sjekke synet på barn under 5-6 år, i hvertfall ikke uten spesiell kompetanse.

Takk :)

Det går helt sikkert bra, men jeg ser jo utfordringene fremover nå da på denne årstiden ..... komme utenfra og inn i et varmt rom, så dugger brilleglassene, gå ute i snø- og regnvær, så blir brilleglassene våte, base ute i snøen.

De sa også at hun skulle ha på seg brillene fra hun våknet om morgenen til hun skulle legge seg ..... hva når de er i svømmehallen med skole og idrettsskole .....

Har du noen tips til meg :) ?

*Humrer litt* Jeg mener overhode ikke å være spydig altså (sjeler selv, men det er så og si usynlig, bare merkbart for meg selv), men du minte meg på en episode fra gymnaset. Det var ei jente der som skjelte ganske kraftig og hun fortalte at hun hadde møtt en fyr og at det var kjærlighet ved første blikk. Husker vi lattermildt lurte litt på hvordan det blikket artet seg. ;o) Ikke på noen ondskapsfull måte altså, hun var ei kjempekoselig jente!

Annonse

Det går helt sikkert bra, men jeg ser jo utfordringene fremover nå da på denne årstiden ..... komme utenfra og inn i et varmt rom, så dugger brilleglassene, gå ute i snø- og regnvær, så blir brilleglassene våte, base ute i snøen.

De sa også at hun skulle ha på seg brillene fra hun våknet om morgenen til hun skulle legge seg ..... hva når de er i svømmehallen med skole og idrettsskole .....

Vår jente fikk briller da hun var 4 år - sjeler og det dårligste øyet var +7 mens det beste øyet var 5 eller 5,5 - husker ikke helt. Hadde utrolig dårlig samvittighet i 2 dager (og netter!!) over hvorfor vi ikke hadde oppdaget dette tidligere - så jeg skjønner følelsen. Men øyelegen sa at det var ganske vanlig med overlangsynte barn at de skjulte det godt, så da så..

Hun har brukt lapp siden da, og nå er hun 8 år. Det går helt fint, og brillebruk går også greit - måtte sette lenke på de første årene fordi hun kunne legge fra seg brillene. Ikke noe problem å få henne til å bruke brillene fordi hun så så utrolig mye bedre med briller enn uten. Lapp satte vi i system- var aldri noe valg eller diskusjon - var/er en del av hverdagen.

Det med brillebruk har sine ulemper med barn - de blir raskt skitne, og iallefall vår datter lot seg ikke merke av det. I tillegg blir man, som du sier, duggete i regn og når man kommer i nn fra kaldt være - det er en vanesak (har briller selv). I bassenget bruker hun ikke briller (var nok ikke det de mente med at barnet ditt ALLTID skulle ha brillene på) , men i gymtimer og slikt går det helt greit sånn rent praktisk.

Utfordringen for vårt barn ble at hun hadde så stor styrke på glassene at brytningen mellom glassene og øyet ble så store at hun fikk "død-soner" til sidene og ned/opp - akkurat slik som man får dødsone til sidene når man kjører bil. Dersom anbefalte de at hun skulle prøve ut linser, slik at i en alder av 7 år fikk hun det. Litt forskjellige meninger om hvor bra det var blant optikkerne, men den vi har mest + øyelegen på sykehuset mente at det var bra - og vi fikk en mye aktivere unge som plutselig hadde dybdesyn og kunne stå på ski nedover bakke osv.

Dette ble et laaangt svar..

Hvordan skjulle dette blitt oppdaget på helsekontrollene, da?

Har selv en seksåring jeg lurer på om jeg burde få sjekket øynene på, de har aldri gjort noe for å sjekke dem hos helsesøster. Men antakelig er det ikke lett å sjekke synet på barn under 5-6 år, i hvertfall ikke uten spesiell kompetanse.

På vår helsestasjon er det øyesjekk på 4-årskontrollen.

