mariaflyfly Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Er det bare meg som blir helt oppgitt over at det alltid må gjøres så mye ut av slike avslutninger, både til jul og sommer? Jeg synes det er greit nok med en sommeravslutning, men kunne man ikke gjort det litt enklere til jul, da? Ser at parallellklassen har lagt opp til en julefrokost på skolen, men så enkelt kunne ikke denne klassen gjøre det, nei! Her snakker vi full pakke med baking på forhånd, loddsalg, underholdning og greier. Og det selvfølgelig den kvelden jeg hadde kjøpt billetter til Jul i Blåfjell for meg og ungene. Faen asså! *sur* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292683-juleavslutning-p%C3%A5-skolen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Det er håpløst for enkelte - særlig oss med mer enn 1 stk barn. Jeg er hjemme alene med ungene fram til 19. des, og det er adventstund her, Lucia både her og der (seff samme tidspunkt), nissefest åssåvidere. Hun 2-åringen er dessuten helt håpløs å ta med seg på tilstelninger, for jeg blir bare opptatt av å berge henne ut av kniper høyt og lavt... *ringe morfar for backup* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292683-juleavslutning-p%C3%A5-skolen/#findComment-2353994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mirami Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Dumt det var akkurat samme kvelden du hadde billetter til Jul i Blåfjell. Men jeg synes det egentlig er koselig med juleavslutning - det betyr så mye for ungene. Ser hvordan de gleder seg i lang tid. Og det kun snakk om et par kvelder i året (hvis man har flere barn blir detselvsagt flere..), så jeg synes det er helt greit. Jeg går jo på julebord med jobben, juleavslutning blir jo ungenes "julebord". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292683-juleavslutning-p%C3%A5-skolen/#findComment-2353997 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 Dumt det var akkurat samme kvelden du hadde billetter til Jul i Blåfjell. Men jeg synes det egentlig er koselig med juleavslutning - det betyr så mye for ungene. Ser hvordan de gleder seg i lang tid. Og det kun snakk om et par kvelder i året (hvis man har flere barn blir detselvsagt flere..), så jeg synes det er helt greit. Jeg går jo på julebord med jobben, juleavslutning blir jo ungenes "julebord". Jeg avskydde slike juleforestillinger allerede som barn. Og det er stress nok som det er når man skal få med seg Luciafeiring her og avslutninger både her og der. Jeg ser at dette er en tid det er pokker så upraktisk å være aleine med ungene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292683-juleavslutning-p%C3%A5-skolen/#findComment-2354032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 [quote name=Lotte )' timestamp='1196602474' post='3736742] Det er håpløst for enkelte - særlig oss med mer enn 1 stk barn. Jeg er hjemme alene med ungene fram til 19. des, og det er adventstund her, Lucia både her og der (seff samme tidspunkt), nissefest åssåvidere. Hun 2-åringen er dessuten helt håpløs å ta med seg på tilstelninger, for jeg blir bare opptatt av å berge henne ut av kniper høyt og lavt... *ringe morfar for backup* Gurimalla, har ikke du 3 småttiser, a? Kan ikke si jeg misunner deg å skulle gå på juleavslutninger til de eldste med en liten banditt med på lasset 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292683-juleavslutning-p%C3%A5-skolen/#findComment-2354039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mirami Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Jeg avskydde slike juleforestillinger allerede som barn. Og det er stress nok som det er når man skal få med seg Luciafeiring her og avslutninger både her og der. Jeg ser at dette er en tid det er pokker så upraktisk å være aleine med ungene. Sant nok at det blir mange hvis man skal ha avslutning med ulike lag i tillegg til alt med skolen osv. Og det er kanskje ikke så greit å velge bort noe heller. Men akkurat skoleavslutningen