Gå til innhold

"Ikke egnet til barn under tre år"

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt noen kosedyr til den håpefulle i magen, men så oppdaget jeg at på den ene står det at den ikke er egnet til barn under tre år. Hvorfor? Kan det være fordi det er "ris" i den for å få den til å stå? Det er det også i de andre jeg kjøpte, men dem står det ingenting på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291949-ikke-egnet-til-barn-under-tre-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har inntrykk av at det står dette på stor sett alle leker (bortsett fra de som er typisk laga for babyer - rangler etc..).

Grunnen er nok at fabrikanten vil helgardere seg mot evetuelle søksmål? Du kan kanskje sjekke leken for løse deler og om stoffet er trygt å bite/suge på (giftstoffer).

Annonse

Jeg har inntrykk av at det står dette på stor sett alle leker (bortsett fra de som er typisk laga for babyer - rangler etc..).

Grunnen er nok at fabrikanten vil helgardere seg mot evetuelle søksmål? Du kan kanskje sjekke leken for løse deler og om stoffet er trygt å bite/suge på (giftstoffer).

Det står også "non toxic" på, så den burde da være giftfri.

Ja, jeg tror du kan være rimelig trygg!

Jeg satser på det. Jeg har også inntrykk av at det står sånt på stort sett alt unntatt ting som er spesielt beregnet til babyer. Jeg kom i samme butikk til og med over noe som ble kalt babydyr, eller noe i den duren, og også dem stod det "ikke egnet til barn under tre år" på. Men babyer må jo også kunne få kosedyr. :-)

Jeg satser på det. Jeg har også inntrykk av at det står sånt på stort sett alt unntatt ting som er spesielt beregnet til babyer. Jeg kom i samme butikk til og med over noe som ble kalt babydyr, eller noe i den duren, og også dem stod det "ikke egnet til barn under tre år" på. Men babyer må jo også kunne få kosedyr. :-)

Ja, jeg har forlengst begynt å stole på meg selv når det gjelder slike advarsler. I motsatt fall hadde ungene mine neppe hatt noen leker før de fylte tre år ;-)

Har samme erfaring som togli. Den vittigste jeg har sett er en plastspade ungene har. Den består av tre deler - hank, skaft og spadebladet. Spadebladet har omkrets som en frokosttallerken, hanken er solid støpt og er på str med en kaffeasjett/skål, og skaftet er en knapp halvmeter langt. Allikevel var den altså merket med "forbudsskilt" for barn under 3 år.

Har samme erfaring som togli. Den vittigste jeg har sett er en plastspade ungene har. Den består av tre deler - hank, skaft og spadebladet. Spadebladet har omkrets som en frokosttallerken, hanken er solid støpt og er på str med en kaffeasjett/skål, og skaftet er en knapp halvmeter langt. Allikevel var den altså merket med "forbudsskilt" for barn under 3 år.

Kanskje det er amerikanere som er redde for å bli saksøkt....

Enig.

Jeg husker fra dengang da at det var mange leker som ikke ville være så spennende for barn over 3 år - det var typiske 'smårollingsleker', men likevel var de merket med "ikke egnet for barn under 3 år".

Dette er vel en lettvinthetsløsning fra produsenten for å unngå søksmål og/eller unngå å legge de kostnadene i produktet som hadde vært nødvendig for å gjøre det trygdt for barn under 3 år. :-(

Annonse

Enig.

Jeg husker fra dengang da at det var mange leker som ikke ville være så spennende for barn over 3 år - det var typiske 'smårollingsleker', men likevel var de merket med "ikke egnet for barn under 3 år".

Dette er vel en lettvinthetsløsning fra produsenten for å unngå søksmål og/eller unngå å legge de kostnadene i produktet som hadde vært nødvendig for å gjøre det trygdt for barn under 3 år. :-(

Sikkert amerikanerne som har skylda pga de latterlige søksmålene de kommer med ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...