Gå til innhold

Jeg gir meg ikke: katt eller marsvin?

Anbefalte innlegg

Fortsetter med dyre-spørsmålet!

Jeg hadde nesten bestemt meg for katt, men nå lurer jeg også litt på marsvin.

De er jo også søte og koselige, men helt annerledes enn katt da.

Fordeler/ulemper?

føler vel at ansvaret er enda størrre med en katt, for den blir jo også mye eldre, og man har jo da ansvaret lenger. Annet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292389-jeg-gir-meg-ikke-katt-eller-marsvin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke tenke meg en smågnager i hsuet det hele tatt, jeg da. Ser ingen sjarm med dem... En ulempe med marsvin er i hvertfall at det er et burdyr,og buret må stelles og renses buret. Regner med at de ikke kan gå noe særlig løs uten å gnage på ledninger og være en fare for seg selv og det elektriske anlegget. Samt drite litt i krokene...

Katter er stolte og sevstendige dyr. Lufter seg selv, renslige, mye kos og personlighet. Fanger mus, hvis dere har det problemet. Er lekne og morsomme for barna. Gode og varme når de krøller seg sammen deg i sofaen en kald vinterkveld :o)

Annonse

Katt har jeg ingen erfaring med.

Marsvin har jeg hatt selv. Hadde ett nydelig rosettmarsvin i noen år. Det var veldig kosete, gikk mye løs inne, og gikk ute i bånd om sommeren. De kan bråke endel, spessielt om de hører du er i kjøleskapet osv. De er veldig glad i mat. Buret gjorde jeg rent i gjerne 2-3 ganger i uken, og synest ikke det ble noe særlig lukt da.

Viktig att man får marsvinet når det er lite, og ikke noe særlig eldre enn 3 mnd. viss man skal prøve å få det tamt. Man må også pass på att buret ikke står i trekk, da marsvin fort blir forkjølet. ( det døde vårt marsvin av..) Marsvin biter svært sjeldent, har aldri selv opplevd det. Lett å få noen venner av barna til å passe det, og man kan være borte en helg, viss man passer på att marsvinet har rikelig med mat og drikke og friskt høy.

Lykke til med evt. valg.

ringerikskringla

nå er jeg noe allergisk for gress og pollen og ei jeg er tante til har marsvin.jeg må ha med zyrtec og nesespray når jeg besøker de.blir så tett av det de ligger på..

så er dere allergisk for noe slikt så velg katt.

men vil også si att de har en 4-5 slike dyr inne.kanskje det er verre enn 1..

Jeg hadde marsvin som barn, noe jeg ikke kan fatte i dag... Marsvin er et hæslig dyr på linje med mus og rotter, og overhode ikke i kjæledyrkategorien.

Katt, derimot, er bare søte og nydelige og kosete og ikke nyttige - fordi de fjerner disse forferdelige smågnagerne fra vårt hjemlige miljø.

Vet ikke om jeg var tydelig nok...?

;-)

Gjest elle melle deg fortelle blir det da

Det er en himmel forskjell på katt og marsvin :)

Her er mine erfaringer med disse......

Katt: katten kan være ganske kjælen men det er ikke uvanlig at en katt vi bli slik at den koser når den vil og ikke ellers. Det vil si at du ikke nødvendigvis alltid vil få dekket ditt kosebehov som kanskje er en medvirkende årsak til at du i det hele tatt ønsker deg dyr.

En katt bør steriliseres eller kastreres. Kattejammer, slåsskamper, pisselukt og kattekull er ikke alltid like morsomt. Langhårede katter bør gres og stelles.

En katt må ha markkur jevnlig, å se hvite mark vifte ut av rasatuten til katten din som akkurat har sittet opptil deg og kost er.....vel....ikke særlig gøy.

Det er koselig å ha en malende katt oppå fanget og det er moro å leke, en katt kan forbli en kattunge til den er gammel og grå:)

Det er ikke alltid like lett å ta med seg en katt på ferie. Ofte så blir det å få en eller annen til å fore den mens dere er borte. Kanskje ikke like lett hvis katten ikke er vant til å være ute en del.

En katt som er en del ute bæsjer og tisser svært gjerne hos naboene, så det kan oppstå litt diskusjoner omkring det. En katt som valser ute kan uten problem bli overkjørt, eller hvis du bor sånn til....kommer på kant med rev, grevling ol.

Sikkert masse mer som kan bli skrevet.

Et marsvin: Et marsvin lukter ikke. Men bur må holdes rent. Marsvin er rene dyr og trives veldig godt i rene bur. Buret bør være stort. Bur bør skiftes på en gang i uka vinterstid og hver andre, tredje dag om sommeren (må se ann på varmen, blir fort fluemaggots i fugtige urene bur i varmen) Aller best tar du godt med avispapir i bånn (suger til seg fugt) og godt med sagflis oppå. Godt med høy til å lage seng av.

Et marsvin kan bli svært tamt og kan være virkelig en trivelig og morsom kraka. Den kan tydelig vise sin takknemmelighet og glede over det du gjør og den du er. De er gode å kose med og knuge rundt.