Vår storesøster på 6 år, ble fanget opp på 4-årskontrollen - henvist videre til ny sjekk hos helsestasjonslegen - og deretter videre til øyelegen. Hun fikk påvist langsynthet (+ 1,0 på begge øynene), veldig skjeve hornhinner og at hun nesten ikke brukte det venstre øyet.

Så da ble det briller - samt bruk av lapp to gagner om dagen (i alt 2 timer + 1 time).

Vi har blitt fulgt opp regelmessig av øyelegen vår. Var der for et par uker siden - samsynet har stabilisert seg, slik at hun nå slutter med lappen. Mens langsyntheten har forverret seg til +2,0 på det ene øyet og +2,5 på det andre øyet. Hentet de nye brillene i går - og hun er strålende fornøyd selv.

Gjest Shira :o)

Jeg oppdaget ikke at min nesten 5-åring hadde så dårlig syn, at han var under kategorien svaksynt. Jeg har inntrykk av at det ikke er så lett å fange opp for oss foreldre. Vi er i vante omgivelser for barnet, og barnet har lært seg og fungere der.

Han er langsynt, og må mest sannsynlig bruke briller eller linser livet ut. Jeg kan nå ikke se for meg han uten briller, det er en del av hans personlighet :o)

Det går helt smertefritt, han har mer problem med å holde styr på legoen sin, enn brillene ;o)

Vår jente fikk briller da hun var 4 år - sjeler og det dårligste øyet var +7 mens det beste øyet var 5 eller 5,5 - husker ikke helt. Hadde utrolig dårlig samvittighet i 2 dager (og netter!!) over hvorfor vi ikke hadde oppdaget dette tidligere - så jeg skjønner følelsen. Men øyelegen sa at det var ganske vanlig med overlangsynte barn at de skjulte det godt, så da så..

Hun har brukt lapp siden da, og nå er hun 8 år. Det går helt fint, og brillebruk går også greit - måtte sette lenke på de første årene fordi hun kunne legge fra seg brillene. Ikke noe problem å få henne til å bruke brillene fordi hun så så utrolig mye bedre med briller enn uten. Lapp satte vi i system- var aldri noe valg eller diskusjon - var/er en del av hverdagen.

Det med brillebruk har sine ulemper med barn - de blir raskt skitne, og iallefall vår datter lot seg ikke merke av det. I tillegg blir man, som du sier, duggete i regn og når man kommer i nn fra kaldt være - det er en vanesak (har briller selv). I bassenget bruker hun ikke briller (var nok ikke det de mente med at barnet ditt ALLTID skulle ha brillene på) , men i gymtimer og slikt går det helt greit sånn rent praktisk.

Utfordringen for vårt barn ble at hun hadde så stor styrke på glassene at brytningen mellom glassene og øyet ble så store at hun fikk "død-soner" til sidene og ned/opp - akkurat slik som man får dødsone til sidene når man kjører bil. Dersom anbefalte de at hun skulle prøve ut linser, slik at i en alder av 7 år fikk hun det. Litt forskjellige meninger om hvor bra det var blant optikkerne, men den vi har mest + øyelegen på sykehuset mente at det var bra - og vi fikk en mye aktivere unge som plutselig hadde dybdesyn og kunne stå på ski nedover bakke osv.

Dette ble et laaangt svar..

Tusen tusen takk for et godt godt svar til oss, isbe :) !! Det hjalp faktisk på humøret mitt her.

Ha en kjempeflott søndag !

God klem fra meg

[quote name=Shira :o)' timestamp='1195987242' post='3729375]

Jeg oppdaget ikke at min nesten 5-åring hadde så dårlig syn, at han var under kategorien svaksynt. Jeg har inntrykk av at det ikke er så lett å fange opp for oss foreldre. Vi er i vante omgivelser for barnet, og barnet har lært seg og fungere der.

