Gå til innhold

Kresne unger - hjelp!!!!!

Anbefalte innlegg

Det går ikke over av seg selv nei. Min eldste var kresen som barn og jeg prøvde alt mulig, men til dags dato i en alder av 25 så spiser han kun de samme tingene han gjorde som barn.

Det er pinlig. Heldigvis er de to andre altetende.

Nå som han er 25 er det vel i det minste pinlig for ham selv, og ikke så mye for deg?

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

16

• Mrs. Wallace

6

• morsan

4

• mariaflyfly

3

Mest aktive i denne tråden

Det går ikke over av seg selv nei. Min eldste var kresen som barn og jeg prøvde alt mulig, men til dags dato i en alder av 25 så spiser han kun de samme tingene han gjorde som barn.

Det er pinlig. Heldigvis er de to andre altetende.

Søstra mi var temmelig kresen en god stund som barn, nå spiser hun det aller meste, så jeg satser på at ungene slekter på henne. :o)

Men hvordan har du tenkt å lære en unge som er av stolen med en gang du har satt h*n tilbake der 15-20 ganger i løpet av et måltid. Ikke alle har rygg og bekken til et slikt opplegg.

Det er _ikke_ et trivelig måltid for alle i familien. Jo visst skal barna trives ved bordet, men ikke på beskotning av andre.

For øvrig har jeg aldri truffet barn som sitter stille livredde for at de skal bli satt sele på. De sitter stille fordi de har lært at det er best slik.

Man kan fyke rundt som en gal etter dem i 6 mndr. eller man kan ta 6 dager med seler og være ferdig med det.

Iblant er det mest barmhjertig for barna at man er kontante nok til å få slutt på deres plagsomme adferd før alle er sure på dem og fulle av negative forventninger til dem.

Noen barn holder det å snakke med og det er sjeldent nødvendig med fysisk makt. Andre barn utfordrer på en veldig fysisk måte og gir seg ikke uten sverdslag. Man er nødt til å gi disse barna et fysisk tilsvar som de kan forstå. De er ikke en gang sikkert de er i stand til å roe seg og gi seg før de kjenner at det er noe som er fysisk sterkere som tar kontrollen.

mvh

I min verden finnes det heldigvis flere alternativer enn de 2 du nevner ;)

I min verden finnes det heldigvis flere alternativer enn de 2 du nevner ;)

Joda, det er to ytterligheter.

Men jeg synes ikke det å bruke en sele på en 3-åring som fyker rundt på trass er spesielt dramatisk. Det kan være den beste og enkleste løsningen for alle parter.

Unge som utfordrer vår styrke og autoritet er ikke laget av skjørt porselen. Såpass tåler de.

For tiden tror jeg det oftere er et problem at voksne ikke våger å vise styrke, enn at de er for tøffe.

Jeg foreslo seler som en respons på prusts innlegg der de strevde med et barn som absolutt ikke respekterte de beskjeder som ble gitt. Jeg hadde ikke giddet å dillet mer med det. Jeg ville brukt seler og fått fred for alle fort.

mvh

Annonse

Nå har jeg ikke lest alle kommentarer, så det kan jo tenkes jeg repeterer ting andre allerede skrevet...

Jeg har det noenlunde likt hjemme. Ser til at det alltid er en ting på bordet de liker og sier at de må smake på nye ting, men som mange andre her truer jeg de ikke med at de må spise opp. Og gjør ikke så stort nummer av det.

Ser at hun på 6 nå begynner å synes det er spennende med nye ting og smaker gjerne og det berømmer vi henne for og forteller at man iblant må smake på ting flere ganger før man liker det og andre ganger liker man det på en gang fordi smaken forandrer seg.

Men jeg trøster meg med at broren min under nesten et helt år bare spiste pasta (naturligvis iblant med pølser, kjøttboller etc) til middag og nå spiser han absolutt alt og elsker ny spennende mat - så det er lys i tunnelen. Tror han var sånn 7-8 år under pasta-tiden.

Jeg tror det går seg til og så lenge barna også spiser brød med pålegg etc og får vitamintilskudd (hvis de er dårlige til å spise grønnsaker) går det nok bra.

Et lite tips - har du sånn kokebok for barn? Det er ofte fine bilder som viser hvordan man går frem for å lage maten. Hvis de kan være med å velge matretter derifra (eller fra andre kokebøker) og være med å handle og tilberede middagen blir det kanskje mer spennende. På barner-tv heromdagen var det to barn som laget omelett, da spør begge mine juveler "Kan vi lage det en dag mamma?" Naturligvis, svarer jeg. Når jeg og mannen min har hatt det tidligere har det ikke vært snakk om å smake. Så nå skal vi lage omelett sammen så skal de selv få velge hva de vill ha i. Spent på resultatet :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...