er helt spesiell for meg iallefall:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292683-juleavslutning-p%C3%A5-skolen/#findComment-2354042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Når det kommer innlegg her fra mødre som overveier familieforøkelse, men ikke er sikre på om det kanskje blir mye styr, pleier jeg å be dem tenke på desember og mai / juni. Jeg forstår at man vil ha et eller annet på skolen, men det trenger ikke overdrives. Jeg har ikke samme forståelse for at hver eneste lille fritidsaktivitet skal ha et eller annet som involverer foreldrene, i slutten av både høst- og vårsemesteret. Med etpar normalt aktive unger blir man ganske lei av henholdsvis gløgg & pepperkaker og grillpølser, på jule- og sommeravslutninger. Det er hyggelig for barna, men slitsomt for foreldrene som må flytte julen ut til diverse lokaler hele tiden - ofte er det jo de som må ta med alt sammen. Satt på spissen kan man få følelsen av at jule_maset_ foregår i heimen, mens jule_kosen_ flyttes ut av den. Det blir ikke mange kveldene igjen til idyllisk adventstid hjemme når alt og alle skal ha julearrangementer på ettermiddagstid. Det begynner relativt tidlig med denslags også, vi skal ha juleavslutning på skolen allerede onsdag. Det er altså fremdeles mange uker igjen til jul. Jeg tror alle disse arrangementene er med på å "forskyve" julen. Jeg er så gammel at jeg husker da julen _startet_ ca. lille julaften, nå er den liksom _slutt_ til samme tidspunkt - i hvert fall når vi kommer til 3. juledag. Juletrefestene i januar virker malplassert for dagens barn, de er "ferdige" med julen forlengst da. Jeg vil gjerne føye til at jeg ikke er negativ til alle de som står på for å gjennomføre julearrangementer. Det er de som pålegger meg å ta med meg absolutt alt jeg trenger for å drikke kaffe og spise kaker sammen med andre mødre som heller ikke egentlig har tid eller lyst, som jeg kunne klart meg uten i desember. Kanskje noen kunne ha en hyggekveld med foreldrene før høst- eller vinterferien i stedet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292683-juleavslutning-p%C3%A5-skolen/#findComment-2354074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Gurimalla, har ikke du 3 småttiser, a? Kan ikke si jeg misunner deg å skulle gå på juleavslutninger til de eldste med en liten banditt med på lasset Jooo, en 2.klassing, en sisteårs på bhg og hun banditten på 2. Hun er jo ikke i noe bhg ennå. I dag har hun klart å kyle noen ekstra cd'er inn i pappas Harman Kardon cd-spiller, brukt sminken min, tømt ut masse Dove dusj, bytta klær ørten ganger, spist opp storebrors godis fra i går ogogog lista er uendelig.... *ser ut som trollmor i reklamen, her nå* ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292683-juleavslutning-p%C3%A5-skolen/#findComment-2354078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 [quote name=Lotte )' timestamp='1196606802' post='3736826] Jooo, en 2.klassing, en sisteårs på bhg og hun banditten på 2. Hun er jo ikke i noe bhg ennå. I dag har hun klart å kyle noen ekstra cd'er inn i pappas Harman Kardon cd-spiller, brukt sminken min, tømt ut masse Dove dusj, bytta klær ørten ganger, spist opp storebrors godis fra i går ogogog lista er uendelig.... *ser ut som trollmor i reklamen, her nå* ;o) Banditt i rette forstand. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292683-juleavslutning-p%C3%A5-skolen/#findComment-2354094 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 Når det kommer innlegg her fra mødre som overveier familieforøkelse, men ikke er sikre på om det kanskje blir mye styr, pleier jeg å be dem tenke på desember og mai / juni. Jeg forstår at man vil ha et eller annet på skolen, men det trenger ikke overdrives. Jeg har ikke samme forståelse for at hver eneste lille fritidsaktivitet skal ha et eller annet som involverer foreldrene, i slutten av både høst- og vårsemesteret. Med etpar normalt aktive unger blir man ganske lei av henholdsvis gløgg & pepperkaker og grillpølser, på jule- og sommeravslutninger. Det er hyggelig for barna, men slitsomt for foreldrene som må flytte julen ut til diverse lokaler hele tiden - ofte er det jo de som må ta med alt sammen. Satt på spissen kan man få følelsen av at jule_maset_ foregår i heimen, mens jule_kosen_ flyttes ut av den. Det blir ikke mange kveldene igjen til idyllisk adventstid hjemme når alt og alle skal ha julearrangementer på ettermiddagstid. Det begynner relativt tidlig med denslags også, vi skal ha juleavslutning på skolen allerede onsdag. Det er altså fremdeles mange uker igjen til jul. Jeg tror alle disse arrangementene er med på å "forskyve" julen. Jeg er så gammel at jeg husker da julen _startet_ ca. lille julaften, nå er den liksom _slutt_ til samme tidspunkt - i hvert fall når vi kommer til 3. juledag. Juletrefestene i januar virker malplassert for dagens barn, de er "ferdige" med julen forlengst da. Jeg vil gjerne føye til at jeg ikke er negativ til alle de som står på for å gjennomføre julearrangementer. Det er de som pålegger meg å ta med meg absolutt alt jeg trenger for å drikke kaffe og spise kaker sammen med andre mødre som heller ikke egentlig har tid eller lyst, som jeg kunne klart meg uten i desember. Kanskje noen kunne ha en hyggekveld med foreldrene før høst- eller vinterferien i stedet? Veldig enig med deg i det du sier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292683-juleavslutning-p%C3%A5-skolen/#findComment-2354095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Når det kommer innlegg her fra mødre som overveier familieforøkelse, men ikke er sikre på om det kanskje blir mye styr, pleier jeg å be dem tenke på desember og mai / juni. Jeg forstår at man vil ha et eller annet på skolen, men det trenger ikke overdrives. Jeg har ikke samme forståelse for at hver eneste lille fritidsaktivitet skal ha et eller annet som involverer foreldrene, i slutten av både høst- og vårsemesteret. Med etpar normalt aktive unger blir man ganske lei av henholdsvis gløgg & pepperkaker og grillpølser, på jule- og sommeravslutninger. Det er hyggelig for barna, men slitsomt for foreldrene som må flytte julen ut til diverse lokaler hele tiden - ofte er det jo de som må ta med alt sammen. Satt på spissen kan man få følelsen av at jule_maset_ foregår i heimen, mens jule_kosen_ flyttes ut av den. Det blir ikke mange kveldene igjen til idyllisk adventstid hjemme når alt og alle skal ha julearrangementer på ettermiddagstid. Det begynner relativt tidlig med denslags også, vi skal ha juleavslutning på skolen allerede onsdag. Det er altså fremdeles mange uker igjen til jul. Jeg tror alle disse arrangementene er med på å "forskyve" julen. Jeg er så gammel at jeg husker da julen _startet_ ca. lille julaften, nå er den liksom _slutt_ til samme tidspunkt - i hvert fall når vi kommer til 3. juledag. Juletrefestene i januar virker malplassert for dagens barn, de er "ferdige" med julen forlengst da. Jeg vil gjerne føye til at jeg ikke er negativ til alle de som står på for å gjennomføre julearrangementer. Det er de som pålegger meg å ta med meg absolutt alt jeg trenger for å drikke kaffe og spise kaker sammen med andre mødre som heller ikke egentlig har tid eller lyst, som jeg kunne klart meg uten i desember. Kanskje noen kunne ha en hyggekveld med foreldrene før høst- eller vinterferien i stedet? Selv med bare ett barn kan det jo fort bli litt for mye, hvis alle mulige aktiviteter + skola skal ha masse juleavslutninger. Men de siste par årene har vi vært heldige - "midt-i-året-skoleopplegg-på-kveldstid-med-foreldre" har gjerne blitt lagt til januar, og på en av min sønns fritidsaktiviteter (musikk) hadde de konsertkveld/oppteredn for foreldre etc tidlig i november. Det er jo veldig hyggelig at barna kan få vise seg fram for foreldrene, enten det er skole eller fritidsaktivitet, men dette kan man jo like gjerne gjøre andre tider på året enn de siste ukene før jul. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292683-juleavslutning-p%C3%A5-skolen/#findComment-2354160 Del på andre sider Flere delingsvalg…
