Gå til innhold

Hjemmelagede såper

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi lager med Panduro - først lagde vi med ferdige sett, men nå kjøper vi bare blokker med såpe, har former og lukt/farge i - helt klart noe ungene kan være med på - her synes 8-åringen at det er topp!

Eneste kjedelige er at det tar lang tid å smelte såpeblokken - pleier å gjøre det før jeg sier "nå skal vi lage såpe"...

Fin aktivitet for barn i den alderen :-) Panduro har både sett med alt du trenger, og løse elementer. Lønner seg å kjøpe med ekstra såpe hvis du kjøper et sett. Det kan også være gøy å kjøpe med ekstra farge. Dersom dere skal lage gaver, så kan det være et poeng å velge såpeformer som ikke er altfor store, slik at ikke gavene blir så dyre.

Vi har pleid å smelte sepemassen i mikro, og da har unger helt ned i 8 års alderen etterhvert klart å produsere alene (kun med en voksen innen rekkevidde dersom noe går galt.) Fordelen med å bruke mikro til smelting er at du slipper å bruke vannbad, og det er dermed ikke lenger noen fare for brannskader.

.

Vi lager med Panduro - først lagde vi med ferdige sett, men nå kjøper vi bare blokker med såpe, har former og lukt/farge i - helt klart noe ungene kan være med på - her synes 8-åringen at det er topp!

Eneste kjedelige er at det tar lang tid å smelte såpeblokken - pleier å gjøre det før jeg sier "nå skal vi lage såpe"...

Vi smelter i mikro, og det går både ganske fort og kan gjøres av barn :-)

Vil si at det kommer helt an på om du skal lage helt fra bunn av eller halvfabrikata. Er ikke helt sikker på om jeg ville latt en seksåring og en åtteåring vært med og lage helt fra bunn av - kommer helt an på unga.

Her er en link som jeg fant i full fart om såpekoking: http://heksebua.com/boka/sape.php. Uansett hvor du får oppskriften fra så anbefaler jeg å sjekke lutmengden på en lutkalkulator i tilfelle skrivefeil i oppskriften. Det er moro og lage såpe helt fra bunn av - de siste gangene jeg har laget har det stort sett blitt rein olivensåpe.

Ellers så er sikkert det som panduro eller lignende steder helt greit om du skal bruke halvfabrikata...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...