De kan også få gå løse litt rundt på gulvet, bare hold øye med ledninger, marsvin er noen små nysgjerrige pelsdotter. Marsvin er ofte ganske renslige, på den måten at de gjerne lager seg do i buret sitt og ikke tisser og bæsjer når du holder det og koser med det. Men uhell kan skje på gulvet.

Marsvin lever anneledes i bur enn i det fri (som om det skulle trengs å bli fortalt....!) slik at det kan hende negler må klippes i blandt. Viktig at de ikke får for lange negler da disse gjerne bøyer seg og gjør det vondt å gå. De kan også fortsette å vokse feil hvis de får bli uklippet for lenge.

Samme er det med tenner. Gi marsvinet noe tykk kvist, kornblandinger på "pinne", saltsten ol slik at den har noe å gnage på, og da slipe tennene. Alikavel så kan det være for lite slik at marsvinets tenner vokser for mye. Viktig å lære seg hvordan de skal se ut for det er ikke alltid like lett å se sånn med en gang. Det er gjerne når masvinet blir litt voksent at slike ting som negler og tenner kan gå ut litt galt. Marsvinet kan bli en seks år gammelt.

I alle tilfeller så kan det være båder morsomt, lærerikt, spennende og til tider nødvendig å låne bøker på biblioteket om dyret en akter å anskaffe seg.

Det er to svært forskjellige dyr du tenker på. Jeg har og har hatt begge slag. Selv synes jeg marsvinet er bedårende og en vinner foran katteskrellet, men selvstendigheten og det at katten lever såpass mye lenger gjør at katten også er en vinner i seg selv.

Gjest elle melle deg fortelle blir det da

Jeg hadde marsvin som barn, noe jeg ikke kan fatte i dag... Marsvin er et hæslig dyr på linje med mus og rotter, og overhode ikke i kjæledyrkategorien.

Katt, derimot, er bare søte og nydelige og kosete og ikke nyttige - fordi de fjerner disse forferdelige smågnagerne fra vårt hjemlige miljø.

Vet ikke om jeg var tydelig nok...?

;-)

''Marsvin er et hæslig dyr på linje med mus og rotter, og overhode ikke i kjæledyrkategorien''

Det er det nok svært store svingninger på. Min siste krake var i aller høyeste grad i kjeledyrkategorien. Han la seg paddeflat på brystet mitt, halvsov, rundsleiket meg som en hund og lagde koselyder i alle varianter.

Jeg har aldri vært borti en katt som var i nærheten av så kosete.

Annonse

Gjest Ulvinnen

Jeg ville valgt marsvin, uten tvil.

Skulle jeg hatt katt, måtte det i så fall blitt en innekatt. Det er litt for trafikert i nærmiljøet her. De naboene som har katt har opplevd litt for mange ganger at kattene blir overkjørt, den bekymringen hadde jeg ikke orket hver gang de skulle tatt seg en luftetur.

tzatziki1365380058

Jeg ville valgt marsvin, uten tvil.

Skulle jeg hatt katt, måtte det i så fall blitt en innekatt. Det er litt for trafikert i nærmiljøet her. De naboene som har katt har opplevd litt for mange ganger at kattene blir overkjørt, den bekymringen hadde jeg ikke orket hver gang de skulle tatt seg en luftetur.

Er du tilbake her? Så koselig, da!

Å gjøre rent marsvinburet ville jeg absolutt sett på som noe som trakk i negativ retning. Marsvin er koselige, men jeg foretrekker katt. Jeg har en tendens til å synes synd på dyr i bur, og jeg synes en katt har mer personlighet og at man blir mer "kjent med" den.

''Marsvin er et hæslig dyr på linje med mus og rotter, og overhode ikke i kjæledyrkategorien''

Det er det nok svært store svingninger på. Min siste krake var i aller høyeste grad i kjeledyrkategorien. Han la seg paddeflat på brystet mitt, halvsov, rundsleiket meg som en hund og lagde koselyder i alle varianter.

''Jeg har aldri vært borti en katt som var i nærheten av så kosete.''

Du har ikke møtt katten min. Hun kryper gjerne inn under dyna til meg når jeg skal sove.

Altså, det er bare det at slike små krypdyr får det til å gå kaldt gjennom meg, uansett hvor kosete de er og pene og alt slik. Jeg klarer det bare ikke, og denne smådyrfobien har bare vokst seg sterke med årene. Synes heller ikke de riktig små kaninene er helt herlige lenger...

Med min rasjonelle tankegang forstår jeg at noen liker slike dyr, men det klarer jeg altså ikke lenger å gjøre selv.

Jeg har møtt katter som kommer styrtende og står ved siden av stolen og ser forventningsfullt på deg til du har satt deg ned og de er i fanget på deg omtrent før rumpa di treffer stolsetet. :o)

Men jeg har også møtt katter som knapt gidder verdige deg et blikk.

nå er jeg noe allergisk for gress og pollen og ei jeg er tante til har marsvin.jeg må ha med zyrtec og nesespray når jeg besøker de.blir så tett av det de ligger på..

så er dere allergisk for noe slikt så velg katt.

men vil også si att de har en 4-5 slike dyr inne.kanskje det er verre enn 1..

Jeg er allergisk mot katt, men tåler marsvin... Har hatt marsvin fra jeg var 10 til jeg var 30 sånn ca ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...