3jentemor Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Selv med bare ett barn kan det jo fort bli litt for mye, hvis alle mulige aktiviteter + skola skal ha masse juleavslutninger. Men de siste par årene har vi vært heldige - "midt-i-året-skoleopplegg-på-kveldstid-med-foreldre" har gjerne blitt lagt til januar, og på en av min sønns fritidsaktiviteter (musikk) hadde de konsertkveld/oppteredn for foreldre etc tidlig i november. Det er jo veldig hyggelig at barna kan få vise seg fram for foreldrene, enten det er skole eller fritidsaktivitet, men dette kan man jo like gjerne gjøre andre tider på året enn de siste ukene før jul. Hallo Det er faktisk så enkelt at man bare kan melde afbud til det man ikke har lyst/tid/ork/penge/energi til at deltage i. Hvis for mange melder afbud til et arrangement som er for tidskrævende, ja da bliver det jo næppe arrangeret igen. Jeg mener ikke at vi gør ungerne nogen tjeneste ved at tage afsted til arrangementer som vi ikke har hverken lyst eller energi til at være med til. Ungerne forstår faktisk godt at det bliver for meget hvis alle skal være med til alt i en familie med mange medlemmer - eller for den slags skyld i alle ene-forældre familier. Så hvis det bliver for meget, så meld afbud - og tilbyd hellere at være med til at arrangere tilbud på andre årstider. Husk på at de faktisk mener det godt dem som arrangerer alle disse julearrangementer 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292683-juleavslutning-p%C3%A5-skolen/#findComment-2355038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Når det kommer innlegg her fra mødre som overveier familieforøkelse, men ikke er sikre på om det kanskje blir mye styr, pleier jeg å be dem tenke på desember og mai / juni. Jeg forstår at man vil ha et eller annet på skolen, men det trenger ikke overdrives. Jeg har ikke samme forståelse for at hver eneste lille fritidsaktivitet skal ha et eller annet som involverer foreldrene, i slutten av både høst- og vårsemesteret. Med etpar normalt aktive unger blir man ganske lei av henholdsvis gløgg & pepperkaker og grillpølser, på jule- og sommeravslutninger. Det er hyggelig for barna, men slitsomt for foreldrene som må flytte julen ut til diverse lokaler hele tiden - ofte er det jo de som må ta med alt sammen. Satt på spissen kan man få følelsen av at jule_maset_ foregår i heimen, mens jule_kosen_ flyttes ut av den. Det blir ikke mange kveldene igjen til idyllisk adventstid hjemme når alt og alle skal ha julearrangementer på ettermiddagstid. Det begynner relativt tidlig med denslags også, vi skal ha juleavslutning på skolen allerede onsdag. Det er altså fremdeles mange uker igjen til jul. Jeg tror alle disse arrangementene er med på å "forskyve" julen. Jeg er så gammel at jeg husker da julen _startet_ ca. lille julaften, nå er den liksom _slutt_ til samme tidspunkt - i hvert fall når vi kommer til 3. juledag. Juletrefestene i januar virker malplassert for dagens barn, de er "ferdige" med julen forlengst da. Jeg vil gjerne føye til at jeg ikke er negativ til alle de som står på for å gjennomføre julearrangementer. Det er de som pålegger meg å ta med meg absolutt alt jeg trenger for å drikke kaffe og spise kaker sammen med andre mødre som heller ikke egentlig har tid eller lyst, som jeg kunne klart meg uten i desember. Kanskje noen kunne ha en hyggekveld med foreldrene før høst- eller vinterferien i stedet? Veldig enig! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292683-juleavslutning-p%C3%A5-skolen/#findComment-2355041 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Jeg avskydde slike juleforestillinger allerede som barn. Og det er stress nok som det er når man skal få med seg Luciafeiring her og avslutninger både her og der. Jeg ser at dette er en tid det er pokker så upraktisk å være aleine med ungene. Det gjorde jeg også.