Gå til innhold

Han leker aldri alene, jeg blir sprø

Anbefalte innlegg

Gjest ordner seg nok

Har ikke sett andre svar du har fått. Men vil få frem det som jeg tenker på uten å bli påvirket av andre meninger her på tråden.

Trassalder er så mangt. Ingen unger reagerer likt. Hos oss har vi hatt en voldsom trassalder i flere år. Dvs. barnet vil ikke høre og slår seg vrang og hyler.

Vi har funnet ut at det som hjalp best var å praktisere time-out. Det kunne skje flere ganger i uka, men ble sjeldnere etter som tiden gikk. Mens time-out holdt på var det ofte vi måtte holde barnet fast til det roet seg ned.

I butikkene kunne også barnet finne på å skrike hvis ikke han fikk det som han ville. Men vi ble så hardhudet at vi ikke brydde oss om at andre så på. Vi tok ungen under armen og marsjerte ut til bilen og satt ungen i bilsetet sitt. Og gikk tilbake inn i butikken. (Vi passet alltid på å være i små butikker som gjorde at vi kunne følge litt med på barnet i bilen.) Det varte ikke lenge før vi bare kunne nevne at han måtte ut i bilen før han gav seg med masing og skriking . Det er jo ikke gøy å være alene i en bil!!

Hvis dere skal praktisere dette i større byer eller butikksentre bør vel begge foreldre på banen her og en av dere være ute ved bilen uten at barnet ser det. Man kan gjerne "komme ut" fra butikken og spørre barnet om det vil være med inn igjen hvis barnet er rolig. Og hvis barnet er villig til denne dealen så prøver dere igjen med å ta han med inn.

Kunsten er å overse alle de andre i butikken som ser rart på dere når dette skjer. Men siden dette ikke vil skje ofte så ville jeg tatt den påkjenningen. Det er viktig å være konsekvent. Skriking og masing skal ikke skje hverken hjemme eller ute blant folk. Å holde et barn vekk fra handling i butikk er jo ikke praktisk for dere i det lange løp.

Tv-titting er jo yndlingsgeskjeft til mange barn. Men hold et øye med klokka hvor lenge og igjen gi klar beskjed om når tittingen er ferdig. Etter barnetv så slåes tv av. Etter en film så slåes tv av. osv...

Jeg har også blitt dratt i når jeg holder på med noe hjemme. Men aviser barnet og sier at nå er jeg opptatt. Og hvis det blir tull utav det så gi time-out igjen. Når du av og til gir deg så er det jo klart at barnet fortsetter maset.

Det gjør ikke noe om barnet ikke leker. Bare ikke han forstyrrer de voksne når de er opptatt. Når tiden går så vil barnet kjede seg og begynne å fikle på noe uansett. Pass på å ha en kasse med gøye leker i nærheten slik at kanskje barnet kan begynne å rote i kassen.

Hvis dere gjør husarbeid så la han være med på dette. Det finnes mye som et lite barn kan stelle med. En fille å tørke med eller å holde støvsugeren mens mor vasker bord og vinduer osv. Tuste litt med klesvasken mens maskinen fylles eller rake løv hvis dere har hage.

Ros alltid barnet hver gang han gjør noe riktig!! Gjerne litt overdrevent slik at det når inn til han og huskes!

Har skrevet mye drastiske tiltak her synes kanskje noen her inne. Men dette behøver ikke gjøres ofte når barnet har forstått hva som kan skje. Da holder det med å fortelle at vi gjør det og det hvis du ikke oppfører deg.

Man tar et skritt fremover og to skritt bakover. Men ha tålmodighet. Det behøver ikke bety at det er noen bokstavdiagnose som feiler barnet ditt. Bare at viljen er ganske sterk.

Hos oss er barnet vårt som nærmer seg 5 år blitt veldig harmonisk og fin. Han kan enda bli sint, men kontrollerer det mer siden vi kan snakke om sakene. Og roer seg ned igjen fort.

Vårt barn vil alltid være viljesterk, det er personligheten som er slik. Og det er helt ok.

Leking vil bli mer interessant når barnet blir større. Bare gi han sjanse til å ordne det selv istedenfor at dere gir dere og leker med han.

lykke til

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...