Han er langsynt, og må mest sannsynlig bruke briller eller linser livet ut. Jeg kan nå ikke se for meg han uten briller, det er en del av hans personlighet :o)

Det går helt smertefritt, han har mer problem med å holde styr på legoen sin, enn brillene ;o)

:) det er sant det du skriver, de lurer seg selv og oss med synet sitt.

Ortoptisten sa også det til oss, hun har lurt dere lenge :), dere har et kjempeglupt barn :).

Det går nok bra, når vi får brillene, men det er mange tanker som faller ned i hodet mitt. Akkurat nå er de ute å aker .... snøspruten står rundt barna ..... men det går seg nok til :)

På vår helsestasjon er det øyesjekk på 4-årskontrollen.

Vår storesøster på 6 år, ble fanget opp på 4-årskontrollen - henvist videre til ny sjekk hos helsestasjonslegen - og deretter videre til øyelegen. Hun fikk påvist langsynthet (+ 1,0 på begge øynene), veldig skjeve hornhinner og at hun nesten ikke brukte det venstre øyet.

Så da ble det briller - samt bruk av lapp to gagner om dagen (i alt 2 timer + 1 time).

Vi har blitt fulgt opp regelmessig av øyelegen vår. Var der for et par uker siden - samsynet har stabilisert seg, slik at hun nå slutter med lappen. Mens langsyntheten har forverret seg til +2,0 på det ene øyet og +2,5 på det andre øyet. Hentet de nye brillene i går - og hun er strålende fornøyd selv.

Vi hadde også øyesjekk på helsekontrollene både 4 og 6 år.

Begge gangene var det turnusleger av type "våre nye landsmenn" (ikke noe negativt om det, mange flinke der også), ingen av de hadde barnetekke, øyesjekkene var kjapt gjort, de skulle fortelle hvilken figurer de så.

Når barna er langsynt, så ser de vel godt på avstand da, og plakaten var jo langt unna, så da kan de jo umulig fange det opp....

Gjest Shira :o)

:) det er sant det du skriver, de lurer seg selv og oss med synet sitt.

Ortoptisten sa også det til oss, hun har lurt dere lenge :), dere har et kjempeglupt barn :).

Det går nok bra, når vi får brillene, men det er mange tanker som faller ned i hodet mitt. Akkurat nå er de ute å aker .... snøspruten står rundt barna ..... men det går seg nok til :)

Guttungen lurte oss kraftig. Enda vil han ha det til at han ser uten briller, men nå vet jeg at han ikke gjør det ;o) Han fungerer ikke uten brillene sine.

Det går så bra. Brillene er på i svømmehallen, i akebaken, vi tenker rett og slett ikke på dem, de er bare på.

Annonse

Tror det er nokså vanlig å ikke være obs på slike ting overfor sitt eget barn. Husker selv da tanta mi sendte meg til øyelege som 9 åring. Hadde da minus 4,5 på begge øyne, satt 20 cm unna tvn for å kunne se og hadde to lærerforeldre. Likevel var det altså tanta mi som var glup nok til å hinte om at jeg kanskje ikke så så innmarri godt.

Barndom med briller er helt greit, bortsett fra ballspill i gymmen... Men med et syn som gikk ned i minus 10 etterhvert, er jeg veldig glad for at kontaktlinsene er oppfunnet ;-)

Det finnes brilleglass som ikke dugger så lett.

;-)

mvh

Skjønner hva du mener men måtte bare kommentere denne lille skrivefeilen:

En ortoped kan mye om bein og skjelett og sånt.

Når jeg har sjekket synet har jeg gått til en optiker.

Hun har faktisk ikke skrevet feil. Ved mistanke om problemer med samsynet blir en sendt til kontroll hos ortoptist, som er spesialister på samsyn-problemer.

Skjønner hva du mener men måtte bare kommentere denne lille skrivefeilen:

En ortoped kan mye om bein og skjelett og sånt.

Når jeg har sjekket synet har jeg gått til en optiker.

Du har helt rett, jeg hadde uteglemt en T,

korrekt skrivemåte er O R T O P T I S T

Takk for at du rettet på meg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...