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292683-juleavslutning-p%C3%A5-skolen/#findComment-2355042 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 Det gjorde jeg også.... Så fint at vi er flere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292683-juleavslutning-p%C3%A5-skolen/#findComment-2355057 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chezka Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Jeg er heldigvis (foreløpig ) ferdig med førjulsterroren (les; barn i barnehage/småskole), min datter er 20. Men nå driver vi å planlegger å få en til, og jeg må si at jeg blir litt i tvil når jeg leser innlegg som dette...Jeg husker så altfor godt hvordan det var - og jeg hadde bare 1 stk barn! Men altså; hvorfor går ikke foreldre (mødre) sammen og setter foten ned overfor skole og barnehage? Jeg har møtt meeeget få mødre opp gjennom årene som ikke mener det samme som deg, mariaflyfly! Så godt som alle syns disse aktivitetene i skole/barnehage er noe herk - og tidstyveri! De fleste har nok å gjøre fra før med hus & heim i tillegg til full jobb. Jeg tror ikke det er nødvendig at foreldrene skal være med på alle slike avslutninger. Jeg tror at man godt kunne laget fine avslutninger for barna på dagtid, f.eks den siste dagen før jul på skolen/en av de siste dagene i barnehagen, slik det var i "gamle dager". Man burde egentlig laget et opprør mot førjulstyranniet i barnehage og småskole! Ta adventa tilbake!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292683-juleavslutning-p%C3%A5-skolen/#findComment-2355073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Vi skal ha julefrokost. elevene skal synge litt for oss, så koser vi oss med kaffe og rundstykker. Det synes jeg er koslig, og noe de fleste får tid til før jul. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292683-juleavslutning-p%C3%A5-skolen/#findComment-2355075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Så fint at vi er flere. Mine barn vil i hvert fall ikke bli tvunget med på sånt "tull". :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292683-juleavslutning-p%C3%A5-skolen/#findComment-2355076 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Så fint at vi er flere. Er det forresten obligatorisk? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292683-juleavslutning-p%C3%A5-skolen/#findComment-2355078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Jeg er heldigvis (foreløpig ) ferdig med førjulsterroren (les; barn i barnehage/småskole), min datter er 20. Men nå driver vi å planlegger å få en til, og jeg må si at jeg blir litt i tvil når jeg leser innlegg som dette...Jeg husker så altfor godt hvordan det var - og jeg hadde bare 1 stk barn! Men altså; hvorfor går ikke foreldre (mødre) sammen og setter foten ned overfor skole og barnehage? Jeg har møtt meeeget få mødre opp gjennom årene som ikke mener det samme som deg, mariaflyfly! Så godt som alle syns disse aktivitetene i skole/barnehage er noe herk - og tidstyveri! De fleste har nok å gjøre fra før med hus & heim i tillegg til full jobb. Jeg tror ikke det er nødvendig at foreldrene skal være med på alle slike avslutninger. Jeg tror at man godt kunne laget fine avslutninger for barna på dagtid, f.eks den siste dagen før jul på skolen/en av de siste dagene i barnehagen, slik det var i "gamle dager". Man burde egentlig laget et opprør mot førjulstyranniet i barnehage og småskole! Ta adventa tilbake!! ''Jeg tror ikke det er nødvendig at foreldrene skal være med på alle slike avslutninger. Jeg tror at man godt kunne laget fine avslutninger for barna på dagtid, f.eks den siste dagen før jul på skolen/en av de siste dagene i barnehagen, slik det var i "gamle dager". Man burde egentlig laget et opprør mot førjulstyranniet i barnehage og småskole! Ta adventa tilbake!! :)'' Enig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292683-juleavslutning-p%C3%A5-skolen/#findComment-2355079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.