Gå til innhold

Vektøkning?


Gjest SS

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fødte en stor gutt for 8 uker siden, da veide han 5270g og var 52 lang. Han gikk ned til 4900g, men snudde vekten igjen før vi forlot barsel.

Jeg fullammer han, i begynnelsen så gulpet han mye, ofte som sprutgulp eller rett og slett at han spydde.

Han får puppen så ofte han vil, og det er en del om kvelden, da kan det føles som om han ligger til brystet hele kvelden. Han spiser også godt gjennom hele dagen. Det går skjeldent mer en 31/2 time mellom måltidene, bortsett fra nå de siste nettene, da kan det gå 6 timer.

På 8 ukerskontroll så hadde han ikke lagt på seg mer enn 600 gr, noe jeg synes er lite. Storebroren hans hadde lagt på seg over 11/2kg i løpet av samme tidsperiode, han veide 5100g ved fødsel.

Synes du dette er for lite, bør jeg gi tillegg ved siden av??

Hilsen en litt bekymret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære SS. Ja, det er absolutt for lite. Han bør ha lagt på seg minimum 100 gram per uke fra sin laveste vekt.Hva sa de på helsestasjonen? Om han dier jevnlig og minst 6-8 ganger i døgnet, du hører at han svelger og brystene føles mykere etter amming, da er det noe som bør undersøkes nærmere.Som helsesøster er min første tanke å ta en urinprøve for å sjekke at han ikke har en urinveisinfeksjon, noe som kan føre til dårlig vektøkning. Det følger også da ofte gulping med. Gulping er vanligvis ikke farlig om vektøkningen er fin og barnet i tilegg virker fornøyd. Du sier du er bekymret og du er en erfaren mor, følg opp den bekymringen du har. Det er du som kjenner barnet ditt best.Jeg vil råde deg til å ta dette opp med helsestasjonslegen eller en annen lege.Kom gjerne tilbake i dette forumet og fortell hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei SS! :o)

Jeg skjønner godt at du er bekymret. Etter å ha lest helsesøster sitt svar til deg, vil jeg si; kom deg tilbake på helsestasjonen så snart du kan. Ta med deg en urinprøve av gutten din. Du før kjøpt urinpose til å sette på han på apoteket. De er greie å bruke.

Du skjønner, det som du opplever nå, det opplevde jeg også. Gutten min la mindre enn forventet på seg til 6 ukers kontrollen og da han var 8 uker var det bare en vektøkning på 60g de siste to ukene. En urinprøve viste en kraftig urinveisinfeksjon.

Han fikk antibiotika og ble helt fin.

Jeg ønsker masse lykke til!

Håper ellers at det går bare fint med dere! :o))

Vi har det bare bra. Gutten min er straks 5md allerede og en stooor gutt på nærmere 10 kg nå. Han er blid dagen lang og er svært så begeistret for store søster - og bror. Den gleden er gjensidig. Vi koser oss masse!

Sender gode tanker!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei SS! :o)

Jeg skjønner godt at du er bekymret. Etter å ha lest helsesøster sitt svar til deg, vil jeg si; kom deg tilbake på helsestasjonen så snart du kan. Ta med deg en urinprøve av gutten din. Du før kjøpt urinpose til å sette på han på apoteket. De er greie å bruke.

Du skjønner, det som du opplever nå, det opplevde jeg også. Gutten min la mindre enn forventet på seg til 6 ukers kontrollen og da han var 8 uker var det bare en vektøkning på 60g de siste to ukene. En urinprøve viste en kraftig urinveisinfeksjon.

Han fikk antibiotika og ble helt fin.

Jeg ønsker masse lykke til!

Håper ellers at det går bare fint med dere! :o))

Vi har det bare bra. Gutten min er straks 5md allerede og en stooor gutt på nærmere 10 kg nå. Han er blid dagen lang og er svært så begeistret for store søster - og bror. Den gleden er gjensidig. Vi koser oss masse!

Sender gode tanker!

Klem fra

Jeg har samme erfaring som amor. Minstemann la også svært lite på seg tiltross for at han spiste godt. Etter råd fra helsesøster ble det tatt urinprøve og det viste seg at han hadde urinveisinfeksjon. Etterhvert som en fikk ordnen på infeksjonene, kom også vektøkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...