Gå til innhold

Amming etter overgrep....


Gjest ikke nå

Anbefalte innlegg

Gjest ikke nå

Jeg ble utsatt for overgrep da jeg var liten, og har i ettertid fått en slik ekkel følelse i enkelte situasjoner. De ekle følelsene kom oftere da jeg var gravid, og kommer nå nesten hver gang jeg ammer barnet mitt som er bare en måned gammel. Det er ekkelt selv om jeg vet at det ikke er barnets feil og jeg vet jo at jeg ikke er i noen form for "overgrepssituasjon," men jeg vil jo gjerne at ammingen skal være en like fin opplevelse for meg som for barnet mitt. Jeg prøvde å snakke med pleierne på sykehuset, men det virket ikke som de var interresert i å hjelpe, eller de visste kanskje ikke hvordan de skulle takle problemet mitt. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for å slippe å ha denne følelsen nesten hver gang jeg ammer, det er ekkelt og jeg vet ikke hvor ellers jeg kan få hjelp. Det er også veldig vanskelig å snakke om, og jeg gikk gjennom hele graviditeten uten å si noe, men klarte ikke holde på det mere da jeg var på sykehuset. Reaksjonen deres der gjorde meg ennå mere usikker og jeg tror ikke jeg tør ta det opp med lege eller helsesøster. Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære ikke nå.Synd å høre at du opplever å ikke bli møtt med de vannskelige følelsene som dukker opp. Ved graviditet og fødsel begynner man ofte å tenke på sin egen barndom og erfaringer og da kan slike opplevelser som du nevner bli mer levende i tankene igjen. De fleste helsesøstre skulle være forberdt på å ta opp slike spørsmål så jeg foreslår at du tar en sjanse til og tar det opp med helsesøster som skal følge deg opp. Spør om hun har erfaring med slike spørsmål og om hun ikke har, hvor du da kan henvende deg. Ellers foreslår jeg at du ringer støttesenteret mot incest i Oslo slik at de kan opplyse deg om hvor du kan få hjelp på ditt hjemsted.Det er viktig at du så raskt som mulig får en du føler at du kan stole på, å snakke med.Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...