Gå til innhold

Tror barna deres på julenissen?

Anbefalte innlegg

Min datter på 8 år tror fullt og helt på julenissen (og påskeharen og tannfeen...). Det er så fint å høre henne fortelle om julenissen som kommer på lillejulaften på natta og pynter hele huset, og hun er sååå imponert over at han husker hvor alt skal stå - heldigvis gjør hun også det, slik at dersom jeg er i tvil kan jeg spørre henne noen dager i forveien om noen ting - eller finne på en grunn til at nissen har endret på steder...

Av en eller annen grunn tror hun også at nissen er den som kommer med adventskalenderen. Hun vet vi har den, men ser aldri at den blir fyllt med pakker.. Hun er litt usikker på om det er jeg eller nissen som gjør det...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/291983-tror-barna-deres-p%C3%A5-julenissen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I fjor var jenta mi åtte. Da bestemte hun seg, det finnes ingen julenisse, men noen lure mammaer og pappaer :)

Ei niese av meg kom hjem til sin mor fra skolen (7år), sint og fortvilet. Dumme mamma, du har jugd, det finnes ingen nisse. Alle erta meg da jeg sa at julenissen finnes :(

Så det er en "fare" med det også....... Det har ikke skjedd med mine.

Selv synes jeg det har vært veldig spennende med nisse i barndommen, derfor kjørte vi på med nissehistorier med barna våre også. De siste årene har hun sett at det er "hjelpenisser" som kommer (pga maske) på kvelden. Nissen vår har alltid lagt en julegave til hvert barn under treet til de våknet julaften morgen. Det har vært veldig stas :)

Jeg fortsetter nok med morgengaven og julestrømpen selv om de ikke tror på nissen lengre :)

Er hun 8 år og virkelig _tror_ på nissen?! Mine på 7 og 9 år har ikke trodd på verken julenissen, tannfeen eller påskeharen på flere år.

Ja - hun tror VIRKELIG på julenissen. Nå har vi det sånn at ungene aldri SER julenissen. Her i huset kommer julenissen på natta, forvandler hele huset med julepynt m.m. og legger alle gavene under juletreet (som vi har satt opp), pynter treet, henger opp julegardiner osv. Det gjør det kanskje lettere å tro - det at de ikke ser noen bak en maske osv. Dessuten hadde hun, i barnehagen, et besøk til et gammeldags juleverksted der en julenisse satt, og i flg henne er DET den virkelige julenissen. Han hadde ikke maske osv.

Jeg er faktisk ikke sikker på om snuppene på 5 og 6 virkelig tror på nissen - og det tror jeg ikke de helt vet selv heller... He-he.

De vet at den nissen som kommer på julekvelden er en person som har kledd seg ut, men de tror det er fordi julenissen trenger hjelp fordi det er så mange som skal ha pakker.

Men på loftet i barnehagen, DER bor det en nisse som er ekte. Og på Nordpolen bor det en ekte. Så neimen om de er helt, helt sikre på hvordan dette egentlig er. Også vet de at vi kjøper og gir julegaver til hverandre, men lister til nissen må de lage. :-)

Påskeharen, derimot, er det ingen tvil om at eksisterer, og det samme med tannfeen.

Annonse

Vi har en regel som sier at når barna begynner på skolen så forteller vi at nissen ikke finnes på ordentlig. Dette for å unngå at de skal høre om det på skolen og bli lei seg eller ertet fordi de tror på han.

Men alle er med på leken om at den finnes alikevel slik at minstemann ikke får vite det før han fyller 6 år. Og det koser vi oss med alle sammen store og små.

Storesøster var veldig i tvil i fjor (var da nesten 7 år), mente nok at det var pappa som var nissen året før, så vi allierte oss med en kamerat. Begge avslørte han, men sa ingenting før han hadde gått...:-)

Derfor har vi ikke lagt opp til å tro på nissen i år. Lillebror på 5 1/2 år "glemmer" seg innimellom og snakker som om nissen finnes. Da har vi spurt han om han tror nissen finnes og han husker da hvem som var nisse ifjor.

I tillegg var vi på shopping i går, og da fikk de hver sin nissemaske som skal brukes til å gå julebukk med i romjula, så nå er nok løpet kjørt. Har imidlertid tenkt å la storesøster på snart 8 år være nisse i år - da blir det arti å se lillebrors reaksjon...

Ja - hun tror VIRKELIG på julenissen. Nå har vi det sånn at ungene aldri SER julenissen. Her i huset kommer julenissen på natta, forvandler hele huset med julepynt m.m. og legger alle gavene under juletreet (som vi har satt opp), pynter treet, henger opp julegardiner osv. Det gjør det kanskje lettere å tro - det at de ikke ser noen bak en maske osv. Dessuten hadde hun, i barnehagen, et besøk til et gammeldags juleverksted der en julenisse satt, og i flg henne er DET den virkelige julenissen. Han hadde ikke maske osv.

