Gå til innhold

litt trist i grunnen...


janeymor

Anbefalte innlegg

Hei hei!!

Min herlige lille William er nå straks 4 måneder og han har alltid vært glad i å spise masse :) . På 3 mnd kontrollen var han 61 cm lang og veide 6363g. De siste nettene har han vært ganske urolig. Han pleier å få pupp etter klokka 20.00 ca og så sover han som regel til dagen etter.

Denne "uroligheten" jeg nevnte minner mye om økedagene hans, han haler i puppen kaster hodet bakover og blir frustrert. Jeg har likevel bare gitt pupp selv om han har vært utålmodig fordi jeg har villet øke melkeproduksjonen. I dag ga jeg likevel opp og blandet litt erstatning til han etter at han hadde "kranglet" med puppen en halv times tid. Han drakk 150ml på et blunk og nå sover han fornøyd.

Dette var i grunnen litt trist. Kommer jeg til å miste melken etterhvert? Bør jeg starte med grøt?? Er ikke så begeistret for å bruke pumpe, men kan det hjelpe til å opprettholde melkeproduksjon?

Kjempefint å ha muligheten til å spørre dere!!

På forhånd takk fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trebarnsmor

Huaker svært godt økeperioden i 3-4 mnd alder. FOr den var intens, for alle mine tre. Fra og ha sovet bra om natta, var det på'n igjen med pupping døgnet rundt...

Ga også litt utpumpet morsmelk enkelte kvelder. Men ikke hver kveld. Fikk også inntrykk av at de sugde gjerne av flaska, enten de var sulten eller ikke...

Primært forsøkte jeg unngå flaske, og ammet og ammet. Det ble mer melk etter noen dager...

Du spør hvordan det går med din melkeprod. Det er nok litt tidlig å si enda. Dersom du helst ønsker å opprettholde mest mulig amming enda en stund, så bare fortsett som du allerede gjør. Dvs amm ofte, av begge bryst, og om natta med. Gi deg selv ei ukes tid hvor amminga og bare den er din jobb. Resten av tiden hviler du, drikke og spiser godt. Sov gjerne. Unngå å gi tillegg i denne perioden. Det er mer tungtfordøyelig, og barnet blir mindre interessert i brystet da. Dermed blir stimuleringen mindre enn ønskelig.

Om ingen bedring til etter ei ukes tid, kan du begynne tenke andre løsninger.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ponni

Hei

Jeg kjenner meg litt igjen i beskrivelsen din. Min lille jente er omtrent på samme alder, men hun var 65 cm og godt og vel 7 kg. på 3 mndr. kontrollen. Fikk der råd/anbefaling om å begynne med grøt siden hun var stå stor - et råd jeg fulgte.

Dette er mitt tredje barn, og jeg har tidligere nærmeste vært av typen "amming-for-enhver-pris". Men denne gangen har jeg litt mer avslappet forhold til det. Grøt og pupp og av og til flaske hvis vi skal ut en kveld. Det går kjempefint. Jenta stortrives og jeg er mye mindre stressa enn jeg var tidligere da ammingen styrte "alt". Men vi er nå så forskjellige vi mødre - og fullamming det første halv-året skal nå være det beste for babyen..... Melken forsvinner ihvertfall ikke fordi om en driver litt "vekselsbruk". Lykke til videre :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære janeymor. Det skulle ikke være noen grunn til at du nå mister melken selv om produksjonen kanskje er litt lav akkurat nå. Fortsett å legg ham ofte til så er det store muligheter for at den øker igjen. Er du i ferd med å få tilbake mensen? Da kan produksjonen gå ned, men dette er forbigående. Det at han har sovet veldig lenge om natten kan også ha bidratt til en lavere produksjon. For en periode kan dt være lurt å pumpe seg seint på kvelden og en gang om natten får å stimulere produksjonen ekstra. Du må selv bestemme om du skal gå inn for en øke periode med de tiltakene jeg har nevnt, eller begynne med grøt. Begynner du med morsmelkserstatning på flaske regelmessig, har det en tendens til at det blir mer og mer flaske og mindre og mindre morsmelk.Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære janeymor. Det skulle ikke være noen grunn til at du nå mister melken selv om produksjonen kanskje er litt lav akkurat nå. Fortsett å legg ham ofte til så er det store muligheter for at den øker igjen. Er du i ferd med å få tilbake mensen? Da kan produksjonen gå ned, men dette er forbigående. Det at han har sovet veldig lenge om natten kan også ha bidratt til en lavere produksjon. For en periode kan dt være lurt å pumpe seg seint på kvelden og en gang om natten får å stimulere produksjonen ekstra. Du må selv bestemme om du skal gå inn for en øke periode med de tiltakene jeg har nevnt, eller begynne med grøt. Begynner du med morsmelkserstatning på flaske regelmessig, har det en tendens til at det blir mer og mer flaske og mindre og mindre morsmelk.Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...