Jeg bare lurer på noe:

Hvis du sier at julenissen julepynter huset om natten, og legger gavene under treet: sier du at gavene også ER fra nissen? Er ikke det så fall littdårlig gjort overfor de ekte giverne?

Og hva med julepynten etterpå, kommer julenissen og henter den når jula er slutt? Eier nissen julepynten, sånn at den ikke er deres julepynt?

Ble bare litt nysgjerrig på hvordan dere forklarer ting.....

Jeg bare lurer på noe:

Hvis du sier at julenissen julepynter huset om natten, og legger gavene under treet: sier du at gavene også ER fra nissen? Er ikke det så fall littdårlig gjort overfor de ekte giverne?

Og hva med julepynten etterpå, kommer julenissen og henter den når jula er slutt? Eier nissen julepynten, sånn at den ikke er deres julepynt?

Ble bare litt nysgjerrig på hvordan dere forklarer ting.....

Nei - det er han som bare LEGGER de under treet - hun er fullt klar over at vi får de fra forskjellige personer - faktisk med på posten og henter, og ser at de ligger overalt i huset før jul. Vi setter julepynten fram, og det er vi som tar julepynten ned - sammen.

Vi lager ikke noe styr av det, men en koselig tradisjon. Vi kommer ikke med bortforklaringer, men svarer på det hun lurer på. Men hun konstansterer det hun lurer på, istedet for å spørre - "mamma, jeg tror at nissen må ha hjelp på julaften...", eller " mamma , nissen må nok slappe godt av etter jul - og da bor han nok på nordpolen"

Det er et par-tre år siden min sjuåring gjennomskuet nissen. Vi har ikke gjort noe aktivt for å få ham til å tro på julenissen, heller. Men han synes fremdeles det er koselig og stas med nissebesøk på julaften, og spiller med fordi det gir julestemning - som han sier selv. :o)

Annonse

De to eldste på 12 og 9 år tror ikke på julenissen, men vi har et spill gående der vi later som om han finnes. Jeg har aldri innrømmet at han ikke finnes, for vi ser han jo hver jul. Jeg ser at barna liker det der skuespillet, selv om de klart har uttrykt at de vet hvem nissen er. De minste på 4 og 2 år tror på han. Den minste snakker om han hver dag med skrekkblandet fryd.

Vår storesøster på 6 år, tror definitivt på julenissen :o)

Det hun derimot ikke tror på er de julenissene som deler ut gaver på julegrantenning/juloetrefester o.l. Den julenissen hun tror på en det som kommer natt til julaften, og som legger alle gavene under juletreet. Hun er helt overbevist om at julenissen kommer igjennom pipa vår. I år har hun bebudet at hun skal holde seg våken helt til julenissen har vært på besøk *ler*

I fjor lå det en pakke til henne under juletreet, hvor det stod "Til xxx, fra Julenissen" ... og det var nok det "beviset" hun trengte :o)

Vår storesøster på 6 år, tror definitivt på julenissen :o)

Det hun derimot ikke tror på er de julenissene som deler ut gaver på julegrantenning/juloetrefester o.l. Den julenissen hun tror på en det som kommer natt til julaften, og som legger alle gavene under juletreet. Hun er helt overbevist om at julenissen kommer igjennom pipa vår. I år har hun bebudet at hun skal holde seg våken helt til julenissen har vært på besøk *ler*

I fjor lå det en pakke til henne under juletreet, hvor det stod "Til xxx, fra Julenissen" ... og det var nok det "beviset" hun trengte :o)

:) Mine har også sittet våken, eller forsøkt. De sovnet omsider hehe. Det er morro. To av barna mine er tenåringer nå og de synes at den nissetiden var skrekkelig spennende. De vil nok videreføre det til sine barn.

8-åringen har vært i tvil lenge. Jeg har verken bekreftet eller avkreftet det. Innerst inne tror ho nok ikke. Ho har nemlig spart på et par tenner lenge før ho har lagt de til tannfeen, og den dagen ho har lagt dem ut, så har ho gitt KLAR beskjed til meg *ler*

Gjest niks-niks

Våre barn er ikke-troende når det gjelder julenissen og avslørte tannfeen i en rykende fei også.

Det har iblant ført til heftige desputter med deres troende venner, og vi måtte insistere på at alle har lov å tro som de vil om tannfeer og julenisser.

Gjest annlovinda

Sønnen min som snart blir 6 tror nok fortsatt på julenissen. Hos oss kommer nissen og fyller godteri i julestrømpa natt til julaften. I tillegg kommer han på besøk med noen av gavene på kvelden. Vi har aldri brukt nissemaske, ser han en nisse på senteret eller andre steder med maske så skjønner han så klart at den ikke er ekte.

Datteren min som er mye eldre trodde også på nissen ganske lenge, til hun var 8-9 år tenker jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...